ulestro schreef:Tenslotte is ze al bijna 1m57 dus is normaal wel goed mogelijk dat het veulen tussen de 1m60 a 1m63 zal worden...
Daar kun je echt niets over zeggen als je de achtergrond van de merrie niet kent. De moeder van mijn merrie was bijvoorbeeld als D-pony gefokt maar uit de maat gegroeid, want ze mat ruim over de 1.50 meter. Driemaal werd ze gedekt door een grotere hengst (1.54, 1.58 en 1.64) maar toch kwam er drie keer een D-pony van 1.46 uit. Zeker bij kruisingen paard x pony heb je geen idee hoe groot het veulen zal worden. Als het echt voor haarzelf is kan ze voor die 1000 euro ook een rijpaardveulen kopen, dan weet ze veel beter wat ze krijgt.
ulestro schreef:Maar om daarom een kruising te zijn van een koudbloed zou ik absoluut niet durven zeggen...
anders zouden er kloekere beentjes onder zitten, de kont wat robuuster zijn en vooral meer beharing aan de poten zijn...
(tenzij dit natuurlijk afgeschoren werdt)
Ik bedoel ook geen Belg of Tinker natuurlijk, maar een kruising met Haflinger bijvoorbeeld zou best nog wel eens kunnen.
ulestro schreef:Maar ik zie dat ze al is ingeschrijven bij het NRPS, dus de merrie heeft al een stamboekpapier, enkel maar zonder ouders...
Dus inschrijven bij het NRPS is zeker geen probleem al ze dekt met een goedgekeurde hengst...maar zou ik idd wel een keertje navragen bij het stamboek zelf...
(Bij het BWP zou dit totaal geen probleem zijn)
De merrie van TS zal niet in het hoofdstamboek staan maar in het hulpstamboek. Om het veulen op te kunnen laten nemen in het hoofdstamboek moet je niet alleen dekken met een goedgekeurde hengst maar ook letten op de bloedvoering. Als het veulen uiteindelijk 1.57 of groter wordt moet het 12,5% Anglo-Arabisch bloed hebben. Aangezien dat allemaal van de hengst moet komen moet je dus een hengst uitzoeken met minimaal 25% Anglo-Arabisch bloed. Mocht je de pech hebben dat het veulen kleiner blijft dan 1.57 dan moet het 12,5% Arabisch bloed hebben, oftewel 25% Arabisch bloed bij de hengst. Zie maar eens een rijpaardhengst te vinden met zoveel Arabisch bloed.
Je kunt met een Arabische volbloed of een Anglo-Arabier gaan dekken, dan voldoe je hoe dan ook aan de bloedvoering. Zelf zou ik daar echter niet aan durven te beginnen want een eigenwijze merrie met een hete hengst kon wel eens een heel lastig veulen gaan geven.