[TI] Hoofdstel & Halster vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_

Hoofdstel & Halster vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:10

Hoi,

Heb al even gezocht in dit forum, maar vind alleen veel over zadels :o

Nu heeft mijn vraag betrekking op dus Hoofdstellen en Halsters.

Als ik namelijk Full heb van beide is voor zowel het hoofdstel als de halsters het keel stuk (veel) te krap
Heeft iemand van jullie tips/merken waar dit beter is?

Alvast bedankt

8nnemiek

Re: Hoofdstel & Halster vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:28

Ik heb er nooit problemen mee gehad, zelfs maar cob past meestal nog net bij Mystic, maar als de keelriem van een full hoofdstel nog niet past dan zou je een hoofdstel met gedeeld kopstuk kunnen nemen en een los keelriempje bijkopen dat wat langer is :)
Ik gebruik bijna altijd touwhalsters, passen prima, maar als gewoon halster heb ik er eentje waarvan je het kopstuk rechts én links kan verstellen, dus met een gaatjestang kun je die nog zeker 10 cm langer maken en dan moet ie toch wel passen :D

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:32

Dankje...
Welk merk halster heb je?
De halsters die ik tot nu toe heb geprobeerd zijn echt allemaal te klein... :o
Z'n hoofd gaat richting (kleine) shire namelijk.... ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:38

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:43

Bij sommige winkels heb je ook extra full. Dat zou je ook nog kunnen proberen.

Als je een braaf paard heb kan je halster ook vervangen voor een koeienband.

En wat MysticTinker al zei, een gedeelde keelriem. Zoals je vaak bij men hoofdstellen hebt, kan je aan 2 kanten verstellen, en een ander los tuusenstuk tussen zetten.

Ook kan een tuigmaker misschien iets voor jou maken/aanpassen...

Succes ermee :)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:53

Vind dat halster van Amber errrrug mooi :9 :9 :9
staan helaas geen afmetingen bij en is er in 1 maat die idd versteld kan worden, maar weet dus niet de maximale afmetingen

Zal idd wel eerst eens m'n halster & hoofdstel opmeten (keelstuk) en dan op zoke gaan naar iets wat langer is of
waar een tussenstuk op kan

Bedankt zover!

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:55

@suusje26:
Zal idd eens bij meerdere shops kijken voor extra full, moet toch ergens leverbaar zijn :D
Hoe braaf moeten we nog even afwachten heb hem nog maar net en hij is 5

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:59

Je kan de keelriem ook laten oprekken bij een zadelmaker. Zo gebeurd en past de rest van je hoofdstel ook mooi!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:02

Beau_ schreef:
staan helaas geen afmetingen bij en is er in 1 maat die idd versteld kan worden, maar weet dus niet de maximale afmetingen

Hij is er in meerdere maten, sowieso cob en full, maar misschien ook nog x-full

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 17:06

MysticTinker schreef:
Beau_ schreef:

Hij is er in meerdere maten, sowieso cob en full, maar misschien ook nog x-full

Op de site en in div webshops kan je alleen het aantal invullen en is er geen maat optie
hoop dat ik er niet overheen kijk of ben ik gewoon :o?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:08

Citaat:
Halster Amber € 59,90,-

Een schitterende halster, weer gemaakt van het beste Braziliaans leder, gecombineerd met gevlochten touw. Dit halster is zacht onderlegd en heerlijk soepel. Het kopstuk en keelriem zijn ruim verstelbaar.
Verkrijgbaar in maat Cob en Full en in de warme natuurkleuren zoals afgebeeld.

http://www.equisenso.be/barefootaccesoires4.htm
:)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 17:12

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:57

voor hoofdstellen ga ik (bijna) altijd na de passesie thuis door naar de zadelmaker. die zet er dan voor de keelriem een nieuwe op. Knipt zeg maar de riem af zodat je aan beide kanten en klip hebt en maakt snel een nieuw met 2 gespen is altijd passend te maken. Neusriem vermaakt vaak ook maar hoe dat weet ik niet. Heb nu wel voor het eerst een hoofdstel dat past en dat is een Knight rider. Niet te duur en heel soepel leer.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:38

Bij de Welkoop of BoerenBond hebben ze extra full. Zijn meestal niet heel mooi, maar gewoon gewoon... Extra full heeft die van mij ook :j

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:13

Beau_ schreef:
Hoi,

Heb al even gezocht in dit forum, maar vind alleen veel over zadels :o

Nu heeft mijn vraag betrekking op dus Hoofdstellen en Halsters.

Als ik namelijk Full heb van beide is voor zowel het hoofdstel als de halsters het keel stuk (veel) te krap
Heeft iemand van jullie tips/merken waar dit beter is?

Alvast bedankt

Hoi, ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige Tinker, ik heb uiteindleijk bij de zadelmaker een los kopstuk laten maken met de keelriem op maat, kostte me wel 60 euro (alleen een kopstuk dus) maar het paste perfect :j

Ik heb trouwens nog wel halsters voor je die jou paard waarschijnlijk wel past, als je interesse hebt in foto's dan geef je maar een gil.
Mijn ervaring is dat kavalkade groot valt, verder heb ik bij toeval 2 lederen halsters gevonden die pasten, de ene mag weg, de andere houd ik ter herinnering aan mijn zwager waar ik hem vanheb gekregen en welke nu is overleden.
Overigens is dat een menhalster van Ideal, echt en super ding, niet alleen qua soepelheid en sterkte maar ook qua gebruiksgemak en uitstraling.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:35

Equitheme heeft halsters in maat Extra Full.
Heb je die weleens geprobeerd?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:32

gwenn van bijna 3 jaar heeft nu een grote verstelbare full halster van ssectolin... ook al bijna weer te klein :=
hoofdstellen ben ik nu ook voor aan het rondneuzen; dat moet ook extra full zijn maar ik weet niet of ik bitloos of gewoon doe.

gam heeft een heel lang hoofd, hierdoor past neusriem nog maar net en frontriem heb ik extra breed voor gekocht, zowel gam als napoleon, 45cm.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:13

hier heb ik ook last van en ik heb er een stuk tussen gezet kan morgen wel foto maken als je wil

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 10:10

Yess schreef:
Je kan de keelriem ook laten oprekken bij een zadelmaker. Zo gebeurd en past de rest van je hoofdstel ook mooi!

Denk dat dit zal gaan lukken, hebben het hier toch wel over cmters :o

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 10:14

desillies schreef:

Hoi, ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige Tinker, ik heb uiteindleijk bij de zadelmaker een los kopstuk laten maken met de keelriem op maat, kostte me wel 60 euro (alleen een kopstuk dus) maar het paste perfect :j

Ik heb trouwens nog wel halsters voor je die jou paard waarschijnlijk wel past, als je interesse hebt in foto's dan geef je maar een gil.
Mijn ervaring is dat kavalkade groot valt, verder heb ik bij toeval 2 lederen halsters gevonden die pasten, de ene mag weg, de andere houd ik ter herinnering aan mijn zwager waar ik hem vanheb gekregen en welke nu is overleden.
Overigens is dat een menhalster van Ideal, echt en super ding, niet alleen qua soepelheid en sterkte maar ook qua gebruiksgemak en uitstraling.[/quote]

@ Desillies: Foto's mogen altijd als het niet teveel moeite is ;)
@ Shetlandfan: Equitheme nog niet geprobeerd nee, kan hier ook wel eens naar op zoek gaan - Thanks

Verder zal ik ook idd eens aan m'n zadelmaker vragen wat hij evt kan betekenen - had hier nog niet aangedacht :o

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:23

Ik heb ook 2 dames met een groot hoofd. Ik heb een hoofdstel voor trekpaarden gekocht zit geen spareriempje aan maar past heel goed ze kunnen nog groeien zelfs (liever niet) HAlster hetzelfde of extra full.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:34

Uit ervaring weet ik dat maar full of extra full elkaar soms helemaal niets schelen.
Mijn paard heeft een groot hoofd. Ik heb meerdere Xfull halsters en hoofdstellen gehad, maar die bleken vaak te klein.

Ik ben naar de ruitersport zaak gegaan. Had een xfull hoofdstel gekocht, maar die was veel te klein. Ben terug gegaan. En we hebben verschillende hoofdstellen en merken naast elkaar gehouden en vergeleken. En wat bleek: In de meeste gevallen was Full zelfs groter dan Xfull :=

Dus mijn tip is: Neem de maten van de op. Makkelijkste met een touwtje. Ga hier mee naar de ruitersport zaak, en ga gewoon vergelijken.

Heb nu trouwens een Harry's Horse hoofdstel maat full, en die zit zelfs ruim :=

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:40

het is inderdaad geluk hebben ik was zo wanhopig heb paard voor de deur gezet en dan gaan passen heb dan ook een knol die gewoon los blijft staan maar met een touwtje gaat ook al prima.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:28

weet je nog wel model dat van HH is, Janet?

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:48

Ben gister nog weer even op pad geweest en heb igg een halster gevonden :D
Leren van Global maat Full, maar keel stuk was gewoon 3 cm langer dan bij welk ander merk halster dan ook :?
En deze past (in de agrootste stand) perfect :9

Ze hadden ook een hoofdstel van Kieffer (Belinda) waarvan de keelriem aan beide kanten versteld kan worden en in z'n
grootste stand ook behoorlijk langer was dan van welk merk ook
Deze was echter alleen op voorraad als Cob en Extra Full (en die was echt groot) dus heb ik de Full laten bestellen
Duurt alleen 1 tot 2 weken eer ie binnen is :(
Duimen dus dat dit gaat passen ;)