Hoe ging het zadelmak maken en doorrijden bij jullie :D ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Plaatje1990

Hoe ging het zadelmak maken en doorrijden bij jullie :D ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:00

De vraag staat al hierboven :P graag ervaringen! Mijn haf is over 2weken 2 en over anderhalfjaar wil ik er toch wel langzaam mee beginnen maar ben nu al nieuwsgierig naar jullie ervaringen :) Heb eerder een haflinger mee zadelmak gemaakt en dat ging super , die had zoiets van dat doe ik al jaren zon ding op mijn rug :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:06

Mijn haf was verkocht als zadelmak... gewoon mee gaan rijden tussen andere paarden, deed wel beetje vreemd maar was toch braaf... paar maanden later kwam de oude eigenaar met de mededeling dat hij alleen tuigmak was.

Nu kan ik er wel om lachen.. gewoon zadel erop, en aangereden. helemaal geen schrik gehad, want hij was zadelmak zeiden ze :P

Anoniem

Re: Hoe ging het zadelmak maken en doorrijden bij jullie :D ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:11

opstappen en weg rijden. Heb er nu 3 zadelmak gemaakt en doorgereden.

lae991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:20

mijn B-pony zadelmak maken ging als niks was spotmakkelijk , maar hij kende al veel en das handig (longeren , longeersingel, verkeersmak,dubbele lijnen, ...)
mijn paard was 9 jaar niet meer bereden met hem de eerste keer terug rijden ging super :D
heb ook een fries zadelmak gemaakt (niet ingereden) dit ging goed , maar het was een schrikachtige hengst (3 jaar en praktisch niets mee gedaan)

in ieder geval al veel succes !!probeer veel grondwerk met de haflinger te doen en vertrouwen winnen enzo. en dan is de kans groot dat het zadelmak maken spotmakkelijk wordt :)

xx

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:21

zal per haflinger verschillen denk ik
mijn haffie zou zijn ingereden maar dat was wat rooskleurig gezegt
okee het zadel er op was geen probleem
maar iets meer vragen gaf toch wel wat problemen
zo lang er niets wordt gevraagd is ze super braaf maar als je iets meer vraagt gaat de trukke doos open }> en die is heeel groot
heel hard gaan, stil blijven staan, niet op de hoeslag willen blijven,
niet recht willen lopen (terwijl ze dat beste wel kan) juist niet meer stil willen staan
gelukkig is ze wel heel braaf dus bokken en steigeren doet ze nooit
en buiten is ze echt super braaf kan zo alleen de polder in
ze is nu bijna 5 en helaas deze winter door alle vorst niet zo heel veel kunnen doen
maar deze zomer gaat het allemaal goed komen :D

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:31

Ik lees even mee mijne word in juni 2 duurt dus nog even maarja wil dit wel eens lezen :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:41

Ik heb de mijne met 4,5 alleen zadelmak gekocht... en er zat (zit) een flinke kop op dus ik heb er best wel heel wat mee te stellen gehad.

Maar waarom al met 2,5 beginnen.. Haflingers zijn altijd laat puppie af... dan zijn de groeischijven nog niet eens gesloten.
Persoonlijk vind ik het jong hoor maar goed het is mijn Haf niet.

Sita_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:55

Mijn Haflinger merrie is ingereden met 3.5.. Was opstappen en wegrijden.. Ze was al 'zadelmak' en kende het longeren redelijk..
Ik heb haar naar een trainingsstal gebracht en na 2 weken was ze eigenlijk klaar.. Ze hadden nog nooit zo'n makkelijk paard gehad! Dus dat was een groot compliment! ;)

Ze heeft overigends ook nog nooit een stap verkeerd gezet ohz, ze zal nooit bokken of steigeren.. Ze word dit jaar alweer 5 jaar.. :)

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:55

Ik begin met 3,5jaar zoiets met zadel etc ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:00

Mando schreef:
Ik heb de mijne met 4,5 alleen zadelmak gekocht... en er zat (zit) een flinke kop op dus ik heb er best wel heel wat mee te stellen gehad.

Maar waarom al met 2,5 beginnen.. Haflingers zijn altijd laat puppie af... dan zijn de groeischijven nog niet eens gesloten.
Persoonlijk vind ik het jong hoor maar goed het is mijn Haf niet.

uuhh.. ff goed lezen??

Staat er niet duidelijk hoor, ik begreep het ook verkeerd eerst.

Ik heb een KWPN en heb er alleen de eerste 2x Herman Koorman op gehad.
Daarna ben ik lekker zelf gaan klungelen.

Ik raad iig altijd aan om goede begleiding te hebben en eerst niet alleen prutsen.
Zo had ik de eerste paar keer mijn vader mee.
Mocht er dan wat gebeuren is er iemand bij je.

Ik heb wel het geluk gehad dat ik 2 jaar op een africhtingsstal heb gewerkt dus heb er tientallen door gereden.
Maar elk paard is anders en je leerd elke keer weer veel bij.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:03

Je heb helemaal gelijk. Mijn excusses aan TS voor mijn reactie.
Ik las over een half jaar maar er staat idd over 1,5 jaar.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:52

Die van mij zijn we vorig jaar mee begonnen , en ging ook allemaal heel erg als vanzelf..
Had nog wel iets van actie verwacht , maar tot dusver ging het allemaal erg voortvarend. Echt doorrijden zijn we nog niet aan toe gekomen ivm slechte bak door het weer . Ben ook voor die tijd altijd veel met hem bezig geweest , vond het allemaal wel heel gewoon .

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:19

Erop zitten ging prima.. Maar het voorwaarts rijden vond hij maar onbegrijpelijk, veel sliding stops gemaakt en op de achterbenen gestaan, stond iemand los in de bak om te helpen bij het voorwaartse, want hij vloog gewoon volop in de remmen en trapte stukken uit z'n staart (Bij het stoppen/steigeren ging hij achter zakken, en stond zo op zijn staart te dansen en springen ). Maar hij heeft zich best keurig gedragen :) Heb Wolder altijd als een fijn paard ervaren :) . Doorrijden ging prima, met andere paarden in de bak was wel erg afleidend, maar hij leerde erg snel.

Goldy doorrijden ging ook erg goed :) (was wel zadelmak, en werd ook mee op de hei gecrosst, maar daar hield het wel bij op)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:10

Hij was bijna 3 en toen begonnen met aan de hand de commando's leren. Ho, voorwaarts, draf. Dit ging al heel snel goed. Later een paar keer gelongeerd (met halster om, verder niks) en dan ook af en toe galop erbij gepakt en netjes omdraaien op jou hulpen (de andere kant op). Na een paar keer ging dit ook goed en toen met het zadel begonnen maar was weinig onder de indruk. Ook hoofdstel en bit een paar keer op/in gehad, het bit vond hij in het begin wel raar (kauwen en doen) maar wende snel. Toen er voor het eerst opgestapt (was hij denk ik net 3), eigenlijk was er niks aan de hand hij was overal gewoon erg braaf en rustig mee en luisterde erg goed!
Idd met andere paarden er soms bij worden ze wel wat sneller afgeleid maar zelfs als een ander paard er wel eens vandoor ging deed hij niets!
Het ligt ook echt aan het paard, sommigen zijn toch ook weer wat drukker.
Alleen persoonlijk zou ik er zeker niet voor het 3e jaar op stappen, liefst rond de 3.5 erop.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:01

ik lees even mee. heb zelf ook een haflinger ingereden toen ik denk 16 jaar was.
ben nu heel wat ouder en heb nu weer een haflinger die ik inmoet rijden. ik zie heel veel er zo op gestapt.
aan de longeer lijn of zo in de bak los met niemand die hem/haar vast heeft?
zelf heb ik toen gedaan na zadel en hooftel er aan hangen en iemand anders eer eerst opgedaan toen aan de longeerlijn en toen pas ik zelf oop longeerlijn en daarna pas los in de bak?
ligt mischien aan het paard. maar die van ons vond alles best.
was ik te voorzichtig?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:04

Wolder werd eerst ook aan de longe gehouden, eerst even hangen, dat ging goed, toen erop . Toen los in de longeerbak/paddock, daarna los in de bak, daarna los in de bak bij paarden waar hij tegenaan kon lopen :+ (Deed hij niet hoor, maar hij ging dus even bij paarden die niet zo snel onder de indruk waren), en daarna los in de bak bij alle paarden. ;) (Dit gebeurde niet allemaal achter elkaar hoor, hangen+longeren deden we een paar x, dan los in de paddock deden we ook na het longeren en daarna gewoon los, en daarna naar de bak. ;)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:10

Die van mij was echt schaapmak met beleren. Ze kende longeren en een zadel al, dus beleren was voor haar een eitje. De problemen kwamen meer bij het doorrijden. Als madam het er niet mee eens is gaat ze bokken, en dan moet je even doorzetten en doet ze alles voor je. Haflingers zijn af en toe gewoon wat koppig ;)

demi888

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:18

Ik vind dat je er wel verstand van moet hebben als je het zelf wil doen :j
inderdaad eerst het vertrouwen winnen en beginnen met longeren, daarna longeren met zadel en hoofdstel en er dan voorzichtig op!
Heb er zelf ook niet heel veel verstand van maar vertrouwen is toch belangrijk ;)
rij nu ook een fries van 3,5 en die heeft maar een paar x onder het zadel gezeten ( zonder succes, bokte iedereen ervanaf als ze wilde galopperen )dus die moet ook nog zoveel leren!
doorzetten dus! +:)+

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:36

Heb t eerder gedaan alleen toen onder begeleiding, maar nu ga ik het dus zelf doen en heb veel kennis dus moet wel lukken!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:48

Wat is die van mij een rotbok geweest als ik jullie verhalen lees. Heb wout later gekocht dus was al zadelmak maar weet wel hoe hij is ingereden. Meisje wou het zelf doen, maar bij iedere aanstalten van been geven lag ze er al naast. Dit paar keer geprobeert, instructrice erop zelfde verhaal.... Dus is hij weggebracht waar ze ook het nodige met hem te stellen hebben gehad }>
Ach en nog heeft die van die rare trekjes.... Zoals ik hier lees als ze al aardig braaf zijn, wil het wel.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:50

Heel veel kun je zelf al doen van te voren, als je maar de mogelijkheid hebt om op een ervaren iemand terug te vallen.
Haflinger of niet, een paard heeft een consequente hand nodig. Ja is ja, nee is nee. Hiermee ben je al de helft op weg..;)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:56

Mijn jongste heb ik laten inrijden door een profruiter en heeft slechts 1x gereageerd met het zadel op (aan de lijn). Daarna superwerkwillig geweest en tot heden gebleven.
Is 3 jaar lang hengst geweest in de opfok, en 3 maanden na de castratie aan het werk gezet.

Heb nu een jaarling staan en die gaat straks dezelfde weg bewandelen als het aan mij ligt.
Goed inrijden is het halve werk namelijk, het is de investering meer dan waard.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:55

Asjemenou_ schreef:

:j zadelmak maken was geen probleem, inderdaad opstappen en wegrijden. Daarna is hij jarenlang recreatiepony geweest en sinds 3,5 jaar sportpony :+ Hij heeft een flinke kop er op zitten en een behoorlijke trucendoos, maar als hij de bedoeling eenmaal door heeft gaat hij als een trein.

Hij is wel wat lui, maar dat is volgens mij een beetje ruin eigen.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:09

wouterpaard schreef:
Wat is die van mij een rotbok geweest als ik jullie verhalen lees. Heb wout later gekocht dus was al zadelmak maar weet wel hoe hij is ingereden. Meisje wou het zelf doen, maar bij iedere aanstalten van been geven lag ze er al naast. Dit paar keer geprobeert, instructrice erop zelfde verhaal.... Dus is hij weggebracht waar ze ook het nodige met hem te stellen hebben gehad }>
Ach en nog heeft die van die rare trekjes.... Zoals ik hier lees als ze al aardig braaf zijn, wil het wel.

mag ik vragen wat de ouders enzo van je haflinger zijn?

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:18

Asjemenou_ schreef:

En tel je Winnie dan ook mee? Dan kan je doorgereden gerust weglaten :x
Niet vervelend bedoeld hoor, maar wel waar! Zag het nl in je profiel staan :D

Edit: zie nu pas dat het hier om haflingers gaat, nee dus haha!