[KG]blijft dit veulen bruin ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

git

[KG]blijft dit veulen bruin ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:44

Eigenlijk een simpele vraag, wat denken jullie blijft dit veulen bruin, of wordt het toch een schimmel.
Hij heeft een wit voetje, de andere drie zijn grijs, met aan de achterzijde een zwart flosje, de hoefjes zijn echter wit.
Afbeelding
en zo ziet hij er helemaal uit.
Afbeelding
Zo is zijn de manen van hem zwart, maar het staartje is op diverse plaatsen lichter, en lijkt sinds de geboorte ook lichter geworden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:50

Ja hoor die blijft wel bruin. De benen worden met een paar weken tot maanden vanzelf zwart. Ik zie ook geen duidelijk brilletje waaraan een schimmel meestal te herkennen is.

Ibbel

Re: blijft dit veulen bruin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:51

Is één van de ouders schimmel? Zo nee, dan zal het nooit een schimmel worden. Zo ja, dan is die kans er wel. Kan je nu nog niet zeggen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:06

sorry denk niet dat het een schimmel wordt (neem aan dat je dat graag wilde?)

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:04

Nee, hoor, maakt mij niet uit of het een schimmel wordt of niet. De vader is niet bekent, en zou dus een schimmel kunnen zijn.
Het lijkt mij raar, dat benen zwart worden, met witte hoefjes eronder, maar ik weet ook niet precies hoe zoiets in zijn werk gaat.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:11

lichte plukjes in de staart heeft zo ongeveer elk bruin veulen.
een schatje om te zien zo, de benen worden later pas zwart, heeft niets met wel of niet schimmel worden te maken.
vaak kun je om de ogen zien of ze schimmel worden, niet altijd, mijn bijna 3 jarige merrie begint nu pas een beetje schimmel op haar hoofd te worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:16

git schreef:
Nee, hoor, maakt mij niet uit of het een schimmel wordt of niet. De vader is niet bekent, en zou dus een schimmel kunnen zijn.
Het lijkt mij raar, dat benen zwart worden, met witte hoefjes eronder, maar ik weet ook niet precies hoe zoiets in zijn werk gaat.

Alle veulens worden geboren met witte veulen hoefjes en deze worden na een maand of 4 afgesleten en vervangen door de 'echte' hoeven. Deze zullen dan op die benen waar er geen witte aftekening op staat zwart zijn en waar een witte sokje is wit zijn.

De onder been haar kleur is een camouflage kleur en deze zal ook geleidelijk aan met de veulen vacht wissel verdwijnen tot ze, na ongeveer 4 maanden, hun echte kleur hebben (zwart).

Wat het schimmel betreft ... zeer moeilijk te bepalen. Het lijkt erop dat het veulen een brilletje heeft maar hierook zou dit een camouflage kleur zijn.

stalmilagro

Re: [KG]blijft dit veulen bruin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:30

blijft bruin en de benen worden echt wel zwart
bij de ene meer dan de andere natuurlijk
wat die hoeven betreft ... degene die licht zijn blijven licht na mijn ervaring met 7 veulens ...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 07:47

Volgens mij heeft dit veulen 4 witte sokjes en zijn daarom de hoeven wit. ;)
Dit veulen is een gewone bruine. Dat de onderbenen grijs zijn is juist een kenmerk dat het geen schimmel wordt. Bruin geboren schimmels hebben vaak wel al zwarte onderbenen. :)

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:56

neonlight, dit veulen heeft een wit voetje. De andere drie zijn grijs, met aan de achterzijde een tikje zwart.
De hoefjes zijn alle vier wit, maar dat schijnt, zoals ik hierboven lees normaal te zijn, en te veranderen als het veulen wat ouder wordt.
In ieder geval zijn niet alle vier de voetjes wit. Er is echt een duidelijk verschil, wat ook te zien is als je mijn andere topics over dit veulen en zijn moeder bekijkt.
Ach, het maakt mij eigenlijk niets uit welke kleur het heeft of wordt, het karakter is toch veel belangrijker, en het is zowiezo een poepie. Ik ben alleen nieuwsgierig om het zo maar te zeggen, niet dat ik voorkeur heb voor bepaalde kleuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:00

Op de foto zie ik 4 witte sokken en 4 witte hoeven.

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 11:01

nee, echt niet, links achter is wit, de rest is grijs. Ik zal nog eens naar een foto gaan zoeken waar het duidelijker is.

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 11:05

Afbeelding
Dit is een foto van de eerste dag, hier is duidelijk te zien, dat er een voetje wit is, en de andere toch duidelijk een andere kleur hebben.
Hier zijn die zwarte plukjes aan de achterkant ook goed zichtbaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:19

Wat een foto kan vertekenen zeg! Inderdaad duidelijk maar 1 wit voetje. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:23

Neonlight schreef:
Wat een foto kan vertekenen zeg! Inderdaad duidelijk maar 1 wit voetje. :j

Nou inderdaad, dit is een heel ander gezicht.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:26

Ik denk dat hij 'gewoon' bruin wordt....benen worden strakjes ook helemaal zwart.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:08

Mindim schreef:

ALLE veulens worden met witte hoeven geboren ... ook een Fries! Pas als het babyhoefje is er af gesleten 'verschijnt' het echte kleur van de hoef.
Dit veulen heeft 1x wit sokje = 1x witte hoefje en 3 x grijs behaarde onderbenen die uiteindelijk zwart zullen worden = 3x zwarte hoeven.
Op de foto's hieronder zie je al de zwarte haartjes die door aan het komen zijn.

Maar zoals gezegt een foto kan zo veel vertekenen en zeker bij veulens en zeer zeker wat kleur betreft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:23

Dat is niet waar Peterina. Dit is een foto van Reedhill's Cantate, net droog, paar uur oud, en duidelijk te zien dat hij 3 zwarte hoefjes en 1 witte heeft.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:35

Neonlight schreef:
Dat is niet waar Peterina. Dit is een foto van Reedhill's Cantate, net droog, paar uur oud, en duidelijk te zien dat hij 3 zwarte hoefjes en 1 witte heeft.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, en een ding dat ik in meer dat 40 jaar paarden fokken hebt geleert is dat er geen vaste regels zijn wat betreft veulens en veulen kleuren.
Bij de foto zijn idd donker hoefjes te zien maar uit ervaring durf ik te weden dat zelfs deze donker hoefjes lichter waren dan de uiteindelijke hoeven.
De beschrijving wit is misschien ook niet de juiste omdat echt hagel wit zijn de hoeven ook niet, alles van zeer bleek, creme-achtig, donker grijs, zwart-grijs ... maar de baby hoefjes zijn altijd lichter dan de echte hoeven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:45

Van de 20 veulens die hier geboren zijn is er juist maar eentje geboren met blanke hoefjes en niet met donkere hoefjes. Zwartgrijs noem ik niet witte hoefjes. Ja, ze zullen lichter zijn als de eindhoef, maar we hebben het over blanke witte hoefjes in dit geval.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:57

TOMato, toMATo ... iedere persoon kan een andere interpretatie of beschrijving geven van wat hij visueel waarneemt. Wat voor mij bleek of wit is, is voor jou misschien grijs.
Het doet het helemaal niet naar toe omdat deze veulen, zoals iedereen nu kan zien op de laatste foto's, duidelijke zwarte benen gaat krijgen en dus zwarte hoeven, als zijn ze nu wit/grijs/donker grauw van kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:30

Peterina schreef:
Mindim schreef:

ALLE veulens worden met witte hoeven geboren ... ook een Fries! Pas als het babyhoefje is er af gesleten 'verschijnt' het echte kleur van de hoef.
Dit veulen heeft 1x wit sokje = 1x witte hoefje en 3 x grijs behaarde onderbenen die uiteindelijk zwart zullen worden = 3x zwarte hoeven.
Op de foto's hieronder zie je al de zwarte haartjes die door aan het komen zijn.

Maar zoals gezegt een foto kan zo veel vertekenen en zeker bij veulens en zeer zeker wat kleur betreft.

Lees even het topic door, dan zie je dat die quote op de eerste foto was gebaseerd. Foto nummer 3 was toen ook helemaal nog niet geplaatst. De benen zien er op foto 3 heel anders uit dan op foto 1, op foto 1 lijken het 4 witte hoeven en 4 witte sokken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:17

Mindim schreef:
Peterina schreef:

Lees even het topic door, dan zie je dat die quote op de eerste foto was gebaseerd. Foto nummer 3 was toen ook helemaal nog niet geplaatst. De benen zien er op foto 3 heel anders uit dan op foto 1, op foto 1 lijken het 4 witte hoeven en 4 witte sokken.

Inderdaad, en daarom had ik een algemeen commentaar gegeven.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:22

mijn vosveulen werd geboren met 4 witte sokken en 4 witte hoeven. Hij is nu 1 jaar oud en heeft 4 vosvoeten en zwarte hoeven... Dus hoefkleur kan veranderden. denk dat het 3 zwarte benen en 1 witbeen wordt en geen schimmel..
succes met je kleintje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:08

Peterina schreef:
Inderdaad, en daarom had ik een algemeen commentaar gegeven.

Je quote mij namelijk in je reactie, dus niet erg algemeen ;)