veulen fokken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

veulen fokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:20

de kogel is door de kerk,ik heb dan eindelijk besloten om met mijn merrie Ravina een veulen te fokken.
nog niet dit jaar,ik wil haar volgend jaar laten dekken.

nu nog een weloverwogen keus maken!

hoe hebben jullie dat gedaan?zijn jullie met je merrie naar de hengstenhouder geweest?

ik wil een rustig,vriendelijk en een wat groter veulen fokken. Ravina is maar 1m41 volgens het paspoort,in werkelijkheid zelfs nog iets kleiner.

Vjestagirl

Re: veulen fokken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:21

Je kunt het stamboek mailen om te vragen wat zij adviseren.

Verder zou ik hier wat foto's posten, wat verbeterpunten opnemen, wat punten opnemen die je wilt behouden en dan zien welke hengst erbij past.

Ik weet dat de eigenaar van mijn verzorgpaard (lang geleden) de merrie altijd een week of 2 bij de hengst liet staan...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:26

Afbeelding
Afbeelding
http://pic20.picturetrail.com/VOL1373/6 ... 534877.jpg

zo even wat foto's uit mijn album geplukt.
Ravina is een super betrouwbare en bomproof merrie,dat zou ik wel graag willen behouden,alleen het heftig pittige voorwaartse tijdens het rijden mag wel wat minder.
verder mag het veulen een slag groter en wat langer in het lijf,en een wat krachtigere achterhand,Ravina is klein en kort.

en tja.......een apart kleurtje is leuk,maar zeker geen prioriteit.
belangrijkste is een betrouwbaar en vriendelijk veulen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:27

Ok... Ik zie een achterhand die vrij klein is in verhouding met de rest van je paard, dus misschien is dat wel een verbeterpuntje?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:29

klopt,dat is ook waar.
een krachtigere wat grotere achterhand is zeker een mooi verbeterpunt.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:22

Als je een Gra wil moet je voor Drafur gaan alleen is die in Nederland nog niet goedgekeurd en krijg je een hulpstamboeker
Misschien is het ook handig om de afstammeling van je fjordje erbij te vermelden dan kun je ook goed advies krijgen.
Trouwens wat een mooi fjordje heb je echt heel sjiek beestje
Misschien is Manus een optie (ben bevoordeeld krijg een manusveulen binnenkort) die heeft meer maat en is ook een beetje rij typeDie staat in Bij stal Dolfing kun je zo op het internet weer zoeken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 15:18

ohja dat is wel handig,haar afstamming is OrstaxBrusvein

bedankt voor het compliment!een gra is leuk,maar heeft natuurlijk geen prioriteit,het belangrijkst is een goed,vriendelijk en gezond veulen van een hengst die bij haar past

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:30

Vjestagirl schreef:
Je kunt het stamboek mailen om te vragen wat zij adviseren.

Grapje of niet :+ ? Het stamboek weet vaak een heleboel maar geeft helaas geen gedegen advies weet ik uit ervaring. Gemiste kans, maar dat is helaas niet anders.

@ TS: Ik vind de keuze altijd behoorlijk moeilijk doordat er zoveel punten zijn om rekening mee te houden en ik daarnaast ook nog mijn eigen wensen heb. Het hengstenbestand in Nederland is ook niet enorm groot (wat ook logisch is gezien het aantal dekkingen) waardoor je toch wat beperkt bent in je keuze. Met mijn eigen grijze Orsta merrie heb ik nu 2 veulens gefokt. De 1e was van Kunar (Ekkjaere, zie profiel) en is een behoorlijke maat met een waanzinnig lief en braaf karakter en daarnaast ook nog eens goede gangen en een goed stel benen. Ze heeft als minpunt haar behoorlijk grote hoofd en een profiel dat neigt naar een ramshoofd.
Het 2e veulen was een Timor. Fjellko was grijs en overduidelijk luxer van type dan het eerste veulen. Hij is nu van Foss hier op het forum.

Verder dekken de fjorden allemaal natuurlijk op een aantal hengsten van Bart v.d. Berg sinds vorig jaar na. je bent dus genoodzaakt om met je merrie naar de hengstenhouder te gaan. Soms is de HH ook bereid om aan huis te komen. Je kunt je merrie op een willekeurige dag in de trailer pakken en de HH er veel plezier mee wensen, maar je kunt ook de dierenarts laten scannen zodat je weet wanneer je naar de hengst moet. Als de merrie de hengstigheid goed laat zien kun je die ook gewoon afwachten en haar dan weg brengen. De merrie naar de hengst brengen ipv de hengst naar de merrie laten komen is vaak de beste weg om de grootste kans van slagen te hebben doordat er heel gericht en meerdere keren gedekt kan worden.

Ik vind Ravina helemaal niet zo kort om eerlijk te zijn. Met een langere rug kan de kwaliteit van de rug-lendenen verbinding achteruit gaan. Nu weet ik niet of het specifiek aan mijn merries ligt, maar mijn beide Orsta merries hebben juist in dat gebied problemen (gehad).
De achterhand is inderdaad een verbeterpunt.

Het kiezen voor Drafur puur en alleen omdat je een grijze wilt is niet erg handig en het is dan ook de vraag of je met die insteek een beter paard dan de moeder fokt. Want daar doe je het uiteindelijk voor, een verbeterde versie van de merrie en daarmee een verbetering voor het ras.

Wat betreft Manus zou ik in combinatie met wat kleinere merries voorzichtig zijn. Het beenwerk van de nakomelingen is niet altijd hun sterkste punt en als je dan ook nog het verschil neemt van kleine merrie met grote hengst kan dat een grotere kans op minder goed beenwerk opleveren.

Het hangt een beetje af van wat je zelf wil in welke hoe je de hengsten gaat zoeken. Wil je luxer? Gemiddeld? of juist iets zwaarder?

Qua zwaardere hengsten kun je denken aan types als Havik, Kunar, Cikaro, Zizoran. Gemiddeld tot zware types kun je kijken naar Reitze, Kventin en Topas. Bij de gemiddeld tot luxe types bieden Timor, Anton, Karant en Zortin bijvoorbeeld mogelijkheden.

Brave, fijne nakomelingen zijn zonder twijfel de veulens van Kunar en Anton. Van de Karantjes is nog iets minder bekend, maar ook die lijken erg braaf te zijn.

Havik dekt in 2010 in de kudde en het is nog niet bekend of hij in 2011 voor particuliere merries beschikbaar komt.
Als ik naar mijn eigen Kunar kijk kan ik niets anders zeggen dan dat het een topknol is. Kunar geeft ook stevig beenwerk door, ook als de merries wat kleiner zijn.
Cikaro is een zoon van Kunar die zich de komende 3 jaar mag bewijzen. Ik vind het een veelbelovend paard en zit er hard over te denken om mijn grijze die kant op te doen (mede omdat mijn Kunar zo'n fijn dier is en ik ook al heb zitten kijken naar Sverrebloed in de vorm van Reitze. Hij heeft echter inteelt op mijn merrie en Cikaro niet).
Zizoran is een wat kleinere hengst waar desondanks toch flinke veulens uit geboren worden. Hij is vrij lang in zijn rug en geeft dit volgens mij ook wel door. Wel heb je met hem inteelt in de 3e en 4e generatie met Brusvein. Als je echt een braaf paard zoekt weet ik niet of Zizoran daar volledig aan kan voldoen. Daar kunnen de dames uit Vene je wel wijzer over maken.
Reitze is zelf een wat zwaardere hengst, maar fokt volgens mij niet echt verzwarend t.o.v. de merrie. Braaf paard met veel rastype en goede bespiering. Met Reitze krijg je wel vrij veel inteelt, hoewel dit allemaal van het papier afvalt. Jaermann 3x in de 4e generatie, Gro 2x en Lars kom je 1x in de 4e en 1x in de 5e generatie tegen. In de 5e generatie zit dan ook nog de nodige verwantschap. Het valt dus allemaal van het papier af dus voor het stamboek is het geen probleem (tenzij je van plan bent een dekhengst te gaan fokken :+ ).
Kventin geeft leuke nakomelingen met ietwat wisselende karakters. De een is duidelijk pittiger dan de ander. Hij heeft ook al 2 ggk dekhengsten voortgebracht. Het is verder een hengst met een fijn en erg werkbaar karakter.
Topas is zelf niet groot, maar geeft wel grotere nakomelingen. Hij geeft vooral goede gangen door en volgens mij ook wel brave karakters.
Timor is een boefje en een showbink, maar geeft brave karakters door. Hij geeft paarden met goede gangen, een goede motor en een mooi type.
Anton geeft ook brave paarden met makkelijke karakters. Afhankelijk van de merries zijn de veulens qua type luxe tot normaal. Ze worden op de keuring wel gewaardeerd met nette gemiddelden zonder uitschieters naar boven of beneden.
Karant kan heel goed lopen. Zijn eigen beenkwaliteiten en standen zijn wat minder, maar ik heb nog niet uit kunnen puzzelen of hij die ook doorgeeft. De nakomeling waarvan de cijfers bij mij bekend zijn kreeg er een 8 voor. Karant heeft een braaf karakter en is vrij luxe.
Zortin is een zoon van Kventin en wat pittiger in karakter dan Kventin zelf. Desondanks geeft hij leuke, rijtypische nakomelingen met een fijn, werkbaar karakter. Wellicht icm Ravina misschien toch nog iets te fel, maar dat is natuurlijk moeilijk om te zeggen.

Het zijn nogal wisselende hengsten, maar er speelt naast de mogelijkheden ook een stukje persoonlijk voorkeur mee en zo kun je er steeds meer van je lijstje afstrepen totdat je een paar hengsten over hebt. Verder zou ik me niet verkijken op de combi zware hengst en niet kunnen lopen, want er zijn er erg veel die je op dat vlak dan weten te verrassen. Verkijk je ook niet op de hengst. Die kan nog zo mooi zijn, maar dat hoeven de nakomelingen niet te zijn. Ga dit jaar ook lekker een aantal keuringen af om een goed beeld van de nakomelingen te kunnen krijgen. Timor, Kventin en Zortin geven kans op een grijsje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 17:11

bedankt voor je uitgebreide reactie.
zoals ik al zei,is een kleurtje leuk,maar een vriendelijk en lief veulen van een passende hengst is me veel meer waard.

Kunar en Anton spreken me ook aan,daar ga ik even verder voor kijken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:10

weet iemand trouwens waar en wanneer er nog hengstenshows zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:16

oef, moet je even op de sites van de hengsten houders kijken.
stamboek en Bart heb je net gemist.

Leuk dat je ook gaat proberen een veulen te fokken.

Goed bedenken wat je wilt verbeteren.
Ik heb water bij de wijn moeten doen helaas, Hermansen is naar het noorden vertrokken.
Dus een andere moeten kiezen. (heb gekozen voor karakter)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:18

ja ik kijk er ook al naar uit!
maar ik wil Ravina pas volgend jaar laten dekken,dus ik heb nog ruim de tijd om een weloverwogen keus te maken.

ik vind een rustig,cool en vriendelijk karakter wel heel belangrijk.
een stukje groter is ook fijn,want Ravina is maar een kleintje.
verder heeft ze een wat zwakkere achterhand,dit zou ook nog wat beter kunnen.

verder vind ik haar wel helemaal geweldig hoor!
ik wil het veulen graag zelf houden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:21

Is natuurlijk ook het leukste als je voor jezelf fokt, kun je dat erbij zoeken wat jij wilt.
En dan nog vingers kruisen dat je wensen uitkomen.
Voordeel is wel, dat al zou het veulen niet knap zijn, hij is toch van je eigen merrie, dat is al fantastisch leuk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:27

klopt,ik vind het nu al geweldig.
ik denk dat ik die hengsten gewoon eens in het echt moet meemaken,om het karakter te kunnen 'zien'

wat jammer dat de hengstenshow bij vd berg net geweest is........

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:51

Snoevie schreef:
ja ik kijk er ook al naar uit!
maar ik wil Ravina pas volgend jaar laten dekken,dus ik heb nog ruim de tijd om een weloverwogen keus te maken.

ik vind een rustig,cool en vriendelijk karakter wel heel belangrijk.
een stukje groter is ook fijn,want Ravina is maar een kleintje.
verder heeft ze een wat zwakkere achterhand,dit zou ook nog wat beter kunnen.

verder vind ik haar wel helemaal geweldig hoor!
ik wil het veulen graag zelf houden.

Wij willen volgend jaar ook een veulentje fokken en zijn ook al aan het rond kijken, zodra ik nieuwe foto's heb zal ik ze ook eens plaatsen en vragen naar de meningen van de deskundigen onder ons :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:53

Snoevie schreef:
klopt,ik vind het nu al geweldig.
ik denk dat ik die hengsten gewoon eens in het echt moet meemaken,om het karakter te kunnen 'zien'

Helemaal mee eens, wij willen ook eerst maar eens bij een hengsten houder gaan kijken hoe de hengsten in het echt zijn. Timor en Anton spraken mij persoonlijk wel aan, later maar eens kijken of dit ook echt geschikte combinaties zijn.

Succes met het zoeken van jou toekomstige Papa

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:10

Ik denk dat je op zoek moet naar een hengst die meer halslengte en meer adel doorgeeft. Dat lijkt Ravina me zo op het eerste gezicht een beetje te missen. Wat dat betreft zou ik Manus zeker overwegen. Dat zijn ook de punten waarop we onze Toddy merrie willen verbeteren, die we dit jaar dus bij Manus gaan dekken. Ravina heeft denk ik wel genoeg massa om het luxe van Manus mee te compenseren.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:21

Yoline schreef:
Ik denk dat je op zoek moet naar een hengst die meer halslengte en meer adel doorgeeft. Dat lijkt Ravina me zo op het eerste gezicht een beetje te missen. Wat dat betreft zou ik Manus zeker overwegen. Dat zijn ook de punten waarop we onze Toddy merrie willen verbeteren, die we dit jaar dus bij Manus gaan dekken. Ravina heeft denk ik wel genoeg massa om het luxe van Manus mee te compenseren.

Wauw wat is die Finnea een schoonheid <3

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:52

misschien een domme vraag,maar wat betekend meer adel doorgeven?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:32

ik ga dinsdag bij Bart vd Berg de hengsten bekijken,ik ben benieuwd!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:55

Kunar heeft naar mijn mening hele lieve, eerlijke en ook behoorlijk grote nakomelingen. Ik heb er zelf ook 1. Is 2 keer jeugdkampioen geweest en meet 1.49. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:30

weet iemand trouwens hoe dat gaat met het paspoort als het veulen geboren is,en het blauwe paspoort wat ik nu voor Ravina heb,krijgt het 'veulen' dat pas met 3 jaar?

ik ben verder niet van plan om er keuringen mee te lopen,maar is dat verplicht als je een fjordenpaspoort wil?

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:09

De paspoorten zijn nu met rood kaft. Je veulen wordt eerstopgenomen in het veulenboek. Als je met je merrie en veulen naar de keuring gaat krijg je daar na afloop het paspoort van het veulen uitgereikt. Als je niet gaat, zou ik erg jammer vinden trouwens, krijg je hem thuisgestuurd. Met dit paspoort moet je veulen het zijn of haar hele leven doen. Mocht er vanaf 3 jaar een opname volgen in het hoofdstamboek dan worden een aantal pagina's vervangen.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:47

Topas beheerst sterke gangen en goed beenwerk/gebruik.

Bovendien fokt hij bijzonder groot, een goed karakter en beweging, wat wil je nog meer?
En met Topas heb je ook kans op Rodblakke

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:16

ik ben vandaag bij vd berg geweest,en tjonge wat staan daar prachtige hengsten,ik was wel helemaal weg van Rubis