Nerveusiteit bij haflingers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Nerveusiteit bij haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:19

Mijn haflinger is zeer nerveus, en angstig. Angstig in de omgang, angstig onder het rijden en angstig voor de kar. Altijd proberen weg te rennen, vluchten als het moeilijk word, vluchten als ze bang is. Als ik een half uur gereden heb, zweet ze ontzettend, door de angst. Nou ben ik begonnen met klassiek dressuur en na 4 dagen geoefend te hebben (en mijn bij rijdster) blijft ze al steeds meer bij me. Ze geeft duidelijk aan dat ze het moeilijk heeft. Maar wat wil je als ze al een hele lange tijd mocht rennen. Komt er nog eens bij dat ze vanaf haar +- 3 jaar tot haar 10 jaar alleen maar voor de kar heeft gestaan. En zo loopt ze nu dus ook, vooral als ze gaat vluchten. (net of ze een kar achter haar heeft hangen. In de bak als ik aan het rijden ben, schrikt ze steeds als er een paard langs haar komt. En buiten onze Binky verjaagd ze iedereen. Door hard te slaan. Ik denk door angst. Zonder binky is ze bang, heel erg angstig.

Nou had ik het gisteren met iemand over, dat Renate heel erg nerveus is. En toen zei die gene dat het vaker bij Haflingers voor komt. Maar ik vraag me dus af of jou haflinger ook zo nerveus is? Hoe los jij dat op? Dus hoe ga jij daar mee om? Heb je dat ook zo extreem bij jou haflinger, of in mindere mate?

mieske

Re: Nerveusiteit bij haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:26

Ik heb veel haflingers gehad en gereden, maar ik ben nog steeds niet zo'n nerveuze haflinger tegen gekomen als die van jouw.. Denk ook niet dat het aan het ras ligt, maar meer aan wat jouw paard misschien wel mee gemaakt heeft.. Heeft ze geen trauma opgelopen voor ze bij jou kwam ?
Is ze zo altijd geweest, of is dit later pas gekomen ?

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:30

Misschien dat ze een trauma heeft vanuit haar jeugd, dat zou zomaar kunnen. Ik heb een haflinger die ook heel nerveus kan zijn, een heel gevoelig beestje, soms lijkt het net een arabiertje als je ziet hoe zenuwachtig ze zich kan maken om sommige dingen. Maar ik zou de oude eigenaar opzoeken en vragen of ze misschien meer weten.
Ik blijf zelf heel rustig als ze iets eng vind, geen dingen dwingen want dan wordt het alleen maar erger. En laten wennen aan enge dingen door ze in de bak/wei of stal te leggen. Ik moet wel zeggen dat het een stuk minder is geworden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:32

Mijn haflinger was ook "nerveus", ontstaan door het aangespannen rijden. Hij was daar gewoon niet geschikt voor qua karakter, hij moest alles kunnen zien en vond de kar eng. Hij was hierdoor nerveus, drammerig en oersterk geworden. Hij wachtte niks af, maar zijn eerste reactie was meteen gaan rennen. Ik kende hem toen nog niet.

Toen ik hem ging rijden liep hij niet meer voor de kar en in de loop der jaren is hij steeds rustiger geworden.
Het kost gewoon tijd, rust en geduld om gedrag dat jaren in stand gehouden is weer uit te doven.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:49

Tja hoe kan ik het goed omschrijven, ik heb hier wel wat ervaring mee, ik ken iig een haflinger die ook niet de makkelijkste is, maar echt nerveus kan ik het niet noemen. Staat gewoon netjes stil met poetsen, is braaf met het meelopen aan de hand en is verder ook niet bang voor verkeer oid en in het bos gaat ook prima, zowel voor de kar als ohz. Wel heeft hij zo zijn voorkeur wie hij op zijn rug heeft want 9 vd 10 accepteert hij niet. Dan gaat hij er vandoor. Hij kan bijv. bang zijn voor mensen, lang niet voor iedereen maar bijvoorbeeld mensen die erg druk zijn (in praten en doen) en lopen te zwaaien met hun armen. Of bijv. een mevr. die een kind op de arm heeft is eng, en (kale) mannen zijn vaak ook eng. Ook als er wel eens paarden tegemoet komen in de bak wil hij ook nog wel eens weg vliegen (omdraaien of er vandoor gaan). Als het rumoerig is rond de bak of het is druk in de bak dan let hij ook niet op je en soms uit het niets wil hij er nog wel eens vandoor gaan. Hij is ook erg eenkennig.
Het beste 'middeltje' wat werkt is toch echt rustig zijn en rustig blijven! Veel dingen gaan doen samen en elkaars vertrouwen winnen. Durf dingen te doen! Je bent op de goede weg als ik het zo lees, dus succes verder! Ik heb er in ieder geval veel van geleerd en had het zeker niet willen missen. Maargoed mocht je nog wat willen weten, je kunt me altijd pben.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 00:14

Mijn haflinger vertrouwd mij, daarom kan ik ook veel met haar. Ze vlucht en als je dan niet weet hoe te handelen, dan blijft ze vluchten. Ik moet haar nu voor zijn, en haar al terug proberen te rijden voor dat ze kan vluchten.

Dingen in haar stal leggen die eng zijn heeft geen zin. Ze is dan echt heel erg angstig en daar komt ze op dat moment wel weer over heen. Maar de volgende keer vind ze dat wel weer heel eng. Dus ze leert daar niet van. Ik heb ook een idee dat ze vroeger mishandeld is. Maar ik kan het niet hard maken. Die gene die renate al langer kende voor mij, die ging er ook vanuit dat ze ooit vroeger mishandeld is. Maar ook zij kon het niet hard maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 07:23

Is ze medisch in orde? Ik ken heel wat Haflingers, maar echt nerveus ken ik ze niet. Eerder het tegenovergestelde.
Zijn haar ogen wel eens getest? Helaas zijn ogen een kwetsbaar punt bij een Haflinger.
Voor Janouk heb ik een haflinger op proef gehad, die bleek blind te zijn aan 1 oog en heel slecht te kunnen zien met het andere oog. Terwijl aan de ogen niets speciaals te zien was.
Deze haf was ontzettend lomp, maar wel relaxed, maar dat bleek toch niet zo vreemd, als je bijna niets zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:18

Ik ken het niet. Haflingers kunnen wel flink dominante paardjes zijn met een heel grote trukendoos. :D
Je rijdt toch veel buiten, hoe pak je dat dan aan? Misschien is het een optie om haar juist meer onafhankelijk van die andere pony te maken. Dus meer alleen op pad, hoe moeilijk dat ook is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:39

pubelia schreef:
Mijn haflinger vertrouwd mij, daarom kan ik ook veel met haar. Ze vlucht en als je dan niet weet hoe te handelen, dan blijft ze vluchten. Ik moet haar nu voor zijn, en haar al terug proberen te rijden voor dat ze kan vluchten.
Heel herkenbaar, ik moest bij Bert ook altijd alert blijven en er op tijd bij zijn als hij neigde naar harder lopen. Te laat erbij en we waren eerder thuis dan gepland. Maar het heeft ons verder niet belemmerd, we gingen gewoon op pad. De ene keer met meer ontspanning dan de andere keer. Hij had ook enorme zweepangst. Maar met de tijd kwam er gewoon steeds meer rust en vertrouwen.
Zijn vader was Atoll en ik sprak iemand met een merrie uit dezelfde lijn die ook snel nerveus was.

Alleen buitenrijden heb ik echt moeten opbouwen, elke week lukte het om verder op pad te gaan. De eerste ritjes waren erg kort :D , maar dat werden ritten van een paar uur.

Bert is uiteindelijk ook een oog verloren, maar dat heeft in zijn gedrag geen verandering gegeven, gelukkig kende we elkaar toen al erg goed.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:48

Ik merk in mijn haflinger (bijna 2) dat hij wel wat angstig is soms maar niet gemeen en hij is daarintegen weer helemaal niet bang voor bijv. vuurwerk of skippyballen, die kan je zo naar hem toe gooien. Gek paard. :)
Hij moet ook iemand hebben die hij vertrouwd en als hij ergens bang voor is dan rent hij even weg maar komt ook direct terug om te kijken wat het nou was... Ik doe veel met hem om hem uit te dagen en hij leert zo ontzettend snel.
succes met jou paard!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:26

Grit schreef:
Hij had ook enorme zweepangst.

Dit komt mij ook bekend voor :j, als ik ohz een zweepje erbij pakte zag hij dat dus naast zich en dat vond hij maar vreemd, dus ging er vandoor, maar als je hem er een tikje mee geeft vind hij dan niet weer eng, tenminste, later niet meer, soms voor de kar misschien wel eens dat hij versnelde maar dat komt gewoon omdat hij of niet op let, of dat hij het niet ziet aankomen en denkt wat is dit nou weer. Later gewoon eens weer geprobeerd en toen is het eigenlijk wel goed gegaan, hij ging er wel vandoor maar had hem wel onder controle en werd al snel weer rustig.
Heb je ook les/begeleiding? Dit heeft bij mij erg goed geholpen, zodra hij wou vluchten gelijk weer in stap gezet, later toen het eigenlijk super goed ging en toen ik een andere instructrice had, ook wel eens voorwaarts rijden geprobeerd als hij er vandoor wou, ze zei laat maar gaan laat hem maar werken hij wordt vanzelf moe, dit werkte juist averechts want hij kon, bij wijze van, de hele dag wel rond galoperen, hielp bij hem toch niet want hij had zo'n goede conditie. Maar ze was het er niet mee eens dus later toch weer op de oude manier gedaan en dat werkte bij hem echt goed. Ook veel afwisseling, voltes, slangenvoltes, voltes vergroten/verkleinen, schouderbinnenwaarts, wijken.... gewoon dat ze de gedachten bij jou moet houden.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:28

Mijn haflinger is buiten snel een mietje, maar verders met rijden of wat dan ook gewoon een bikkel! :) Ik denk dat dat vooral karakter is van je haflinger, of eventuele meegemaakte dingen....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 11:31

Over het misschien wel minder zien heb ik nog niet aan gedacht. Misschien vragen als de DA komt of ze dat wil testen. Voor de rest buiten haar been probleem is er niks aan de hand. Lichamelijk dan. Ik verwacht niet dat ze voor de rest iets lichamelijks zou kunnen hebben. In de regelmaat controleert de DA haar op haar gezondheid.

En inderdaad het opbouwen van naar buiten gaan. Toen ze hier nog in onze wei stond, toen was buiten rijden geen enkel probleem. Ik kon overal met haar naar toe. Nu staat ze ergens anders en wil ze als ik met haar naar buiten ga alleen nog maar naar huis.

Mijn haflinger heeft ook erge zweep angst :J

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:40

ik heb ook een nerveuse, angstige en gevoelige haflinger..ze is heel gevoelig op alles wat je doet en ze voelt heel goed aan wat ik voel..soms maakt ze ook wel misbruik van de situatie..ze word in april 9 en ze is nu sinds een jaar in mijn bezit, hier voor heeft ze haar hele leven in een kudde gestaan en is ze als fokmerrie gebruikt. 3 maanden voor ze bij mij kwam is ze aan een handelaar gekocht en hebben wij haar in Zuid-laren op de markt gekocht..(hier komt mischien ook wel de angst en nerveusiteit vandaan)
ik zeg vaak dat ze meer het karakter van een arabier heeft en het uiterlijk van een haflinger.. :)

ik ben bezig met het beleren voor de kar..helaas wil dit ook niet gaan zoals het hoort..alle vreemde geluiden zijn eng,een schaduw is eng, verschillende objecten die er de ene keer niet staan en de andere keer wel zijn ook eng..ook buiten rijden is een ramp,ze is zo snel bang voor dingen..vraag me af of ik haar ooit goed verkeersmak krijg,maar de tijd zal het leren..
als er nieuwe paarden op stal komen en de mensen willen rijden of er is een paard in de bak die zij niet zo goed kent is ze ook erg nerveus en moet ze alles in de gaten houden en helaas ben ik dan steeds de ontspanning weer kwijt..
verder zal ze voor mij door het vuur gaan en vertrouwd ze mij gelukkig wel..
Laatst bijgewerkt door AdnerB op 06-03-10 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:45

Ik zou niet durven stellen dat een paard bang wordt van voor de kar te lopen. Een paard kan wel een angstig karakter hebben en als het dan nog niet voldoende vertrouwen heeft om het werk te doen dat ie moet doen, dan kan het wel verkeerd lopen.
We hebben ooit eens een veulen gekocht dat bijzonder angstig was. Toen we hem wilden beleren is ie er 2x vandoor gegaan - de eerste maal over kop tegen een muur tot stilstand gekomen, de 2de maal ging ie er vandoor en zijn we hem een eind verderop moeten gaan zoeken. Exit haflinger dus, maar dat kwam niet door ons, het paardje moet tevoren een trauma opgelopen hebben (moest ook "dringend" weg bij de vorige eigenaar, dan weet je het wel...).
Al onze andere hafs hebben allemaal voor de kar gelopen en ook onder het zadel (op de laatste na, die nog niet beleerd is onder zadel). Onder het zadel sjok(t)en ze gewoon op hun dooie gemak over straat. (Tenzij de dames hengstig zijn, dan zien ze overal spoken en kabouters).

In elk geval is gewenning en opvoeding in de eerste jaren van cruciaal belang. Als je paard de eerste jaren alleen maar op de wei gestaan heeft of in de bak gelopen heeft, en nooit op de weg geweest is, dan kent ie natuurlijk niet veel van de wereld rondom hem. En ja, af en toe heb je wel eens een angsthaas of een "moeilijke", dat is bij alle rassen zo.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:47

Mijn haflinger is of eigenlijk was ook zo..
Ze had hele erge rugproblemen en ze heeft in haar verleden dingen mee gemaakt, waarvan ik liever niets wil weten :(:) Dat zegt denk ik genoeg..
Anneloes raakt héél snel in paniek als ze iets niet begrijpt, ze is dan gewoon bang om geslagen te worden omdat ze het niet goed doet.. En dan gaat ze bokken, steigeren, rennen en eigenlijk alles doen om mij maar 'voor' te zijn..
Heel zielig.. Ik heb dit opgelost met héél veel geduld.. Ze weet nu dat, zolang ze haar best doet, ik écht met geen mogelijkheid boos op haar wordt..
En ik moet haar gewoon alles heel duidelijk, maar toch rustig en subtiel vragen.. En dan doet ze alles voor me..
Geef ik haar een keer een te harde hulp, kan ik weer van voor af aan beginnen :=

Omdat ze in het begin zo was, wilde ik haar echt niet voor de kar hebben.. Stel je voor,d at ze ook zo deed voor de kar!
Maar omdat ze de laatste tijd zó braaf aan het worden was en ik haar echt door end oor ken, wilde ik het toch proberen.. (vroegah had ze marathons gelopen, dus ze kent het wel)
Nou kar aangeschaft, tuig gekocht, meninstructeur gezocht.. Paar keer droog gemend en hup voor de kar.. Nou wat was dát eenw ereld van verschil! Ze luisterde ZO goed, ze was ZO braaf, onvoorstelbaar! Zelfs in blinde paniek luisterde ze naar mijn HO! en stond ze stokstijf stil..
Ik denk dus niet dat het ligt bij jouw paard aan het feit dat ze voor de kar heeft gestaan..

Misschien wel aan de manier waarop?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:25

Mijn Haflinger is ook heel nerveus, in bepaalde omstandigheden.
Vroeger was buitenrijden nooit iets bijzonders; lang teugeltje en relaxed.
Sinds ik haar heb is het een en al stress!
Dacht eerst dat het was uit enthousiasme, maar nee.
Als ik gespannen ben is zij het des te meer, maar ook als ik rustig ben, is zij op haar hoede en nerveus.
Trippelen en met een kwartier buiten rijden kan ze al nat zijn.
Terwijl in de bak met dressuurwerk, is er niks aan de hand..
Wil graag weten waarom ze zo is geworden.
Denk door het verhuren en (in het begin van de koop) mijn overspannen zijn.
En misschien toch iets gebeurd?

Op wedstrijden kan ze net zo zijn, maar soms ook totaal ontspannen.
Dus ik snap er echt niks meer van.

Veel mensen zeggen; trekt wel bij, stel je niet aan.
Maar het is sneu om te zien hoe ze zich opfokt. :(:)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:39

Je verhaal is heel herkenbaar.. Mijn haf was (is) echt precies zo! Echt heel extreem.. Waar komt jou haf vandaan? Kben er namelijk achter gekomen dat het bij de mijne voor een groot deel aan haar verleden lag.. Tot haar 10de voor de kar en af en toe een veulen, daarna doorverkocht via een stalling aan mij als 'braaf bereden beginnerspony' -:(-

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:46

Nerveus komt in Stef zijn woordenboek niet voor. Hij kan wel schrikken, maar zijn reactie is er naar kijken ipv vluchten. Bovendien vertrouwd hij mensen 100% en als ik zeg dat het goed is, dan is het ook goed.

Hij is 1x in paniek geweest: toen hij beleerd werd voor de kar. Het moment dat er een autoband achter hem werd gehangen (als sleepoefening). Hij vond dat zo eng. En nog steeds eigenlijk, als ik per ongeluk de longeerlijn los laat met longeren en die gaat 'achter hem aan' dan gaat hij rennen, terwijl ik bijvoorbeeld wel over een wapperend zeiltje met hem kan stappen (imo veel enger..).

Verder ga ik met megahaf mee: gewenning en opvoeding in de eerste jaren is cruciaal en als ik je verhaal zo lees is het daar wellicht niet 'goed' gegaan bij jouw haf. Dat wil niet zeggen dat je ze het niet meer kan leren, maar het duurt langer.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:56

Wie zijn eigenlijk haar ouders als ik vragen mag? :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 08:58

Ik zou zeker haar ogen na laten kijken.

Hoe houdt je haar eigenlijk? Haflingers zijn erg gevoelig voor teveel voer. Hoeveel krachtvoer krijgt ze? Stoppen met krachtvoer geeft al veel rust in een Haflinger.
Staat ze de hele dag op stal of loopt ze veel buiten? veel vrije beweging geeft ook veel rust in een paard, elk paard.

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:35

Mijn haf is ook het nerveuze type. Ik heb 2 jaar niet kunnen buitenrijden met haar omdat het toen wel heel erg werd. Uiteindelijk heb ik haar laten kraken. Toen was het nog niet helemaal verholpen. Uiteindelijk bleek dat het zadel kneep.
Ik denk dat er echt meestal iets lichamelijks is als het geen trauma paard is. Nu doet ze heel erg haar best en is redelijk lief.

De vraag is soms ook of ze echt zenuwachtig zijn of zich alleen maar aanstellen. Daar moet je toch eerst achter zien te komen.
Vroeger reden we lessen. Aan gezien die altijd dezelfde afloop hadden, was ze ook erg dwars en dat kwam door verveling. Je moet ook wel eens afwisselen. Veel grondwerk helpt ook om de vertrouwens band op te peppen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:06

En in de bak?
Was ze ook zo nerveus?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:10

Mijn haflinger is ook erg nerveus .. ze kan geen seconde stil staan dan gaat ze schraapen met der benen of ze maakt bokke sprongen omdat ze verder wil. Ze vind ook dingen achter haar heen eng en wil dan ineens omdraaien om te kijken. Die van mij bibbert ook veel van angst of de zenuwen ik wete het ook niet..

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:03

Mijn Haflingers zijn totaal niet nerveus...
tegen over gestelde juist :o