2-jarige aanschaffen? Of niet doen? tips en adviezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crealief

2-jarige aanschaffen? Of niet doen? tips en adviezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 11:59

Hoi Allemaal!

Ik ben sinds vandaag op bokt.nl en met name omdat ik een brandende vraag heb.

Ik zit erover na te denken om een 2 jarige aan te schaffen. Alleen moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat de ervaring met jonge paarden ontbreekt. En ik zou dus graag jullie ervaringen en meningen willen horen zodat ik er goed over na kan denken!

Rijervaring heb ik genoeg. Ik wil graag een 2 jarige zodat ik lekker de komende tijd een band kan opbouwen met mijn paard. En als ik straks wat meer tijd heb dan er lekker rustig mee kan gaan opbouwen (vanaf een jaar of 4 is dan mijn idee) En dit dan uiteraard met goede begeleiding etc etc.

Kortom: Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen hierover!

Groetjes!

Anoniem

Re: 2-jarige aanschaffen? Of niet doen? tips en adviezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:02

even een stipje ik ben er ook benieuwd naar, heb zelf ook een twee jarige op het oog. wel ervaring met jonge dieren en inrijden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:03

Het ligt een beetje aan hoe de twee jarige is van karakter. Bijna alle jonge paarden zijn wat schrikkerig, fris en rillerig maar de een meer dan de ander. Is het een brutale of een angstig paard, dat moet je goed voor ogen hebben. Met een vrij rustige twenter kun je prima beginnen als eerste jonge paard die je zelf opleid.

Je schreef al dat je hulp erbij krijgt, mooi toch. Wat is de afstamming?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:05

Ja aan de ene kant zeg ik, niet doen, omdat je geen ervaring hebt met jonge dieren. Maar aan de andere kant zeg ik wel doen, zodat je dus indd die band kan opbouwen en zelf kan gaan bepalen hoe je hem beleerd wilt hebben.
MAAR, je moet dan echt goede begeleiding zoeken en echt weten waar je mee bezig bent, want een paard heb je zomaar verknald, vooral in de beginfase van africhting.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:07

Hoi Bramasole,

Ik heb nog niet echt een paard op het oog! Ik ben gewoon orienterend aan het rondkijken en heb verder ook alle tijd. Ik weet alleen niet zo goed wat ik van een twee jarige moet verwachten, al lijkt het mij prachtig om een paard van jongs af aan in de hand te hebben.

Qua afstamming weet ik niet zoveel. Ik weet alleen dat ik graag uiteindleijk het paard in de sport zou willen uitbrengen dus dat het wel wat potentie moet hebben. Ook hier heb ik weer iemand die er gelukkig wel verstand van heeft! :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:07

Ik heb hiervoor een 2.5 jarige gekocht. Heb ervaring met jonge paarden en het leek me geweldig, mijn eigen paard helemaal vanaf het begin zelf opleiden. Ik heb daarentegen alleen maar ellende met dr gehad. In de omgang was ze ontzettend braaf, niemand verwachtte problemen bij haar onder het zadel. Helaas gaf ze iedereen ongelijk en bleek ze een rotbok onder het zadel. Ik heb haar een maand naar een africhtingsstal gedaan en zelfs daar zeiden ze me na 2wkn 'deze wordt nooit braaf' ze hebben een maand lang doorgezet en ze leek te rijden..eenmaal thuis bleef het redelijk gaan maar streek je haar tegen de haren in dan ging je er hoe dan ook af (steigeren achterover laten vallen, bokken etc.) Ik heb afscheid genomen van deze merrie en voor mij nooit meer een 2 jarige! Je weet nooit hoe het karakter is onder het zadel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:09

Als mensen zeggen 'ik wil een jong paard omdat ik er dan een band mee op kan bouwen' zeg ik: nee, niet doen

Als je daarentegen zegt 'ik wil een jong paard omdat ik die de grondregels van de omgang met mensen nog wat beter kan leren en het dier een goede (vertrouwens)basis mee kan geven waar hij de rest van zijn leven op kan teren' zeg ik : ja

In jou geval, Nee dus. Een band opbouwen kan prima met een 2 jarige, 6 jarige en 15 jarige.

Een jong dier opleiden en een goede basis meegeven is niet voor iedereen weg gelegd.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:09

Hoi Jeanine!

Dat is een nare ervaring! Toch bedankt voor je reactie, want dit zijn inderdaad ook dingen om rekening mee te houden. Had je nog met een bepaalde stamboom?

Crealief

Re: 2-jarige aanschaffen? Of niet doen? tips en adviezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:11

Hoi pol013,

Ik moet ook zeggen dat dat tweede is wat bij mij tevens onder het eerste valt! Het is niet zo dat ik geen ervaring heb met jonge paarden, alleen niet met 2 jarige. Maar meestal vanaf een jaar of 3. Heb ook paarden zadelmak gemaakt etc.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:11

Deze merrie was een nakomeling van Placido uit een Niveau merrie. Placido is weer nakomeling van Animo. Bloedlijn zegt natuurlijk niet altijd alles..maar als ik jou was zou ik voor een 3 of 4 jarige gaan die al zadelmak is, dan weet je iig wat voor vlees je in de kuip hebt!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:13

Crealief schreef:
Hoi Bramasole,

Ik heb nog niet echt een paard op het oog! Ik ben gewoon orienterend aan het rondkijken en heb verder ook alle tijd. Ik weet alleen niet zo goed wat ik van een twee jarige moet verwachten, al lijkt het mij prachtig om een paard van jongs af aan in de hand te hebben.

Qua afstamming weet ik niet zoveel. Ik weet alleen dat ik graag uiteindleijk het paard in de sport zou willen uitbrengen dus dat het wel wat potentie moet hebben. Ook hier heb ik weer iemand die er gelukkig wel verstand van heeft! :)

Ja je moet het romantische beeld een beetje opzij zetten, ben ik bang...

De sport is een breed geheel, welke discipline? Daar stem je je zoektocht op af.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:13

als je hier al ervaring mee hebt hoef je je toch niet af te vragen of je een 2 jarige aan kan?
Dat is vooral buiten laten spelen met soort genootjes, af en toe iets leuks en leerzaams mee doen en vooral wachten tot je ze kunt inrijden.

Verder is het mij vrij simpel: als je nu al twijfelt. Hoe kom je dan ooit zeker en duidelijk over richting je paard. Je moet wéten en niet dénken dat het aan kunt. Paarden voelen dat feiloos aan.

Ik wil niet vervelend of negatief doen maar zie genoeg voorbeelden tegen komen van mensen die een paard ver of net boven hun kunnen nemen. Dat vind ik altijd zo sneu. Ze hadden veeeel meer plezier kunnen hebben als ze een paard kochten wat echt aansluit bij hun niveau.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-04-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:15

Crealief met de quote en editknop kun je nog je reactie aanpassen, dat scheel weer op iedere persoon apart reageren met @ zus en zo.

ER is een hele mooie pagina met Help :D

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:18

Ja je moet het romantische beeld een beetje opzij zetten, ben ik bang...

De sport is een breed geheel, welke discipline? Daar stem je je zoektocht op af.[/quote]

Ik zoek met name iets voor de dressuur. Maar ik wil ook zeker springwedstrijden mee kunnen doen. Dus het moet een veelzijdigpaard worden.. :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:19

Ik heb dat ook gedaan, ik was het beu de "rommel" van een ander te kopen. Ik reed ook al heel wat jaren paard en ik was dan van zin om hem te laten inrijden tegen zijn 3 jaar.
Ik heb dan ook een heel leuke 2-jarige gekocht. Van in het begin was duidelijk dat hij niet van zoveel onder de indruk is en dat hij graag aandacht kreeg. Ik heb echt lol met hem gehad, een plezier om mee te werken.
Hij kende niets en leek alles goed aan te leren ondanks zijn wat dominante karakter (hij is ook geen engeltje dus ;) ). Zelf zodanig dat ik hem uiteindelijk zelf heb ingereden, wel met behulp van een goede trainer.
En ja, wij hadden en hebben ook zo onze problemen. Maar ten eerste heb ik die hem zelf toegelaten/geleerd dus ik kan het al niet op iemand anders steken :D , ten tweede ze zijn op te lossen.

Ik weet dat ik geluk met hem heb gehad maar ik zou het zeker weer doen. Er zijn wel dingen die ik anders zou doen, maar da's natuurlijk de ervaring.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:22

Dana82 schreef:
Ik heb dat ook gedaan, ik was het beu de "rommel" van een ander te kopen. Ik reed ook al heel wat jaren paard en ik was dan van zin om hem te laten inrijden tegen zijn 3 jaar.
Ik heb dan ook een heel leuke 2-jarige gekocht. Van in het begin was duidelijk dat hij niet van zoveel onder de indruk is en dat hij graag aandacht kreeg. Ik heb echt lol met hem gehad, een plezier om mee te werken.
Hij kende niets en leek alles goed aan te leren ondanks zijn wat dominante karakter (hij is ook geen engeltje dus ;) ). Zelf zodanig dat ik hem uiteindelijk zelf heb ingereden, wel met behulp van een goede trainer.
En ja, wij hadden en hebben ook zo onze problemen. Maar ten eerste heb ik die hem zelf toegelaten/geleerd dus ik kan het al niet op iemand anders steken :D , ten tweede ze zijn op te lossen.

Ik weet dat ik geluk met hem heb gehad maar ik zou het zeker weer doen. Er zijn wel dingen die ik anders zou doen, maar da's natuurlijk de ervaring.

Super leuk! Kijk dat is nou mijn droomsituatie.. :) Bedankt voor je reactie!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:25

Zoals ik al zei, zou ik je een brave aanraden die na een paar keer voetjes vragen snapt wat de bedoeling is en niet steeds de strijd aangaat. Dan moet je (ook!) wel goed op de bloedlijn letten want wanneer je een paard voor de sport wil, kijk je vaak ook naar prestatie van zowel vader als moeder (en de vader van de moeder, etc). Paarden die goed presteren kunnen nog wel eens karakter hebben en dat moet jij denk ik niet hebben.

Ik raad je aan te kijken naar een jonge paarden bij jou in de buurt (die te koop staan) waar je eens vaker naar toe kan. Zo leer je het paard goed kennen. Kies ook niet voor een hengst en 1 die gewoon lekker sociaal is naar andere paarden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:25

Dana heeft geluk gehad maar wat als je net als mij een viezerik treft? Die verkoop je niet zomaar even..ik ben 3x (financieel) over de kop gegaan, heb haar zo goed als weg gegeven..enige dat ik er voor terug heb gekregen is angst..mijn huidige paard heeft er hard aan moeten trekken om mijn angst weg te nemen en mij keer op keer te 'vertellen' dat hij mij geen pijn zou doen..laat je droom los en ga eens realistisch denken..ik heb met mijn 5 jarige nu (heb hem 2mnd) een zoveel sterkere band dan toen met mijn 2 jarige..

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:26

Ik heb 4 jaar geleden een toen 2 jarige friese merrie gekocht,ook ik was het zat om de "rommel" van een ander te kopen.
Heb in die tijd al heel veel vertrouwen kunnen kweken wederzijds voor ik erop ging.
Vond dat erg prettig moet ik zeggen.
Nadeel is wel dat je totaal geen idee hebt hoe ze onder zadel gaan worden.
Mijn merrie was en is uitermate braaf en eerlijk,terwijl ze echt geen doetje is.
Maar het grootste nadeel in mijn geval is dat mijn merrie gewoon te flegmatiek is met rijden om er leuk mee te dressuren (iets wat ik toch wel erg graag wil).
Met als gevolg dat ik er nu over nadenk om haar te verkopen als recreatie paard.
Uiteraard met veel pijn en verdriet.

Ik heb 2 jaar terug een (fries) veulen erbij egkocht.
Zij staat nog bij m'n vriendin in Dld en komt 1 mei hierheen.
Ook met haar is het natuurlijk afwachten of ze wel gaat worden wat ik ervan hoop en verwacht.
Ik vind vooral het opvoeden en basis dingen leren erg leuk om te doen.

Maar ik heb wel besloten dat als dit ook weer op stront uitdraait,ik gewoon een jong,beleerd paard koop,zodat ik kan voelen wat je onder je kont gaat krijgen :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:26

Kun je er tegen als het paard anders ontwikkeld dan je verwacht? Als je daar volmondig ja op kunt beantwoorden kun je er aan beginnen. Zit er ook maar een beetje twijfel in doe het dan niet. Een tweejarige moet zich zowel lichamelijk als geestelijk nog een heel eind ontwikkelen. Er is wel invloed op uit te oefenen maar het paard heeft ook een eigen karakter. Bij veel paarden veranderd het karakter nog door tot een jaar of 5. Er staat dus niet veel vast bij een tweejarige en in feite weet je dus niet wat voor een paard je koopt. Ik heb dat nu zelf met twee jonge paarden gehad. de een had het perfecte karakter voor mij maar bleef te klein en het andere heeft een karakter waar ik erg aan moet wennen. Hij was 1,5 toen ik hem kocht en hij is nu bijna 7. Ik ben nog steeds bezig met me aanpassen aan het paard zijn karakter (ik heb hem dan ook een periode te koop gehad omdat ik niet wist wat ik er mee moest). Hij is ook nog eens groter geworden dan ik had verwacht. Zijn moeder was 1.47, zijn oma 1.37 en zijn vader 1.57. Hij is zelf zo'n 1.65 geworden. dat terwijl ik een paardje tussen de 1.50 en de 1.60 wilde. Ook in type is hij anders dan we hadden verwacht. Oftewel; ik heb een paard dat ik anders waarschijnlijk niet had gekocht. Bedenk je echt goed of je dit aankunt. Anders kun je beter een5 of 6 jarige kopen en daar lekker rustig mee bezig gaan. Dan weet je beter wat je koopt.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:27

tja ik zeg als je nooit een jong paard koopt krijg je ook geen ervaring ;)

Als ik een paard koop, koop ik meestal een tweejarige (niet dat ik vaak een paard koop hoor). Die rij ik dan een aantal jaar en dan weer een jong beest.
Ik laat ze altijd wel zadelmak maken omdat ik een verleden heb met klaplongen. Maar dit zegt ook niet altijd wat. Ben er vorige week afgevallen met opstijgen en heb mijn rug gebroken. Echt door jongigheid van het beestje.
Het leuke aan een jong beest vind ik ook dat je een band op kan bouwen en vertrouwen kan krijgen van elkaar. Daarna kun je hem/haar lekker naar je eigen hand maken.
Ook als je een iets ouder paard koopt en deze loopt erg goed kost deze ook erg veel. Een tweejarige heeft zich nog niet bewezen en betaal je dan ook iets minder voor. Tenminste zo ervaar ik het.

Wat ik nog wel even wil zeggen is dat ik altijd wel naar het karakter van de paarden kijk. Ik hoef geen heethoofd/angsthaas, etc. Ze moeten een lief karakter hebben.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:28

Amaretto27 schreef:
Ja aan de ene kant zeg ik, niet doen, omdat je geen ervaring hebt met jonge dieren. Maar aan de andere kant zeg ik wel doen, zodat je dus indd die band kan opbouwen en zelf kan gaan bepalen hoe je hem beleerd wilt hebben.
MAAR, je moet dan echt goede begeleiding zoeken en echt weten waar je mee bezig bent, want een paard heb je zomaar verknald, vooral in de beginfase van africhting.

Je moet toch ergens beginnen met ervaring met jonge paarden? Iedereen die ervaring heeft met jonge paarden is met de eerste begonnen.

Als je denkt dat je voldoende rijervaring hebt om het paardje over 2 jaar in te rijden, dan zou ik het zeker niet laten.
Wat ik je wel wil meegeven, is dat het voor een 2 jarige niet verkeerd is om hem/haar nog even in de opfok te laten staan. Band opbouwen en dingen leren kan over een jaar ook nog en hoe meer beweging hoe beter voor een jong, opgroeiend paard.

Succes met je keus!

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:31

Ik heb een net 2 jarige Tinker gekocht een jaar geleden, hij was heel lief en aanhankelijk. Ik heb hier toendertijd voor gekozen, omdat als je een ingereden paard koopt en hij heeft iets wat jij adners zou willen is dit heeeel moeilijk te veanderen. Een 2-jarige kan je "opvoeden" zoals jij dat wilt.

Met Ewan gaat het echt super goed! Mijn ervaring met paarden was echt minimaal voordat ik Ewan kocht, maar met hulp van anderen die er wel ervaring mee hebben is dit helemaal goedgekomen!

Ik zou dit zeker weer doen!
Laatst bijgewerkt door Ewan op 14-04-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:31

Ik heb een 6 maand oud veulentje gekocht, nu 2 jaar en ik vind dat zalig! Hoe ze zal zijn onder de man, da's afwachten, maar zelf bij een ouder paard is dat afwachten.
Verder heb ik ook een 5 jaarse, bij de fokker doodbraaf, komt het beest op mijn terrein steigert ze de boel rond. Echt een kwal.
K ben er nu zo'n 5 maand mee bezig en we zijn al super goeie vriendinnetjes.
Elk paard heeft zijn handleiding en of dat nu een 2 of een 5 jaarke is, maakt weinig verschil uit denk ik.
In tegendeel, als jouw 2 jaarse dan 4 jaar is, ken je het beestje heel goed en kan je al wat inschatten!
Veel succes!

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:32

Jeanine84 schreef:
Dana heeft geluk gehad maar wat als je net als mij een viezerik treft? Die verkoop je niet zomaar even..ik ben 3x (financieel) over de kop gegaan, heb haar zo goed als weg gegeven..enige dat ik er voor terug heb gekregen is angst..mijn huidige paard heeft er hard aan moeten trekken om mijn angst weg te nemen en mij keer op keer te 'vertellen' dat hij mij geen pijn zou doen..laat je droom los en ga eens realistisch denken..ik heb met mijn 5 jarige nu (heb hem 2mnd) een zoveel sterkere band dan toen met mijn 2 jarige..

Oke, je hebt zeker een punt. Ik had verwacht dat je op basis van de bloedlijn/ouders wel redelijk goed zou kunnen inschatten wat ze onder het zadel gaan doen.

Gelukkig heb ik nog niet definitief besloten om iets te kopen! :) Ben blij dat ik dit topic geopend heb!

Pipi schreef:
Maar het grootste nadeel in mijn geval is dat mijn merrie gewoon te flegmatiek is met rijden om er leuk mee te dressuren (iets wat ik toch wel erg graag wil).
Met als gevolg dat ik er nu over nadenk om haar te verkopen als recreatie paard.
Uiteraard met veel pijn en verdriet.

Oke! Ook al een minder goede ervaring! Dit is wel echt eye-opening zo. Bedankt! En Pipi: Sterkte met de verkoop en ik hoop voor je dat je nieuwe paardje beter gaat!