Touwhalster 1 jarige mini?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Touwhalster 1 jarige mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:42

Ik ben me de laatste tijd een beetje aan het inlezen over touwhalsters, ik wil vrijheidsdressuur ed. gaan doen en dit lijkt me er ideaal voor. Nu is het beestje nog geen jaar dus al het groote werk moet nog een tijd op zich wachten. Maar nu schijnt het prettig te zijn te wandelen met een touwhalster omdat deze iets scherper zijn en dus dingen makkelijker duidelijk maakt aan het beestje.
Nu de vraag: Is een touwhalster niet TE scherp voor zo een jong beestje? Hij loopt al wel netjes mee maar heeft soms wel eens zijn kuren en ik wil apsoluut niet dat hij een halster als onprettig gaat beschouwen.

Rhine_

Re: Touwhalster 1 jarige mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:15

wat bedoelje met te scherp ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:16

Waarom zou je dat willen als hij nu ook braaf is?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:20

Toen mijn shet 1 was wandelde ik ook met halster, maar ik heb er bewust voor gekozen om GEEN
touw halster te gebruiken omdat die dingen veel te slap zijn :+ Hij trok zijn veulen halsters zelfs af en toe kapot,
dus daar hat ik geen belang bij ;) Nu is hij bijna 4 en wandel ik met een touw om zijn nek ook galop enzo.
Touwhalster wil ik nog wel gaan maken, maar vind met niets nog mooier :D Wel oppassen want mijn pony word hyper
als hij water ziet dus meestal heb ik hem bepaalde stukjes wel even een touw om zijn neus :o

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:04

Ik zou het graag willen omdat het duidelijker schijnt te zijn (verder geen ervaring mee)
En ik heb juist meegekregen dat het juist niet kapot te krijgen zou zijn zo een touwhalster?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 00:07

Ik wilde net quoten, inderdaad, een touwhalster is juist niet kapot te krijgen. Het touw is zo sterk. Daarom is ook geadviseerd om hem niet als bijv weidehalster te gebruiken of je paard ermee vast te zetten en er niet bij te blijven.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 00:11

Als je een touwhalster koopt van 5 euro, dan is het idd niet veilig en kapot te krijgen, dan past het ook gwn nooit goed.

Als je een degelijk touwhalster koopt is dat perfect, mijn paard draagt gwn halster op de weide (soms) maar als ik haar van de weide haal, de trailer opzet, grondwerk,... altijd een touwhalster.
Je kan variëren in dikte van het touw, zoveel te dunner zoveel te scherper, zoveel te dikker zoveel te zachter maar ook onduidelijker natuurlijk. Ergens middenin zoeken dus, ik zou voor een touwhalster gaan, zie niet in waarom niet.
Wel zorgen dat het goed past. Op de site van 2lazy7ranch zie je enkele goede voorbeeld foto's. Als het niet past is ook het effect weg, de knoopjes in het halster zijn er echt niet alleen om het halster aan elkaar vast te maken, maar wel omdat ze op een bepaalde plaats drukken als jij druk geeft op het halster.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 00:57

Ik heb idd ook gehoord dat je hem niet moet gebruiken om een paard vast te zetten of hem in de wei om te laten omdat ze zo sterk zijn. Dat risico neem ik dan ook niet.

Ikzelf heb alledrie mijn pony's met gewone halsters mee naar buiten gelopen. Of het kwaad kan durf ik niet te zeggen, maar ik heb zoiets van waarom iets scherpers nemen als het met een stalhalster ook goed gaat. Dan weet je ook zeker dat het niet afstompt, als dat überhaupt al kan.

@ Loveidefix: Begrijp ik nu goed dat je je pony mee de weg opneemt met alleen een touw om de nek? Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp, want dat is gevaarlijk. Hoe braaf ook, het blijven dieren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 01:32

loveidefix schreef:
Toen mijn shet 1 was wandelde ik ook met halster, maar ik heb er bewust voor gekozen om GEEN
touw halster te gebruiken omdat die dingen veel te slap zijn :+ Hij trok zijn veulen halsters zelfs af en toe kapot,
dus daar hat ik geen belang bij ;) Nu is hij bijna 4 en wandel ik met een touw om zijn nek ook galop enzo.
Touwhalster wil ik nog wel gaan maken, maar vind met niets nog mooier :D Wel oppassen want mijn pony word hyper
als hij water ziet dus meestal heb ik hem bepaalde stukjes wel even een touw om zijn neus :o

Ben je nu serieus? Die dingen zijn niet kapot te krijgen, zulk touw heeft een breeksterkte van ongeveer 700kg tot een ton, daar kan geen simpel leren of nylon veulenhalstertje tegenop hoor. Het heeft geen aanhechtingspunten aan een ring, het bestaat uit één stuk touw en zal daarom echt niet knappen. Ook de rede waarom je ze er niet mee op de wei mag zetten, onbewaakt en/of langer vastzetten etc. Het paard zal een enorme snijdende pijn krijgen achter de ogen mocht hij ermee gaan hangen of dergelijke.

OT: Ik kan verder niets meer toevoegen, zie dat er al goede uitleg is gegeven door mijn voorgangers.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:01

Citaat:
@ Loveidefix: Begrijp ik nu goed dat je je pony mee de weg opneemt met alleen een touw om de nek? Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp, want dat is gevaarlijk. Hoe braaf ook, het blijven dieren.

Ja, dat klopt :D Alleen loop ik niet op de weg, maar in het privee bos van de mensen die op het landgoed wonen waar ik mijn pony heb staan ;) ook al zouden ze daar los lopen, weg kunnen ze niet :+ Dus, wees niet bang, ik heb genoeg kennis en ervaring :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:03

Lara_Silver schreef:
loveidefix schreef:

Ben je nu serieus? Die dingen zijn niet kapot te krijgen, zulk touw heeft een breeksterkte van ongeveer 700kg tot een ton, daar kan geen simpel leren of nylon veulenhalstertje tegenop hoor. Het heeft geen aanhechtingspunten aan een ring, het bestaat uit één stuk touw en zal daarom echt niet knappen. Ook de rede waarom je ze er niet mee op de wei mag zetten, onbewaakt en/of langer vastzetten etc. Het paard zal een enorme snijdende pijn krijgen achter de ogen mocht hij ermee gaan hangen of dergelijke.

OT: Ik kan verder niets meer toevoegen, zie dat er al goede uitleg is gegeven door mijn voorgangers.

Wil jij dan de touwen voor een touwhalster van een gewoon paard om het hoofd van een shetlander veulen gaan knopen :+
Dat is pas zielig :(:) Ik heb het gewoon niet op die dingen, weet niet, al helemaal niet voor een pony die het moet omdat hij anders niet te houden is. Touw halster lijtk me daar toch niet voor bedacht ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:19

loveidefix schreef:
Wil jij dan de touwen voor een touwhalster van een gewoon paard om het hoofd van een shetlander veulen gaan knopen :+
Dat is pas zielig :(:) Ik heb het gewoon niet op die dingen, weet niet, al helemaal niet voor een pony die het moet omdat hij anders niet te houden is. Touw halster lijtk me daar toch niet voor bedacht ;)

Je zit niet vast aan bepaalde dikte touw of breeksterkte voor welke maat touwhalster dan ook, van paard tot shet. Die samenstelling kun je helemaal zelf kiezen. Je kunt natuurlijk ook een halstertje kopen/maken/ laten maken van touwtje met breeksterkte van 200kg bij wijze van. Dus die eerste zin gaat helemaal nergens over als ik eerlijk mag zijn. Eerst vind je ze te slap en nu zijn ze zielig. Beetje tegenspraak niet? Een touwhalster is gemaakt om de signalen gegeven met dit halster zuiver en duidelijk over te laten komen vanwege de knoopjes op bepaalde zenuwuiteinden. Het is inderdaad niet de bedoeling dat het wordt gebruikt als controlemiddel. Misschien moet je je eens wat meer verdiepen in het touwhalster, het idee erachter en het gebruik ervan, want heb het idee dat je niet echt weet waarover je praat.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:21

Ik wil het straks echt gaan gebruiken om te trainen vd enzo :o.
Maar ik denk dat ik ook niet helemaal duidelijk was, ik wil het niet omdat het scherp is en hij dus wel moet luisteren. Maar omdat het duidelijker zou moeten zijn. Ik wil dus eigenlijk weten of ik hem zo niet 'doof' maak voor een gewoon halster op deze leeftijd. Hij moet natuurlijk gewoon met beide netjes zijn ding kunnen doen, het touwhalster ter verduidelijking tijdens het trainen en ook ter verduidelijking dat we aan het trainen zijn.
( en nee ik ga hem nu niet al vanalles leren, eerst rustig voetjes gaan geven enzo hoor)

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:23

je hebt touwhalsters in verschillende maten,
en het is nou echt niet zo dat het heel super scherp inwerkt..
het is als een gewoon halster alleen de drukpunten zijn duidelijker

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:31

@Iggypop: Wil je een halster dat hulpen duidelijk over brengt met minder ruis dan een stalhalster is een touwhalster prima. Heb zelf geen ervaring met paarden die dood zijn op het hoofd ten gevolgen van een touwhalster, weet niet hoe lang en hoe hard je moet trekken voordat een paard daadwerkelijk dood wordt op het hoofd. En normaal gezien weet ieder normaal persoon dat je er niet aan gaat trekken. Als je het gaat gebruiken zoals je het zelf zegt, ter verduidelijking, zie ik het probleem niet.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:35

Had voor mijn veulen van 1 maand oud nu veulenhalsters maar het leren meelopen schoot niet zo op nog. Toen het touwhalster van mijn shet omgedaan(nog wel een stuk te groot bij de neus) en hij had het trukje zo door met het touwhalster. Ben er fan van, nu al.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:55

Lara_Silver schreef:
loveidefix schreef:

Je zit niet vast aan bepaalde dikte touw of breeksterkte voor welke maat touwhalster dan ook, van paard tot shet. Die samenstelling kun je helemaal zelf kiezen. Je kunt natuurlijk ook een halstertje kopen/maken/ laten maken van touwtje met breeksterkte van 200kg bij wijze van. Dus die eerste zin gaat helemaal nergens over als ik eerlijk mag zijn. Eerst vind je ze te slap en nu zijn ze zielig. Beetje tegenspraak niet? Een touwhalster is gemaakt om de signalen gegeven met dit halster zuiver en duidelijk over te laten komen vanwege de knoopjes op bepaalde zenuwuiteinden. Het is inderdaad niet de bedoeling dat het wordt gebruikt als controlemiddel. Misschien moet je je eens wat meer verdiepen in het touwhalster, het idee erachter en het gebruik ervan, want heb het idee dat je niet echt weet waarover je praat.

Het gaat wel gegelijk ergens over! Want, als je een touwhalster koopt dat in vergelijken met een paardentouwhalster precies even groot is op een shetlander, dan is dat dus wel te slap, ook al is dat de beste pas vorm omdat het anders gewoon te groot en lomp word en niet meer de functie heeft waar hij mee gemaakt is ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:17

loveidefix schreef:
Het gaat wel gegelijk ergens over! Want, als je een touwhalster koopt dat in vergelijken met een paardentouwhalster precies even groot is op een shetlander, dan is dat dus wel te slap, ook al is dat de beste pas vorm omdat het anders gewoon te groot en lomp word en niet meer de functie heeft waar hij mee gemaakt is ;)

Waar heb je het eigenlijk nu over? Je zit niet vast aan den dikte, sterkte of materiaal voor een touwhalster of het nu voor een paard of voor een shet is. Je uitspraken gaan gewoon niet op, sorry. Echt probeer je eens wat meer te verdiepen dan weet je waar ik het over heb.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:42

Ik snap ook niet helemaal waar je het over heb, heb ook de indruk dat je niet helemaal weet waar je het over heb. Kan je iets duidelijker zijn?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:47

@ loveidefix ; Lees je wel terug wat je typt? Het gaat namelijk echt helemaal nergens over .

@ TS , je kan gewoon een touwhalster gebruiken, het werkt zo scherp in als je het er zelf naar maakt :) . Over het algemeen krijg je veel positieve response van een paard met een touwhalster, ongeacht leeftijd .

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 19:34

In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties, binnekort maar eens opzoek naar een goed touhalstertje!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:41

vind 1 jaar nog veelste jong :o De lijn tussen "leuk" en "niet leuk meer" is nog erg dun en imo ga je er snel overheen wat het leerproces negatief beinvloed.
Daarbij moet je het blijkbaar zelf ook nog leren.... Ik zou dat niet zonder begeleiding gaan doen, omdat je een jong paard (hoe klein ook) moet ópleiden.

:o

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:18

Ik heb nog nooit een veulen gehad, daarom ook dat ik dingen ga vragen. Het trainen hoef je je verder geen zorgen over te maken, hier heb ik ruim verstand van. Touwhalster ed. zijn nog nieuw voor me en hier wil ik het fijne van weten voor ik het ga gebruiken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:34

IggyPop schreef:
Ik heb nog nooit een veulen gehad, daarom ook dat ik dingen ga vragen. Het trainen hoef je je verder geen zorgen over te maken, hier heb ik ruim verstand van. Touwhalster ed. zijn nog nieuw voor me en hier wil ik het fijne van weten voor ik het ga gebruiken.

Je spreekt je een beetje tegen? Je hebt nog nooit een veulen gehad, maar hebt ervaring met de training, maar hebt geen ervaring met het touwhalster? Dan is het toch juist wat superwoman zegt dat begeleiding goed is. Met een veulen werken is niet te vergelijken met het werken met een volwassen paard, struikel daar niet over.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:00

Ik begrijp je verwarring maar het zit zo:
Ik doe een opleiding trainen, zal niet zeggen dat ik dus een superwoman ben maar ik weet hoe het werkt. Theorie en praktijk is natuurlijk iets anders maar toch. Ik weet hoe, maar ben nu aan het inlezen over welke manieren er zijn een daarvan is dus het touwhalster.