24 april keuring maar pony zit nog in het lange haar.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SweetCalypso

24 april keuring maar pony zit nog in het lange haar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:29

De 24ste april gaat mijn bijna 2 jarige pony mee doen aan de keuring. Alleen is hij nu nog niet aan het verharen.
Scheren is niet toegestaan. Moet ik hen dan maar gewoon wassen en mooi maken.

Ik dedoel dat begrijpen ze toch wel een 2 jarige nog ik dikke vacht?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: 24 april keuring maar pony zit nog in het lange haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:55

Zelf zou dit voor mij een reden zijn niet te gaan.
Natuurlijk voor je ervaring kun je het wel doen, maar je kunt niet op tegen een pony die wel helemaal in de keuringsconditie staat.
Zelf heb ik even getwijfeld, lijkt me best leuk voor mijn dan jaarlinghengst. Maar die loopt dag en nacht buiten, en dus geen keuring. Hij is dan niet in showconditie voor 24 april. ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:59

Het verharen kan ieder moment gaan beginnen. Je hebt groot kans dat hij er al heel anders uitziet op 24 april; dat is immers pas over een dikke 5 weken.
Je zou dagelijks wat lijnzaadolie kunnen geven. Dit heeft een gunstig effect op de vacht (verharen gaat wat makkelijker en de vacht gaan wat meer glanzen).

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:07

Ja, of gooi m een deken op, dan gaat hij waarschijnlijk door de warmte ook sneller verharen

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 17:55

Ja ik zat ook al te denken aan lijnzaad olie. Vorig jaar heb ik het ook gebruikt.

Deken ja heb een hele dikke maar dan staat hij echt te zweten lijkt me geen optie voor hem;)

toch bedankt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:32

Pitt25 schreef:
Ja, of gooi m een deken op, dan gaat hij waarschijnlijk door de warmte ook sneller verharen

Ik denk niet dat dat gaat werken. Ze verharen namelijk omdat het langer licht is en hun "interne klokje" aangeeft dat het voorjaar en de zomer eraan komen.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:37

Horseware schreef:
Ik denk niet dat dat gaat werken. Ze verharen namelijk omdat het langer licht is en hun "interne klokje" aangeeft dat het voorjaar en de zomer eraan komen.

Dat klopt inderdaad maar zodra ze het lekker warm hebben, verliezen ze eerder hun haren. Anders zou je ze in de herfst (na het scheren voor de winter) net zo goed geen deken om hoeven doen omdat 'hun interne klokje' zegt dat het eerder donker wordt en kouder, dus schieten ze dus in hun haar. Als je ze na het scheren goed dik in de dekens zet, schieten ze niet in het haar na het scheren, ondanks dat het eerder donker wordt en kouder.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:45

Pitt25 schreef:
Horseware schreef:

Dat klopt inderdaad maar zodra ze het lekker warm hebben, verliezen ze eerder hun haren. Anders zou je ze in de herfst (na het scheren voor de winter) net zo goed geen deken om hoeven doen omdat 'hun interne klokje' zegt dat het eerder donker wordt en kouder, dus schieten ze dus in hun haar. Als je ze na het scheren goed dik in de dekens zet, schieten ze niet in het haar na het scheren, ondanks dat het eerder donker wordt en kouder.

Dat klopt, maar een geschoren paard heeft het koud zonder deken, omdat je zijn natuurlijke bescherming hebt weggehaald. Deze pony heeft het niet koud nu, want hij zit nog behoorlijk in het haar. Daar nog eens een deken overheen doen zorgt niet voor een snellere verharing.

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 21:20

ik moet wel eerlijk zeggen dat hij met die bare sneeuw buien een dekentje opgehad heeft. Hij stond voor het eerst 24/7 buiten en als hij nat was en het vrieste stond hij te rillen van de kou. Ik vind een stal niks voor hen dus had er maar een dekentje opgegooid heeft hij 3 weken ophgehad en toen helemaal niet meer.
Ik hoop dat het allemaal een beetje meezit. En ander sheb ik pech gehad:s

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:22

Lijnzaadolie bijvoeren en het haar komt wel los hoor. Mijn 2jarige staat ook nog in haar winterjas, maar kwamen nu vandaag toch al wat haren los, temperaturen stijgen nu snel, dus dat haar komt er snel vanaf. Even geduld nog :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:26

Ik merkte vandaag ook ineens dat ze allemaal het haar los gaan laten.. Dus ik denk dat dat bij die van jou ook snel wel zal komen.. En dan elke dag goed poetsen kom je denk ik een heel eind voor de keuring.. Persoonlijk denk ik dat je paard onder een deken (waarvoor het nu en met zijn vacht te warm is) zich niet veel beter zal voelen..

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 21:55

nee denk niet dat hij dat prettig zal vinden.

Andere vraag wat zouden jullie doen hoofdstel of wit halster?
Kan niet kiezen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:00

SweetCalypso schreef:
nee denk niet dat hij dat prettig zal vinden.

Andere vraag wat zouden jullie doen hoofdstel of wit halster?
Kan niet kiezen

Hoofdstel. Staat wat chiquer en je hebt wat meer te vertellen (ze kunnen aardig druk zijn op zo'n keuring).

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:17

ja dat weet ik maar die pownie van mij och dat is zn goedzak ik ben al een jaar bezig met grond werk en hij is zoooo braaf. maarja als een paard gaat dan gaat hij. Jah vind een bitje ook wat netter oogt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:19

SweetCalypso schreef:
ja dat weet ik maar die pownie van mij och dat is zn goedzak ik ben al een jaar bezig met grond werk en hij is zoooo braaf. maarja als een paard gaat dan gaat hij. Jah vind een bitje ook wat netter oogt.

Zo'n keuring is toch vaak spannend voor ze. Thuis oefenen is 1 ding, maar je weet niet hoe hij zich op een keuring gedraagt. Je kan altijd nog een halster meenemen voor als hij echt rustig is, maar ik vind een net hoofdstel persoonlijk toch mooier staan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:21

Ik zou zelf, altijd een showhalster. :P
Ik vind dat er meer bijhoren, zeker bij een jong dier..
Maar zijn er genoeg die er een hoofdstel omhangen idd.

Hij staat dag en nacht buiten zoals ik lees?
Op stal zou namelijk meer licht nog kunnen helpen.

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:28

halster neem ik sowiso toch mee ik bedoel laat dat arme ding toch niet al gelijk met zijn hoofdstelletje in de trailer staanXD hihihi.

Stal zal denk ook niet helpen we staan precies tegen de wind in. en ze zijn bezet er staan 4 polo paarden in dus dat word hem niet hij gaat zowieso 2 dagen van te voren op stal. want dan zijn die andere weg

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:30

Maar het halster dat je in de trailer gebruikt is toch niet halster dat je in de ring zou gebruiken? Want dan moet je wel voor een keuringshoofdstel gaan. Zeker geen gewoon halster.

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:35

je bedoel een webhalster ofzo? Nee die heb ik niet heb alleen een normale witte

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:37

Ken je de furminator?
Dat is een speciale kam die de haren inkort maar niet afscheerd, het verwijderd de ondervacht.
Het werkt bij honden en katten prima, maar ook bij paarden is het een uitkomst! Zeker net voor de keuring.

edit;
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... rd/110260/
wel prijzig...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:44

Ja, een webhalster. :j Een gewoon halster is veel te grof.
Kijk anders even bij www.Ysselvliedt.com die hebben mooie spullen voor keuringen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:53

Storm76 schreef:
Ken je de furminator?
Dat is een speciale kam die de haren inkort maar niet afscheerd, het verwijderd de ondervacht.
Het werkt bij honden en katten prima, maar ook bij paarden is het een uitkomst! Zeker net voor de keuring.

edit;
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... rd/110260/
wel prijzig...

Die kort geen haren in, daarmee verwijder je losse haren. Aangezien de haren nog niet loslaten heeft dat geen nut. Verder bereik je met goed borstelen hetzelfde resultaat.

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 23:07

ik blijf gewoon iedere dag een kwartier tot 20 min borstelen moet toch wel want hij houd van rollen in de modder . hihihi

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:15

Is de pony ondertussen al aan het verharen?
2 dagen geleden, toen je het topic opende, waren Buster & Spirit nog niet echt aan het verharen; nu toch echt wel!

Een 'Klaziena-uit-Zalk' tip: brandnetels voeren.
Je ziet ze nu nog niet, maar dat zal snel genoeg komen!
Gewoon knippen; na een dag prikken ze niet meer; ze worden dan lekker opgesmikkeld.
Pony's zouden daar beter van verharen; en als het niet werkt, het is in ieder geval gezond; hier zijn ze er gek op!

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 17:02

hij begint een paar haartjes te verliezen niet veel maar het komt wel. lijnzaad olie gegeven dus denk dat hij dan wel ver uit de haren komt