[TI] jaarling of veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluis93

jaarling of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:55

Goedenmiddag allemaal!

Ik ben op zoek naar een leuk tinkertje,
maar ik ben er nog niet overuit of ik nou een jaarlinger wil of een veulen..

Kan iemand me tips geven?
Of de voor- en nadelen opnoemen?

Ik hoor graag jullie ervaringen hierover!

snowdon

Re: jaarling of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:59

Jaarling/veulen maakt weinig verschil.

Waarom geen volwassen paard?

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:01

Als ik een jong paard neem heb ik meer kans op een goede band :).

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:01

een jaarling en een veulen daar zijn niet echt verschillen in.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:06

misschien wil je wat meer info neerzetten, dan is het wat gemakkelijker om advies te geven ;-)

een jaarling of veulen maakt wat betreft de band die je opbouwt niets uit.
een veulen moet tot nog 6/7 maanden bij de moeder blijven.

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:14

wat meer info, op aanvraag van 'pentium' :P.

Ik ben dus op zoek naar een lief klein ondeugend schattig tinkertje.
Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar een merrie.
Het paardje wat ik ga kopen komt terecht in een mooie kudde met veel weiland en vriendjes ;).

Het probleem is dus dat ik nog niet weet wat slim is..
Een jaarlinger of een veulen,
& waarom is de één dan makkelijker, beter of verstandiger dan de ander?

Ben benieuwd naar jullie meningen, reacties, etc.. !

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:17

Verschil tussen een veulen en jaarling is idd nog niet zo groot, het verschil is pas tussen een veulen en een 2 jarige goed te zien. Ik zou dan voor een jaarling gaan. Is een perfecte band mee op te bouwen en hoef je iets minder lang te wachten tot je erop mag gaan rijden :)

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:19

Pluis93 schreef:
wat meer info, op aanvraag van 'pentium' :P.

Ik ben dus op zoek naar een lief klein ondeugend schattig tinkertje.
Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar een merrie.
Het paardje wat ik ga kopen komt terecht in een mooie kudde met veel weiland en vriendjes ;).

Het probleem is dus dat ik nog niet weet wat slim is..
Een jaarlinger of een veulen,
& waarom is de één dan makkelijker, beter of verstandiger dan de ander?

Ben benieuwd naar jullie meningen, reacties, etc.. !

Lijkt me niet dat daar erg veel verschil in gaat zitten, zeker niet als je m gewoon in de kudde gooit. Maar dan zou ik zeggen een jaarling, dan kun je er eerder 'echt' wat mee gaan doen. (als je paard in de kudde staat dan is er toch geen sprake van een band opbouwen lijkt me..!)

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:20

het paardje komt dan wel in de kudde,
maar ik ga natuurlijk wel dagelijks met hem aan de slag,
oefeningetjes doen enzo..
Laatst bijgewerkt door Pluis93 op 07-04-10 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:23

Ok ok, maar goed.. dan maakt het verschil tussen een jaarling of een veulen toch ook niet echt uit?

Heb je al een goede opfok gevonden in je buurt?

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:26

ik ga hem zelf opvoeden :),
maar ik weet niet wat dan slimmer is,
veulen of jaarlinger...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:30

Een veulen hoort in de opfok met vriendjes. ;) Neemt niet weg dat je hem best mag opvoeden, maar laat 'n veulen vooral lekker veulen zijn.

Ook met een ouder paard is een goede band op te bouwen, daar heb je echt niet per se een veulen of jaarling voor nodig. Eigenlijk kan je dan beter een ouder paard nemen (wil je echt zo'n 'band' opbouwen), want een veulen/jaarling hoort lekker paard te zijn in de kudde en pas rond zijn 3e/4e kan je er 'echt' mee aan de slag.

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:34

Fiffill schreef:
Een veulen hoort in de opfok met vriendjes. ;) Neemt niet weg dat je hem best mag opvoeden, maar laat 'n veulen vooral lekker veulen zijn.
Ook met een ouder paard is een goede band op te bouwen, daar heb je echt niet per se een veulen of jaarling voor nodig. Eigenlijk kan je dan beter een ouder paard nemen (wil je echt zo'n 'band' opbouwen), want een veulen/jaarling hoort lekker paard te zijn in de kudde en pas rond zijn 3e/4e kan je er 'echt' mee aan de slag.

Hij of zij, in dit geval, komt ook in de kudde te staan.
Ik heb een 'stal' gevonden waar ze 24/7 op het land staan in een kudde, dus het paardje krijgt zeker de ruimte en opgroeitijd die het nodig heeft.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:36

opvoeden gebeurt hoofdzakelijk wel door soortgenoten. mooi dat je een plaats hebt gezocht waar je toekomstige veulen lekker buiten staat met soortgenoten.
ik zou de keuze niet laten afhangen van leeftijd, maar waar je een klik mee hebt, want dat is belangrijk!

met beiden kun je een band op bouwen, daar is nog genoeg tijd voor. een veulen is nog niet zo sterk als een jaarling, dat kan wat gemakkelijker zijn. als je een opgevoede jaarling koopt kan dat echter weer gemakkelijker zijn dan een jong onopgevoed veulen.
onderschat het opvoeden van een jong paard niet !

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:39

Qua opvoeden, maakt het niet zoveel uit. Wordt door de kudde gedaan en de andere dingen die jij het paard wilt leren, daarbij maakt dat 1 jaartje niet uit. Het ligt dus aan jezelf. Wil je graag een veulen of wil je iets minder lang wachten met beleren. Scheelt toch een jaar. Maar vind je het leuk om een veulen te nemen, dan moet je daarvoor gaan...

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:39

Pluis93 schreef:
Fiffill schreef:

Hij of zij, in dit geval, komt ook in de kudde te staan.
Ik heb een 'stal' gevonden waar ze 24/7 op het land staan in een kudde, dus het paardje krijgt zeker de ruimte en opgroeitijd die het nodig heeft.

Waarom kies je niet voor een paard die al wat ouder is? Ondanks dat je een band kunt opbouwen met een veulen/jaarling is het altijd nog erg lastig om om te gaan met jonge paarden. Heb je wel eerder jonge paarden verzorgd of bereden? Het is moeilijker als dat veel mensen denken namelijk..!

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:46

bergkraai schreef:
Waarom kies je niet voor een paard die al wat ouder is? Ondanks dat je een band kunt opbouwen met een veulen/jaarling is het altijd nog erg lastig om om te gaan met jonge paarden. Heb je wel eerder jonge paarden verzorgd of bereden? Het is moeilijker als dat veel mensen denken namelijk..!

jaa ik ben bezig met jaarlingertjes bij ons op stal.
& er komen ook weer 2 nieuwe veulentjes aan dit jaar :)!
Ook krijg ik hulp van heel ervaren mensen,
zij hebben al veel meer paarden, van alle leeftijden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:46

Een veulen hoeft natuurlijk niet in de opfok te staan om met andere paarden te kunnen staan. Zelf ben ik niet zo voor het opfokprincipe; je paard ergens in een weiland gooien met andere jonge paarden en hem na drie jaar weer ophalen. Ik zie liever een jong paard opgroeien in een meer natuurlijke en dus gemengde kudde.

Er zit weinig verschil tussen een veulen en jaarling. Beide kun je kleine dingetjes mee doen, maar beide moet je ook vooral paard laten zijn en laten groeien en bloeien. Poetsen, voetjes geven, kleien stukjes wandelen e.d. dat wil allemaal wel, maar meer ook niet.

Een band opbouwen doe je net zo makkelijk met een ouder paard als met een jonger dier :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:49

Een veulen is beter te beoordelen dan een enter. Enters kunnen vaak ongelijk van hoogte zijn.
Laat je goed informeren en succes met je uiteindelijke keuze.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:52

Het maakt niet veel uit of je een veulen/jaarling neemt of een volwassen paard, als het klikt heb er net zo goed een hele goede band mee.

En ik weet het uit ervaring, ik had zelf een jaarling gehad en later ook een volwassen paard gekocht en die was al 8 jaar, met beiden een hele goede band.

En de mensen die mijn jaarling die toen 10 jaar oud was hadden gekocht van iemand anders, nou daar hebben ze een goeie band mee en nu hij 13 jaar is is hij weer terug bij mij, en ook nog steeds gek op mij en als de exeigenaars op bezoek komen, is hij blij ze te zien, dus ik spreek uit ervaring.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-04-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:54

Ragdollcat schreef:
Het maakt niet veel uit of je een veulen/jaarling neemt of een volwassen paard, als het klikt heb er net zo goed een hele goede band mee.

En ik weet het uit ervaring, ik had zelf een jaarling gehad en later ook een volwassen paard gekocht en die was al 8 jaar, met beiden een hele goede band.

& had je met één van de twee meer moeite?
Of was dat allemaal geen verschil?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:55

geen verschil, echt niet, want jong of oud ze horen buiten te zijn gezellig sociaal tussen de paarden, en jong of niet ze hebben evengoed evenveel tijd nodig om je te leren kennen en jij het dier.

Het verschil is alleen: bij een erg jong paard kan je het naar je hand zetten en het opvoeden doe je zelf en je leert het dier van alles van wat het weten/leren moet, en bij een "kant en klaar" paard, is het meer van elkaar leren kennen, maar kent het alles al, wat ook leuk is, maar het hecht net zo goed aan je.

En het voordeel van een volwassen paard is, dat je ook weet hoe het is onder het zadel en hoe het karakter is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:00

Het is meer een persoonlijke keuze van wat je echt graag wil en je leuk lijkt en of je het aankan.

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:01

Ragdollcat schreef:
Het is meer een persoonlijke keuze van wat je echt graag wil en je leuk lijkt en of je het aankan.

ja da vraag is alleen,
hoe weet ik of ik het aankan?
wat moet ik ervoor kunnen?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:05

Een veulen is idd vaak beter op bouw te beoordelen,
maar zie jaarlingen vaak goedkoper weg gaan vanwege de typische 'naarling'-trekken (ze zijn dan wat lelijker :o ).

Verder maakt het denk ik weinig uit!