[TI] Tinker met gedragsprobleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lily_alphen

Tinker met gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:00

Anderhalf jaar geleden hebben we een tinker gekocht voor mijn dochtertje om op te rijden. Bleek niet zo'n goede keuze, ze bleek pas een maand of vier onder het zadel. Aangezien mijn dochtertje toen pas 10 jaar was, met al wel enkele jaren rijles achter de rug, viel dit enorm tegen!
Met de hulp van een aantal mensen gaat het nu een beetje de goede kant op. Britt (onze tinker) heeft geen makkelijk karakter, is een echte tanker en schrikt van het minste of geringste. We hebben ook een inmiddels bijna 3 jarige (niet volledig rasechte) tinker op stal staan, en enkele shetjes.
Met de shetjes kan ze helemaal niet overweg, die slaat ze alle kanten op, dat proberen we dus niet meer. Met die drie-jarige gaat het redelijk goed, alleen als ze buiten staat wil ze perse om 5 uur naar binnen, en blijft netzolang jagen totdat we het zat zijn en ze naar binnen halen!
Vandaag stonden ze met zijn tweeen in de bak bij huis, we dachten dat ze gingen spelen, laat Britt die driejarige ineens alle hoeken van de bak zien. Schoppen en slaan naar d'r, zelfs bijten! Ik heb de ene naar binnen gezet, en Britt even laten uitdollen en gelongeerd.

Eerlijk gezegd snap ik dit totaal niet! Als mijn dochtertje d'r rijdt, vliegt ze ook soms weg, al galopperend. Dat is ook iets wat ik totaal niet kan plaatsen en waardoor ik al een paar keer heb gedacht: ze gaat weg, want het is af en toe best gevaarlijk.
Maar ja, we zijn doorzetters, en qua karakter naar mensen is ze hartstikke lief.

Maar hoe zijn die rare fratsen toch te begrijpen? Als paarden elkaar kennen, gaan ze toch niet ineens zo tekeer tegen elkaar. Echt, die shetjes zijn ook niet altijd lief, maar dit herken ik totaal niet!

Iemand een idee hoe dit kan, waar dit vandaan komt?
En hoe los ik het op dat ze (ook zomers) vanaf 5 uur zo irritant gaat doen?

Nuage

Re: Tinker met gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:07

Hoe oud is de merrie waar het over gaat en weet je iets over haar verleden?
Het gedrag komt mij bekend voor, maar ik ben benieuwd hoe de achtergrond van de merrie in elkaar zit.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:10

Ze is nu bijna 6 jaar, ze heet Britt van de ET-ranch. Haar vader is Pablo van de Bonte Parels. Kan je hier iets mee?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:22

lily_alphen schreef:
alleen als ze buiten staat wil ze perse om 5 uur naar binnen, en blijft netzolang jagen totdat we het zat zijn en ze naar binnen halen!

maar als je haar dan toch naar binnen haalt, ziet ze dat als iets positiefs en blijft ze dat doen omdat ze naar binnen wilt...
kun je haar geen hooi geven? zodat ze rond die tijd wat te doen heeft?

lily_alphen schreef:
Maar hoe zijn die rare fratsen toch te begrijpen? Als paarden elkaar kennen, gaan ze toch niet ineens zo tekeer tegen elkaar. Echt, die shetjes zijn ook niet altijd lief, maar dit herken ik totaal niet!
dat zegt niets hoor ;)

mijn tink heeft ook meerdere bekende paarden door de weilanden heen geslagen,
heeft zelfs de haflinger waar hij "niet zonder kan" kreupel geslagen.
mischien ging de 3 jarige wel over de "grens"

hoe is ze verder met rijden dan?

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:27

Dat hooi heb ik ook al geprobeerd! Maar als het op is, begint ze weer, kan ik het maar even rekken.
En met rijden: lastig! Mijn dochtertje is eigenlijk niet sterk genoeg om haar op haar plaats te zetten, dus ze gaat er nogal eens vandoor. Eerst longeren helpt wel, maar ze hoeft maar ergens van te "schrikken", en weg is ze! Ik heb het idee dat ze dat ook gebruikt als excuus hoor, een rondje hard galoperen is zo leuk! Maar ja, een dochter die er af dreigt te vallen is minder leuk ....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:30

ik denk dat het voor je dochter veiliger is om naar een andere pony te kijken waar ze wel mee weg komt die niet zo drammerig
is.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:34

Oké dus ze is geboren in Nederland. Dat vind ik altijd fijn om te weten, of het om import gaat of niet.

Het is heel moeilijk om zo te beoordelen waarom ze dit gedrag vertoont. Ik denk dat het mogelijk komt door een combinatie van verveling en het niet deelnemen in een kudde.

Staat ze in de zomer ook op de bak?
Ik denk dat je misschien een type paard hebt getroffen wat een stuk rustiger wordt van leven in een kuddeverband. Er zijn veel paarden die het leven tussen paddock en stal niet kunnen verdragen en tinkers zijn daar geen uitzondering in.

Persoonlijk zou ik denk ik kiezen voor verkoop. Je dochter is nog zo jong en kan zo'n paard nooit aan. Dan ontstaan er toch gevaarlijke situaties zoals je zelf ook al zegt.

Ik heb zelf ook een tinker gehad die ik niet kon vertrouwen en die gevaarlijk was. Heb het toen ook veel te lang geprobeerd en beiden zijn we er niet beter van geworden. Pas toen ik wat had gebroken kon ik de knoop doorhakken en hem verkopen.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:42

ik ben vergeten te melden dat Britt zelfs schrikt van een op vliegende vogel
Laatst bijgewerkt door lily_alphen op 11-03-10 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:45

En dat mag helaas niet... je zal zelf een profiel moeten aanmaken.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:48

Dit klinkt niet echt als een ideale kinderpony! Sterkte hiermee.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:49

Ik zal wel weer bot overkomen, maar de waarheid doet zeer.

Deze merrie, Britt, lacht iedereen uit.
Ze heeft zich een aantal kunstjes eigengemaakt.
En zie de kunstjes werken.
Ook een paard kan klok kijken.

Wat verwacht je nu van de rijkunst van een 11 jarig kind.
Op een manege pony kunnen die kinderen best tot resultaten komen.
Maar geef zo'n kind een net beleerde, maakt niet uit wat voor paardenras, het gaat fout.
Ik zie zelfs soms grote, bekende trainers die het ook niet voor elkaar krijgen.

Het vervelende gedrag naar andere paarden toe is een teken van dominantie.
Ik zie dat regelmatig gebeuren bij mijn merries.

Of deze merrie in training zetten bij een goede stal.
Of deze merrie verkopen.
Ik ga voor het laatste.
En dan er wel bij vertellen wat de problemen zijn.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:50

Als het nu een laat gecastreerde hengst was zou ik zeggen,.. de hormonen spelen nog steeds op, maar dit is een merrie..toch?
Hier staat een 5 jarige Tinker die laat is gecastreerd, en die geeft een beetje hetzelfde gedrag aan.
Staat met 1 andere ruin in de paddock, ook omdat het in een groep nog niet echt gaat jammer genoeg, of land en kan ook zo maar ineens gaan aanvallen.
Het gaat eigenlijk voor 80 % goed en kunnen ze het buitengewoon goed met elkaar vinden en uit het niets vliegt hij hem aan. Bijt niet echt door, maar de andere pony schrikt zich iedere keer wel rot van dit rare gedrag.
Vandaag hebben ze weer samen gestaan na een paar dagen apart en dan gaat het de hele dag goed.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:58

kan het alleen maar eens wezen met ariebren en nuage

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:01

Dat een 11 jarige misschien het paard nog niet voldoende onder controle heeft, verklaart nog niet het gedrag in de kudde!

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:05

Ik zou zeggen dat jullie haar deels ook zo hebben gekweekt. Jullie hebben voor jullie 10 jarige dochter onmiddellijk een stevige en koppige koudbloed gekocht. Koudbloeden zijn van nature koppig. Je moet eerst hun vertrouwen helemaal winnen voor ze zich echt kunnen overgeven. Dit zie ik niet iets als de fout van het paard maar de fout van de mens. Jullie dochter heeft er waarschijnlijk niet proef op gereden?

En goed rijden op een manege en goed rijden op een eigen paard is 1 en 2. De stoutste manegepaarden zijn de braafste eigenaarspaarden. Dit is geen koppige tinker met gedragsproblemen. Dit is een schat van een paard dat door de mens verkeerd is gekweekt.

Ik zou zeggen: Verkoop ze aan een goede thuis en koop een pony van rond de 12 jaar. Daar kan u dochter nog iets van leren. Ik spreek overigens uit ervaring. Heb zelf een tinker en werk met meerdere koudbloeden.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:13

Ariebren: ben het met je eens, tuurlijk kan een 11-jarige nog niet goed rijden! Die drie-jarige hebben we gekocht als veulen, en de bedoeling was hem uit te laten groeien, in te (laten) rijden, en als mijn dochter dan ruim 12 is, en al meer ervaring heeft, het voorzichtig op te laten pakken. Maar door omstandigheden hebben we deze tinker aangeschaft. De driejarige is bomproef, schaapmak en doet geen vlieg kwaad! Ervan uit gaande dat dat bij alle tinkers zo was (foutje!) hebben we Britt aangeschaft. Ook omdat degene van wie we haar kochten zei dat ze schaapmak was. D'r kuren kwamen later!
Ik denk inderdaad dat ze erg dominant is, en loop gruwelijk te twijfelen wat te doen!
Maar ben nu eenmaal verknocht aan tinkers, en een of ander ander kleiner soort aanschaffen zie ik niet zitten!
Inderdaad, misschien toch verkopen en een oudere, minder dominante terugkopen?

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:17

Je gaat denk ik sowieso voor een ouder paard moeten gaan hoor :)

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:21

paarden652: inderdaad duurt het een tijdje voor je hun vertrouwen hebt! Dat was bij Britt ook zo, in het begin was ze overal bang voor, maar dat gaat steeds beter. Ik ben degene die altijd met haar bezig is en het heeft even geduurd, maar ze vertrouwd mij nu echt! Daarom vind ik het ook zo moeilijk om te beslissen om haar weg te doen, want in haar hart heeft ze een heel fijn karakter. Moet ze nu weer aan iemand wennen en zal diegene haar dan wel aankunnen? Dat vind ik zo zielig, maar ja, ik wil ook dat mijn dochtertje zo veilig mogelijk kan rijden, dat is immers haar lust en leven!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:26

Een kleine troost.
Een western trainer heeft eens tegen een van mijn verzorg meiden gezegd:
Je verknalt minstens drie paarden voordat je een paard tot een goed resultaat brengt.
Deze verzorgmeid is al een eind in de twintig. Mag niet zeggen bijna 30, want dan wordt ze boos.
Voorlopig is ze door vallen en opstaan tot een resultaat gekomen.
Er worden nu prijsjes gewonnen op de reining shows.

Een Tinker / Irish Cob is een heel lief en gewillig paard.
Maar ze hebben hun streken.
Er is hier op Bokt nog een topic over.

Maar met inrijden hebben we hier op stal met de Tinkers / Irish Cob meer moeite gehad dan met een Quarter Horse.
Een Tinker / Irish Cob is van oorsprong een karrenpaard.
Dressuur hebben de meeste een hekel aan, ik heb het over het Cob type.
Western doen ze graag.
Wil je echt plezier gaan beleven aan Britt, zet ze over op de western.
In de western mag een paard op eigen benen lopen.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:31

Mijn dochter is sinds een week of twee begonnen met springen, op bixie niveau, maar dat vind ze hartstikke leuk! Wordt helemaal wild als ze een hindernis ziet! Maar ja, ook dan moet je gas terug (kunnen) nemen ....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:41

Springen, dat was ik vergeten.
Er is een type Tinker die heel graag springt.
Heb zelf een hengst staan, en net zoals hijzelf, springen zijn zoontjes ook heel graag.
Heb wat stunten meegemaakt met die knapen.
Als veulen gewoon over de staldeur of door een luik springen.
Staat zijn maatje bij de smid in de stalgang te zenuwen.
Springt de andere over zijn box deur heen om hem te troosten.

Heb natuurlijk geen foto's van die veulen / jaarling acties.

Maar van paps wel.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 11-03-10 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:48

De combinatie 10 jarige en tinker gaat niet altijd goed samen. Maar ik ken ze wel die combinaties. Je zoekt dan wel een specifiek type tinker. Toevallig ken ik er eentje die nog te koop is ook, maar dat is op de zaken vooruit lopen natuurlijk.

Britt is de halfzus van mijn merrie, en het karakter klinkt redelijk bekend in de oren ;)

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:53

Nuage: Mijn dochter is inmiddels ruim 11, scheelt weer een jaartje en kracht. Wat voor soort tinker bedoel je dan? Heeft jou merrie dezelfde vader? De andere tinker die we hier hebben staan, nog net geen 3, heeft een heel ander karakter, cool en nergens bang voor! Denk je dat zoiets beter zou werken? zit je nog met het "probleem" net aangereden paard/jong kind.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:54

ariebren: wat een super tinker! Zo leuk, tinkers en springen .....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:58

Het is een type karakter wat ik bedoel, het is niet van de buitenkant te zien. De andere merrie die je hebt staan zou mogelijk een betere combi zijn, maar het zou ook kunnen dat "cool en nergens bang voor" betekent dat ze ook niet onder de indruk is van een 11/12 jarig meisje ;)

Mijn merrie heeft idd dezelfde vader. Maar het is niet zo dat hij zulke karakters doorgeeft hoor, ken er ook genoeg die vele malen makkelijker zijn.