Wat zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rigolet

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:18

Wat zouden jullie doen?
Mijn jaarling van 21 maart 2009 staat nu in de opfok.
In april gaan ze voor een half jaar naar een wei in volendam, maar dan zie ik haar dus heel lang niet en kan ik er niks mee doen..
Nu zit ik te denken om haar naar een stal te halen, waar de merrie ook staat, zodat ik lekker met haar bezig kan zijn. en vind het jammer dat ik haar niet zie opgroeien...
Wat vinden jullie, moet ik haar in de opfok laten staan of naar de pensionstal halen waar ook een paar jonge paarden staan???
Laatst bijgewerkt door Rigolet op 08-04-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

LetsgoKelly

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:34

Ik zou haar in de opfok laten staan :)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:35

Lekker op de wei laten, is veel beter voor zo'n jonkie, tutten en poetsen enz... kan je straks als het goed nog lang genoeg doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:36

wat wil je doen met een jaarling...de basis behoort ze al te kennen zoals halster en voetje geven en licht gewend zijn aan de borstel

dus hup naar de opfok

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:36

Inderdaad, nog effies lekker paard laten wezen :) .

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:38

Als ze naar die stalling komt.. staat ze ook hele dagen buiten..
en daar staan ook jonge paarden.. dat maakt misschien een verschil in jullie mening!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:38

Ik zou haar ook in de opfok laten staan, tenzij ze voorgoed terugkomt. Ik zou haar iig niet uit de groep halen, om haar over een half jaar weer terug te brengen naar de opfok. Dan moet ze zich opnieuw een plekje in de groep verwerven en dat veroorzaakt weer stress.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:39

Naar de opfok.

Het lijkt alsof je haar voor jou plezier naar stal wilt halen ipv aan haar te denken.
Zo'n jong ding hoort niet op stal te staan. Tuurlijk scheelt het dat ze hele dagen met ander paarden buiten staat.

Maar wat is de meerwaarde. Je kunt er toch nog niets anders mee doen dan een beetje poetsen. Daar wordt een jong paard niet gelukkiger van.
Die horen met soortgenootjes lekker paard te zijn in de weide 24/7. Als je die mogelijkheid hebt zou ik dus echt voor de opfok gaan.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:40

@gem: als ik haar naar stal haal is dat voorgoed..
dan gaat ze niet meer terug naar de opfok..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:47

Rigolet schreef:
@gem: als ik haar naar stal haal is dat voorgoed..
dan gaat ze niet meer terug naar de opfok..

Kan ze bij jou op de pensionstal in het zomerseizoen 24/7 de wei op met andere jonge paarden, dan zie ik geen minderwaarde om haar naar huis te halen. Als ze 'snachts en / of regenachtig weer binnen moet blijven wel, dan zou ik toch voor de opfok kiezen.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:49

Nee de paarden staan overdag altijd buiten, ongeacht het weer..

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:52

Maar niet 's nachts dan? Want dan zou ik haar in de opfok houden.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:53

in de zomer zowieso wel! en in de winter niet, maar als er tzt een ander maatje bij komt die dag en nacht buiten blijft in de winter wel

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:55

Opfok, daar leert je paard respect te hebben en kan voor de volle 100% paard zijn. En dat is wat elk paard verdient! Ze moeten nog hard en lang genoeg voor ons werken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:58

In de opfok laten... Met een jaarling kun je sowiezo niets 'doen' dus naar stal halen heeft voor het dier geen toegevoegde waarde.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:08

In tegenstelling tot de meeste andere bokkers zou ik zeggen uit de opfok halen.
Ik ben van mening dat een opfok alleen maar werkt als er ook paarden van andere leeftijden bij staan die het kleine grut opvoeden. Helemaal voor hengstveulens.
Als je zelf de mogelijkheid hebt om de jaarling 'naar huis' te halen en bij andere paarden neer te zetten zou ik dat zeker doen. Je ziet ze nog eens, ze komen nog eens in handen en een nachtje af en toe op stal daar krijgen ze ook niets van.
Het is ook gewoon heel erg leuk om af en toe lekker te frutten en te trutten met je paardjes.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:04

Hier ook een jaarling merrie die gewoon lekker thuis staat en s'nachts in de paddock met afdak en overdag de hele dag lekker in de baan en op de wei. Van de zomer gaat ze voor 3maanden naar duitsland om met een hengstveulen van 6maanden en een pony van 6jaar de zomervakantie te vieren en daarna komt ze weer thuis. Thuis stond ze met haar moeder nu met een andere pony van 5 en een oude shetlandmerrie en het gaat perfect ze komt nog eens in handen en verder is ze lekker paard en hoeft ze niet meer te doen als elke dag even aan een halstertouwtje mee te lopen naar de baan of het weiland en weer terug naar haar paddock. Een dezer dagen komt er nog een veulentje bij en die gaat dan met de jaarling in de paddock en zolang het goed gaat en de paarden hebben er geen belemmering van vind ik het best.
Ik zou zeggen kijk wat jou het beste lijkt voor jou jaarling en dan zou ik doen wat jou gevoel zegt. Als het toch niet gaat zoals je had gedacht dan kun je altijd nog een opfok in de buurt zoeken die ze niet naar een hele andere plek brengt om op de wei te staan.
Succes met je keuze.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:06

Je moet ook op je eigen gevoel afgaan. Je zegt zelf hij/zij kan lekker 24/7 op de wei bij jezelf en er zijn andere jongen maar ook ouderen paarden die je helpen.

En zoals romeorowan zegt een nachtje op stal krijgen ze niets van een 3 jarige moet het ook en dat is ook nog een puppy dus wat is het verschil met een jaarling of een paard van 15 denk ik dan altijd maar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:07

kappiegirl... Je wil haar drachtig hebben? Een hengst kan al vruchtbaar zijn vanaf 6 maanden...

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:38

@vjestagirl: er staat ook een jong paard die geen hengst is..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:25

Opfok vind ik weinig waarde hebben als er alleen paarden staan van 1 dezelfde leeftijd, paarden voeden elkaar op in de groep, maar dan moeten er wel paarden tussen staan die al wat ouder zijn en dus ook weten hoe het "hoort"
Dus als ze op pension stal lekker weidegang heeft met verschillende leeftijdsgenoten gewoon naar huis halen. En ik vind het persoonlijk wel een pre als een jaarling nog wat in handen komt.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:41

Ik ben geen fan van opfok! Als je jonge paarden daar hebt en overdag lekker buiten dan zou ik haar lekker halen en ermee tutten tot je een ons weegt!!!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:03

Vjestagirl schreef:
kappiegirl... Je wil haar drachtig hebben? Een hengst kan al vruchtbaar zijn vanaf 6 maanden...

Ze laat geen hengst in de buurt komen dus ik maak me er niet zoveel zorgen om het is een hengst van een meter en ze is zelf 1.50m ze staat al sinds ze zelf 6maanden is met jaarlinghengsten en veulenhengsten het veulen wat er bij komt daar staat ze zelf nu ook bij en die komt echt niet in haar buurt hoor als ze niet wil spelen dan kan hij doen wat ie wil maar dan komen er gewoon corigerende achterbenen voorbij. En het gaat nog om 3maandjes dat ze daar zal staan. Ik ben er elke dag dus zodra ik zie dat hij haar wel dekt dan is ze snel van de wei en word ze hengstig gespoten. Het hengstig spuiten is misschien niet helemaal ideaal maar goed ik wil nog geen veulen van haar en zeker niet van dat hengstje ach en hij is net bij zijn moeder weg en heeft nog geen idee wat hij met zijn 5de been aan moet.
Maar goed het zijn gelukkig mijn paarden dus ben ik de gene die zorg voor ze draagt.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:28

Mijn jaarling merrie staat ook niet in de opfok, maar wel dag en nacht buiten samen met een oudere ruin en een hengst veulen die binnenkort gecastreert word! zij staat 40km bij me vandaan dus zie haar ook niet dagelijks, maar het is wel lekker voor haar zo en ze heeft het prima naar haar zin...
ik kon gewoon dichterbij nix anders vinden en een opfok hoeft van mij ook niet. dus als je jouw jaarling dicht bij kan zetten en hij/zij heeft genoeg vrijheid dan zou ik dat doen

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:40

Als je bij je eigen op stal de mogelijkheid heb (en die heb je zo te lezen) om haar naar buiten te doen met anderen paarden zou ik dat lekker doen, al helemaal als er ook wat oudere paarden bij staan dan. Ik zie veel liever een groep van veulen tot bejaard dan alleen maar veulens/jaarlingers.