Wat doen als je wil dekken maar geen merrie hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

Wat doen als je wil dekken maar geen merrie hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:41

Hoi,

Ik ben de dolgelukkige winnaar van een gratis dekking van een hengst naar keuze van de Roshoeve.
Nu heb ik het gigantische probleem dat ik geen merrie heb }:0 :+
Ik kan de prijs verkopen... maar dat is zo'n zonde, ben dolblij en ben de laatste weken op zoek om een eigen paard te kopen. Ik werk nu bijna 5jaar in een handelsstal waar ik dagelijks met veulens en jonge paarden omga, maar nu zou ik graag zelf een hebben (ben er wel klaar voor en kan rekenen op de deskundige hulp van de stal)
Het zou me leuk lijken om een merrie te huren en dat het veulen dan voor mij is, maar hoeveel moet ik hiervoor dan betalen? Ik wil sowieso een mooie vergoeding geven!
Zijn er springstallen in België waar je merries voor deze doeleinden kan leasen? Hoeveel vragen ze?
Ik vind het uiteraard zeer belangrijk om alles duidelijk op papier te zetten.

Hopend op enkele interessante reacties :D

Thnx Sindie

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:43

Je kan bij mensen gaan vragen die een geschikte merrie hebben of zij de draagmoeder wil worde, dat jij het ongeboren veulen alvast koopt...
Dan zit je wel met een risico, als je bijv 2000 euro betaald en er komt een simpel hengst veulen uit betaal je misschien wel te veel of juist veel te weinig als er iets speciaals uit komt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:54

Kennen ze bij jou op stal niet iemand met/of hebben ze zelf een drie jarige merrie die voor ze de sport in gaat een veulen zou kunnen krijgen? Eventueel met iemand voor de helft doen: jij de dekking, de ander de merrie kosten en vanaf de geboorte alles samen, iets in die richting.

Een bedrijf dat hier voor merries verhuurd zou ik zo niet weten.

Succes, ben benieuwd of het lukt, kan me voorstellen dat je de dekking niet wil verkopen ;)

Equidea

Re: Wat doen als je wil dekken maar geen merrie hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:57

Ik heb een aantal keren op marktplaats eens advertentie gezien waarbij je tegen vergoeding een veulen kunt fokken bij een merrie van iemand anders.
Misschien dat er wat leuks tussen zit op MP?

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:59

Ooh tof zo snel reactie!

Zou ik een onderscheid in vergoeding moeten maken voor het resultaat (hengst of merrieveulen), want dit heeft toch eigelijk niets te maken voor de eigenaar? Uiteindelijk wil ik een "risico"premie betalen.

Ik begin alleszins aan de zoektocht voor een toffe merrie! (ben volop internet aan het afschuimen :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:00

Merries genoeg te lease voor de fok :j Eigen merrie is helemaal niet noodzakelijk om te kunnen fokken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:01

Het vorige paard van de eigenaren van de paarden die ik rij :P snap je.
Daar kwam een meid voor die wilde een veulen van dat paard, en dan kocht zij het ongeboren veulen, er kon toen een palomino veulen uit komen, maar ook een simpel veulen
Ze heeft uit eindelijk het niet gedaan omdat het te duur zou worden

Voor jou maakt het idd niks uit, want jij hebt de dekking al, sorry was ff in de war

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:31

Schiet me net te binnen: vraag eens bij de Roshoeve zelf, misschien willen die wel een jaar een merrie verhuren of kennen ze daar iemand die dat wil.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:00

MizzMontana schreef:
Schiet me net te binnen: vraag eens bij de Roshoeve zelf, misschien willen die wel een jaar een merrie verhuren of kennen ze daar iemand die dat wil.

Goed idee!!!!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:05

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 16:33

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:18

Maar wat is het probleem dan??

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:28

Ik weet niet hoe je de link plaatst naar een topic,maar ik heb een tijdje geleden ook een merrie aangeboden in bruikleen.
Geen krak,wel super toffe rittige KWPN merrie,heeft 1m20 gesprongen,mist wat vermogen.
Ik ben van belgie.
PB me maar voor meer info moest je interesse hebben.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:24

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:44

Wat ga je eerst doen?

Een hengst kiezen en dan een merrie zoeken die bij hem past? of
Een merrie zoeken en dan een hengst kiezen die bij haar past?

Een paar van de grote fokkerijen in Belgie doen wel aan merrie leasing maar 2000 euro dekt alleen de onderhoud van de merrie voor het jaar, wat de bijkomende kosten zijn van het leasen weet ik niet.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:09

Sinneke, als ik 50 liter benzine zou winnen, zou ik niet achter een auto aangaan, omdat daar een heleboel kosten mee gemoeid zijn. En als ik comfortabel en luxe wil rijden zou ik dan helemaal niet kunnen betalen. Dan kan ik beter voor dat ene ritje eersteklas met de trein naar mijn bestemming kunnen gaan.

in jouw voorbeeld; verkoop die dekking en koop in oktober een goed veulen uit een goede stam.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:47

flyfly schreef:

Gho, zou toch graag in België blijven, uiteindelijke moeten de kilometers overbrugt worden en wat als er problemen zijn, als je in de buurt woont kan je al snel langsgaan om bepaalde zaken te bespreken (stel dat het compleet fout loopt...) het is sowieso al een vrij ingewikkelde situatie... daarom wil ik alles op papier hebben, maar ook de mogelijkheid om persoonlijk nog met de eigenaar te overleggen

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:50

Peterina schreef:
Wat ga je eerst doen?

Een hengst kiezen en dan een merrie zoeken die bij hem past? of
Een merrie zoeken en dan een hengst kiezen die bij haar past?

Een paar van de grote fokkerijen in Belgie doen wel aan merrie leasing maar 2000 euro dekt alleen de onderhoud van de merrie voor het jaar, wat de bijkomende kosten zijn van het leasen weet ik niet.

Momenteel heb ik al een mailtje gestuurd naar de Roshoeve zelf. Het lijkt me het best om eerst een merrie te zoeken en dan te kiezen voor de hengst (ik heb vrije keuze van hengst dus kan ik beter eerst naar merrie op zoek gaan)

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:52

Excuseme schreef:
Sinneke, als ik 50 liter benzine zou winnen, zou ik niet achter een auto aangaan, omdat daar een heleboel kosten mee gemoeid zijn. En als ik comfortabel en luxe wil rijden zou ik dan helemaal niet kunnen betalen. Dan kan ik beter voor dat ene ritje eersteklas met de trein naar mijn bestemming kunnen gaan.

in jouw voorbeeld; verkoop die dekking en koop in oktober een goed veulen uit een goede stam.

Deze week ga ik nog praten met iemand van vlak in mijn buurt, hij heeft twee kweekmerries die 1m40 hebben gesprongen. Het is niet dat ik een veulen wil uit geldnood, dus ben wel voorbereid op grotere kosten (dank aan vriend en ouders :+ )

annibl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:58

is het de bedoeling dat de merrie bij de eigenaar blijft of neem je de merrie mee naar huis ?

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 11:04

Als ik overeenkomst kan sluiten met iemand van mijn paard mag ze daar blijven staan, als ze vrij ver staat neem ik ze liever bij mij en betaal ik dan alles voor haar verzorging (hebben thuis een boerderijtje ;))

@Feelsoproud: Toffe merrie! Aangezien je niet echt dichtbij woont (ik woon in Scherpenheuvel), zou ik haar dan bij me thuis mogen zetten? Of wil je haar bij jou houden?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:31

sinneke schreef:
flyfly schreef:

Goh, zou toch graag in België blijven, uiteindelijke moeten de kilometers overbrugt worden en wat als er problemen zijn, als je in de buurt woont kan je al snel langsgaan om bepaalde zaken te bespreken (stel dat het compleet fout loopt...) het is sowieso al een vrij ingewikkelde situatie... daarom wil ik alles op papier hebben, maar ook de mogelijkheid om persoonlijk nog met de eigenaar te overleggen

Ik dacht dat het zowieso de bedoeling was om de merrie bij je thuis te zetten. Dan heb jij de kosten en degene van wie de merrie is heeft haar een jaartje uit de kost. Voor beiden een oplossing. Meestal zijn het toch merries die voor het rijden niet meer zijn wat ze moeten zijn en om mee te fokken kan dan nog prima.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:51

sinneke schreef:
@Feelsoproud: Toffe merrie! Aangezien je niet echt dichtbij woont (ik woon in Scherpenheuvel), zou ik haar dan bij me thuis mogen zetten? Of wil je haar bij jou houden?

Merrie mag van mij best bij jou komen te staan,daar zit bij mij het probleem juist:te weinig plaats!

Uiteraard goede afspraken maken en alles op papier zetten,eender wie z'n merrie je gebruikt.
Kameraad van mij heeft het ooit voor gehad:merrie uitgeleend om een veulen uit te fokken en zowel merrie als veulen dood.Kon niemand iets aan doen,maar je zit er toch maar mee!Zij hadden toen wel de merrie verzekerd,dus beide partijen zijn wel vergoed geweest,toch een kleine troost.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:59

In zo'n geval zou ik best dolgelukkig zijn :D Vriendin van mij wilt namelijk haar merrie een keer laten dekken, maar wil zelf het veulen niet houden, en nu zijn we overeengekomen dat de merrie door een hengst van onze keuze gedekt wordt en dat wij alle kosten betalen, en dat het veulen van ons blijft.

Dat is misschien een optie? Zowiezo ALLES onder contract zetten! Voor jouw veiligheid en die van de eigenaar van de merrie.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 11:08

Dolgelukkig ben ik zeker!
Momenteel heb ik al goed geinformeerd.

1. Langs geweest bij "commerciële" kweker, heeft 3kweekmerries die 1m40 hebben gesprongen. Zij wouden echter enkel meewerken met de bedoeling dat het veulen bij hun blijft tot 3jaar en dan proberen duur te verkopen. Ik ben hier echter heel nuchter in: 50/50kosten, maar veulen staat bij hun, dus uiteindelijk moet ik meer betalen en heb ik er wrs het minst voordeel aan (als er al voordeel is..., alle kosten, geen topper, niet verkocht krijgen,...)

2. Gisteren gebeld met vrouw die merrie wilt verhuren: 9jaar, Lux z x Burggraaf, klaar voor parcours 1m20, reeds een veulen (18mnd en te bezichtigen), veel bloed maar braaf karakter!
Dit lijkt me ideaal! Volgende week ga ik kijken!
Ze vraagt €1000 pure huur... hierover twijfel ik nog wat, aangezien het wel de bedoeling is dat ze bij ons komt te staan (en we gaan onze wei nog extra afspannen met schriklint), dus kost de merrie alleen al +€2500? zonder over het dekken te spreken.

Alles komt sowieso uitgebreid in een contract! (broer is jurist, ik studeer af in Verzekeringen-Rechtspraktijk) Komt goed ;)