Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
uletje schreef:Ik vind dit eveneens merkwaardig. Nakomelingen uit merries die een hoge index hebben staan vaak gelijk weer in de lijst. Terwijl andere merries misschien een grotere fokkerijwaarde hebben en hier helemaal niet instaan.
Het is wel zo dat de fokwaarde van een merrie stijgt wanneer zij zelf in de sport goed presteerd of een goede test heeft gelopen. Ook prestaties op keuringen worden meegeteld. Ik vind dat wel een goede zaak.
sarabande schreef:Dat klopt, maar de gegevens van de vader is toch allesoverheersend.
Mijn Saar die ZZL gelopen heeft uit een Z2 Moeder (toen was Z nog genoeg voor keur) komt helemaal in het stuk niet voor,
Nu zit ik daar niet mee want ik hecht waarde aan prestaties van een fokmerrie dus voor mij is het prima, maar als ik in zon lijst wel merries zie staan die echt niet te rijden zijn, vraag ik me af wat een fokker van sportpaarden nu aan zon lijst heeft.
Dat zou ik graag toegelicht zien.
sarabande schreef:uletje schreef:Ik vind dit eveneens merkwaardig. Nakomelingen uit merries die een hoge index hebben staan vaak gelijk weer in de lijst. Terwijl andere merries misschien een grotere fokkerijwaarde hebben en hier helemaal niet instaan.
Het is wel zo dat de fokwaarde van een merrie stijgt wanneer zij zelf in de sport goed presteerd of een goede test heeft gelopen. Ook prestaties op keuringen worden meegeteld. Ik vind dat wel een goede zaak.
Dat klopt, maar de gegevens van de vader is toch allesoverheersend.
Mijn Saar die ZZL gelopen heeft uit een Z2 Moeder (toen was Z nog genoeg voor keur) komt helemaal in het stuk niet voor,
Nu zit ik daar niet mee want ik hecht waarde aan prestaties van een fokmerrie dus voor mij is het prima, maar als ik in zon lijst wel merries zie staan die echt niet te rijden zijn, vraag ik me af wat een fokker van sportpaarden nu aan zon lijst heeft.
Dat zou ik graag toegelicht zien.
Knap van je!
weule schreef:ik heb goed opgelet gisteravondzelfs gistermiddag op internet uit de laatste paar IDS-en alvast vooraf dingen bekeken en onthouden....
MissHIS schreef:weule schreef:ik heb goed opgelet gisteravondzelfs gistermiddag op internet uit de laatste paar IDS-en alvast vooraf dingen bekeken en onthouden....
Fokwaarden zijn ook best interessant natuurlijk. Ik heb me er ook in verdiept, ik heb een merrie die als 7-jarige in NL als B-spr stond geregistreerd en toen had ze een hogere fokwaarden dan 10 maanden later, terwijl ze toen Z+10 sprong. Dat blijft toch raar.
sarabande schreef:Kijk daar heb ik wat aan.
Maar dan nog hoe is het mogelijk dat merries zonder enige sport of andere prestatie test uberhaupt in zon lijst voorkomen.
Dat zon merrie met hoge exterieur waardes zonder prestaties laag eindigt begrijp ik, maar andersom nog niet helemaal![]()
Is geen stokpaardje is nu weer actueel onderwerp bij het KWPN
birken187 schreef:Omdat en nog niet eens zo heel lang geleden,het hele publiek uit hun dak ging als rijpaarden aan een touwtje ,,Staart erop en snurken maar ,, gehuldigt werden als kampioen.Zonder inzicht of dat paard ook te rijden of te werken was.