Vraag over stokmaat twee-jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irene_vZ

Vraag over stokmaat twee-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 17:42

Hoi!

Ik hoop dat jullie mij een beetje uit de stress kunnen helpen.. Ik heb een leuke 2-jarige merrie thuis staan. Haar afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=386750

Ze wordt volgende week twee, maar meet nu ongeveer 1.55m. In mijn ogen is ze nog erg klein en 'baby' achtig. Als ik hier foto's van jaarlingen voorbij zie komen dan lijkt ze daar meer op dan van de tweejarigen die bijvoorbeeld op Sporthorses staan.

Nu ben ik zelf vrij lang en is het de bedoeling dat ik over 1.5 jaar lekker met haar aan de slag ga. Ik wil haar de tijd geven om te groeien en om volwassen te worden voordat ze aan het werk gaat. Ze staat wegens medische redenen thuis en niet in de opfok. Krijgt 3x een handje muesli en 3x een flinke berg kuil per dag. Ze is aan de dikke kant doordat ze van de winter van mijn moeder lekker te eten heeft gehad. ''Ze was zo zielig omdat ze geen deken op had'' :+ .. Nu het weer wat beter wordt is ze op dieet om haar weer wat schraler te krijgen.

Nu is dus mijn vraag,
hoe groot is een gemiddelde twee-jarige? Van de groeitabel die ik hier op Bokt het gevonden krijg ik alleen maar nachtmerries want daar loopt ze aardig op achter. Ik hóóp toch echt wel dat ze minimaal 1.65m(paps is 1.68m, mams is 1.64m, beide opa's 1.69m, oma's 1.71m en 1.62m) gaat worden, daaronder wordt gewoon te klein voor mij :o

Kan iemand mij geruststellen en vertellen dat het wel meevalt? Of mij uit mijn droom helpen en dat ik moet rekenen op een klein paard?

Anoniem

Re: Vraag over stokmaat twee-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:17

Niemand kan zeggen hoe groot ze wordt. Afwachten. Ze is inderdaad niet groot voor haar leeftijd maar er is echt wel een kansje dat ze de 1.63-1.65 haalt.
Overigens hoeft de stokmaat niet alles te zeggen, als ze een beetje massa krijgt kan je er best op als je lang bent, wordt ze 1.68 maar heel smal dan kan het meer misstaan.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:34

Dat valt idd niet echt te zeggen. Ik heb ook een tweejarige die afgelopen zomer goed aan de maat was maar in de winter een beetje stil lijkt te staan. Nu is ze ong 1.58 en vorig voorjaar al 1.55. In het voorjaar komt er hopelijk weer een groeispurtje als ze de wei op mogen.
Als ze nog behoorlijk overbouwd is kan dit goed bijtrekken. Te dik is voor een paard in de groei meestal niet bevoordelijk voor de groei. Dat klinkt onlogisch maar ik hoor dit van meerdere fokkers/opfokkers.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:40

Mijn merrie was schofthoogte 1.51m toen ik haar als tweejarige kocht. Haar heupen waren al 1.56m hoog. Nu is ze vier en is ze 1.60m en niet meer overbouwd. Maar echt klaar is ze nog niet. Haar schoft is nu wel meer ontwikkeld, maar duidelijk nog niet 'af'. Degene die destijds informatie over haar heeft gegeven toen ze te koop stond, verwachtte toen dat ze de 1.65m wel zou gaan halen. Ik verwacht deze zomer ook nog wel een paar centimeters erbij.
Die merries groeien nog tot hun vijfde en de ene is nu eenmaal sneller klaar dan de ander. Mijn vorige merrie was met 4 al 1.64m en zag er toen ik haar als 2,5 jarige kocht al klaar uit, maar de merrie die ik nu heb, heeft ook heel lang erg veulenachtig geoogd. Typische laatbloeier. Ik denk dat jouw merrie er ook zo 1 is ;-).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:46

Mijn nu bijna 3-jarige was vorig jaar mei nog geen 1.60. Nu is hij > 1.70 m....
Mij iets te snel iets te veel gegroeid, maar goed.. Is dat een beetje hoopgevend? :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:47

Ik heb een 2,5 jarige gehad van 1.53 en met 4,5 was hij 1.62..
Je kan er geen peil op trekken.. maar wat jou paard betreft..
Nog geen 2 jaar en 1.55.. denk dat ie de 1.65 wel gaat halen hoor :D

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:05

Mijn bijna twee jarige D Pony meet nu 1.50, ben ook zo benieuwd hoe hij uitgroeit. Het blijft toch afwachten.

Het kan ook gewoon een beetje een laat bloeier zijn, geef haar gewoon lekker de tijd en dan gaat ze denk ik de 1.65 wel halen, misschien heeft ze net wat meer tijd nodig als een ander.. Ik dacht ook dat die van mij net net de 1.50 zou halen, en moet je nu zien hij is voor mij prima aan de maat :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:17

Nikki_L schreef:
Mijn bijna twee jarige D Pony meet nu 1.50,

das geen d-pony!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:28

Als je de hoogtematen van de moeder, grootmoeder,overgrootmoeder bekijkt is dat allemaal tussen de 162 en 164 (als paardenfokken.nl gelijk heeft met de hoogtes). Scandic is niet vergrotend (gemiddeld gezien dan, aangegeven met -0.19 cm). Paarden groeien uiteindelijk door totdat ze 6 / 8 jaar oud zijn. De kans is groot dat ze dus uiteindelijk ook tussen de 162 en 164 uitkomt.

Dat te dik zijn wat hier boven wordt genoemd is voornamelijk van belang voor het bewegingsapparaat en de gewrichten.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:27

Hoi Henkb, wat fijn dat jij het zo uitlegt. Zou je eens een gokje met de stokmaat van mijn merrietje willen wagen? Is nu dus ongeveer 1.60m, moeder 1.67m, grootmoeder 1.68m. Echter, vader van moeder is Julio Mariner xx, die verkleint volgens de index sterk! Vader is Creool, 1.65m en wat ik kan achterhalen van diens voorouders, schommelt dat rond de 1.66m/1.67m.
Van welk gemiddelde gaat de index dan uit? Is er een algemeen geldend gemiddelde of moet ik dan alle stokmaten die ik in de stamboom kan vinden middelen en dan dat indexcijfer van Julio Mariner xx daarop loslaten?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:19

Het zou toch echt een D Pony moeten zijn _O- , hij zou de hoogte van een paard wel halen.. Terwijl zijn ouders toch kleiner zijn allebei D pony's, zijn zus schijnt ook al groter te zijn dan beide ouders, deze zijn 1,44 en 1,47. Hoe bedoel je geen D pony ;) hahaha

fokfanaat schreef:
Nikki_L schreef:
Mijn bijna twee jarige D Pony meet nu 1.50,

das geen d-pony!
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 02-04-10 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:27

Helemaal eens met Henkb, wij hebben al jaarlingen van 1.66m gemeten (merrie), dus ik denk dat ze niet al te groot wordt (normaal, rond de 1.65). Voedingsconditie doet er weinig toe, het zit meestal in de genen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:38

Volgens mij krijg je ook een redelijk beeld als je een touwtje neemt dit van kogel tot elleboog houdt en elleboog als vast punt houdt dus de lengte van het touwtje tot de kogel vanaf het zelfde punt vanaf de elleboog omhoog leggen naar de schoft alles wat je boven de schoft uitkomt schijnen ze er nog bij te krijgen/groeien.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:32

Diane65 schreef:
Hoi Henkb, wat fijn dat jij het zo uitlegt. Zou je eens een gokje met de stokmaat van mijn merrietje willen wagen? Is nu dus ongeveer 1.60m, moeder 1.67m, grootmoeder 1.68m. Echter, vader van moeder is Julio Mariner xx, die verkleint volgens de index sterk! Vader is Creool, 1.65m en wat ik kan achterhalen van diens voorouders, schommelt dat rond de 1.66m/1.67m.
Van welk gemiddelde gaat de index dan uit? Is er een algemeen geldend gemiddelde of moet ik dan alle stokmaten die ik in de stamboom kan vinden middelen en dan dat indexcijfer van Julio Mariner xx daarop loslaten?

Hoi Diane, hoe de index van een hengst berekend wordt staat wel in het hengstenjaarboek geloof ik. Is ook niet direct van belang, het is alleen een indicatie aan de verwachting in welke richting het kan gaan. Als je naar Creool kijkt komt dat ook uit een lijn met een kleine voorouder in de moederlijn (Charmante 1.60). Creool heeft een licht verkleinende invloed. Zeus in de moederlijn heeft het waarschijnlijk goed gedaan in jouw moederlijn (Vos en 1.70).

Als die van jou nu als 4 jarige 160 is (en ik zou in juni nog eens meten), zal er nog wel wat bijkomen, maar verwacht geen 7 of 8 cm. Maximaal de helft.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:34

zigranta schreef:
Volgens mij krijg je ook een redelijk beeld als je een touwtje neemt dit van kogel tot elleboog houdt en elleboog als vast punt houdt dus de lengte van het touwtje tot de kogel vanaf het zelfde punt vanaf de elleboog omhoog leggen naar de schoft alles wat je boven de schoft uitkomt schijnen ze er nog bij te krijgen/groeien.

De zigeunermaat kan ook best een aardige indicatie geven idd!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:26

Hoi Henk,

Dank je wel! Nee, voor mij hoeft er zeker geen 7 of 8 centimeter bij, want dan kom ik er zonder trap zelf niet meer op ;-). Ik had de zigeunermethode vorig jaar al gedaan, maar in Bridie' s geval klopte dat zeker niet, dan had ze nl zo klein als vorig jaar gebleven (1.56m) en dat is ze niet.
Ik zal Bridie zeker in juni nog een keer meten.

Irene_vZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 12:21

Hm ik denk dat ik toch maar geduld moet hebben! Ze krijgt de tijd om te groeien. Ze heeft gelukkig aardig wat body dus als ze toch wat klein blijft zal het hopelijk niet misstaan. Mijn ruin was ook een laatbloeier maar vooral in karakter. Diva is echt een laatbloeier in haar lijf. Nog heel baby-achtig terwijl ze een super rustig en koel karakter heeft. Bedankt voor alle hulpvolle reacties!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:58

Ik was ook ongerust. Merrie in mei van haar 2 jaar was 1m58, in augustus 1m60. Vorige jaar in mei van 3 jaar 1m63, in november 2009 ook 1m63. Vandaag, juist 4 geworden van maandag, 1m64,5...met ijzers...Ik denk niet dat ze nog gaat goreien...:(

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:56

Mijn merrie was als 3-jarige 1m58, als 4-jarige 1m61 en als 6-jarige 1m65. Dus er kan nog vanalles gebeuren :-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:18

M'n Johnson is op 21 maanden 1m62, om een ideetje te geven...

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:27

je moet maar zien hoe ze uitgroeien.. Mijn 2 jarige (12 juni 2008) is nu al 1.65, die wordt wel 1.70 mijn andere 2jarige (24 juni 2008) is nu ongeveer 1.58, die wordt ongeveer 1.65 denk ik.
maar de ene is een laatbloeier en de andere niet he..

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:34

mijn tweejarige (19-03-2008) is nu al 1.70 (als het niet meer is) Dus ik vraag me af wanneer ze stoppen met groeien haha.
Het paardje wat ik gereden heb was met zijn 3 jaar net 1.60, en is inmiddels flink uitgegroeid naar de 1.66/1.67, dus er is nog hoop!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:39

Irene_vZ schreef:
Hm ik denk dat ik toch maar geduld moet hebben! Ze krijgt de tijd om te groeien. Ze heeft gelukkig aardig wat body dus als ze toch wat klein blijft zal het hopelijk niet misstaan. Mijn ruin was ook een laatbloeier maar vooral in karakter. Diva is echt een laatbloeier in haar lijf. Nog heel baby-achtig terwijl ze een super rustig en koel karakter heeft. Bedankt voor alle hulpvolle reacties!

Leuk, wij hebben ook een Diva op stal :D (Sorrento x Havidoff) Ze is nu 2 jaar en 1 week en is al ruim 1.70........ Hoop eigenlijk wel dat ze zo goed als uitgegroeid is, het is echt een ranke, slanke dame met enorm slungelige benen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:14

Ik denk dat het héél afhankelijk is van paard tot paard. Sommige krijgen al vroeg een groeispurt andere laat... Zelf heb ik een bijna 2 jarige merrie die reeds 1.66m groot is. Maar persoonlijk denk ik dat ze niet veel meer zal groeien...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:31

Ik heb een merrie die met 9 maanden 1.50m was en nu 16 jaar later maar 1.54,5 meter. Ik heb ook een ruin staan die met 2,5 maar 1.57 is en nu met 10 jaar 1.75m. Hij heeft een enorme spurt gemaakt op zijn 5e.
Lekker op het land laten lopen en over 1,5 jaar weer kijken wat de uitkomst is. Je kan er helaas weinig aan veranderen.