[TI] Tinker kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Maart_

Tinker kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:31

Ik ga mijn eerste eigen paardje kopen,
Wel heb ik al 6 jaar dressuur rijervaring.
En natuurlijk kwam ik terecht op een keigave tinker, waar ik meteen helemaal stapel op was.
Ze was heel lief, ik mocht haar overal aanraken, knuffelen enz. Ze voldeed aan al mijn eisen.
Ze was volgens de eigenares ook erg rustig, ze liet zien wanneer ze druk was; ze draafde en gooide haar hoofd op en neer.
Ook zou ze er nooit vandoor gaan. (ze heeft haar sinds dat ze veulen was, en zelf beleerd).
Alleen ik rij engels, en zij was western beleerd, ik zou dus eerst westernles moeten nemen, wat toch al heel moeilijk te vinden is in de kop van Noord-Holland.

Maar, paardenvrienden van mij adviseerde me een tinker absoluut niet.
Redenen: ze zouden koppig zijn, onhandelbaar als je meer van ze ging vragen en het was heel moeilijk om ze nieuwe dingen aan te leren.

Dit is natuurlijk heel zwart-wit genomen, en misschien zelfs wel vooroordelen. Toch wil ik weten wat jullie ervaring hiermee is?

Ik ben heel erg benieuwd!

XMaartje

AlexandraM

Re: Tinker kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:41

ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met tinkers.. ik vind niet dat ze onhandelbaar worden als je ze meer vraagt, ligt gewoon aan het paard en zijn karakter..niet aan het ras tinker. Althans de ervaring die ik dus heb en mensen rondom mij.

kun je haar niet gewoon een maandje op proef hebben? dan kun je eens kijken hoe ze is op een dag dat je meer van dr vraagd ;)
Tis ook maar net wat je met haar wilt he! als ze volgens jou aan al je eisen voldoet dan doet ze alles wat je wilt lijkt me...

wat het westernrijden betreft... je wilt ja geen wedstrijden rijden..ik heb wel les gehad in western echter pas vorig jaar ervoor heb ik heel lang dagelijks op een western beleerde quarter gereden die in america op hoog niveau gereden had.
tevens op een 3 jarige paint merrie en na de lessen een draver die western beleerd was. Ik heb voor de basis (niet wedstrijdgericht) nooit les nodig gehad..ging zo vanzelf eigenlijk.
Je woont niet in de buurt anders was ik ff langs gekomen om je de belangrijkste dingen te leren ;)

iig als jij geen westernwedstrijden gaat rijden zal het je zo ook wel enigsins goed afgaan.
Misschien kan de huidige eigenaar van de tinker je het 1 en ander bijbrengen

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:42

weet je ik heb ook zoveel naar me oren toegegooid gekregen.
Als ik uitsprak dat ik graag een Tinker wilde ...ezel ,koei. stom eigenwijs .....enz enz.
Ik zou zeggen ga op je eigen gevoel.
De meeste die dit zeggen zijn nooit met een tinker in aanraking geweest. Dat was mijn ervaring.

Ga op je eigen gevoel af , en misschien een poosje oprtrekken met die Keigave Tinker :)

Want tuurlijk zijn mijn Tinkers ook weleens eigewijs en zullen nooit zo hoog in het dressuur komen .
Ze zitten in me hart en komen er ook niet uit voor een KWPNer.

Anita

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:49

Klinkt erg positief!
Ik heb ook gehoord, dat ze dan ineens na een jaar gaan staken.
Dit heb ik gehoord van iemand die zelf ook een tinker heeft gehad,
Iemand daar ook ervaring mee?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:57

Een 'normaal' paard kan toch ook ineens na een jaar staken. Dat heeft weinig met het ras te maken. Ik zou sowiezo een proeftijd doen. Gewoon lekker zelf ervaren.
Succes ermee :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:03

Mijn ervaring met mijn eigen Tinker merrie is dat ze koppig kan zijn als ze het gevoel heeft onrechtvaardig behandeld te worden. Ze heeft een erg lief karakter als je haar met respect, geduld & liefde behandelt. Doe je dat niet, keert ze haar sterke karakter tegen je. Ik ben dol op haar, ze is echt een spiegel en heeft me veel geleerd in de omgang met paarden. En verder vind ik ze juist behoorlijk slim, de mijne pikt zomaar nieuwe dingen op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:26

Tinkers zijn erg intelligent, daarom moet je ze eerlijk en met respect behandelen, anders gaan ze inderdaad staken en vervelend doen. Als je altijd warmbloeden bent gewend, en bent gewend om je zin te krijgen door met de zweep erop in te meppen, dan krijg je met een tinker dus inderdaad een groot probleem.
Maar als jij goed naar je paard luistert, compromissen kan sluiten en consequent maar eerlijk blijft, dan is een tinker meestal perfect :) Je kan er dan gerust flink wat van vragen en ook hoog mee in de sport komen als paardlief dat zelf ook leuk vindt. Uiteindelijk heeft een tinker natuurlijk wel lichamelijke grenzen, dus olympisch goud zou ik er niet van verwachten ;)

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:32

Tja, ik heb mijn eigen merrie (groningerXdraver) die western beleerd was heel rustig een vzh zadel opgelegt... het enige waar je op letten moet is niet te enthousiast aan de teugels trekken dan sta je in een seconde stil (de slijding) en ze zijn zeer wendbaar, kunnen heel rustig in rengalop een bocht maken van 90 graden als je spontaan aan je teugels trekt!

Verder weinig problemen hier!

Veel plezier met je paard en een proeftijd is zeker aan te raden

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:14

Weet je..... Een tinker is gewoon een paard.... De een is heter dan de ander, de ander is weer koppiger, weer een ander is makkelijk, en dan zijn er ook nog stakers/probleempaarden. :j Net zoals je dat hebt bij Friezen, KWPNers, Fjorden etc.

Of het specifieke paard bij jou past zul je uit moeten vinden... Dat kan een ander niet voor je bepalen, je hebt de "klik" of je hebt 'm niet...

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:22

Op stal hebben we op het moment 3 tinkers waarvan ik er 1tje rijd een hengst! wanneer ik les ziee ik andere wel eens schrikken/bokken of iets dergelijks en wat doen de tinkers
* die denken bij zichzelf doe toch niet zo raar er is niks!
wanneer er iets nieuws in de bak ligt en vele lopen er van weg loopt het tinkertje op z'n dooie gemakkie er naar toe snuffelt en vind het wel goed..

Tinkers zijn top paardjes ( mijn ervaring )
zelf rijd ik engels maar heb ook eens western gedaan.. als je veel engels hebt gereden is de overstap naar western wel raar in het begin maar je leert het vanzelf..
ben benieuwd wat het gaat worden!!

En natuurlijk een pony blijft een pony en iedereen heeft zijn eigen gedrag...

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:38

Ik kan me erg bij MysticTinker aansluiten. Respect en consequentie zijn wel de hoofdwoorden. Als je die twee dingen hebt dan heb je een vriend voor het leven en gaan ze voor je door het vuur! Maar met dwang of juist weer een te zachte hand kom je eigenlijk nergens. Maar ik vraag me af of dat bij een ander paard anders is...

Mijn tinkerruin (die kortgeleden overleden is |( ) ging voor me door het vuur hoor. Hij staakte (bij mij) nooit, deed altijd zijn best en was absoluut niet koppig. Ik hoefde maar naar links te denken en hij ging al. Als ik iets van hem vroeg, dan deed hij altijd alles binnen zijn bereik om die vraag te kunnen beantwoorden. Maar Duncan was wel een heel trots paard en als je hem niet in zijn waarde liet dan was het inderdaad een stakende en zeer koppige tinker. Dat heeft menig ruiter/amazone al mogen ondervinden. Een Z-amazone die dacht wel even met hem weg te rijden, die heeft niet 1 pas gezet met hem. Pure staking. Nog een tik met de zweep en dan kan je een flinke bok krijgen ook. Ook zijn bijrijdster die hem een keer zeer onterecht een tik met de zweep gaf die heeft het geweten. Maar ook voor zijn oude bijrijdster die veel te lief en totaal niet consequent was, deed hij niet alles. Als hij onder het werk uit kon komen dan deed hij dat.
Maar ik behandelde hem altijd met respect en heel consequent, en kon werkelijk met hem lezen en schrijven. Hij deed altijd wat ik vroeg en was voor mij werkelijk het meest fantastische paard ter wereld. Ik mis hem dan ook verschrikkelijk.

Ik denk dat als je een klik hebt met het paard en je kan respectvol en consequent met het dier omgaan, dan zul je er veel plezier van hebben. Laat je niet beïnvloeden door de negatieve verhalen. Een slecht gedragende tinker is geen slecht dier, het dier heeft alleen geen goede eigenaar gehad. Of in sommige gevallen zijn ze op het moment wel in goede handen, maar hebben ze een zodanig slecht verleden bij een verkeerd personen dat ze zich daarom misdragen.

Tinkers zijn met de juiste eigenaar echt wereldpaarden vind ik. Ontzettend trouw, braaf, ijverig en heerlijk koelbloedig. Een echte vriend voor het leven.

Oo, en een westerngereden tinker valt best om te scholen naar engels gereden. Gewoon de juiste begeleiding daar bij zoeken en dan is dat een peulenschil. Dat hoeft geen probleem te zijn.

Succes met de beslissing!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:48

Ik reed al ruim 25 jaar warmbloeden toen ik mijn Tinker kocht. En ik heb de overstap probleemloos gemaakt :j

Ik vind Tinkers niets anders dan andere paarden - ik vind een ieder die zegt dat dit wel zo is maar raar en niet getuigen van enige vorm van kennis van paarden. Ieder paard is anders! Zet 10 Tinkers op een rijtje en ze zijn alle 10 anders.... op hun liefde voor vreten na dan misschien _O- Geen mens is toch ook gelijk? Zo ook met paarden. Mijn Tinker is een super braaf ding en zal geen stap verkeerd zetten, maar het is geen doetje, hij heeft een geheel eigen persoonlijkheid en karakter. Hij kan heel lollig zijn, maar ook op zijn tenen getrapt, heter dan heet en makker dan mak. Sinds december staat er een 3-jarige Tinker bij. Niet zadelmak en in sommige dingen zó veel gemakkelijker dan Chad, maar in sommige dingen ook weer niet. Het zijn allebei Tinkers, en zooooo verschillend!

Geen paard is hetzelfde, net zoals geen mens hetzelfde is. Laat je niet gekmaken door het geneuzel van anderen en volg je eigen gevoel en eigen hart hier in.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:57

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:38

De tinker waar ik op rijd is super eigenwijs en koppig. Maar heeft wel een hart van goud. Ik zou je zeker een tinker aanraden, als je er eenmaal een keer mee in aanraking bent geweest wil je nooit meer een ander paard. :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:50

ik vind tinkers slim
sil hoef ik maar een dag iets te proberen en de volgende dag weet ie het :D

ga fair met ze om dan heb je geen problemen met ze
sommigen zijn wat aan de luie kant anderen juist heet

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:00

Maartje ik zie dat je nog steeds twijfelt.
De meningen zijn uiteraard erg verdeeld en soms ...
Een Tinker is inderdaad een paard net als elk ander, maar er zit soms toch wel een wat bijzondere gebruiks aanwijzing bij.
Ik ken meerdere Tinker heb er zelf een gehad en heb nu nog een half bloedje. En ja sommige staken ook als je een te zachte hand hebt! en niet zoals eerder gezegd werd alles afdwingd zwepen etc. Mijn Kokopelli was het liefste paard wat ik ooit heb meegemaakt, maar tevens de moeilijkste.

Meid als je zo twijfelt en ze zit al zo in je hoofd dan moet je haar op proef nemen, in die tijd weet je heus of jullie het samen kunnen worden ja of nee.
Je mag me gerust nog eens bellen

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:06

De koop gaat helaas niet door.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:18

jammer dat de koop helaas niet door gaat alleen ik ben helemaal verkocht van de tinker ken geen tinker die echt stom is of druk of eigenwijs alle paarden zijn op hun eigen manier eigenwijs en je vriendinnen zijn gewoon jarloes dat ze geen eigen paard mogen

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:32

beertje12 schreef:
jammer dat de koop helaas niet door gaat alleen ik ben helemaal verkocht van de tinker ken geen tinker die echt stom is of druk of eigenwijs alle paarden zijn op hun eigen manier eigenwijs en je vriendinnen zijn gewoon jarloes dat ze geen eigen paard mogen

met paardenvrienden bedoelde ik niet mijn vriendinnen die jaloers zijn, die zijn er ook wel,
Deze mensen hebben zelf ook paarden, of hebben ze gehad.
Anders heeft het toch geen nut om advies aan ze te vragen? ;)

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:59

nee dat niet maarja hebben die zelf ook paarden gehad?

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:46

Me nicht heeft 2 tinkers gehad,

En zij zelf reed daar dressuur mee.
Die tinkers waren echt schatjes en af en toe eigenwijs en een clown.
Het zijn verder niet bepaald domme beestjes dus.

Dat koppig zijn kan misschien wel bij tinkers voorkomen maar ik denk
dat het ook nog verschilt.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:51

Jammer dat de koop niet doorgaat. Je moet toch echt op je eigen gevoel afgaan. Zelf vind ik een Tinker niet fijn rijden, maar een vriendin van mij rijdt er Z mee, en wil niet anders.

Het is jammer dat de Tinkers, Fjorden en Haflingers vaak niet als volwaardig worden gezien.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:56

_Maart_ schreef:
beertje12 schreef:

met paardenvrienden bedoelde ik niet mijn vriendinnen die jaloers zijn, die zijn er ook wel,
Deze mensen hebben zelf ook paarden, of hebben ze gehad.
Anders heeft het toch geen nut om advies aan ze te vragen? ;)

beertje12 schreef:
nee dat niet maarja hebben die zelf ook paarden gehad?

??? misschien even lezen... ;)

In ieder geval... Ik lees dat deze koop niet doorgaat.... :(:)

Ik vind niks mis met tinkers... ben er geen Fan van, zal er waarschijnlijk ook nooit eentje kopen.
Ik hou van warmbloed paarden. Al vind ik friezen ook erg gaaf!

Een oud collega van mij heeft een tinker, die is echt te gek! Ze kan er echt alles mee.
Ook een aparte, helemaal bruin met zwarte sokken. Heel erg lief dier. Wel eigenwijs, maar goed dat is mijn 11 jarige KWPN'er ook.
Wat dat betreft heeft ieder paard een eigen karakter... :)

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 07:53

sorry verkeerd gezet hebben waarschijnljk hebben die mensen zelf geen tinker gehad?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:13

wel hoor wel een tinker gehad, en nu nog een halfje