[H][KWPN] Rijpaard hengst voor voorl.keur merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiamondHorse

[H][KWPN] Rijpaard hengst voor voorl.keur merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 13:04

Voor onze Gelderse voorl. keur, prok merrie Wilma,Koss x Cabochon x Goudsmid, zijn we op zoek naar een passende rijpaard hengst om haar na het veulenen mee te dekken!
Wij hebben vorig jaar een merrieveulen van Uphill gehad, waar we zelf erg over te spreken waren en ook dit jaar verwachten we een veulen van deze hengst!

Volledige afstamming
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=213773

Afhankelijk hoe dit veulen "uitpakt", willen we toch een keer voor een andere hengst gaan.
zelf heb ik al een aantal hengsten op het oog, maar ik ben heel benieuwd met welke hengsten jullie komen.

Waar ik naar op zoek ben:
*KWPN hengst
*Rijpaard type (dressuur)
*Een hengst die voldoende bloed voert
*Soeplesse

Merrie is zelf wat strak in de rug en lendepartij en zou in beweging meer soeplesse mogen hebben!

Nogmaals ik ben op zoek naar een Rijpaard hengst en geen Gelderse hengst (dat doen we een ander jaar ;) )

Afbeelding Afbeelding

Merrieveulen van vorig jaar v. Uphill
http://www.diamondhorses.nl/Paarden%20i ... normal.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-03-10 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Rivaldo

Re: [H][KWPN] Rijpaard hengst voor voorl.keur merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:52

Sir Oldenburg, zal binnenkort zeggen waarom! :)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:12

Rivaldo schreef:

Ben benieuwd!

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:57

DiamondHorse schreef:
Rivaldo schreef:

Ben benieuwd!

ik ook!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:16

Met die hengst heb ik dus helemaal niets. (no offense) Zou het zonde vinden om zo'n fijne merrie met die hengst te dekken.

Wat vind je van Ziesto? of Vivaldi? Die werden mij toen aangeraden door Marrianne Dorresteijn en Cor Loeffen. Mijn Cabochon mist ook wat soeplesse en mocht iets moderner (blijft een cabochon he!) Vivaldi durfde ik niet aan vanwege de hals, maar die van jou heeft heel hele mooie hals!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 09:33

uletje schreef:
Met die hengst heb ik dus helemaal niets. (no offense) Zou het zonde vinden om zo'n fijne merrie met die hengst te dekken.

Uletje bedankt voor je reactie!
Zou je dat kunnen onderbouwen of is dat een questie van smaak, ben ik benieuwd naar ;) !

Aan Ziësto had ik nog niet gedacht, hij voert iig genoeg bloed, dat ga ik zeker wat verder uitzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:56

Een kennis van ons heeft een Vivaldi en een Tuschinski uit haar Gelderse merrie gefokt.
Persoonlijk sprak de Tuschinski mij meer aan...
http://www.unlimitedstables.com/onze-paarden/ helemaal onderaan bij verkocht.

Zelf ben ik voor mijn Koss merrie wezen kijken bij Kimberley maar ik wil wel heel duidelijk een Gelderse opdruk houden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:35

Als ik jouw wensen voor een hengst lees moet ik meteen aan United denken. Geeft echt hele fijne nakomelingen. Ik ken alleen geen nakomelingen uit Gelderse moeders, dus ik weet niet hoe hij daarop fokt?
Voldoende bloed heeft hij ook wel. Hij is zelf wat kort in het lichaam, maar hij geeft dat niet door aan zijn nakomelingen, dat zijn paarden die goed in het rechthoeksmodel staan.

Verder lijkt Vivaldi me ook niet zo'n slechte keuze, alleen vna de wat oudere nafok hoor je niet zoveel van bij de keuringen volgens mij.

Tuschinski kan ondanks het bloed toch nog wel eens een buffel geven.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:12

Sir Oldenburg vind ik een hengst die veel gepromoot is maar weinig waarmaakt. Ik heb er weinig echte goede dieren van gezien (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) Het is een hengst die ik nooit zou gebruiken, gewoon omdat hij me niet aanstaat. Ik denk ook dat hij niet de souplesse kan toevoegen die je zoekt. Maar fokken is gevoel he, ik heb er gewoon helemaal niets mee, anderen weer wel!

Ziesto heeft naar mijn inziens eem heel eigen manier van draven, je houdt ervan of niet. Toen ik naar de fokkerijadviesdag van de Hoefslag was geweest hebben ze hem dus aangeraden. Ook mede voor de souplesse. Heb toen eens wat nakomelingen van hem gezocht, en die vielen mij in zijn geheel niet tegen. Ze zijn natuurlijk nog geen drie en hebben nog niets gepresteerd maar als veulens spraken ze mij wel aan.

Vivaldi's doen het toch wel aardig op de keuringen, alhoewel ze geen galopeurs zijn. Vergeet ook niet dat dit pas de eerste echte jaargang van Vivaldi is. (vorig jaar liepen er ook wel een aantal maar in de eerste jaren dekken hengsten natuurlijk niet zo heel veel). Dus ik verwacht dat we echt wat van Vivaldi gaan horen dit merriekeuringseizoen en volgend keuringsseizoen, toen heeft hij namelijk veel gedekt.

United wordt ook de laatste tijd veel aangeraden op bokt, let wel hij geeft geen mooie hoofden en ik heb wel degelijk beknopte dieren gezien uit langgelijnde moeders. Wel goede bewegers overigens. En de ene merrie drukt zich wel door en de ander niet natuurlijk!

Tuschinski geeft inderdaad wel eens een buffel, ondanks dat hij zelf niet zo aandoet, zou dat persoonlijk op een gelderse (die van jou is trouwens wel heel modern) niet aandurven.

Kimberly zou ik ook niet gebruiken als je een moderner paard wilt krijgen. Mijn cabochon komt uit het directe lijntje van Kimberly (nabuur merrie = moeder van Kimberly en oma van mijn merrie), uit dat lijntje komt toch wel een beetje een klassieke opdruk. Zou daar dus mee oppassen als je een echt rijpaard wilt fokken. Wel vind ik trouwens cabochonbloed erg interessant en geloof ook dat Kimberly daadwerkelijk iets kan toevoegen, maar niet in dit geval.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 13:11

Bedankt voor alle onderbouwde reacties! Daar kan ik wat mee *D

De hengsten die ik allemaal voorbij hoor komen, met uitzondering van Kimberly (Cabochon zit dan echt wat te dicht bij voor mijn merrie ;) ), spreken mij idd ook erg aan!
Tuschinski strooid regelmatig met een kleintje, ik heb hem overigens sterk overwogen, hij is misschien wat voor een ander jaar!
Eerst kijken hoe de merrie zich er door drukt, het aankomend veulen van Uphill word pas haar 2e veulen!

Vivaldi heb ik eigenlijk altijd een beetje aan de kant gezet, eigenlijk voornamelijk om niet achter de hype aan te lopen :D Moet ik zeggen dat zijn veulens over het algemeen fantastische bewegers zijn, maar de 3 jarigen me tot nu toe niet echt mee vallen, maar idd dit is zijn eerste jaargang 3 jarigen!

United vind ik op zich ook een fijne hengst, alleen buiten dat (zeg maar gerust regelmatig lelijke hoofden door geeft ;) ) vind ik veel van zijn nakomelingen niet fijn in de rug/aansluiting lende partij!
Heeft deze merrie wel een sterk aangesloten rug, maar wat ik al zei dan wil ik eerst meer zekerheid van wat mijn merrie zelf doordrukt! (zo is het natuurlijk bij elke hengst wat :D )

Zelf heb ik ook nog een aantal hengsten op mijn lijstje, Oscar, Apache, Ampere.
Ben benieuwd wat jullie daar van vinden!

Lastig! Maar alle suggesties zijn nog welkom, graag zelfs!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:36

AMPERE kan ook mooi zijn voor haar
Paringsadvies 2008
Ampère kan veel bewegingstechniek toevoegen en lijkt het beste te passen bij langgelijnde merries met een lang en correct gesteld voorbeen.
(dus past bij jou merrie)

Als je een jaarling van Ampere wilt zien (kom een x kijken bij istvan)
mooie jaarling kan zeer apart bewegen. (komt alleen uit een half engels volbloed merrie)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 13:45

jamestina schreef:
Paringsadvies 2008
Ampère kan veel bewegingstechniek toevoegen en lijkt het beste te passen bij langgelijnde merries met een lang en correct gesteld voorbeen.

mooie jaarling kan zeer apart bewegen. (komt alleen uit een half engels volbloed merrie)

:wave: Hey jij ook hier :D

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:00

DiamondHorse schreef:
jamestina schreef:
Paringsadvies 2008

:wave: Hey jij ook hier :D

HHhahaha ja af en toe kijk ik ff op Bokt
En zag wilma en je vraag.
Dus ik vind Oscar of Ampere een mooie keus voor haar.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:03

wat vind je van apache??

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 14:11

sassie81 schreef:
wat vind je van apache??

Citaat:
Zelf heb ik ook nog een aantal hengsten op mijn lijstje, Oscar, Apache, Ampere.
Ben benieuwd wat jullie daar van vinden!

:D Ja op zich eventueel ook interessant, ben daarom ook benieuwd wat jullie daar van zouden vinden!
Zijn veulens (afstammelingen keuring) vielen me iig niet tegen!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:20

Ampere kan zo'n mooie Gelderse merrie goed verdragen, dus ik sluit me aan bij die mening, ook omdat het een echt powerpaard is met een supergalop.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:39

Van Ampere en Apache heb ik de afstammelingenonderzoeken hier staan:
Apache - http://www.vimeo.com/6645397
Ampere - http://www.vimeo.com/6326505

ik heb ff m'n commentaar opgezocht:
De ampere veulens konden in z'n algemeenheid goed bewegen, zo hier en daar veel afdruk en voorbeen werd leuk weggezet. Spronggewricht werd best actief gebogen. Het lijkt toch wel dat Ampere verfijnt ten opzichte van de merries (waartussen erg veel predicaten zaten). Hoofden allemaal met veel uitstraling. Voorbeen werd netjes recht weggezet, achterbeen kon ik wat lastig beoordelen, maar het "koehakkige" van papa viel mij niet storend op, was misschien iets aanwezig?? Maat is voor mijn merrie een zorg en daar werd ik niet echt in gerustgesteld. Veulens waren heter dan die van Zhivago, maar niet overdreven druk leek me, wel alert.

Apache, was ik wel over te spreken. Lopen met knietje en afdruk, niet zo veel als bij Ampere en Alexandro, maar wel leuk met als aandachtspunt een beetje vasthouden in de rug, het mag meer souplesse hebben. Qua types leuk, met best wat meer als normale hals breedte (zeg maar wat zwaarder). Hals en hoofd leuk gedragen, hoofd kon zo hier en daar wat sprekender

Ik vindt dat de merrie een mooie stamboom heeft, met mooie lijnenteelt op de moederlijn. Ik ben wel een fan van El Corona (Amor x Doruto). Maar voor souplesse zou ik 'm niet gelijk uitzoeken voor lijnenteelt. Doruto is natuurlijk wel een super paard voor lijnenteelt en daar zit ook als Trakehner best wat souplesse.

FF kijken op paardenfokken geeft aan dat er best wel iets te kiezen is:
OO SEVEN (RUBINSTEIN I x DORUTO x AMOR)
Geeft best wat souplesse, niet gelijk het sterkste achterbeen, maar wel braaf. Rug en lendenen week. De moederlijn van Barbria spreekt natuurlijk voor zich.

ZUIDENWIND (OO SEVEN x JAZZ x ULFT)
Best goede cijfers 8 en 9 voor de gangen. betere indexen als OO7, maar natuurlijk nog een lage betrouwbaarheid. Moederlijn komt bij van Helvoirt vandaan, staat haast garant voor goede gangen. Heeft lijnenteelt op Doruto, maar ook 4x op Amor, heb ik geen probleem mee, maar het is de vraag of dat souplesse geeft. Ik heb er geen nakomelingen van gezien.

VOICE (DE NIRO x ROHDIAMANT x DORUTO)
Vond ik eerst niets aan, maar vindt 'm zelf wel beter geworden. Volgens het KWPN wel souplesse, ik twijfel daar wel over. Zal denk ik wel een mooie hals mee geven. Z'n nakomelingen zijn niet gelijk de mooiste, wel functioneel gebouwd.

UFO (METALL x EL CORONA x NURPRIMUS)
Is dan wel El Corona, maar Metall is samen met Rousseau de ferro nakomeling met bloed uitstraling in de nakomelingen.
Van ufo heb ik ook een filmpje van z'n nakomelingen: http://www.vimeo.com/1761927
mijn opmerkingen van toen:
Van Ufo vond ik dat ze heter waren als de westenwindjes, daardoor soms wat strak in de rug. Wel mooie types en zeker uniform van mij waren erbij die toch net wat meer knie zouden mogen hebben. Niet dat ze vlak zijn hoor maar hier herken ik Metall een beetje in. Ze zouden soms net wat langer in de rug mogen zijn. Galop vond ik moeilijk te beoordelen best wat spanning. Halzen waren best, soms niet al te lang, maar veel vorm en bespiering (van de moeder van Ufo?). De ufo's liepen netjes in het spoor, met weinig afwijkingen in de beweging.

SPECIAL D heeft ook Doruto, maar geeft wat weinig bloed mee volgens mij, maar zal vast niet slechter zijn als met Apache.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:43

sportfokker schreef:
Ampere kan zo'n mooie Gelderse merrie goed verdragen, dus ik sluit me aan bij die mening, ook omdat het een echt powerpaard is met een supergalop.

Dat power is maar zeer de vraag, ik heb 'm niet gezien op de hengstenkeuring, maar volgens zeggen is het nu nog geen schim vergeleken met een jaar geleden. Hij heeft moeite om 't bol te werken. Volgens een spreker bij het VWF is z'n rug de zwakke schakel. Dat kan management zijn, maar ook aanleg.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 00:00

@ART-UMA, wat een super onderbouwd verslag +:)+ , daar kan ik wat mee! Je filmpjes van Apache en Ampere had ik idd al eerder gespot op Youtube, daar waren ze me beiden idd al positief op gevallen! Ik ga de andere genoemde hengsten ook even na lopen *D

piggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:02

Ik zou gaan voor United, je begrijpt wel waarom! ;) :D

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 14:19

Zoals het er nu naar uit ziet, zijn mijn favorieten nog steeds in willekeurige volgorde Ampere, Apache en Oscar! We gaan van het weekend bij van Norel thuis, Oscar zelf en een aantal nakomelingen bekijken! Ben benieuwd! Weten jullie toevallig op welke hengstenshow Ampere en Apache beide komen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:40

Trek daar maar ruim tijd voor uit, als hij eenmaal op de praatstoel zit... :D

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:00

Rij zelf een Johnson x Gelders en ik moet zeggen dat dit een zeer geschikte combi is geworden. Een grootramig paard met een mooi koppie.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:53

Lia_ schreef:
Een kennis van ons heeft een Vivaldi en een Tuschinski uit haar Gelderse merrie gefokt.
Persoonlijk sprak de Tuschinski mij meer aan...
http://www.unlimitedstables.com/onze-paarden/ helemaal onderaan bij verkocht.

Zelf ben ik voor mijn Koss merrie wezen kijken bij Kimberley maar ik wil wel heel duidelijk een Gelderse opdruk houden.

:D

En vorig jaar hebben we de merrie met Sandreo gedekt, ben erg benieuwd wat daar van komt ook al hebben we de merrie niet meer in ons bezit.
Als we haar nog wel hadden gehad had ik de volgende hengsten nog wel eens willen proberen om hun bloedvoering:
Sir Oldenburg
Arlando
Bravour

Misschien dat het je nog op ideeën brengt. :)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:27

We zijn gistermiddag bij de pretendenthoeve bij van Norel geweest en hebben Oscar (wat een indrukwekkend paard) zonder toeters en bellen mogen bewonderen! ook hebben we hun eerste Uphill veulen van dit jaar uit een Crack C moeder nog even los mogen zien, wat een plaatje :~

Na een goed gesprek met van Norel ben ik toch tot het besluit gekomen om Wilma dit jaar weer met Uphill te dekken, zijn visie kort gezegd, waarom veranderen bij tevredenheid!
En dat is natuurlijk ook zo! Als dit aankomend veulen net zo een plaatje word als vorig jaar, dan mogen we zeker niet klagen!