KWPN fokwaardes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

KWPN fokwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 10:08

IDS staat weer een groot artikel over fokwaardes.
Met name de fokwaardes van de merries zonder kinderen in de sport zijn bijna helemaal gerelateerd aan de vaders.
Is de merrie een Jazz dan scoor je al huizenhoog, kijk maar eens hoe vaak Huub van Helvoirt in die lijst van 500 beste merries voorkomt.
Merries waarvan bekend is dat ze nog geen B proef kunnen (willen) lopen staan vrolijk bij deze 500

Ik vind dat eigenlijk een rare zaak, dat Jazz (hij is een voorbeeld voor mijn stelling) sport vererft dat is bekend, maar ik zou graag meer puur de merries in de merriestam willen zien.

Ik zou het ook prettig vinden als dit een topic wordt waarin mensen die over dit KWPN onderwerp wat zinnigs te vertellen hebben reageren.
Dus geen topic waarin het KWPN weer afgekat wordt zodat er weer geen enkele discussie over het onderwerp mogelijk is.

uletje

Re: KWPN fokwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:59

Ik vind dit eveneens merkwaardig. Nakomelingen uit merries die een hoge index hebben staan vaak gelijk weer in de lijst. Terwijl andere merries misschien een grotere fokkerijwaarde hebben en hier helemaal niet instaan.
Het is wel zo dat de fokwaarde van een merrie stijgt wanneer zij zelf in de sport goed presteerd of een goede test heeft gelopen. Ook prestaties op keuringen worden meegeteld. Ik vind dat wel een goede zaak.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 11:04

uletje schreef:
Ik vind dit eveneens merkwaardig. Nakomelingen uit merries die een hoge index hebben staan vaak gelijk weer in de lijst. Terwijl andere merries misschien een grotere fokkerijwaarde hebben en hier helemaal niet instaan.
Het is wel zo dat de fokwaarde van een merrie stijgt wanneer zij zelf in de sport goed presteerd of een goede test heeft gelopen. Ook prestaties op keuringen worden meegeteld. Ik vind dat wel een goede zaak.

Dat klopt, maar de gegevens van de vader is toch allesoverheersend.

Mijn Saar die ZZL gelopen heeft uit een Z2 Moeder (toen was Z nog genoeg voor keur) komt helemaal in het stuk niet voor,
Nu zit ik daar niet mee want ik hecht waarde aan prestaties van een fokmerrie dus voor mij is het prima, maar als ik in zon lijst wel merries zie staan die echt niet te rijden zijn, vraag ik me af wat een fokker van sportpaarden nu aan zon lijst heeft.
Dat zou ik graag toegelicht zien.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:08

Dat ben ik helemaal met je eens. Het is ook een vreemd gegeven dat het zo werkt. De vaders hebben een te groot aandeel hierin, en dat is jammer.
Sportpaarden moeten natuurlijk wel een fijn karakter hebben anders komen ze nergens. Ze hoeven geen sulletjes te zijn maar een groot hart is wel belangrijk. Ik kijk ook nooit naar die indexen.

Mijn uphill veulen krijgt straks een index van 161 (hoog dus) en een betrouwbaarheid van 29% maar dat zegt mij niets. Ik wil dat dier eerst zien en dan kan ik niets met die 161..

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:14

sarabande schreef:

Mijn Saar die ZZL gelopen heeft uit een Z2 Moeder (toen was Z nog genoeg voor keur) komt helemaal in het stuk niet voor,
Nu zit ik daar niet mee want ik hecht waarde aan prestaties van een fokmerrie dus voor mij is het prima, maar als ik in zon lijst wel merries zie staan die echt niet te rijden zijn, vraag ik me af wat een fokker van sportpaarden nu aan zon lijst heeft.

Vader en moeder hebben evenveel invloed op de fokwaarden, maar in de meeste gevallen is het vooral de vader die de fokwaarde omhoog krikt om de simpele reden dat hij de hoogste fokwaarde heeft.

Een fokwaarde is een schatting van de genetische aanleg gebaseerd op eigen prestaties en die van nauw verwante familieleden. Geen lijst van best presterende paarden of meest rijdbare paarden natuurlijk... al gaat dat in veel gevallen wel samen (zeker bij dressuur). Ik ben het met je eens dat het niet altijd te verklaren is waarom bepaalde paarden zo hoog (of zo laag) staan, maar dat zal bij dit systeem ook altijd wel blijven denk ik. Maar als je eens kijkt naar bv. de fokkerij van Liefhebber, die voert al jarenlang de fokwaarden bij het springen aan.. er komt zoveel sport uit die stam dat het geheel te verklaren is dat die paarden zo hoog staan op de fokwaardenlijst.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:15

Indexen/fokwaarden zijn een hulpmiddel he! Niets meer, niets minder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 11:32

Interessante bijdrage MissHIS, daar kan ik wat mee

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:42

sarabande schreef:
uletje schreef:

heel simpel: mailtje naar danielle arts van het kwpn, en je krijgt het uitgelicht, inclusief berekening en beredenering.

(toevallig gisteravond hier een lezing over gehad van haar)

stel dat jou 'saar' pas op 10-jarige leeftijd ZZ-licht heeft gelopen, terwijl men als gemiddelde hiervoor de 7-jarige leeftijd neemt, werkt die negatief door op de fokwaarde. Echter heb je een merrie die met 5 jaar M2 met winstpunten loopt, loopt deze bovengemiddeld, gerelateerd aan de leeftijd en telt die positief mee in de fokwaarde. Verder heeft met name de moederlijn/halfzussen/broers veel invloed alsmede de nakomelingen, en de ibop/eptm.

gisteravond werd als voorbeeld een ster/prok/sport spr. merrie gebruikt uit een sport spr. prestatie merrie, x keur preferent prestatie... met een index van 107.... lijkt vreemd, maar als je alle gegevens en berekeningen ziet, is het weer logisch hoe men er aan komt.

ook moet je de fokwaarden van merries (en dan ook de betrouwbaarheid) met verstand bekijken, die zeggen 'minder' als de fokwaarden van hengsten. (hogere betrouwbaarheid)

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:43

Klopt als een bus Weule :P Knap van je! :D

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:45

MissHIS schreef:
Klopt als een bus Weule :P Knap van je! :D

ik heb goed opgelet gisteravond :D zelfs gistermiddag op internet uit de laatste paar IDS-en alvast vooraf dingen bekeken en onthouden....

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:47

weule schreef:
ik heb goed opgelet gisteravond :D zelfs gistermiddag op internet uit de laatste paar IDS-en alvast vooraf dingen bekeken en onthouden....

Fokwaarden zijn ook best interessant natuurlijk. Ik heb me er ook in verdiept, ik heb een merrie die als 7-jarige in NL als B-spr stond geregistreerd en toen had ze een hogere fokwaarden dan 10 maanden later, terwijl ze toen Z+10 sprong. Dat blijft toch raar.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:49

MissHIS schreef:
weule schreef:

Fokwaarden zijn ook best interessant natuurlijk. Ik heb me er ook in verdiept, ik heb een merrie die als 7-jarige in NL als B-spr stond geregistreerd en toen had ze een hogere fokwaarden dan 10 maanden later, terwijl ze toen Z+10 sprong. Dat blijft toch raar.

een verschil van 0 tot 5 punten op een fokwaarden bij een merrie is nihil en te verwaarlozen eigenlijk, dat komt vooral omdat een merrie minder nakomelingen heeft... en dus meer fluctuatie in die waarden.

bij hengsten is een fokwaarde, zeker wanneer de hengsten nakomelingen van 10 jaar en ouder hebben, nauwelijks aan verandering onderhevig. puur doordat er zoveel gegevens zijn....

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:51

Volgens mij is dit een stokpaardje voor je,ik heb je al eerder hierover gehoord.Wat voor discussie wil je dan? Enerzijds ligt het inderdaad bij het kwpn. Fokwaardes berekenen aan de hand van een koeienmodel gaat niet altijd.Aan de andere kant moet je wel zo realistisch blijven, niet iedere fokker of eigenaar heeft of geld of tijd of zin om zijn paard in de sport uit te laten brengen.Keurmerries moesten vroeger M geklasseerd zijn en voor definitief keur een veulen aan de voet.Dus die B proef is niet helemaal genuanceerd.Ook zijn er zat driejarigen die bij een keuring niet sterwaardig zouden zijn maar of door maat of door bloed pas later te beoordelen zijn.Ik ben het wat jazz betreft met je eens, fokt ook lastige karakters.Maar ja , iedereen kijkt altijd naar de hengsten op het afstammingsbewijs en niet naar de merries

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:51

Wat ik wel raar vind is dat de indexen bij dressuur zoveel hoger liggen als bij het springen, waar komt dat door? Die hoogsten zitten boven de 200!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 11:52

Kijk daar heb ik wat aan.
Maar dan nog hoe is het mogelijk dat merries zonder enige sport of andere prestatie test uberhaupt in zon lijst voorkomen.
Dat zon merrie met hoge exterieur waardes zonder prestaties laag eindigt begrijp ik, maar andersom nog niet helemaal :o?

Is geen stokpaardje is nu weer actueel onderwerp bij het KWPN

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:55

sarabande schreef:
Kijk daar heb ik wat aan.
Maar dan nog hoe is het mogelijk dat merries zonder enige sport of andere prestatie test uberhaupt in zon lijst voorkomen.
Dat zon merrie met hoge exterieur waardes zonder prestaties laag eindigt begrijp ik, maar andersom nog niet helemaal :o?

Is geen stokpaardje is nu weer actueel onderwerp bij het KWPN

merries zonder sportprestaties wordt die 'waarde' niet meegenomen, dan wordt de fokwaarde dus berekend uit de parameters ibop/eptm, afstamming en stamboekopname..., dus een 'hoge' waarde bij de moederlijn, in de vaderlijn en een goede stamboekopname en/of ibop/eptm zorgt dan voor hoge punten....

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:56

Als ze zelf niets of weinig in de sport heeft gepresteerd, is de fokwaarde dus voornamelijk gebaseerd op haar afstamming/familieleden. Dat heeft dan ook een lagere betrouwbaarheid, omdat de fokwaarde dan is gebaseerd op minder gegevens.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:02

MH ,hoe zijn dan de binnenkomers van Anema (zie IDS) te verklaren die enkel hoog scoorden bij IBOP en stamboekopname?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:03

Maar eigenlijk zou ik dus pleiten voor een fokwaarde van sec de moederlijn zodat merries die weinig gepresteerd hebben niet omhoog gelift worden door hun vaders, vooral omdat diens waardes al bekend zijn.

Aan birken, nee ik heb het niet over Jazz zijn karakter ik gebruik hem als voorbeeld omdat hij juist door zijn sportgegevens zo prominent aanwezig is

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:04

eilander schreef:
MH ,hoe zijn dan de binnenkomers van Anema (zie IDS) te verklaren die enkel hoog scoorden bij IBOP en stamboekopname?

Dat telt mee als eigen prestaties.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:05

Dat is natuurlijk ook vreemd, want ibop is een perstatie-aanlegTEST en zou dus maar een geringe bijdrage als prestatie mogen hebben

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:05

Bij de berekening van de fokwaarden worden drie verschillende groepen informatie gebruikt, de informatie gemeten aan de ouders van het paard (incl. alle familieleden), informatie gemeten aan het paard zelf (IBOP, stb.opname, sport e.d.) en informatie gemeten aan de nakomelingen. Hoe meer van deze gegevens bekend zijn, hoe hoger de betrouwbaarheid van de fokwaarde.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:07

sarabande schreef:
Dat is natuurlijk ook vreemd, want ibop is een perstatie-aanlegTEST en zou dus maar een geringe bijdrage als prestatie mogen hebben

Tsjah dat is een keuze. IBOP boven 80 ptn telt ook mee voor prestatiepredikaat van de moeder...

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:07

Omdat en nog niet eens zo heel lang geleden,het hele publiek uit hun dak ging als rijpaarden aan een touwtje ,,Staart erop en snurken maar ,, gehuldigt werden als kampioen.Zonder inzicht of dat paard ook te rijden of te werken was.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:11

birken187 schreef:
Omdat en nog niet eens zo heel lang geleden,het hele publiek uit hun dak ging als rijpaarden aan een touwtje ,,Staart erop en snurken maar ,, gehuldigt werden als kampioen.Zonder inzicht of dat paard ook te rijden of te werken was.

Dat is nog steeds zo dat noemen ze show en daar mag iedereen best van genieten. Het heeft verder weinig van doen of ze ook bewerkbaar zijn en dat is inderdaad wel mijn punt.