Merrie gedekt, later opgevoeld en was gust, maar nu twijfels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilou_sharon

Merrie gedekt, later opgevoeld en was gust, maar nu twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:54

nou ik heb me merrie laten insemineren en de veerarts had gezien dat het ei weg was dus wij merrie mee naar stal genomen en afwachten...
nou hebben we der ergens in januari laten opvoelen door een nieuwe veertarts en die zei tot onze verbazing dat ze niet drachtig was en dat nemen we maar aan.
dus gust verklaring etc opgestuurd maar tot mijn verbazing viel me gisteren ineens op toen ze los in de bak stond dat mevrouw toch wel een andere buik heeft dan me fokmerrie waar we te laat mee waren om te laten dekken....
maar me vader zei ook al dat hij dacht dat ze dikker was en haar uier is ook wel anders meer gaan hangen zeg maar maar niet vol ofzo (zal kijken of ik foto's kan maken vanmiddag)

nou wilde ik weten kan het zo zijn dat de veertarts zich heeft vergist met opvoelen of zie ik gewoon spoken....
wie heeft dit ook gehad

alvast bedankt allemaal voor het lezen ;)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 06-04-10 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:56

Ik kan niet in je verhaal zien of je merrie wel/niet dragend is. Andere arts erbij halen en laten scannen.

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:56

Ik zou vertrouwen op je eigen gevoel, want ook een veearts kan het weleens verkeerd hebben. En anders zou je het altijd nog een keer kunnen laten nakijken ;)

Succes in ieder geval

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:04

nou volgens de veearts die haar heeft geinsemineerd was het eitje weg dus dat is een goed teken dus wij gingen er van uit dat ze drachtig was tot we der lieten opvoelen in januari en een andere arts zei van niet drachtig en hebben we dat maar verbaast aangenomen..
en eigelijk verder niet meer aangedacht tot ik haar dus gister buiten zetten en zei en me ander merrie voor me stonden en ik toch echt wel duidelijk verschil zag..... vandaar nu ook me twijfels ook omdat ik der uier ook wel wat anders vind hij is nu veel meer uitgehangen zeg maar terwijl die eerst helmaal bovenin zat ik zal wel foto's maken dan moet ik wel kijken of ik ze kan plaatsen groetjes sharon

celano

Re: me merrie gedekt opgevoelt art zegt niet drachtig twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:06

Als het ei weg is betekent het niet dat ze drachtig is, maar dat het geen zin heeft om nog een keer te insemineren.

Werken jullie niet met scannen?

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:09

de veerarts die haar had gescant die zei dat het was bevrucht was en dat het nu weg was om te gaan nestelen dus het was wel gelukt en die andere arts die ik heb laten voelen die zei dat scannen niet nodig was en het ook gewoon met opvoelen kon....
maar voor de duidelijkheid volgens arts 1 was het wel gelukt ander moet ik gewoon afwachten of ze moet schindrachtig zijn maar dat lijkt me strek misschien toch maar laten scannen dan bedankt gr sharon

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:12

wilou_sharon schreef:
de veerarts die haar had gescant die zei dat het was bevrucht was en dat het nu weg was om te gaan nestelen dus het was wel gelukt en die andere arts die ik heb laten voelen die zei dat scannen niet nodig was en het ook gewoon met opvoelen kon....
maar voor de duidelijkheid volgens arts 1 was het wel gelukt ander moet ik gewoon afwachten of ze moet schindrachtig zijn maar dat lijkt me strek misschien toch maar laten scannen dan bedankt gr sharon

Nogmaals, dat het ei weg is betekent niet dat het bevrucht is en gaat innestelen. Bij elke eisprong is er een ei. Dat wordt wel of niet bevrucht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:13

Normaal laat je juist na enkele dagen scannen om te kijken of het (bevruchte) eitje zich heeft ingenesteld (in de baarmoeder).
Ook een niet bevrucht ei "verdwijnt", dus dat het ei uit de eileider weg is wil helemaal niet zeggen dat dat ei bevrucht is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:18

Ik zou de merrie laten scannen.
Van achter de computer kunnen wij uiteraard niet zeggen welke veearts gelijk heeft. Wij laten de merrie ook altijd na 18 dagen scannen op dracht. Maar goed, daar gaat het hier nu niet om.

Het is trouwens mijn merrie, niet me merrie ;)

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:19

hmm nou dan zal ik toch de veerarts moeten overtuigen om te komen scannen.... vorige keer wilde hij dat ook niet dus zal het hem maar weer vragen dan ik kan ook gaan voor de verrassing en der uier in de gaten houden... ze zou dan als ze drachtig zou zijn niet zo heel lang meer moeten....
dilemma.......... vind een verrassing ook wel erg leuk helemaal omdat we er niet op hebben gerekent ik zal wel foto's maken dan kunnen jullie zelf oordelen misschien is dat wel idee grsharon

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:21

Dan zoek je toch even een andere DA?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:25

Een DA kan het best mis hebben.
Dat hadden ze bij mijn merrie ook.
Daarvan dachten ze dat ze een ciestte had, maar dit was de vrucht.
Merrie was op 7 maanden dracht toen we er achter kwamen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:26

Als de merrie in januari opgevoeld is, wanneer is ze dan gedekt?

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:30

ik dacht zo uit me hoofd half juni eind juni maarmoet de veearts bellen voor de inseminatie datum morgen ochtend....

groetjes sharon :o

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:25

Lekkere dierenarts :? Als jij het hier getypt hebt zoals het in praktijk ook daadwerkelijk is gegaan en er van uitgaande dat hij niet op deze manier heeft gehandeld in opdracht van jullie dan is het echt een merriebegeleiding van niks geweest.
En al wil je die merrie elke dag gescand hebben, dat moet je toch zelf weten?
Ik zou eens verder kijken voor een dierenarts die er meer kaas van heeft gegeten.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:36

Een vee-arts die niet wil scannen :?

Mijn merrie was met 18 dagen wel drachtig. Toen na 6 weken scannen niet drachtig en een rommelige baarmoeder met vocht erin. Besloten haar leeg te laten. Half januari heb ik haar toch maar laten opvoelen omdat ze toch wel wat dik was en ach de vee-arts was er toch om te enten.
En je raad het al! Hartstikke drachtig :D

Begrijp alleen niet uit je verhaal bij hoeveel maanden je haar hebt laten opvoelen. Als dat pas kort geleden is kan ik me niet voorstellen dat de vee-arts een veulentje niet voelt.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:44

heey

is ze in de tussen tijd wel hengstig geweest?? :+

groetjes

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:47

Ik heb het dit jaar zelfs 2 keer meegemaakt.

Eerst paard van een vriendin. NIET DRACHTIG te krijgen volgens de dierenarts. 7 maanden na de dekking krijgen ze alsnog een aanmaling van de henstenboer, dat de rekening niet betaald was. Niet drachtig was niks betalen. Dus opgebeld. Zegt die hengstenboer " nou dan laat die dierenarts NOG maar eens kijken".
En geloof het of niet, zat dus een gewoon een veulen in. Helaas heeft de merrie na 9 maanden het veulen verworpen, niemand weet waarom.

Dan nog een kennis van mijn moeder. Deze man heeft een *oude* fokmerrie (14 jaar) gekocht bij een fokstal omdat de merrie ook niet meer drachtig te krijgen zou zijn. 2 maal nagekeken door 2 verschillende dierenartsen. Conclusie: geeen eisprong meer.
Merrie werd dus verkocht aan de kennis van mijn moeder. Deze man wilde er mee gaan mennen, dus er moesten weer ijzers onder. Hoefsmid kwam. Wil de hoefsmid de merrie niet beslaan. Reden: die kan ieder moment gaan werpen. :+ hoefsmid had nog gelijk ook want 2 dagen later stond er een kerngezond hengstenveulen langs.

En een vorig jaar heeft een stalgenootje van mij haar merrie 2x maal laten scannen op 2ling dracht. Nee geen tweeling volgens de dierenartsen. Jewel hoor, 11 maanden later. 2ling doodgeboren.

Veeartsen zijn en blijven mensen, en die maken allemaal fouten.

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:09

hallo bedankt voor de reackties ik ga wel even foto's maken zometeen moeten jullie me wel even zeggen hoe ik die moet plaatsen...
ik heb haar niet hengstig meer gezien maar het is er wel een die zich ook moeilijk laat zien.
ik heb haar half juni 09 laten insemineren en haar januari 10 laten opvoelen....

gr sharon

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:35

Beetje hetzelfde als mijn paard dus. Met opvoelen in januari had de vee-arts toch echt iets moeten voelen hoor lijkt mij zo.

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 08:27

ik laat vanmiddag de arts weer komen dus zodra ik iets weet laat ikhet weten groetjes sharon

uletje

Re: Merrie gedekt, later opgevoeld en was gust, maar nu twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:15

Als de veearts daadwerkelijk in de merrie is geweest om op te voelen heeft hij het veulen direct bij het naar binnen gaan moeten voelen. Dan is het al van zo'n formaat dat ze daar niet omheen kunnen. Denk niet dat je merrie drachtig is.

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:18

hallo nou hij is nog geen 5minuten geweest en zei idd dat ze niet drachtig was dus ik zal hem deze keer maar geloven....
nou twijfel ik of ik der weer ga laten dekken of toch niet zucht
het is een mooie merrie om te zien en in 2009 hadden we een merrie veulen van namelus uit haar gefokt echt mooie diertje die staat nu in de opfok en tjechie loopt ook een topic over...

ga er maar eens over nadenken bedankt allemaal in elk geval grsharon

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:19

Ik vind het wel allemaal heel erg raar gegaan.
Als ze geinsemineerd is dan kijkt de da of het eitje weg is en dan na 18 dagen weer scannen om te kijken of ze drachtig is zo niet dan kan ze weer geinsemineerd worden.

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:23

ja ik moet zeggen dat het ook een beetje raar is gegaan maar ik ben verhusit van me weiland naar een me stal in woubrugge en daar wilde de veearts niet heen komen omdat het te ver was.. qua afstand dus vandaar dat ik nu een andere veearts heb die dus weer niet wilde scannen ook vandaag weer niet pff

groetjes sharon