Voor het eerst een veulen fokken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinoBanani

Voor het eerst een veulen fokken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:44

Vanwege een blessure wil ik dit jaar graag mijn E pony laten dekken. Ze is 15 jaar (nog superfit) en heeft al 2 veulens gehad. Haar afstamming is Hamlet x Concorde. Omdat ze best klein is 1,56.8 zoek ik een grote hengst voor haar, mede omdat ze al eerder een ponyveulen heeft gegeven. Wie kan mij wat informatie geven hoe het allemaal in zijn werk gaat? Ik wil haar graag laten dekken bij Hans Horn (de Wiemselbach), heeft iemand ervaring met deze stoeterij?

Afbeelding

fokfanaat

Re: Voor het eerst een veulen fokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:04

waarom ga je niet een ponyfokken, als je merrie blijkbaar ook niet als een paard fokt.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:03

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:52

Was het ponyveulen van een ponyhengst of van een paard. Onze merrie is net zo groot als die van jouw en haar veulen heeft een normale maat voor een jaarling. Het is natuurlijk niet gezegd dat kleine paarden kleine nakomelingen geven.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 23:02

fokfanaat schreef:
waarom ga je niet een ponyfokken, als je merrie blijkbaar ook niet als een paard fokt.

Omdat ze van de 2 veulens 1 pony heeft gegeven en ze zelf een KWN gefokt paard is. Dat is toch doodzonde een ponyhengst op een KWPN'er..

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:21

Niet als het veulen ook weer een pony zou blijven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:30

is helemaal niet zonde, pony's zijn net zo gewild als paarden, zo niet meer gewild. Wat wil je met het veulen? wil je het zelf houden of verkopen?

Je zou er een welsh op kunnen zetten, krijgt het veulen welsh papieren als het binnen het percentage blijft (andere rassen heb geen ervaring mee).

Anders zoeken naar een hengst die maat geeft.

Ponymaat fokken is voor mij de reden geweest om onze merrie te verkopen en een andere terug te kopen, mede door de lengte van mijn dochter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:56

DinoBanani schreef:
fokfanaat schreef:

Omdat ze van de 2 veulens 1 pony heeft gegeven en ze zelf een KWN gefokt paard is. Dat is toch doodzonde een ponyhengst op een KWPN'er..

nou ja, ik denk dat er weinig vraag naar is, de kans dat het rond de 1.60 blijft hangen is wel heel groot, en dan nog het risico met bevalling als het veulen te groot is.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:55

Ik wil het graag houden, als het een hengst wordt voor de keuring en een merrie voor de sport.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:42

Ik heb eeb e-pony (ook 156.5) gehad die per ongeluk was gedekt door een paard (uitgegroeid +/- 1.70). Het product daarvan was op volwassen leeftijd tussen 1.65 en 1.70. Risico met de bevalling is er niet want het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder zoals hier a heel vaak is aangegeven

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:49

DinoBanani schreef:
Ik wil het graag houden, als het een hengst wordt voor de keuring en een merrie voor de sport.

Als in DE hengstenkeuring? Dan zou ik maar ophouden met dromen.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 13:27

Dat ga ik niet zelf doen hoor. Zo slim was ik ook nog wel dat je zonder ervaring geen hengst kunt klaarmaken voor de keuring

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:29

geen ervaring mee,
maar wat zijn de verbeter punten van jou merrie?
en wil je spring, dressuur, all round.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:35

DinoBanani schreef:
Dat ga ik niet zelf doen hoor. Zo slim was ik ook nog wel dat je zonder ervaring geen hengst kunt klaarmaken voor de keuring

Niet alleen dat ;)
Er zijn te veel mensen die meedoen en denken dat ze een topper hebben gefokt, terwijl het een redelijk normaal paard is.
De kans dat je echt een hele goede hengst fokt is niet zo groot.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:36

proberen kan altijd ?

wie niet waagt wie niet wint.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:40

Lami schreef:
Ik heb eeb e-pony (ook 156.5) gehad die per ongeluk was gedekt door een paard (uitgegroeid +/- 1.70). Het product daarvan was op volwassen leeftijd tussen 1.65 en 1.70. Risico met de bevalling is er niet want het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder zoals hier a heel vaak is aangegeven

Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij ons op stal staat een paard van 1.63 (NRPS, nu 9 jaar) uit een moeder van 1.40 (haflo arab). Mams bleef er bijna in tijdens de bevalling.... Dit is ook gelijk haar laatste veulen geweest.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 13:59

Ik wil op het springen gericht gaan fokken. Mijn merrie beschikt over een grote galop dus daar hoeft niet veel aan verbeterd te worden, het achterbeen zou wel sterker mogen en een kortere nek.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:31

DinoBanani schreef:

Dan nog, je merrie moet wel een heel bijzondere predicaatrijke en prestatievolle moederlijn hebben om een hengst uit een e-pony goed te keuren. Zelfs op bokt zijn er maar een paar ervaren fokkers die af en toe de prachtigste hengsten erheen brengen en ook nog vaak zonder succes. De norm is ontzettend hoog en het kost klauwen met geld. Maar je moet het natuurlijk zelf weten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:37

sterker nog, ze zullen noooit uit zo'n kleine merrie wat aankeuren, misschien alleen als ze helft van 2-ling is.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:33

alane als je er een welsh op zet krijg je geen welsh papieren hoor!!!!!!
dan word het gewoon een nrps ofzo.
en je moet zelf weten wat je erop zet, maar pony handel gaat steeds beter dan paarden handel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 07:50

Merrie is geen stamboekmerrie, dat kan niet vanwege de stokmaat. Een hengst uit een veulenboekmerrie zullen ze nooit goedkeuren, dus je kunt stoppen met dromen wat dat betreft, tenzij je een predikaatvolle stamboekmerrie aanschaft.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 07:55

Solitiar? O:) :D

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 18:28

Neonlight schreef:
Merrie is geen stamboekmerrie, dat kan niet vanwege de stokmaat. Een hengst uit een veulenboekmerrie zullen ze nooit goedkeuren, dus je kunt stoppen met dromen wat dat betreft, tenzij je een predikaatvolle stamboekmerrie aanschaft.

Het is WÉL een stamboekmerrie, ze is nooit als pony gemeten en heeft altijd tussen de paarden gesprongen..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:34

een stamboekmerrie betekend dat ze voor de keuring geweest is en daar voldoende punten (en stokmaat) gehaald heeft

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:56

En het KWPN stamboek meet niet als de KHNS-meters, die willen nog wel eens te grote dieren in meten, KWPN-meter zullen niet een te kleine merrie inmeten om in het stamboek te zetten.
Dat ze KWPN-papieren heeft wil nog niet zeggen dat ze een stamboekmerrie is, daarvoor moet ze als minimaal 3-jarige voor de keuring zijn geweest en voldoen aan de KWPN eisen qua maat en exterieur.