Hoe zet ik mijn shetlander op dieet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fredi98

Hoe zet ik mijn shetlander op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:16

Ik heb een shetlander die heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel eet en ook best dik is.
Ik doe van alles om haar een beetje af te laten vallen.
Wij hebben alleen maar koeien hooi waar dus heel veel eiwitten enzo inzit.
Ze staat ook op een heel schraal weitje en ik geef haar ook best veel beweging.
WIE KAN MIJ VERDERHELPEN?????
groetjes fredi

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:33

Geen koeien hooi meer geven maar op zoek gaan naar arm hooi.
Arm hooi kun je veel van geven maar zit heel weinig voedingstoffen in. Maar vaak is dat meer dan genoeg voor een shet die met sobere voeding toekan.
Of anders hoeveelheid aanpassen. Ik weet niet hoeveel de shet krijgt maar als het onbeperkt is vind ik het niet gek dat die dik wordt. Daar is dat niet geschikt voor.

Zolang jij de voeding niet aanpast zal je shet dus ook niet afslanken. ;)

mvdbijl

Re: Hoe zet ik mijn shetlander op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:27

indd haar voerpatroon aanpassen, met dit hooi en voldoende beweging zal ze gewoon niet afvallen.

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 14:13

Me pa vindt het niet nodig om ander hooi te geven ;(
is zo'n muilkorfje geen iedee?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:16

nou als je je paard af wilt laten vallen moet je wel ander hooi geven,

en verder vind ik het zelf een beetje onnodig om een muilkorfje om te doen.

Pas als hij nog te dik blijft na ander hooi en genoeg beweging zou ik nadenken over zo'n graaskorfje of je dat ook moet noemen ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:16

en wat is veel beweging bij jouw? :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:23

ik zou als ikjou was heel erg oppassen hoe je het aanpakt.
Shetlanders horen er niet strak en gestroomlijnt uit te zien, dus ga niet doorslaan in je afslanken, zoals muilkorfjes.
Je straft je paard er verschrikkelijk mee en het is niet haar schuld.
Je zou idd beter af zijn om je shetje gewoon hooi te geven wat lager ligt in eiwitten.
Vooral in het begin kan je beter half half doen. Beetje koeienhooi, beetje gewoon hooi. Dit langzaam overstappen.
Zoals met alles moet je langzaam afbouwen.
Misschien dat je de eerst volgende keer dat de DA moet komen eens kan vragen wat je zou kunnen doen en dan je vader erbij laten staan. Dan kan hij zelf horen van de DA wat er gedaan moet worden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:24

en heb je mischien ook een foto van de pony, mischien valt het wel hartstikke mee dan jij denkt ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:24

Zolang je koeienkuil blijft geven zal je shet weinig tot niets afvallen. Ruwvoer is natuurlijk heel belangrijk dus dat mag je ook niet te veel minderen. Probeer je vader zo gek te krijgen dat hij akkoord gaat met gewoon hooi voor je shet. Als het gras begint te groeien zou ik hem een graaskorfje omdoen.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:00

Op de boerderij waar ik werk krijgen de pony's hooi gemend met gerstenstro. Zeg maar 1/3 hooi en 2/3 stro. En natuurlijk beweging blijven geven. En koeien hooi is erg slecht voor paarden.

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:08

veel bewegen is elke dag in de wei en dan een beetje opjagen
rijden, wandelen alles eigenlijk! (behalve voor het karretje, dat kent ie niet)

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:08

Veel beweging is elke dag iin de wei en dan opjagen, wandelen rijden...
R0oszs schreef:
en wat is veel beweging bij jouw? :)

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:10

ik bedoel inderdaad zo'n korfje met een gat erin waar het gras doorheen komt
fredi98 schreef:
Me pa vindt het niet nodig om ander hooi te geven ;(
is zo'n muilkorfje geen iedee?

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:23

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar een foto.
Het kan ook dat je pony wat opgeblazen is door het koeienhooi.
Op het moment dat je dan hooi gaat geven wat minder rijk is aan eiwitten,
verminderd dit vaak ook en dan is je pony gelijk een stuk minder bol.

Als je overstapt op ander hooi zou ik dat wel in kleine stapjes doen.
Zeker als je pony al zo lang koeienhooi krijgt, dan zullen zijn darmen wel even
van streek zijn en dit minder je door te mengen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:13

Uiteraar heeft ieder het recht om te doen wat hem of haar goeddunkt. Maar als je van je kuilgras zou willen afstappen dan zou ik dat eerder doen dan je paard een muilkorfje rond te doen.
Zet een klein stukje van je wei af waar hij in mag staan en laat m elke dag dan maar een uurtje op het gras. Op die manier kan je controle houden op wat hij eet.
Ik zag al erwtenstro voorbij komen. Mijn ouders gaven dat vroeger ook als extra aan de paarden, samen met hooi en ze begonnen altijd eerst aan het erwtenstro. Dat is wat zoeter van smaak en het is geweldig omdat het erg ruw is en kauwen extra stimuleerd.
Je bent zeer waarschijnlijk nog goedkoper uit als je gewoon hooi koopt en voert dan kuilgras geeft. Voor je shetlander zou je met anderhalve baal al een week door kunnen komen.
Voer je je paardje nog krachtvoer bij?
Eiwitten zorgen er ook voor dat er vocht vastgehouden wordt, dus het is mogelijk dat wanneer je zou stoppen met kuilgras je paardje vanzelf al wat afslankt.

MAAR mocht het nou niet aan jou zijn om van het kuilgras af te stappen dan zou je misschien kunnen vragen of dat je wat minder kuilgras mag geven en een beetje sto erbij.

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 16:46

Ik voer haar helemaal nix bij, af en toe krijgt ze alleen een snoepje om haar uit de wei te halen
LecyTinker schreef:
Uiteraar heeft ieder het recht om te doen wat hem of haar goeddunkt. Maar als je van je kuilgras zou willen afstappen dan zou ik dat eerder doen dan je paard een muilkorfje rond te doen.
Zet een klein stukje van je wei af waar hij in mag staan en laat m elke dag dan maar een uurtje op het gras. Op die manier kan je controle houden op wat hij eet.
Ik zag al erwtenstro voorbij komen. Mijn ouders gaven dat vroeger ook als extra aan de paarden, samen met hooi en ze begonnen altijd eerst aan het erwtenstro. Dat is wat zoeter van smaak en het is geweldig omdat het erg ruw is en kauwen extra stimuleerd.
Je bent zeer waarschijnlijk nog goedkoper uit als je gewoon hooi koopt en voert dan kuilgras geeft. Voor je shetlander zou je met anderhalve baal al een week door kunnen komen.
Voer je je paardje nog krachtvoer bij?
Eiwitten zorgen er ook voor dat er vocht vastgehouden wordt, dus het is mogelijk dat wanneer je zou stoppen met kuilgras je paardje vanzelf al wat afslankt.

MAAR mocht het nou niet aan jou zijn om van het kuilgras af te stappen dan zou je misschien kunnen vragen of dat je wat minder kuilgras mag geven en een beetje sto erbij.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 01:10

LecyTinker schreef:
Shetlanders horen er niet strak en gestroomlijnt uit te zien, dus ga niet doorslaan in je afslanken, zoals muilkorfjes.

Onzin! Dat het NSPS nou moddervette shetlanders wil zien betekent niet dat het niet ook gewoon paarden zijn waar te dik zijn net zo slecht voor is als voor een willekeurige KWPN-er. Ook shetlanders kunnen slank en gespierd zijn en uiteindelijk is dat een stuk beter voor ze en zo voorkom je een hoop problemen (hoefbevangenheid/zomereczeem).

Ts gewoon op schraal overjarig hooi, enkel iets voor de vitamientjes erbij maar geen krachtvoer en vooral en het meest belangrijke: HEEL VEEL bewegen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:29

LecyTinker schreef:
Je straft je paard er verschrikkelijk mee en het is niet haar schuld.
Je zou idd beter af zijn om je shetje gewoon hooi te geven wat lager ligt in eiwitten.
Vooral in het begin kan je beter half half doen. Beetje koeienhooi, beetje gewoon hooi. Dit langzaam overstappen.
Zoals met alles moet je langzaam afbouwen.
Misschien dat je de eerst volgende keer dat de DA moet komen eens kan vragen wat je zou kunnen doen en dan je vader erbij laten staan. Dan kan hij zelf horen van de DA wat er gedaan moet worden.

Wat is dan volgens jou wel de goede bouw van een Shet? 9 v/d 10 Shetten zijn te dik. Sommigen een beetje te dik, maar anderen zijn écht moddervet. En ja, dat wordt bij Shetten 'geaccepteerd'. Voor een shet is het net zo slecht als voor ieder ander paard/dier met overgewicht.
Wat jij hier verkondigd is pure onzin. Het NSPS wil graag volle, ronde pony's zien, maar dat wil niet zeggen dat dat ook goed is voor de pony's!
Onze merrie rijdt ik intensief voor de wagen; ook ging ze eerder mee naar keuringen. En die twee activiteiten samen was eigenlijk nooit te verenigen......
http://lh3.ggpht.com/_ycsz1jG3sjw/S1BoP ... LD0101.JPG

@ TS: Persoonlijk ben ik van mening dat je weinig er aan kan doen als je niet het hooi gaat vervangen. Je vader wil geen ander hooi want dat vind hij onzin, nou dan koop je toch zelf een paar balen schraal hooi? Advies van een DA/voedingsdeskundige is inderdaad een goed idee. Koeienhooi, kuil e.d. zijn echte dikmakers.
Verder lekker veel met hem wandelen, fietsen, longeren etc. zodat hij ook in beweging blijft.

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:26

van mij mogen shetjes wel een beetje dik zijn
van die hele slanke shetjes vind ik echt zielig en lelijk

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:30

Voorzichtig met te drastisch afvallen, daar kan je paard ziek van worden. Vraag je DA om advies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:06

fredi98 schreef:

Ik vind dikke hoefbevangen shetjes echt zielig en lelijk

Van te snel afvallen kunnen ze idd vet in het bloed krijgen, dat is levensbedreigend, maar hoefbevangenheid ook!
Meer bewegen en op arm hooi!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:39

fredi98 schreef:

Ik kan eigenlijk niets anders zeggen dan: '' 8)7 ''
Waarom zouden pony's die een gewoon een goed en normaal gewicht hebben zielig en lelijk zijn?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:49

Kijk eens wat een zielige en lelijke pony
Afbeelding
Jammer voor hem dan maar hij is in iedergeval heel gezond.
Veel beweging (en weidegang en een beetje opjagen zet geen zoden aan de dijk) denk aan lange lijnen, longeren, fietsen en zeker geen koeienkuil maar droog hooi en een mineralenliksteen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:25

Idd verantwoord laten afvallen, aan het werk gaan zetten, droog overjarig goed hooi, en geen lekkere dikmakers voeren.
Een van mijn pony's is ook aan het afvallen, en dat doen we heel rustig aan, hij loopt samen met zijn vriendin shet op een schrale weide, en krijgt 3x per dag wat hooi, en 2 bikskorrels na het werk. hij doet het heel goed, en voelt zich prima, maar..... rustig afvallen anders komen ze in de problemen hoor.

NAPIE wat ziet jou paardje er slecht uit zeg !! :P ;)

Zagen alle shetten er maar zo uit zoals die van Napie, dat zou een stuk gezonder zijn !!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:35

TS haar pony mag van hara vader geen gewoon hooi hebben. Hij wil dit niet voor de pony aanschaffen. Het heeft dus ook geen zin om TS daar steeds op te wijzen denk ik..
Bedenk dat het gras weer gaat groeien en VOL met eiwitten en suikers zit! Dit zijn de echte dikmakers voor shetten. Ik zou idd een stukje wei afzetten voor de pony en alleen wat stro geven om op te knabbelen. Bouw het koeienhooi wel langzaam af! Anders gaat het niet goed. Let wel op zand eten!
Pony minstens een uur per dag lekker laten bewegen, fietsen longeren, rijden enz is erg goed voor ze.
Latsig dat je vader geen hooi wil kopen..