[TI] Tips gevraagd over voer voor tinker!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Tips gevraagd over voer voor tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 10:46

Ik weet dat er al verschillende topics zijn over wat het geschikte voer is voor een tinker, maar om dit allemaal na te gaan pluizen :n
Ik wil nl van jullie weten wat jullie voeren aan jullie tinkers, ik bedoel dan hoofdzakelijk het "krachtvoer" (brokken, muesli, mix), niet het hooi.
Momenteel voer ik zelf Pavo Nature's best, op zicht ben ik daar wel tevreden mee wat betreft kwaliteit/prijsverhouding, ik betaal voor een zak €12,95, maar toch
wil ik gaan veranderen van voer, waarom? Omdat ik het idee heb dat hij gaat schuren van het voer (zijn achterbenen), maar of dit ook van het voer is? geen idee!
Verder doet hij het goed op dit voer!

Nu weet ik dat er Tinkerbrokken te krijgen zijn, alleen kom ik daar heel moeilijk aan, hier in het zuiden zijn nl geen verkooppunten, helaas.
In verschillende topics staat ook dat de Tinkerbrokken niet zo geschikt zijn voor de tinkers, weet iemand hier iets van?

Omdat deze brokken moeilijk voor mij uit te halen zijn, ben ik me wat gaan "verdiepen" in het merk Havens, zat zelf te denken aan de Reform kruiden muesli, de Mueslizonder Haver of de Basis Sport.
Dan heb ik ook nog zitten te denken aan de Pavo Cerevit en de Cavalor Basefeed 01.
Mijn vraag aan jullie is:
Wat zouden jullie mij adviseren? En wat geven jullei zelf?
Wie kan mij hiermee helpen?

Puchje

Re: Tips gevraagd over voer voor tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:59

Ik voerde zelf Cavalor Pianissimo(1/2 schep per dag), omdat daar weinig ruwe eiwitten inzitten. Toch had hij licht last van rasp. In de winter heb ik hem alleen op hooi gezet, bij wijze van experiment, maar de rasp werd niet zoals ik verwacht had minder... Nu staat hij op 3/4 à 1 schep Cavalor Strucomix per dag, en nu merk ik wel dat het minder wordt.
Nadeel daarvan is dat je er wel veel van moet voeren, wil je resultaat zien.

Ik ben érg tevreden over Cavalor.
Ik zou iig oppassen met suikers en ruwe eiwitten.
(geen koeken ed. )

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:01

Voer al 14 jaar lang de granenmix met vitamine / mineralen van hippostar.
Paarden doen het er goed op, glanzen, keiharde hoeven, geen IR, enz.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:02

Gewoon ordinaire basisbrok, maar heel weinig, 1/2 kg per dag voor mijn grote tinker van 1.60. Daarnaast Pavo Vital zodat ze genoeg vitamines en mineralen krijgt.

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:05

Onze tinker doet het prima op Hugho kruidenmix. De rasp is als sneeuw voor de zon verdwenen. Hij schuurt en stampt niet meer.En onze fries heeft geen mok meer sinds dat ze Hugho krijgt :D

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:35

Crosby krijgt ook Pavo Nature's best (half schepje per dag) maar ik meng dat dan met twee schepjes biergist poeder. Hier doet hij het echt ontzettend goed op. Hij had voor ik het biergist poeder gebruikte nog wel eens wat last van rasp en kleine mokplekjes maar is nu echt zo goed als vrij. Dus deze combi is voor mij perfect ;).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:36

ik geef geen brok, ik geef wat vitaminekorrel aan mijn oude merrie en de drachtige merrie en dan nog een beetje marstall naturell. De rest krijgt alleen ruwvoer, meer niet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:45

Ik voer ook Pavo's Natures best muesli en Pavo Basic brok erbij.
Doe dit al jaren, heb niet het idee dat ze er jeuk van krijgen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:48

Nature's best zit alsnog best wat suiker in, zetmeel is ook suiker.
Mijn pony krijgt nu Marstall Vito en ze vind het heerlijk. Ik hoef er weinig van te voeren (krijgt het vooral omdat de rest krachtvoer krijgt) en ze doet met 1/3 schep net zo lang als haar buurpaard over een hele schep Pavo Basic.
Weinig suiker en energie en dus perfect voor mijn haflinger, al vond ik het wel behoorlijk aan de prijs :=

SplenditJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:50

Ik ken mensen die hun tinker Subli structuurmuslie geven, voor de rest alleen maar ruwvoer.
Maar die doen verder niks met hun paard gewoon lekker op het land.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:54

Bij mij op stal wordt er de gewone basefeed muesli van cavalor gegeven aan de volwassen paarden en probreed/juniorix aan de drachtige merrie's/veulens en enters/twenters. Ze doen het er allemaal goed op. Sommige paarden hadden last van jeuk en we dachten dat dit kwam door de gewone muesli maar bleef achteraf van de voordroog te komen...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:38

Hier ook Marstall Vito, de een alleen een beetje na het werk, de andere dagelijks een halfje... Doen ze het super op, maar heeft wel even moeten wennen voor ze het wilden eten...

Andrea_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:53

Aan de Marstall, Subli en de Hugho kom ik vrij moeilijk aan.
Ik heb "voor het grijpen" Pavo, Cavalor, Havens en mijten.
Dus mijn keuze is eigenlijk beperkt!
Of ik er goed aan zou doen om te veranderen met voer is maar de vraag, dit weet je pas als je het doet.
Is er niemand onder de tinkerbokkers die Havens voert?

Het is altijd intressant om te lezen wat jullie nou voeren, als is het maar om ideeën op te doen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:56

Bij ons kregen ze voor de cavalor gewone muesli zonder haver van havens, ik vond het altijd vrij stoffig eruit zien en later rook het ook niet echt lekker dus toen zijn we overgestapt :-)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:57

Andrea_ schreef:
Aan de Marstall, Subli en de Hugho kom ik vrij moeilijk aan.
Ik heb "voor het grijpen" Pavo, Cavalor, Havens en mijten.
Dus mijn keuze is eigenlijk beperkt!
Of ik er goed aan zou doen om te veranderen met voer is maar de vraag, dit weet je pas als je het doet.
Is er niemand onder de tinkerbokkers die Havens voert?

Het is altijd intressant om te lezen wat jullie nou voeren, als is het maar om ideeën op te doen.

wat is de reden dat je krachtvoer wilt voeren?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:09

Caira,
de enige reden die ik kan verzinnen is dat iedereen denkt dat hij of zij een super atleet op stal heeft staan.
Die minstens elke dag een marathon loopt.

Mijn reden is een aanvulling op de vitamine en mineralen en dan zo natuurlijk als mogenlijk is.

Andrea_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:13

Moet er dan een reden zijn om krachtvoer te geven?
Aangezien ik niet de mogelijkheid heb om Balou dag in, dag uit op een weide te zetten, krijgt hij van mij "krachtvoer", ik beschouw de Nature's best niet echt als krachtvoer, hij krijgt er +- 1kg van per dag.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:19

Mijn reden is omdat als ik het niet doe mijn paarden afvallen. Heel simpel. En ik heb het over paarden die 24/7 op het gras staan en meer dan genoeg hooi krijgen.

Maar ik voer niet alle tinkers zo hoor, er zijn er ook zeker die het helemaal niet nodig hebben. Dat zou ook altijd mijn voorkeur zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:21

ja natuurlijk moet er een reden zijn. Waarom geef je het anders? Er is net een onderzoek afgerond waarin staat dat 50% van de nl paarden te dik is. paarden hebben ruwvoer nodig, vooral de koudbloedrassen hebben daar meestal voldoende aan. en 1 kilo per dag vind ik persoonlijk al enorm veel.

Natures best is geen fijn voer voor koudbloeden, veel te veel zetmeel en dus suikers. Je hebt kans dat ze gaan schuren, mok ontwikkelen of te dik worden.

Ro krijgt ook nooit krachtvoer, enkelt wat toen de temp. onder de -10 kwam. Ook de bels van Robbert a 700 kilo krijgt niets.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:24

Wij geven ze marstall
De drachtige merrie krijgt merrie meusli (1,5 kg per dag)
de bijna 3 jarige krijgt de vito ivm jeuk aan manen en sokken en mok. Nu met de vito gaat het perfect. Voerde haar eerst de sobere rassen versie van marstall maar hier zit toch wat in wat jeuk veroorzaakt. Beiden krijgen marstall force erbij voor de vitaminen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:26

Die van mij krijgt alleen vitamine supplement (Marstall Force) en gekookt lijnzaad, en verder natuurlijk veel hooi.
Geen brok meer hier. Nergens voor nodig, hij werkt niet intensief..
En als hij te dun wordt dan geef ik liever wat extra olie over het voer, of een andere dikmaker. Krachtvoer is daar niet voor bedoeld.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:41

Hier krijgt mijn pony het alleen omdat de rest het krijgt en ze nogal snel voernijd ontwikkelt en ik dat wil voorkomen (geen kwestie van dreigen, maar van aanvallen als je even pech hebt).

En twee keer per week een kopje gekookt lijnzaad, wat ze niet te vreten vind :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:15

bij ons krijgen de tinkers 2x daags een flinke berg kuil.
er ligt een liksteen en de jonge tinkers krijgen af en toe een schep krachtvoer,maar dat is maar erg weinig.
denk zo 1-2x per week?

en ik geef kelly een paar keer per week (ongeveer 4x)een 3/4 schep basisbrok met een multivitamine er door en een scheutje trias omega olie.
omdat ze drachtig is moet ze wel genoeg vitamines binnen krijgen natuurlijk :j
ze krijgen een gewone basisbrok,merk weet ik eigenlijk niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:24

Zolang ik hier op Bokt nog foto's van veulens zie die heel erg week zijn in de koten worden mijn merries in de laatste drie maanden van de dracht gevoerd met de Pavo Merrie brok.
Juist de start die de veulens maken in het moeder lichaam is zo belangrijk.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:39

hei

ik begrijp wel wat je bedoelt henk, maar Illian hier was vorig jaar de eerste (en enige) met weke koten
toch heeft die ook niks tekort gehad hoor :n want ik geef idd ook merriemengeling op het eind van de dracht
was het eerste veulen hier dat week stond :?

maar verder ben ikzelf wel voorstander van krachtvoer geven
wij geven equifirst