Fjord laten aankomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Fjord laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 16:00

Mijn fjord is niet echt de dikste en ook nooit geweest. Ze is dan wel aardig smal gebouwd maar ik zou haar toch graag wat dikker zien. Ze is niet véel te dun maar vind haar wel wat ingevallen bij haar flanken bijvoorbeeld. Dat kun je wel zien op de foto's.

Hier zijn 2 foto's, de eerste is wel van vorige zomer maar daarop kun je het duidelijk zien. De 2e is van de 2 winter, daar kun je het natuurlijk wat minder goed zien vanwege al dat haar. Maar nu al dat haar eraf gaat ziet ze er nog steeds zo uit als op de eerste foto.
Afbeelding
Afbeelding
http://i46.tinypic.com/2a0hkc8.png

Krijg ook wel wat vaker te horen dat mensen haar iets te dun vinden. Ze krijgt nu 3 plakken hooi per dag en een kilo biks. Binnenkort gaat ze weer de hele dag het land op. Maar haar weiland is heel snel erg schraal dus we voeren haar de hele zomer door ook 2 tot 3 plakken hooi. Als ze gereden heeft krijgt ze ook nog een kilo muesli. Iemand die misschien tips heeft om haar wat dikker te krijgen?

Jibbel

Re: Fjord laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:03

Veel ruwvoer geven, dus je hooi gift verhogen. Die 'holle gaten' bij de flanken noemen ze hier ook weleens hongergaten.
Verwacht niet binnen hele korte tijd resultaat, maar binnen een paar maanden moet je wel verschil zien.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:03

Die is echt niet te dun hoor :n dik is ze ook niet, maar dat is ook nergens voor nodig
Hoe oud is ze?
Meer hooi kan geen kwaad, maar écht aankomen hoeft niet

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:04

Ik vind haar op de foto'[s wel ok uitzien.
Misschien is het een kwestie van bespiering.. qua voeren zou je bietenpulp in combinatie met zemelen kunnen proberen.
Ook piannisimo van (kom even niet op de naam) uitproberen

*gaat nu de naam zoeken* Gevonden :) Pianissimo van Cavalor
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 13-04-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:08

Is ze wel eens naar de tandarts geweest? Misschien kan ze haar eten niet goed kauwen en daardoor niet goed de voedingsstoffen uit haar voer halen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 16:10

Jibbel, dat verwacht ik ook zeker niet, de plakken hooi zijn al verhoogd, 1 baal is nu in 2 dagen op. Helaas is er niet meerdere keren per dag de tijd om het wat verdeelder te geven.
Siskeh, ze wordt vrijdag 15!
Annabella, ze is 2 weken geleden nog geweest, daar kan het dus niet aan liggen :)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:10

Ranouska heeft ook een tijd gehad dat ze opeens veelste dun was! Ik ben overgestapt naar ander hoor,en veel hooi gaan voeren, En slobber, dit krijgt ze nog steeds. :) ze ziet er nu stukken beter uit.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:11

Je kan eventueel ook mais proberen, wij voerden dit in korrelvorm om 2,5 jarige meer "vlees" te geven voor de keuring.
Nu gebruiken we het gemalen (soort van poeder) door de slobber heen. Om ons wat oudere paard wat op gewicht te houden

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:19

mijn fjord is ook niet dik, dat is gewoon zijn bouw.en hij krijgt echt zat te eten. maar waarom wil je haar dikker hebben dan omdat anderen er commentaar op hebben??

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:40

Wowww ik had haar jonger geschat!
Het enige wat ik qua mager kan zien is dat ze op de 2e foto wat te weinig "vulling" heeft.
Dat zou met hooi op te lossen moeten zijn!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:05

brenda1982 schreef:
mijn fjord is ook niet dik, dat is gewoon zijn bouw.en hij krijgt echt zat te eten. maar waarom wil je haar dikker hebben dan omdat anderen er commentaar op hebben??

Omdat ik zelf vind dat ze te dun is. Niet perse omdat andere mensen dat ook wel eens zeggen. Zelf wil ik haar ook voller hebben. ;)

Siskeh, de meeste mensen schatten haar jonger inderdaad, ze heeft een jong koppie. Misschien zit er ook wel minder voeding in het hooi van dit jaar, het zijn nogal kleine baaltjes, waarvan ik 2,5 plak moet geven wil ik haar genoeg geven, ik zal eens vragen aan mijn ouders wat die haar tussen de middag eigenlijk geven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:43

Probeer eens of je haar op onbeperkt hooi kunt zetten. De fjorden hier (3 2 jarigen, 1 van 7 jaar en 1 van 17) halen daar over het algemeen voldoende uit zonder dik te worden. 1 van de ukkies krijgt wel apart bijgevoerd, want die werd te schraal.

Weet je ook zeker dat er geen wormen aanwezig zijn? Het beste kun je daarvoor even bloedonderzoek laten doen aangezien wormen ook via mestonderzoek niet altijd aangetoond kunnen worden.

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:29

Heb zelf ook fjord die niet de aanleg heeft om erg zwaar te worden, inderdaad ook eentje die nooit de aanleg heeft gehad. Hij krijgt een half pak hooi (verdeelt over de gehele dag, dan is hij ook echt voldaan) brok en wortels. Verder train ik hem wel intensief en de combinatie van goed voer en een correcte training kan ook wonderen doen.
Ik ga ervan uit dat je alle medische oorzaken hebt uitgesloten etc. maar een bloedonderzoekje kun je altijd doen. Ik laat mijn paard ieder jaar ook extra checken om zeker te zijn dat het allemaal ok is.
Als je nu enkel iets aan de flanken wil doen kun je ook voer met elektrolyten voeren, die houden vocht beter vast.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:16

wij hebben zo Jalenka staan

zij is nu na een jaar eindelijk op gewicht voor een 2 jarige

zij heeft nu bloedonderzoek en mestonderzoek gehad, bloedwormen gevonden en hiervoor behandeld

wij hebben samen met de stalbaas geprobeerd om haar beetje bij beetje te laten bijkomen, dus dat het laat mij zeggen op een klein jaar tijd was dat ze terug op gewicht stond
nu krijgt ze nog dezelfde mengeling omdat ik haar graag wat reserves zou willen geven voor als ze terug gaat groeien

dus zou zo zeggen:
laat eerst haar bloed onderzoeken
en verder bespreek het eens met je DA
maar zomaar haar laten verdikken, het duurt langer om het er allemaal weer degelijk af te krijgen

als ze fit en fut genoeg heeft met haar voer nu zou ik ze zelf niet meer laten bijkomen

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:39

Met haar energie is niks mis nee. Ze heeft genoeg energie en is nog altijd erg fit! Een bloedonderzoek was ik inderdaad al van plan. Dat heeft mijn instructrice mij ook aangeraden. Allemaal bedankt voor de antwoorden!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:25

Onze fjorden zijn nu zo na de winter ook niet dik, beetje zoals die van jou. Ze gaan nu het land weer in, maar daar staat nog niet zoveel, dus ze eten haast geen hooi meer. Wij moeten dus gewoon even wachten tot er voldoende gras staat en dan komen ze meer aan dan je lief is :n

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:08

Vind haar ook best mooi staan eigelijk, maar ik snap wat je bedoeld. Mijn vorige fjord heeft eens precies hetzelfde gestaan (niet écht te dun, maar wel ingevallen en kwam niet bij met meer voer etc) Ik heb toen bloed laten prikken en hij bleek bloedwormen te hebben. Hier werkt geen enkele ontworming tegen (wel een speciale die alleen dient gebruikt te worden bij besmetting van deze wormen). Misschien moet je ook eens bloed laten prikken? Dan zie je meteen ook moest ze iets anders te kort komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:19

en ook ik vind het mooi!
Ze is ze is zeker niet te dik hoor.
Als je naar mijn verzorgpaardje kijkt, ook een fjord trouwens,
die heeft wel een dikke buik :')

Bybo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:45

Mijn Fjord was niet mager maar ook niet dik, want ik reed en sprong er heel veel mee,
ze is een maand geleden verkocht |( |( |( |(
en daar staat ze op gras, de hele nacht, en ze is een heel stuk dikker geworden,

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:53

Mijn pony ziet er ook zo uit. Er hoeft bij mij maar weinig te gebeuren en hij is ECHT te dun. Mijn pony krijgt kuil (hooi lust hij niet :+ ) 3x per dag, en 2x per dag biks. Wordt in totaal dus 5keer gevoerd. Daarnaast rijd ik hem ook geen 7dagen per week, en nu het zomer is staat hij ook op het land 5,5 uur. Hierdoor mist hij 1x ruwvoer. Maar dat graast hij wel bij op het land. Ook geef ik hem extra biotine, en vitamine. En krijgt erg veel tussendoortjes :o . Maismeel zou ik niet geven, aangezien je hiermee de kans op hoefbevangenheid verhoogd. Slobber kan wel helpen, maar dat moet je paardje wel lusten. (mijn zeurpietje lust dat dus niet :+ ) Heel veel succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:55

zie je niet vaak zo'n slanke fjord!
meestal zijn ze juist te dik.

in elk geval onbeperkt ruwvoer, ze mag hooi eten zoveel ze wil.
en wat je vitamines betreft zit je met een kilo brok wel goed.
olie is een goede dikmaker.lijnzaad,of omegaolie helpt ook wel en ze gaan er vaak mooi van glimmen :D

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:57

Kilo slobber op een dag bijgeven :D

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 16:43

_Dominique schreef:
en ook ik vind het mooi!
Ze is ze is zeker niet te dik hoor.
Als je naar mijn verzorgpaardje kijkt, ook een fjord trouwens,
die heeft wel een dikke buik :')

Zoals er staat vind ik haar juist te dun en niet te dik haha :P

Slobber lust ze wel, dat is misschien inderdaad wel een idee. Van al dat gras in een zomer komt ze niet aan, in de zomer is ze net zo doen zoals je kan zien op die foto bij het water :)

PienloveAbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:50

Op een weiland zetten, lekker 3 plakken hooi per dag geven + 1 kilo biks & dan 2 weken minder hard laten werken.
(ik zie dat je er goed kan laten werken. :)))

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:50

Er zijn ook best wel veel fjorden die niet echt 'dik' zijn.
Een dun ponytje bij de ponyclub waar ik rij (ook een fjord) krijgt een mengelmoesje.
3 soorten voer, allemaal 3/4 schep in een emmer en dan tot de rand bijvullen met water.
Dan even laten weken. En klaar.
Die pony was heel mager geworden omdat haar tand in de weg zat, en ze kon bijna niet meer eten. Nu is ie eruit.
Maar nu eet ze dus dat. Ik weet alleen niet welke soorten het allemaal zijn.