Shet inenten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beybey

Shet inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:26

Hallo,

Ik heb een shetlander merrie van 2 jaar. Ik heb haar nu ruim 2 maanden. voor zover ik weet is ze bij de vorige eigenaar niet ingeent. Als veulen waarscheinlijk wel.
Ze loopt met andere pony's in de wei en staat 24/7 buiten. Is het verstandig om haar in te enten tegen influenza en tetanus? Doen jullie dat wel bij de shetten?

Ik wil over een tijdje misschien wel een keertje meedoen aan een keuring, dan is het ook verplicht geloof ik?

En waar kan in haar laten inenten (als ik besluit het te doen)?

Alvast bedankt :)

amyz

Re: Shet inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:30

Uhm alle paarden moeten gewoon ingeënt worden hoor :) De entingen horen in het paspoort te staan, inenten kun je laten doen door je dierenarts.

Als je naar de keuring gaat met haar moet ze zeker ingeënt zijn.

Maar echt; laat haar enten! Wij hebben t bij onze honden en katten enz (naast de basisentingen) nooit gedaan, maar neem het risico niet met een paardje...

beybey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:47

Oke bedankt voor je reactie.
Ik heb even rond gegoogeld, maar lees verschillende meningen, dat er ook nadelen aanzitten enz.enz. vandaar mijn vraag :).

Hmm, volgens mij staan er geen entingen in het paspoort. Heb het nu niet bij de hand.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:50

Ook een Shet is een dier, waarom zou je wel een groot paard laten inenten en een Shetje niet?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:52

Over influenza kan je discussieren voor paarden aan huis staan en niet in contact komen met 'vreemde' paarden. Als je naar keuringen ed wil is het verplicht.

Tetanus is een ziekte die paarden gewoon thuis kunnen oplopen, en die altijd leidt tot een langdurige en ontzettend pijnlijke doodstrijd. Waarom je je paard zo vreselijk zou willen laten lijden snap ik echt niet. Niet inenten tegen tetanus is verwaarlozing en in mijn ogen misdadig. Je kan twijfelen over het nut van sommige vaccins, maar over deze echt niet.

beybey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:53

ik zeg niet dat ik een paard wel zou doen en een shet niet..

mijn vraag gaat over een shet omdat ik alleen een shet heb ;)

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:56

Tetanus wil je idd echt niet meemaken, ik heb een keer een paardje gehad die dit heeft gehad het is verschrikkelijk om te zien ze heeft het gelukkig gehaald maar de dierenarts gaf haar in het begin weinig kans maar gelukkig is alles goed gekomen.

Ik je pony laten enten!

beybey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 12:01

Tetanus zeker wel dus. :)

En nee, ik wil mijn paard heus niet laten lijden :? daarom vraag ik het ook.
Het is mijn eerste pony dus heb weining ervaring met enten, ziektes enz..

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:14

Ik dan dat je heb toch beter inent 1x per jaar! Elke veearts doet dat!

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:26

Ik heb er vorig jaar navraag naar gedaan bij zowel het stamboek (NSPS) als bij de fokvereniging. Je bent (nog) niet verplicht om pony's in te laten enten voor de normale premiekeuring en stamboekopname. Behalve als je een hengst hebt die naar de stamboek opname en keuringen moet. En voor een dekhengst lijkt het me ook niet verkeerd om ze te laten inenten. Volgens mij ben je dat dan ook verplicht. Daar is het wel weer voor verplicht. Zelf laat ik mijn pony's gewoon elk jaar inenten. Het kost wel wat,maar wil het risico niet lopen dat ze ziek worden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:59

Je zult nu wel de basisenting moeten herhalen. Dus een keer laten enten en dan over 6 weken weer. Hiervoor bel je gewoon je dierenarts. Heeft je pony wel al een paspoort en een chip? Dat is ook verplicht als je het dier alleen in de wei houdt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:02

Volgens mij is het niet eens verplicht om je shet in te enten bij keuringen. Fokkers hier in de buurt enten hun merries ook nooit en gaan wel naar keuringen.
Ik laat mijn shetten wel enten, wil de kans op ziekte zo klein mogelijk houden :)

beybey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:06

Ja de pony heeft wel een chip en paspoort, ook een stamboekpapier.
Ik heb het paspoort nog even nagekeken, maar er staan geen vaccinaties in dus heeft ze denk ik nooit gehad.

Bedankt voor de antwoorden, zal ff contact opnemen met de dierenarts :).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:09

Citaat:
Uhm alle paarden moeten gewoon ingeënt worden hoor

Enten is niet verplicht en nog steeds vrije keuze als je er niet mee naar shows, keuringen of wedstrijden gaat.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:49

Vreemd dat entingen op keuringen niet verplicht is. Je bent met een hele groep paarden bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:50

Napie schreef:
Vreemd dat entingen op keuringen niet verplicht is. Je bent met een hele groep paarden bij elkaar.

Natuurlijk wel :) ? Alleen niet als je níet naar keuringen ed gaat toch?

Maar het is en blijft een dier, die gewoon de goede verzorging nodig heeft. Inclusief entingen dus ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:01

unofficial79 schreef:
Ik heb er vorig jaar navraag naar gedaan bij zowel het stamboek (NSPS) als bij de fokvereniging. Je bent (nog) niet verplicht om pony's in te laten enten voor de normale premiekeuring en stamboekopname. Behalve als je een hengst hebt die naar de stamboek opname en keuringen moet. En voor een dekhengst lijkt het me ook niet verkeerd om ze te laten inenten. Volgens mij ben je dat dan ook verplicht. Daar is het wel weer voor verplicht. Zelf laat ik mijn pony's gewoon elk jaar inenten. Het kost wel wat,maar wil het risico niet lopen dat ze ziek worden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:49

Gewoon laten enten; kost je een paar tientjes, dacht 20 euro per pony oid voor beiden; als pony nog nooit geeent is zal hij over een paar weken nog eens moeten.

Voor 't geld hoef je 't niet te laten. Nadelen zijn er volgens mij niet hoor....

Persoonlijk vind ik het redelijk egoistisch als mensen niet laten enten; dan moet je paard ook écht niet van het erf af komen, maar heb ook wel mensen gezien die niet enten, stellig roepen 'komt toch nooit van het erf af' maar ondertussen wel allerlei ritten rijden met andere paarden er bij.

Bij de merriekeuringen van het NSPS was het wel verplicht dacht ik dus... *edit: lees hier andere verhalen; toch niet verplicht dus?* alleen was daar maar 1 of 2 uurtjes in de héle vroege ochtend controle, bleek achteraf.... wij kwamen later omdat we anders tot achter in de middag moesten niksen..
en op die manier dus onbewust de DA controle 'omzeild'. bleek dat dat vrij normaal was en dat meer mensen dat deden, alleen dan bewust :( dat vind ik dan dus niet kunnen.

niet enten = niet slepen met het beestje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:59

Op de NSPS merriekeuring is het niet verplicht. Voor de KNHS sport wel.

Hier word alles gewoon geent, jong spul, wedstrijd pony's, fokmerries, alles.

Veel NSPS fokkers doen het niet, als je er 50 heb lopen is 20 euro per jaar per pony wel een klap geld. Zeker als je een hengst veulen wat 50 euro op leverd z'n basis enting moet geven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:44

Citaat:
Voor 't geld hoef je 't niet te laten. Nadelen zijn er volgens mij niet hoor....

Helaas wil niet iedereen dit horen, maar er zijn wel degelijk nadelen aan het laten inenten!
Zoek maar eens op google.. Er is een paar jaar geleden door een engelse (meende ik) arts een heel stuk over het enten uitgekomen.
Zo zijn er nog veel meer bewijzen, maar worden veelal door de overheid weer gebagataliseerd...
It's all about money...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:08

Tsja goed......... er zijn ook bepaalde mensen die tegen chippen, enten en alles wat verder onnatuurlijk is, zijn....
De kans dat een chip verkeerd schiet, waar sommigen soms ook hele drama's van maken, is ook erg klein, maar dat wordt ook weer beargumenteerd met dat het de overheid allemaal om te centen te doen is, etc.

Net als de argumenten van bepaalde mensen die bepaalde religies aanhangen, om hun kinderen niet te laten enten....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:20

Wij enten de pony's niet!
En zoals al eerder gemeldt is, is het niet verplicht op de merriekeuringen!! (wél op de hengstenkeuring)
De eigenaar fokt nu 26 jaar pony's en heeft hier ook nog nooit nadelen van ondervonden!!
Al de pony's komen uit eigen fok, dus geen eventueel ziekte overbreng van nieuwe pony's (behalve om ongeveer de 3 jaar een nieuwe dekhengst, maar die is dan dus wel geent....)
Buiten de jaarlijkse keuring, komen zij nooit in contact met andere paarden/pony's en de kans dat het via de lucht overgebracht wordt is zéér klein.
We hebben steeds tussen de 30 en 40 pony's gehad en dan is het wel een erg duur grapje, zeker gezien het zeer lage risico van het niet enten.
Ieder moet het uiteraard helemaal voor zichzelf weten!!! maar ik wil alleen aangeven dat het niet meteen een drama hoeft te zijn, wanneer er niet geent wordt!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:22

Het is dat ik mijn shet in heb geent omdat ik ook wedstrijden men,
anders had ik het niet gedaan. Het gaat er gewoon om dat je dan geen ziektes
kan overbregen als je naar een andere stal gaat ;) De andere shetters zijn niet
geent, altijd buiten en nooit ziek (op de shet problemen na dan :+ )

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:23

Napie schreef:

Ben het helemaal met je eens

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:03

Maar tetanus is niet alleen om andere niet te besmetten hoor. Tetanus kan een paard krijgen door een wondje. Die kunnen ze ook gewoon in de wei oplopen.