Welsh (cob) op oudere leeftijd laten dekken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dide

Welsh (cob) op oudere leeftijd laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 18:01

Hoi,

Ik wil aankomende zomer mijn Welsh (zie profiel) van binnen laten 'bekijken' door de veearts, of het laten dekken van haar nog verantwoord is.
Nu heb ik hier al vele meningen over gehoord, maar ik ben benieuwd of er ook Welsh (oud) eigenaren zijn die hier ervaring mee hebben. En ook voor het eerst dekken op oudere leeftijd, bij mijn Welsh is er namelijk niets bekend over eerder veulens (ze heeft in Engeland gestaan en meerdere eigenaren gehad, dus zeker is het niet).
En zijn er ook eigenaren die hun welsh cob bewust door een ander ras laten dekken?

Mijn veearts stond er positief tegenover ze is gezond, nooit geen gezondheidsproblemen gehad en ze staat ook nog erg actief in het leven. Daarnaast is ze netjes elke 3 weken hengstig, en dat is ook in de winter te merken!
Er wordt eerst van binnen gekeken of het verantwoord is, is er iets mis dan ga ik er ook zeker niet aan beginnen! Er wordt dus verantwoord mee om gegaan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Welsh (cob) op oudere leeftijd laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:03

Hoe oud is ze?
Ik ken wel merries die bijvoorbeeld op 10-15 jarige leeftijd pas het eerste veulen krijgen.
Kun je aan het uier niets zien?

Door een ander ras laten dekken dan moet je goed bedenken waarom je dat wilt? Voor jezelf, of voor de verkoop? Voor de verkoop zou ik er niet snel voor kiezen.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 18:06

Ze is uit 1991, dus 19 jaar oud. Zoals wij (de veearts en ik) kunnen zien is er niets aan haar uier. Ze geeft wel melk, als ze bij een veulen in de wei staat en probeert het veulen dan ook echt af te pakken.
Als ik een veulen fok dan is het voor mijzelf, ik kan (helaas) geen welshcob dekhengst vinden die ik goed genoeg vind die natuurlijk dekt. Daarom ben ik ook bewust naar andere rassen aan het kijken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:09

Als de DA zegt dat ze lichamelijk goed in orde is zou ik het doen. Heb mijn pony op haar 19de laten dekken en op haar 21ste. Helaas is ze tijdens die dracht uitgegleden en verbrijzelde haar knie daarbij. Maar in principe was dat ook prima gegaan.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 18:14

chocobroodje heb je je merrie van te voren van 'binnen' laten bekijken voordat ze gedekt werd?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:50

dide schreef:
Ze is uit 1991, dus 19 jaar oud. Zoals wij (de veearts en ik) kunnen zien is er niets aan haar uier. Ze geeft wel melk, als ze bij een veulen in de wei staat en probeert het veulen dan ook echt af te pakken.
Als ik een veulen fok dan is het voor mijzelf, ik kan (helaas) geen welshcob dekhengst vinden die ik goed genoeg vind die natuurlijk dekt. Daarom ben ik ook bewust naar andere rassen aan het kijken.

Heb je naar alles gekeken? Ook de basisboekhengsten en hengsten met Engelse deklicentie, of een licentie via de WPCV?
Alle Welsh Cobs dekken natuurlijk, en zijn er bij elkaar best veel.

Zoals je haar beschrijft zou ze best goed al eens een veulen gehad kunnen hebben,

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:00

dide schreef:
chocobroodje heb je je merrie van te voren van 'binnen' laten bekijken voordat ze gedekt werd?

Nee, ik heb de merrie een algehele check up laten doen, en de DA was van mening dat er geen enkele reden was om het niet te doen. Pony was prima gezond toen. Heb haar naar een oudere hengste gebracht (deze was toen al 27/28 jaar oud) en daar is een prachtig merrie veulen uit gekomen. Pony was meteen drachtig na 3 dagen bij de hengst te zijn geweest. De 2de keer werd ze door mijn eigen fjord gedekt en ook daar was ze direct drachtig. Pony heeft daar zelfs maar 1 dag bij op de wei gestaan. Dat was voor mij een duidelijk teken dat ze er lichamelijk nog prima toe instaat was. Hou wel je pony goed in conditie, dat is het enigste waar je even extra op moet letten.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 19:03

Ik heb (vorig jaar) geloof ik alle hengsten op internet bekeken die ingeschreven staan in het nederlandse stamboek van de welsh. De andere hengsten en stamboeken weet ik zo niet vinden, ik ben ook niet thuis in de welsh stamboeken moet ik eerlijk zeggen.
Waar kan je de andere hengsten vinden? Het liefste wil ik natuurlijk ook een raszuivere cob!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 19:04

Bedankt voor de info, het klinkt (gelukkig) allemaal heel positief! En ik probeer er zo goed mogelijk in conditie te houden, ze word alleen ontzettend snel te dik.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:09

Ik heb zelf destijds de strucomix van cavalor gevoerd. Daar hoef je niet veel van te geven maar toch hebben ze wat fatsoendelijks gegeten. Ze moeten er namelijk flink op kauwen.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 19:15

Dat is inderdaad ook een idee. Ik moet wel zeggen dat ze nu goed op gewicht is, en er door mijn huidige pension houder goed opgelet. Ze heeft op dit moment een (modder)wei, het beste hooi en zonder krachtvoor.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:19

dide schreef:
Ik heb (vorig jaar) geloof ik alle hengsten op internet bekeken die ingeschreven staan in het nederlandse stamboek van de welsh. De andere hengsten en stamboeken weet ik zo niet vinden, ik ben ook niet thuis in de welsh stamboeken moet ik eerlijk zeggen.
Waar kan je de andere hengsten vinden? Het liefste wil ik natuurlijk ook een raszuivere cob!

In dit topic [WPC] Welsh dekhengsten 2010 staan er ook een paar.

Als ze al een veulen zou gehad hebben en ze is verder gezond, zie ik er geen probleem in. Mijn merrie Rhanwid Daisy haar moeder was 26 jaar toen ze Daisy kreeg.

Het is misschien toch wel aangewezen om eens een scan te laten doen of binnenin alles in orde zit.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:37

Scannen gaat zo ie zo gebeuren, de kans dat er iets mis kan gaan is er altijd maar ik wil deze zeker minimaal houden.

In dat topic staat wel een interessante hengst. Hebben jullie misschien nog tips om aan mijn Welsh (foto's staan in mijn profiel) te verbeteren of suggesties voor hengsten die er goed op zouden kunnen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:44

Ik neem aan dat je graag een welsh wilt? Ik zou iig voor een hele corect gebouwde rastypische hengst gaan, ze is wat zwaar voor haar ras (leuke poown hoor :))) Misschien een arabier? Dat zou voor mij althans een optie zijn.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:48

Bedoel je in gewicht of in bouw wat zwaar?
arabier zou ik zelf niet voor gaan. Ik zat eerder te denken aan een quarter of tinker als ik geen geschikte welsh hengst kan vinden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:52

qua bouw is ze wat zwaar (van je profiel foto's te zien maar zijn niet ideaal) Het ligt er ook maar aan wat voor veulen je wilt natuurlijk en wat je ermee wilt gaan doen. Als je een mooie cobhengst kunt vinden zou ik dat doen.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:57

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:10

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:14

Ik wil zelf liever in het oude type blijven, ik vind dat juist de charme van mijn pony (het is geen doorsnee sport pony), en daarnaast pas ik door de breedte er ook nog makkelijk op.
De pony hierboven ziet er voor mij te 'gewoon' uit, tegenwoordig lijken alle rassen erna te streven.
Als ze zich echt showt dan is ziet het er geweldig uit! Ruime passen met knie actie en uitstrekkend naar voren.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:19

Vooral je eigen gevoel volgen! Dan zou ik kijken naar een mooie oudere hengst, is er een reden dat je enkel natuurlijk wilt dekken?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:29

De vorige eigenaren hebben haar geprobeerd drachtig te krijg via KI, dat is niet gelukt. Daarnaast klaagde ze over het feit dat ze nooit hengstig was daar.
Hier is ze wel (goed) hengstig en reageert ze ontzettend op de hengsten die op stal staan. Maar toch durf ik KI niet aan.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:34

dide schreef:
Ik wil zelf liever in het oude type blijven, ik vind dat juist de charme van mijn pony (het is geen doorsnee sport pony), en daarnaast pas ik door de breedte er ook nog makkelijk op.
De pony hierboven ziet er voor mij te 'gewoon' uit, tegenwoordig lijken alle rassen erna te streven.
Als ze zich echt showt dan is ziet het er geweldig uit! Ruime passen met knie actie en uitstrekkend naar voren.

Inderdaad een mooie merrie van het oude type.
Het zou zonde zijn om daar een ander ras op te zetten.
Misschien wel gaan voor een 'iets' luxere hengst om toch een hedendaagser type te krijgen en dan bedoel ik niet gelijk eentje zoals chocobroodje toonde.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 13:11

Een beetje meer het type van hengst die in jou profiel staat?.
Die valt zoals ik het zie ook mee met 'zwaarheid'.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:29

dide schreef:
Een beetje meer het type van hengst die in jou profiel staat?.
Die valt zoals ik het zie ook mee met 'zwaarheid'.

Bijvoorbeeld ;)
Maar er zijn nog wel andere hengsten hoor. Bvb. Trevallion Stepping John, die dit jaar nog ter dekking staat bij Etienne De Sutter in Paal-Beringen.

De foto's in mijn profiel moeten eigenlijk weer eens ge-update worden.
Nu ziet hij er zo uit :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:45

lijkt me een hele intresante merrie!! voor de fok