cremello hengst marktonderzoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naat_je

cremello hengst marktonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 16:43

Ik weet niet of het hiet goed staat, maar ik bied niets aan (lees). Marktonderzoek

Ik zou graag de mooie kleurtjes fokken waar je een cremello hengst goed bij kan gebruiken, nu is het zo dat ik zelf geen corecte hengst kan vinden voor mijn warm bloed merries en volgens mij met mij nog meer andere mensen die dit probleem hebben. En wanneer je dan eindelijk een mooie hengst tegen komt staat hij in het buitenland en zit je in niet erkende stamboeken. Wat het dekgeld (in verhouding) te duur maakt.

Nu zit ik zelf te kijken om een cremello lusitano hengst (grote maat) te importeren, maar enkel voor mijn eigen merries is dit niet rendabel.
En wilde dus een marktonderzoek(je) doen of er vraag naar is zo een hengst.

de veulens zouden dan ingeschreven mogen worden in het B register van KWPN of NRPS.

Als ik iets over het hoofd zie is opbouwende kritiek natuurlijk welkom.

RianneH

Re: cremello hengst marktonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:46

Persoonlijk vind ik dat je verder moet kijken naar alleen de kleur die doorgegeven wordt. Een correcte bouw is voor mij toch nog belangrijker.

Maar of er markt voor is, ja, denk het wel ja. Maar zijn er niet al Cremello's in Nederland? Of wil je specifiek buiten het stamboek fokken?

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 16:51

Ik ben het uiteraard mee eens dat je niet (alleen) naar de kleur moet kijken, maar de lusitanos spaken mij al aan (zonder kleur), dus is dan makkelijker gebruiken.

Er zijn bijna geen cremellos in nederland (die ik kan vinden iig)
en wanneer ze er zijn, spreken ze me of niet aan of vragen een bedrag....
Er komt vaak toch een kruising/ b register uit en dan vind ik tegen de 1000 euro toch wat veel :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:54

Om een hengst goed te kunnen promoten, moet je daar wel de nodige aandacht aan besteden. Ik zou me niet alleen richten op de KWPN/NRPS markt.
En ook onder de Quarter Horses lopen de nodige mooie Cremello's rond, die ook aanleg hebben voor dressuur.

Daar al eens naar gekeken?

En neem ook eens contact op met Peterina, bij het Belgische Palomino stamboek zal er toch wel een mooie Cremello ingeschreven staan? De laatste keer dat ik trouwens op de website van Falkenhorst keek, hadden ze wat dekhengsten te koop staan.

Edit:

http://www.gestuet-falkenhorst.de/gfstallions.html

Palomino warmbloed hengsten:
Engeland: http://www.shulaystud.com/
Denmark: http://www.crownhorse.com
hhttp://www.rainbow-arabians.dk/e_rain.htm
ttp://www.shoc.org/Crown%27sChoice.html

Duitsland:
http://www.shoc.org/MetallicDream.html
USA: http://www.goldhopefarm.com/

Cremello warmbloed hengst (USA):
http://www.blazingcoloursfarm.com/Mirabeau1.htm
http://ultimatehorsesites.com/equivale/blueeyeddream.html[/quote]

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:06

nee, eigenlijk niet naar gekeken (quarter). Ging er maar vanuit dat die dat niet hadden eerlijk gezegt :o
zijn toch ook vaak een stuk anders van bouw en missen maat? (lusitanos ook wel natuurlijk, anders van bouw).

en ik heb wel bij het belgisch palomino gekeken, maar die missen vaak maat (?) ze worden (ook) niet EU erkend en dekken meestal natuurlijk dus ben je al bijna verplicht om naar belgie te gaan.

Is wel het streven om een hengst van min. 165 te gebruiken.
In duitsland heb je wel super hengsten, maar die worden ook niet erkend en (meestal) pittig dekgeld

en ik wil juist niet (specefiek) buiten het stamboek fokken, maar wel weer met de nakomelingen eventueel verder kunnen fokken.

NRPS en KWPN zijn voorbeelden, maar zijn wel de stamboeken waar ik de veulens het liefst in zou schrijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:11

Bij de Quarters mag Cremello tegenwoordig wel.
WMS Creme de la Creme is een Cremello hengst met redelijke maat (stokmaat staat er niet bij vermeld) Groter dan 1.65m moet je echter bij een Quarter niet verwachten.

http://www.barefootfarms.net/mwslacremedelacreme.html

Frozen semen is in Europa verkrijgbaar.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:20

Ik denk dat wanneer ik een quarter zou gebruiken het er juist op neer kom dat ik niet aan het verbeteren ben, maar ik wil met dezse uitspraak geen mensen beledigen.

er staat ook een warmbloed hengst in duitsland die heet creme de la creme heet, maar die dekt volgens mij alleen natuurlijk.

Lusitanofr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:37

Koop je een goedgekeurde hengst (livro de Aldutos) of is die hengst nog niet gekeurd.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:40

Dat maakt voor mij niet uit, omdat ik zelf geen lusitano merrie heb en de veulens dus in geen enkel vol stamboek kan zetten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:24

Maar... hoe weten de merrie-eigenaars dan of er geen ongewenst 'materiaal' meekruist? Laat je hem testen en op de foto zetten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:25

Ik heb een Belgische cremellohengst zadelmak gemaakt, een Morgan, MEMC Grandeur. Ook een beetje barok type, dressuurgericht. Zie: http://www.offborderhill.be

Qua interesse: ik denk dat mensen wel graag een vol papier hebben, ik laat zelf tenminste papieren, exterieur en beweging voorgaan op de kleur.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:40

Ik ben het zeker eens dat je niet op kleur moet fokken, want aan een ''lelijk'' paard met een mooie kleur heb je niet zoveel aan, maar als iedereen dat doet krijgen we zeker geen mooie creme in de fokkerij.

Er zijn natuurlijk niet alleen maar lelijke kleuren-paarden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:29

EHK --> F-AM

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:44

Ik begrijp het niet zo goed... Je wil je warmbloed fokkerij verbeteren (of toch niet verslechteren) met een leuk kleurtje en zoekt daarvoor een hengst. Daarvoor denk je aan een leuke lusitano (barok iberisch bloed gebruiken in de warmbloedenfokkerij vind ik wat raar, maar goed) en zou die invoeren. Voor zover ik weet kosten die dingen veel geld en is een paard uit spanje/portugal halen ook niet gratis.

Gekeurd moet hij niet zijn, omdat je zelf geen lusitano's hebt; voor zover ik weet, krijg je in nederland dan ook geen deftig dekbewijs en kun je je veulens alsnog niet inschrijven bij het kwpn met een vol papier. Dus eignelijk vervalt bij je eigen plan al de mogelijkheid tot vol papier. Ook de mogelijkheid om lusitano fokkers te bedienen gaat zo verloren.

Je wil dus vrij veel geld uitgeven voor een in essentie papierloos veulen, maar een ritje belgië of duitsland is te duur? :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:45

Ze gebruiken in zo"n rijschool in spanje/frankrijk toch alleen puur cremmelo anda's en lusitano's? ga ff kijken of ik er wat over kan vinden,dat lijkt me dan namelijk wel interesant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:51

Afbeelding

In de rijschool van Versailles dus,lusitano's.En je kunt het beste Elcid hier op bokt een pb sturen aangezien haar man die hengsten fokt.

[BKR] (Gekleurde) Lusitano's

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:58

Kan je niet beter kijken naar een palomino? Die hebben ook de verdunningsfactor waardoor je die kleuren kan krijgen die jij wil, alleen in wat mindere mate. Als je een bruine/vos merrie door een palomino laat dekken heb je ook 50 procent kans op een valk/palomino. Palominokleurige paarden zijn er ook niet veel, maar die zie je nog wel eens. Voor valk geldt hetzelfde. Bij Groningers komt de verdunningsfactor ook nog wel eens voor dacht ik?

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:04

nee, de reis is niet te duur, ik vind het niet eerlijk om een paard 300-400km of meer in een trailer te vervoeren.

en dekgeld/kosten van 1000-2000 is een kruisings veulen niet waard (het gaat niet om winst, maar je moet wel realistisch blijven).
(een niet goedgekeurde hengst ben je geen fortuin kwijt, je krijgt hier als het goed is een leuk (rij)paard bij en kan meerdere veulens geven.

en volgens mij lopen er inderdaad een heleboel lusitanos hogeschool dressuur, en zouden voor veel paarden in nl nog wel wat kunnen verbeteren.

Ik (probeer) ook wel verder te kijken dan dat me neus lang is.
bij het zangersheide staat nog een mooie valk hengst.

Voor de duidelijkheid het is vooral orienteren

@elisa, ik ga zeker even kijken

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:15

naat_je schreef:
nee, de reis is niet te duur, ik vind het niet eerlijk om een paard 300-400km of meer in een trailer te vervoeren.

Hoe geraakt die lusitano dan hier?

Als je een hengst vindt bij een door het kwpn erkend stamboek, zou je dan wel een hoger dekgeld overwegen?

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:34

Ja, eerlijk gezegd wel.

en een hengst hoeft maar een keer te komen en de merrie (s) moeten vaker of gestald worden en bij een eventuele volgende dekking weer (maar je hebt wel gelijk hoor).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:13

persoonlijk zou ik niet voor een lustinano of pre gaan. Er zijn wel meer warmbloed paarden die een leuke kleur door kunnen geven.

Ik vind een palo valk of andere verdunning erg mooi, maar ik zou eerst bouw, karakter, bloedlijn en dan kleur bekijken.
Er is hier op bokt een bokker die een kwpner heeft die palomino is misschien kun je daar mee praten over de bloedlijnen welke hengsten er in zitten etc.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:18

Er heeft een hele tijd een mooie op marktplaats gestaan. Die staat in ned. Mischien mag je merrie daar een keertje daten.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:36

Ja ik heb toen naar die hengst zitten kijken Kandans, maar wij zijn net verhuist en de stallen enz waaren toen nog niet klaargenoeg voor een hengst.

19 maart dan maar even naar de hengsten keuring (voor cream on top) de nieuwe valk kijken.

Er is een hengst Golden boy geweest (TP palomino) goedgekeurd

deze heeft wat kleur gegeven in het KWPN

Maar het lijkt mij duidelijk dat het KWPN heel geen kleur wil.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 02:03

Ik denk dat het KWPN hoegenaamd niet geïnteresseerd is als het enige pluspunt van de hengst zijn kleur is... Elk jaar worden er bijvoorbeeld bonten aangebracht, maar het is heel moeilijk om er eentje ggk te krijgen.

In verhouding zijn er ook veel minder paarden met speciale kleurtjes; als de kans al klein is om een hengst ggk te krijgen, dan is dat helemaal rampzalig met een speciaal kleurtje.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:21

Ik zou zeker de cremello's afstruinen als ik een hengst zoek in de grote maat. Momenteel alleen pony's. Heb er wel eens over gedacht om een van mijn pony's door een barok dier te laten dekken dus wat hengsten bekeken en de meeste maaien en daar knap ik echt op af. Als je een cremello hebt die netjes op de benen staat en recht loopt zou ik dat wel als meerwaarde zien. Dan mag die wat mij betreft minder spectaculair lopen.