waarom haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

waarom haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:51

ik vind Haflingers echt supermooie dieren, maar heb nog maar 1 keertje lang geleden op een gereden
ik denk er steeds over dat ik er later een wil kopen, maar weet eigenlijk niet zoveel over het ras
kunnen jullie me wat inlichten?
over zijn algemene karakter, dressuur, springen,buiten of allround enzovoort :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:54

Haflingers zijn voornamelijk eigenwijs, sterk en erg slim. Kunnen best een sprongetje of proefje rijden maar zijn daar meestal geen sterren in. Ook voor de kar gaat het goed. Zijn verder behoorlijk betrouwbaar.

Is echt een ras wara je van moet houden. Niet echte kinderponys omdat ze sterk kunnen zijn. Ze vervelen nooit! Ik vind ze erg leuk :)
Laatst bijgewerkt door Juangi op 03-03-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:55

Karakter: Eigenwijs? :D Dol op eten, liefst heeeeele dagen :P, lief, aanhankelijk, sterk, slim, soms pittig soms ook erg rustig, over het algemeen redelijk koel in hun koppie, sommigen zijn druk, sommigen erg voorwaarts. Zijn niet gemeen, tenminste vind ik, je kunt er veel mee, dressuren, springen, buitenritten, crossen, endurance, mennen enz.
Maar ook dit geld weer; het is per paard verschillend. De één is de ander niet en het ligt ook nog weer voor een deel aan de eigenaar hoe die er mee om gaat.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:56

hang per paardje af! en is ook afhankelijk van de bouw van het paardje!
ze zijn vrij cool in der koppie en heel nugter in hun doen en laten! denk dat je ze vrij alround kan in zetten! maar is wel afhankelijk van de bouw! wil bijna zeggen kom een keer hobblen :D dat met geen sterren ben ik het niet mee eens kijk bv maar na super_freek @ bokt rijdt Z met haar haf Charas geloof ik M en ken nog wel wat haffeis die hoger in de dresuur lopen :D

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:57

Hey,

Wat leuk dat je aan een haflinger zit te denken!
Neem eens een kijkje op http://www.hethaflingerforum.nl !
Naast een forum is hier ook heel erg veel info te vinden qua keuringen, wedstrijden, raskenmerken en nog veel meer!
Haflingers zijn over het algemene sterke, intellegente paardjes met een fijn karakter. Wel hebben ze iemand nodig die consequent met ze omgaat. Ikzelf vind het erg opvallen dat wanneer je met een haflinger samen wilt werken, ze tot bijna alles bereid zijn!
Het zijn prima allround paarden.

Mijn eigen haflinger heeft aanleg voor de dressuur, is (helaas) een heethoofd en een angsthaas, maargoed ik weet niet wat voor ouders er achter zitten en of hij ook daadwerkelijk een volle haflinger is..
Laatst bijgewerkt door Doerakje_ op 03-03-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:59

ik heb voor een haflinger gekozen omdat ik ze mooi vind, ze over het algemeen een goed karakter hebben, ze erg veelzeidig zijn ,voor je door het vuur gaan als je een goede band hebt (ze vertrouwen op de ruiter)en geschikt zijn voor volwassenen maar niet zo groot zijn.
het liefste rijd ik buiten en dat is gewoon makkelijker op een haf dan op een kwpn. (laaghangende takken en maken zich niet zo snel ergens druk om)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:00

o0eefje0o schreef:
dat met geen sterren ben ik het niet mee eens kijk bv maar na super_freek @ bokt rijdt Z met haar haf Charas geloof ik M en ken nog wel wat haffeis die hoger in de dresuur lopen :D

Dit verschilt per paard. Maar de meeste zijn er niet heel goed in. Natuurlijk heb je uitzonderingen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:05

Juangi schreef:
o0eefje0o schreef:
dat met geen sterren ben ik het niet mee eens kijk bv maar na super_freek @ bokt rijdt Z met haar haf Charas geloof ik M en ken nog wel wat haffeis die hoger in de dresuur lopen :D

Dit verschilt per paard. Maar de meeste zijn er niet heel goed in. Natuurlijk heb je uitzonderingen.

En wat dacht je van de ruiter ;).

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:06

kan alleen over mijn eigen ( helaas door omstandigheden ex haf) zeggen dat als je ooit een haf hebt gehad je niet meer anders wilt. job was een heerlijke knuffelkont kon uren met m tutten, reed m2 dus kon zeker dresuren en heb ook 1.20 met m gesprongen. relaxt maar zeker niet saai en ont-zet-tend lief.
super mooi en wilde altijd keihard voor me werken en was ook echt van slag als iets niet lukte.denk wel dat je bij een haf consecuent moet zijn in de omgang en duidelijk moet zijn wie de baas is anders willen ze nog wel eens wat "lomp"zijn. kan zeggen dat t de liefde van mijn leven is en dat het mij na ruim een half jaar nog steeds tot tranen roert dat we afscheid hebben moeten nemen...

Jenthe_x

Re: waarom haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:14

oh dat lijkt me nu echt wel wat :)
zijn ze hard in hun rug? of hangt dat ook weer van de bouw af?
en zonder zadel?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:21

Tsjah ik kan als fokker natuurlijk alleen maar goeie dingen zeggen haha! Maar het bovenstaande klopt allemaal wel, het zijn soms heerlijk eigenwijze dieren, met over het algemeen een onverstoorbaar karakter. Ook tussen de haflingers zitten oudere types en sporttypes. Mocht je wat sportiever zijn aangelegd, moet je er gewoon om denken dat je ook een haf in die richting uitzoekt. Wel moet je bij de gemiddelde haflinger wel consequent zijn, bij andere paarden net zo goed natuurlijk, alleen een haflinger speelt het over het algemeen (net als een fjord) wat meer kracht gericht tegen je uit ipv druk te doen. (Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk verwoord?)

Hoe bedoel je hard in de rug? Strak? Dat is maar voor een gedeelte bouwafhankelijk, hoe je ze rijdt heeft veel meer invloed ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:23

zonder zadel s super (lekker breed en weinig schoft) en over het algemeen hebben ze vlakke gangen.

als je hoog de sport in wilt (springen of dressuur) kun je beter niet voor een haf kiezen. natuurlijk kunnen ze best dressuren of springen maar dat is nou eenmaal niet hun specialiteit.
en natuurlijk zijn er een paar die in het Z lopen maar daar houd het over het algemeen wel op !

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:23

Je bedoeld dat ze veel kunnen hebben qua gewicht ofzo? Dat durf ik niet te zeggen, is per haflinger ook weer verschillend.
Zonder zadel kon ik bij de meeste niet rijden, simpelweg omdat ze bijna geen schoft hebben en je er dus af rolt in draf. Maar bij eentje lukte het me dan wel weer.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:27

ik wil geen super sportpaard hoor :) misschien wat LRV, maar moet echt geen Z lopen! wil vooral een betrouwbaar paard waar je ook eens rustig mee buiten kan zonder je druk te hoeven maken over die vuilbak en die bank die daar zijn..(hoop dat het wat duidelijk verwoord is :) )
en met hard in de rug bedoel ik of je er goed op kan doorzitten (heb soms last van mijn rug..)
wel heel leuk dat jullie zoveel info geven !

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:29

Laat ik het zo zeggen; bij de meeste die ik gereden heb kon ik niet echt fijn op doorzitten. Ook dit is wéér per haf/paard verschillend. Dit zul je gewoon uit moeten proberen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:33

Ieder paard heeft z'n eigen karakter, zijn eigen potenties (voor de sport) en zit anders door. Goldy zit superfijn door, terwijl Wolder wat meer hobbelt (Heeft meer knie-actie) . Vind mijn 2 Haflingers meestal erg werkwillig, maar zit wel ook veel pit in, maar je kan ook een rustigere zoeken. Je moet gewoon zoeken naar je ideale Haflinger :)

Voor de sport is het de juist combinatie van paard en ruiter, Ik rijd M1, spring in de B en B SGW binnenkort, en met de ander ga ik over een puntje naar het L2 (Hij is nu nog 4).
(Start nu tussen de paarden sinds 2010)
Laatst bijgewerkt door Nessie op 03-03-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:33

eigenlijk wat hier allemaal boven word gezegt.
ik denk dat de haflinger het perfecte paard voor je is :P
voor buitenritten zijn ze super! natuurlijk verschild het per paard, maar de meeste zijn fijn buiten te rijden. er op door zitten verschilt ook per paard! je moet gewoon proberen op verschillende haflingers.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:35

ga ik zeker doen! :) wat leuk

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:35

verschilt per haf,

de mijne zit als een huis ( ook zonder zadel)
en op die van mijn schoonmoeder, lig je bijna naast als je moet doorzitten..

verschilt echt per haf dus

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:57

die van mij heeft een heerlijke galop. kan je echt lekker op zitten. maar ze heeft wel moeite met haar stap.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:57

waarom een haflinger
hierom ze zijn lief leuk knap en heel eigenwijs
net als die van mij
hij is pas 11,5 maand
maar een deugniet
ik hoop dat hij zo blijft voor altijd
oja het zijn ook kliekos :D :D eten als de beste

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:47

Nou..waarom een haflinger..

- plaatje qua uiterlijk
- zeer veelzijdig inzetbaar
- sterk en robuust
- goedkoop in onderhoud, 24/7 buiten te houden en behoeven zonder sportprestaties geen krachtvoer.
- heerlijke gangen.
- willen goed samenwerken.
- nuchter en cool in het koppie, wat heerlijk is met een buitenrit.
- ze hebben humor.. :D
- betrouwbaar.
- doen het leuk in de sport.
- volwassenen geen probleem.
- mooi rijtypisch gebouwd tegenwoordig.

Waarom misschien niet..

- als je als ruiter niet consequent bent, hafs staan bekend om hun:1 vinger hele hand pakken methode (ook wel eigenwijs genoemd)
- als je als ruiter een paard wil voor uitsluitend hoge sportprestaties.
- geen kinderponys.
- soms hebben ze maar 1 hobby. eten. :')

Bij mij gaat inmiddels het gezegde op: eenmaal een haf, altijd een haf.
Heb er nu 3 en de 4e is op komst.... :+

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:32

Mijn haf is ook super eigenwijs, stoer en sterk.
Je moet inderdaad erg consequent zijn, anders ga je krachtpatsen.
Als we rijden doet ze heel erg haar best. Soms wint het temperament het van de gewilligheid en wordt het rodeo. Als ik dan begin te vallen blijft ze wel meteen staan.
Eten is inderdaad een grote hobbie ook van de mijne.
Als ik dressuur rij kan ik heel goed doorzitten op haar. Buiten als het tempo hoger ligt, wordt dat moeilijker.
Ik heb me een paar jaar geleden gezworen nooit meer een haflinger te willen, maar dat heb ik herroepen. Als mijn haf dwars ligt uit zich dat in drammen, bokken, schrikken en vervelend doen. Ondertussen weet ik dat ze dan niet lekker in haar vel zit.
Toen ik de eerste keer op haar reed, werd ik gewaarschuwd. Om te rijden vind ik het erg prettig. Door de breedte heb je het gevoel op een paard te zitten, maar je hebt de hoogte gelukkig niet.
Zonder zadel vind ik ook niet zo prettig. Niet zozeer door het gemis aan schoft, maar door de breedte kun je je niet zo goed met je benen vastklemmen.

Dat is dus wat ik kan vertellen over Haflingers.
Temperamentvol, maar absoluut eerlijk en heerlijk.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:06

Ik heb nu ook een haflinger, ik had hiervoor 3jaar lang een andere pony. welsh cob/arabier

Maar ohh wat een verschil kwa karakter zeg.

En eten is de grootste hobby van ze ja hahahaha.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:07

Mijn haf ook, kan er alles mee... doet alles voor eten....

springt zonder problemen 1,10, en kan ook aardig dresuren