Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 09:42

Al lange tijd zijn we aan het overdenken, zoeken wat voor hengst wij nou voor onze kwpn dame kunnen uitzoeken.
We zijn het er overeen dat de heer een koudbloed moet worden, maar tja... wat voor koudbloed?!
Een vriendelijk en eerlijk karakter komt op de eerste plaats.

Hebben jullie foto's, ideeen en tips?
Laatst bijgewerkt door annebe op 14-03-10 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:43

Wordt het veulen niet te grof/groot voor de merrie? Wat is de bouw van de merrie? Eventueel foto's ?
Wat is het doel van de fok als ik vragen mag :) ?

annebe

Re: Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 09:44

Deze dame is 1.60, normaal gebouwd maar er moet geen shire op natuurlijk :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:48

denk dat dat wel aanpast. Hoop dat het niet een topic gaat worden met reacties dat je dat niet moet doen want dat is natuurlijk jou keuze. Stond een leuke bij commercieel een witte. Verder is het denk ik net wat je wilt.

Je hebt de belg je hebt norrikers (in effen en gestipte versie), shires, clydesdales, percheron, ardenner, etc. Ik denk dat je even op een rijtje moet zetten wat je wilt wat betreft kleur, zwaarte, hoogte, karakter, beweging, etc.

Of zit ik er helemaal naast en bedoel je eigenlijk een fries oid. Die valt namelijk onder de warmbloed en kan dus verwarring brengen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:50

Waarom zou je het willen? Om het veulen te houden of te verkopen?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 09:57

Het maakt ons niet uit welke kleurtje eruit komt, karakter is gewoon het allerbelangsrijkste.

Deze dame heeft al meerdere veulens gehad en zijn vrij snel en ruw bij haar weggehaald.
Daar ligt bij haar een trauma op.
Het veulen is dus ook echt bedoelt voor haar.. Ze mag het zelf opvoeden, afspenen en wij willen enkel een leuk recreatie paard.
Ze komt zelf uit de "sport" en heeft lancet als vader en schaklhaar als opa..

ps. Foto's staan in het profiel (bruine dame met zwarte manen en staart, kan niet missen!)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:12

En waarom dan precies een koudbloedje :D ?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 10:18

Omdat die wat steviger zijn qua bouw en over het algemeen wat relaxter.
Mijn vriend zou het leuk vinden om een beetje formaat te kunnen blijven houden om er zelf op te kunnen rijden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:26

en een gelderse?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:35

Het is natuurlijk je eigen keus maar een koudbloed? Fokken doe je inprincipe om de kwaliteiten van de merrie te verbeteren. Met een koudbloed zal dit denk ik niet gaan gebeuren. En wat voor formaat wil je hebben? Wil je GROOT of een stevig paard of wil je een koudbloed puur om het uiterlijk? Zo wie zo altijd af wachten wat het gaat worden, zeker als je gaat 'mixen'. Als je recreatie wilt rijden zal het dier een goede uithoudings vermogen moeten hebben. Denk eens aan een Welsh cob. Een ideaal recreatie paard, niet groot maar wel stevig. Goed beenwerk, eerlijk karakter, sterk en harde werkers.
De Welsh Cob heeft een stokmaat tot 1.52 met jouw merrie zal die niet groter worden dan 1.60

Ben benieuwd naar je keuze. Als je een beslissing gemaakt heb, zou het wel leuk zijn als je een foto van de toekomstige papa kan laten zien...

Succes :wave:

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 10:44

Een welsh cob is idd ook een goede!
Gelders en gronings heb ik niks mee.. Zowel met het karakter als de bouw niet.

Maar dames... ik ben ook wel benieuwd naar jullie kruisingen met een kwpn.
(De shet x kwpn vond ik erg gaaf... maar is bij ons helaas niet gelukt - Shet was net te klein - )

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:44

Wij hebben nu op stal een fjord x fries staan, het lijkt leuk maar het is in zijn bouw een stumperd. Een fjorden lijf met een hals en een groot hoofd van een fries. Iemand heeft gedacht dat het een leuke kruizing zou zijn alleen is het niet goed uitgepakt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:46

Is het misschien een idee om er een fries op te zetten? Dan hou je wel je hoogte en stevigheid zodat je vriend erop kan rijden, maar je kan een hengst uitzoeken die lekker nuchter is.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:48

mijn merrie heeft een volbloed moeder en tinker als vader.... Zij heeft van beide de goed eigenschappen overgenomen. Haar veulen is helemaal een mix met een geweldig karakter....

mijn merrie is super geworden, al zeg ik het zelf.... zie mijn profiel... Ik heb alles in overleg met vee-arts gedaan;
FOKKEN IS ALTIJD GOKKEN

Ik stelde mijzelf vragen:
* waarom een veulen?
* wat wil ik met dat veulen als het eenmaal een paard is geworden?
* ben ik in de gelegenheid om een veulen te fokken?
* is mijn merrie er klaar voor?
* karakter van het paard (als merrie temperamentvol is moet bv de hengst rust en mensgericht zijn) tis enkel een voorbeeld.
* uiterlijk (grootte en postuur)
*

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:56

sefanja schreef:
mijn merrie heeft een volbloed moeder en tinker als vader.... Zij heeft van beide de goed eigenschappen overgenomen. Haar veulen is helemaal een mix met een geweldig karakter....

Jouw Tinka heeft een geweldig koppie :P

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:58

dank je wel

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 11:01

Inderdaad fokken is altijd gokken.. Toch kan je de risico's enigzins beperken door goed te kijken daar karakter en bouw van beide.

Sefanja@ die vragen hebben wij ons allemaal al gesteld, vandaar een koudbloed papa.
Een fries is ook leuk... mits het echt een barok type is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:25

Een koudbloed papa?
Jemig, wat een onzin, er loopt al zat van dat spul rond wat je voor weinig kunt kopen. Koop gewoon een paard wat naar je zin is. Een brave fries, tinker of kruising. Die kan je nu uitproberen of hij braaf genoeg is en als je er een fokt kan je dat pas over 4 jaar zonder garanties.

En lang niet alle merries zijn na een paar maanden nog zo blij met hun veulens, dus dat je het voor 'haar' doet kan je ook wel schrappen. In de natuur krijgen ook niet alle merries veulens. Zet haar gewoon bij een goed maatje.

Met zulke uiteenlopende ouders is het helemaal niet gezegd dat er ook daadwerkelijk een braaf dier uitkomt, of hoe het er uit komt te zien. Bovendien heb je met een koudbloed of barok paard een grote kans op een zwaar veulen en alle moeilijkheden bij de bevalling die daar bij kunnen horen. Ik weet niet of je al eens gezien hebt of gehoord hebt van een veulen wat op het kruis blijft hangen?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:28

[***] schreef:
Ik weet niet of je al eens gezien hebt of gehoord hebt van een veulen wat op het kruis blijft hangen?

Zoals gezegd word: FOKKEN IS GOKKEN! Niet alleen om het geen wat er uiteindelijk voor een dier uitkomt en hoe het zich ontwikkelt. Maar elke zwangerschap / bevalling neemt een risico met zich mee ongeacht wat er in zit!
Ze willen een veulen van hun eigen merrie, er word inderdaad genoeg gekruist dus waarom deze dan ook niet?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:31

wat dacht je van een Finnhorse of noordzweedse paard.
Schwartzwalder Fuchs lijkt mij net iets te over de top.....

Finnhorse gekruist met KWPN voor mij wel interessante gok....
Laatst bijgewerkt door sefanja op 14-03-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:32

Westland schreef:
[***] schreef:
Ik weet niet of je al eens gezien hebt of gehoord hebt van een veulen wat op het kruis blijft hangen?

Zoals gezegd word: FOKKEN IS GOKKEN! Niet alleen om het geen wat er uiteindelijk voor een dier uitkomt en hoe het zich ontwikkelt. Maar elke zwangerschap / bevalling neemt een risico met zich mee ongeacht wat er in zit!

Met zo'n kruising neem je toch bewust een groter risico dat het veulen eraf gezaagd moet worden. Als je het hebt over trauma's, da's pas traumatisch voor zowel merrie als omgeving.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:33

sefanja schreef:
wat dacht je van een Finnhorse

Wat is dat?????????????????

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:40

Westland: fokken is gokken is een hele domme opmerking in de context een koudbloed op een KWPN merrie.
Als TS hier volgend jaar topic heeft over een afgezaagd of kapot getrokken veulen, of een merrie die voor haar leven staat te vechten na een keizersnee dan hoeft ze van mij niet op een 'ach wat zielig en sterkte' te rekenen.
Je neemt een bewust veel groter risico om dat soort complicaties te krijgen door 2 zulke verschillende types te kruisen, waarvan de merrie de lichtste is. En waarvoor? Paardenmarkten en marktplaats staan vol met die rommel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:40

sefanja schreef:
ik probeer een foto te plaatsen, maar het lukt niet...
Ik doe de link wel... Een oude kennis van mij heeft er één....

http://www.hippos.fi/hippos/englanti/finnhorse.php

Kan je ook wat minder moeite doen en gewoon een grote haflinger kopen, die zijn ook leuk.