Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Hij trok zijn veulen halsters zelfs af en toe kapot,
Nu is hij bijna 4 en wandel ik met een touw om zijn nek ook galop enzo.
Wel oppassen want mijn pony word hyper
loveidefix schreef:Toen mijn shet 1 was wandelde ik ook met halster, maar ik heb er bewust voor gekozen om GEEN
touw halster te gebruiken omdat die dingen veel te slap zijnHij trok zijn veulen halsters zelfs af en toe kapot,
dus daar hat ik geen belang bijNu is hij bijna 4 en wandel ik met een touw om zijn nek ook galop enzo.
Touwhalster wil ik nog wel gaan maken, maar vind met niets nog mooierWel oppassen want mijn pony word hyper
als hij water ziet dus meestal heb ik hem bepaalde stukjes wel even een touw om zijn neus
Citaat:@ Loveidefix: Begrijp ik nu goed dat je je pony mee de weg opneemt met alleen een touw om de nek? Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp, want dat is gevaarlijk. Hoe braaf ook, het blijven dieren.
Alleen loop ik niet op de weg, maar in het privee bos van de mensen die op het landgoed wonen waar ik mijn pony heb staan
ook al zouden ze daar los lopen, weg kunnen ze niet
Dus, wees niet bang, ik heb genoeg kennis en ervaring
Lara_Silver schreef:loveidefix schreef:Toen mijn shet 1 was wandelde ik ook met halster, maar ik heb er bewust voor gekozen om GEEN
touw halster te gebruiken omdat die dingen veel te slap zijnHij trok zijn veulen halsters zelfs af en toe kapot,
dus daar hat ik geen belang bijNu is hij bijna 4 en wandel ik met een touw om zijn nek ook galop enzo.
Touwhalster wil ik nog wel gaan maken, maar vind met niets nog mooierWel oppassen want mijn pony word hyper
als hij water ziet dus meestal heb ik hem bepaalde stukjes wel even een touw om zijn neus
Ben je nu serieus? Die dingen zijn niet kapot te krijgen, zulk touw heeft een breeksterkte van ongeveer 700kg tot een ton, daar kan geen simpel leren of nylon veulenhalstertje tegenop hoor. Het heeft geen aanhechtingspunten aan een ring, het bestaat uit één stuk touw en zal daarom echt niet knappen. Ook de rede waarom je ze er niet mee op de wei mag zetten, onbewaakt en/of langer vastzetten etc. Het paard zal een enorme snijdende pijn krijgen achter de ogen mocht hij ermee gaan hangen of dergelijke.
OT: Ik kan verder niets meer toevoegen, zie dat er al goede uitleg is gegeven door mijn voorgangers.
Ik heb het gewoon niet op die dingen, weet niet, al helemaal niet voor een pony die het moet omdat hij anders niet te houden is. Touw halster lijtk me daar toch niet voor bedacht
loveidefix schreef:Wil jij dan de touwen voor een touwhalster van een gewoon paard om het hoofd van een shetlander veulen gaan knopen![]()
Dat is pas zieligIk heb het gewoon niet op die dingen, weet niet, al helemaal niet voor een pony die het moet omdat hij anders niet te houden is. Touw halster lijtk me daar toch niet voor bedacht
.Lara_Silver schreef:loveidefix schreef:Wil jij dan de touwen voor een touwhalster van een gewoon paard om het hoofd van een shetlander veulen gaan knopen![]()
Dat is pas zieligIk heb het gewoon niet op die dingen, weet niet, al helemaal niet voor een pony die het moet omdat hij anders niet te houden is. Touw halster lijtk me daar toch niet voor bedacht
Je zit niet vast aan bepaalde dikte touw of breeksterkte voor welke maat touwhalster dan ook, van paard tot shet. Die samenstelling kun je helemaal zelf kiezen. Je kunt natuurlijk ook een halstertje kopen/maken/ laten maken van touwtje met breeksterkte van 200kg bij wijze van. Dus die eerste zin gaat helemaal nergens over als ik eerlijk mag zijn. Eerst vind je ze te slap en nu zijn ze zielig. Beetje tegenspraak niet? Een touwhalster is gemaakt om de signalen gegeven met dit halster zuiver en duidelijk over te laten komen vanwege de knoopjes op bepaalde zenuwuiteinden. Het is inderdaad niet de bedoeling dat het wordt gebruikt als controlemiddel. Misschien moet je je eens wat meer verdiepen in het touwhalster, het idee erachter en het gebruik ervan, want heb het idee dat je niet echt weet waarover je praat.
loveidefix schreef:Het gaat wel gegelijk ergens over! Want, als je een touwhalster koopt dat in vergelijken met een paardentouwhalster precies even groot is op een shetlander, dan is dat dus wel te slap, ook al is dat de beste pas vorm omdat het anders gewoon te groot en lomp word en niet meer de functie heeft waar hij mee gemaakt is
. Over het algemeen krijg je veel positieve response van een paard met een touwhalster, ongeacht leeftijd .
De lijn tussen "leuk" en "niet leuk meer" is nog erg dun en imo ga je er snel overheen wat het leerproces negatief beinvloed.
IggyPop schreef:Ik heb nog nooit een veulen gehad, daarom ook dat ik dingen ga vragen. Het trainen hoef je je verder geen zorgen over te maken, hier heb ik ruim verstand van. Touwhalster ed. zijn nog nieuw voor me en hier wil ik het fijne van weten voor ik het ga gebruiken.