[TI] Meedenkers over hengstenkeuze gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Meedenkers over hengstenkeuze gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 17:01

Of Jessie dit jaar gedekt wordt is maar zeer de vraag, maar voor volgend jaar is de kans, mits de financiën dan zo gaan als ik hoop dat ze gaan ;) toch wel aanwezig. Maar misschien gaan dingen zoals werk en dergelijke wel sneller dan verwacht, en dan is de kans dat ze alsnog gedekt wordt tóch wel reëel. Maar ja, door welke hengst dan.. Ik heb zelf een hele duidelijke voorkeur voor ITS Thunder. Daar heb ik nou een bijna driejarige ruin van lopen, en hij is het helemaal. Groot, goed in het behang en een karaktertje.. :+: Iedereen op stal is weg van hem, hij is zo lief als dat hij groot is (1.60-1.65 op dit moment := ) en mijn paps zonder paardenervaring wandelt er zonder moeite een uur mee.
Aan de andere kant zijn er al best veel Thunderbabies, en foktechnisch gezien is het misschien interessant om een andere hengst te kiezen.

Eerst Jessie maar even voorstellen. Jessie wordt 14 jaar, is 1.55m hoog en opgenomen bij het ICS. Nooit echt op een keuring geweest, maar werd bij de thuiskeuring/-opname 'geprimeerd' met een hoge eerste premie, ze waren best onder de indruk van haar. Jessie is een paard met karakter, je moet haar overhalen om met je te werken. Jessie werkt niet vóór iemand, maar mét iemand. En anders.. tegen iemand := Ze is bomproof, goed te rijden in verschillende disciplines en lief voor kinderen.
Haar verbeterpunten zijn haar rug, een hengst met een zwakke rug valt eigenlijk al automatisch af, of hij moet duidelijk (oudere!!) nakomelingen hebben waarbij de rug geen issue is. Daarnaast mogen haar gangen ruimer. Meer behang zou leuk zijn. Haar hals is perfect, dingen we ook niks op af. Haar maatje vind ik perfect, niet té zwaar maar ook zeker niet te licht. Ik wil géén licht, 'sporttypisch' veulen fokken! Echt de hoogte in hoeft ze ook niet, Flynn vind ik zelf alweer te groot :o Hengsten kleiner dan 1.50 kunnen natuurlijk wel interessant zijn, maar kleiner dan 1.45 wil ik toch niet gaan.

Dit is geen hele recente foto, maar geeft haar bouw wel goed weer:
Afbeelding

En een enigszins recente foto van de andere kant:
Afbeelding
Hoewel ze hier wel wat vet is := :o

En voor wie hem niet kent, dit is Flynn:
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... 1271257095
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... 1271257171

Homozygote hengst zou leuk zijn, maar is zeker geen pré. Kleurtje maakt ook niet zoveel uit, bouw en gangen zijn het belangrijkst.

Nog één klein puntje, hoewel ik de meeste Tinkerhengsten wel bij naam ken, zou een link naar een website of foto wel fijn zijn :j

Shayla

Re: Meedenkers over hengstenkeuze gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:51

Zelf ben ik helemaal niet thuis in de ICS hengsten , dus qua keuze daarin kan ik je niet helpen.

Wat wel even wou zeggen , staar je niet blind op het karakter van je andere Thunder nakomeling ;)
Ik heb hier 2 volle broers rond lopen (beide van Chakotay en moeder Shayla) maar de karakters van die 2 zijn echt dag en nacht verschil.
Dus dat je ruin dat karakter heeft hoeft natuurlijk niet te zeggen dat het aankomende veulen dat karakter ook krijgt ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:54

Een ander stamboek mag natuurlijk ook, maar ik zal zelf mijn merrie niet overschrijven naar bijvoorbeeld het NSvT. Het G...dingens ;) is eventueel nog een optie.

Ik staar me ook zeker niet blind op het karakter van Flynn, opvoeding en manier van opgroeien hebben daar zeker aan bij gedragen. Maar het is wel iets wat ik meeneem in mijn zoektocht :j

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:12

Heb je zelf niet al een paar ideen, er zijn veel prachtige hengsten bij het ICS. alle namen ken ik niet geheel.

heb je ook een bepaalde gedachte over, bv minimale hoogte. afstand die je er voor af wil leggen maximaal.

Jesse blijft een leuke merrie,

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:17

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:28

Haha, net wat ik wilde zeggen Leon, vind Benson wel wat voor Jes!
Erg werkwillig, mega behang en een superkarakter om mee te werken. Daarnaast ook lekkere ruime gangen, veel dressuuraanleg maar absoluut geen licht-sporttypetje. (is nu M2 startgerechtigd) Hoogte valt nog mee, met zijn 1.57.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:27

Als ik Jessie zo zie op de foto staat er een echte ICS 1ste premie merrie.
Je noemt een verbeterpunt op rug, klopt, maar kijk ook naar de achterhand. Die zou iets ronder mogen zijn.
En dan moet je geen Thunder nemen, die fokt ook steil van achteren.
Zo erg soms dat het in draf niet uit te zitten is.
Voor de kar geen probleem.
Maar de Thunder karakters zijn wel heel goed.
Heb zelf ook een Thunder merrie gehad, een scheet van een merrie.

Maar met deze merrie Jessie zou ik zo wie zo gaan voor een hoge 1ste premie hengst van het ICS.
En dan ook eentje waar veulens en oudere nakomelingen van rondlopen die goed scoren op het ICS type.
De kampioen van Schijndel, 2010 is een prachtige hengst, en ik durf te zeggen, zonder nakomelingen gezien te hebben, dat je dan een kampioens veulen fokt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 07:41

ITS Benson vind ik zeker een hele interessante hengst :j
Zal de kampioen van Schijndel eens nader onderzoeken, ik was daar zelf niet aanwezig.

Afstand is niet een enorm punt, maar heel centraal wonen we nu niet meer. Een hengst in Limburg/Brabant/Zeeland kán wel, Jes is trailermak zat. Maar dan zit je zo aan 3-4 uur reistijd, dat is wel minder.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:22

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:32

meadows selwyn.
mooie compacte hengst.
goede achterhand .
heel lief karakter.
beste 3/4/5 jarige geweest.
in het echt mooier dan op de fotos.
staat alleen in belgie .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 19:17

Meadows Selwyn vind ik een interessante hengst, maar België is al snel 4-5 uur of langer weg. Ik ga liever eerst op zoek naar een hengst die wat dichterbij staat, hengsten 'ver weg' kan ik als er in NL echt helemaal niets te vinden is altijd nog onder de loep nemen :j

Jammer van Buster, zal eens nazoeken hoever Hannover is vanaf Groningen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:21

De enige aan wie ik kan denken is Drum :P Sorry, ik zag de foto's en dacht gelijk:"Drum."

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:45

Mijn eerste gedachte was Woody. Vind hem qua type passen bij Jessie en hij geeft gewoon mooie nakomelingen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 01:51

Vasthi schreef:
De enige aan wie ik kan denken is Drum :P Sorry, ik zag de foto's en dacht gelijk:"Drum."

Vreemd dat iemand die het fokdoel van het NSvT wil veranderen een hengst promoot voor een mooie Cob merrie, terwijl die hengst op zijn nakomelingen niks presteert.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:45

Hier beledig je een heleboel mensen op Bokt mee Ariebren..............
Bovendien is het niet waar.

Graag on topic nu.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:56

ik denk dat het vanuit groningen te ver is :+
maar ik vond O'Bryan een leuke match met je merrie
voldoet verder niet aan een aantal eisen hoor :+
(kleiner dan 1m50 en effen)
maar hij lijkt me een goede combi te zijn.
ze is natuurlijk zelf wel al 1m55 he, dus een kleinere hengst kan best.

vind haar verder zo'n merrie als Tinkerbell, ze heeft dezelfde sterke en zwakke punten zo'n beetje
zou dus kiezen voor een hengst met wat presence en temperament/uitstraling, dus imo niet te zwaar in combi met haar. Een goede cob met een iets veredelder uitstraling dus.
met een mooi, klein hoofdje, goed beenwerk, korte rug, ronde croupe
correct achterbeen en mooi spronggewricht
en die dit alles goed vererft en ook nog eens sok doorgeeft :+
(nee, we zijn vooral niet moeilijk hoor :P )

Hengsten die me dan te binnen schieten zijn O'Bryan, Meadows Selwyn, Victorio, ...
Helaas dus wel allemaal binnen de kleinere categorie.

Een Bro (die is 1m50 ofzo) zou ik bv ook bij haar vinden passen, maar daarvoor zit je dan algauw 5u in de auto 8)7

Woody is idd ook een leuke optie, alleen vind ik die niet zo verpletterend spetterend doorfokken :o maar das mijn persoonlijke mening en anderen kunnen daar anders over denken natuurlijk :P hij is al wel preferent, dus dat il toch wel iets zeggen

ben eens even op de ITS site wezen neuzen
ken de hengsten niet irl, dus is moeilijk wat van te zeggen
ken ook hun nafok verder niet
het jammere aan veel van hun hengsten is dat je er geen stamboekveulen mee fokt natuurlijk (verkooptechnisch gezien)

Rob Roy zou ik bv wel een leuke combi vinden, krijg je nog kleurtje mee ook ;) maar dekgeld zal dan wel hoger liggen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:38

Drum vind ik zelf een schitterende hengst, maar zijn nakomelingen vind ik of erg goed of niet erg aansprekend.

Een wat kleinere hengst zou kunnen, Jessie lijkt wel maat door te fokken. Ze is zelf inderdaad wat groter, dus met een wat kleinere hengst zou er een mooie middenmaat uit kunnen komen.

Je benoemt echt precies de punten die relevant zijn Frenia :j Maar inderdaad, vind maar eens zo'n hengst die het ook nog eens doorgeeft :=

De ITS hengsten zitten natuurlijk om de hoek, daar kan ik haar zo'n beetje onder het zadel heen brengen :)) Ik heb zelf een groot zwak voor Thunder. Niet alleen qua looks, ik vind hem qua karakter fantastisch. Koel, lief en dekt ontzettend kalmpjes en gecontroleerd, gewoon aan een touwtje aan de hand.
Maar zoals Henk al aangaf, er zijn wel punten waarop hij Jessie niet (kan) verbeterd.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:43

Lord Cameron vind ik erg leuke hengst met prachtig gangwerk en wel passend bij jou merrie dacht ik ,1.54 hoog ,vader Raven en is te doen vanaf Groningen .www.owlish.nl is hun site

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:48

Is inderdaad een mooie hengst, maar ik dacht (weet het niet 100 procent zeker) dat ze haar eigen hengsten alleen voor de eigen merries gebruikt. als ik het goed begrepepen heb van haar.

maar zo niet dan is dat zo op de foto een prachtige hengst.

Thunder is inderdaad een mooie hengst, maar niet mijn favoriet. ik ga mee dat ik Benson ook goed bij jessy vind passen.
Goed karakter, super mooi behang, uitstraling en een mooie maat.

Woody zijn al veel nakomelingen van, sommigen erg mooi, maar sommigen ook absoluut tegenvallend (naar mijn mening dan he)

Rob Roy is absoluut op de foto een plaatje, zou zeker ook leuk bij jessy zijn,

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:54

en bedankt he meneer de betweter!!!
met de keuring had je ook al zo een gepaste uitspraak over andermans hengsten.

waar zijn die nakomelingen van jouw oudje dan???

Ontopic

mijn gedachten gaan uit naar woody

Ariebren schreef:
Vasthi schreef:

Vreemd dat iemand die het fokdoel van het NSvT wil veranderen een hengst promoot voor een mooie Cob merrie, terwijl die hengst op zijn nakomelingen niks presteert.
Laatst bijgewerkt door stalnijmegen op 16-04-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:59

Hey Berdien,

Ik dacht ook meteen aan Benson :j

*doet niet mee aan discussie over nutteloze opmerking*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:06

Rob Roy kan voor een leuk kleurtje zorgen, maar als ik zijn rug zo op de foto's zie, en dat in combinatie met de rug van Jessie.. mmm :n

Benson dus toch weer? Vind ik een zeer aansprekende hengst :j Voldoende massa zonder heel zwaar te zijn. Die kan Jessie denk ik wel mooi verbeteren, zonder een te licht veulen te fokken. De veulens die ik van hem gezien heb vond ik erg aansprekend.

Dat is ook weer het nadeel, van de oudere hengsten vind ik of de veulens niet aanspreken (O'Malley), of ze passen niet goed bij Jessie, zijn te klein, staan te ver weg.. en van de jongere hengsten heb je wel veel nakomelingen, maar dat is veelal jong grut.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:09

*Gooit ff een ander balletje op*

Maestro dan?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:54

Er staat toch een Thunder-zoon in Friesland? God hoe heet hij ook al weer... zij zit ook op bokt volgens mij..

EDIT: haha ze reageert zelfs in dit topic.. :D Forrest bedoel ik :D
Haha ja die idd stalnijmegen :D

Is dat mischien wat Berdien? Heb je toch een beetje Thunderbloed..
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 16-04-10 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:54

forrest :D