"De rijkunst achter op de fokkerij ?"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

besita

"De rijkunst achter op de fokkerij ?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 23:07

citaat:

"Eerder schreef ik dat het fokken van toppaarden pas echt interessant wordt als wij ook topafrichters en ruiters opleiden. De rijkunst blijft achter bij de fokkerij. Erger, de kwaliteitsfokkerij is mede de oorzaak. Met zulke goede paarden denkt men (ten onrechte) dat het niet belangrijk is om meer aandacht te besteden aan de africhting en de wijze van rijden.

Regelmatig bezoek ik springconcoursen waar op B-niveau 60 tot 100 deelnemers meedoen, waarvan 50% niet of onvoldoende goed kan rijden. Alleen dankzij de geweldige kwaliteit van de paarden komen zij rond, en soms nog foutloos ook. Dat is natuurlijk heel jammer, want deze deelnemers worden niet geprikkeld om beter te leren rijden. Zo lukt het immers ook.

Het vast stellen van dit probleem is één ding, het oplossen is belangrijker. Misschien is het de moeite waard bij de L- en M-wedstrijden ook de stijlpuntenregeling die bij de B-wedstrijden wordt toegepast in te voeren, waarbij de beoordeling en de puntentoekenning wel door gerenommeerde ex-springruiters zou moeten geschieden.

Het moet niet mogelijk zijn dat een ruiter die een foutloos basisparcours en een snelle, stijlvolle barrage heeft gereden, geklopt wordt door een slechte ruiter die rukkend en plukkend, het paard beledigend, sneller is dankzij een top gefokt paard. Zolang dat kan gebeuren is er geen reden voor die slechte ruiters om beter te leren rijden en daar voegt de fokkerij niets toe aan de sport.

Ook voor de fokkers is het van groot belang dat hun werk, de met zorg gefokte paarden, zo goed mogelijk in de sport worden gepresenteerd. De prestaties van de paarden in de sport zijn voor minstens 50% afhankelijk van de africhting en de rijkunst. Dat moeten de hengstenhouders en -fokkers zich ook realiseren en aantrekken.

Als je als hengstenhouder met veel zorg en kennis de juiste merries voor je hengst hebben geselecteerd om de kans te vergroten dat de nakomelingen presteren in de sport, als de fokkers die de passende hengst voor hun merries hebben uitgezocht het geluk hebben dat er een gezond mooi veulen wordt geboren, als alles meezit en na drie jaar oppassen heb je een goed bewegend mooi paard, dan moet je er toch niet aan denken dat al het werk in een klap wordt verprutst door een onprofessionele africhter of ruiter.

De professionele status van de Nederlandse fokkerij, volgens zeggen met een omzet van ongeveer 1,5 miljard euro, kan zich zo’n amateuristische ‘finishing touch’ niet permitteren."

John Swaab
Deze column verscheen vrijdag 19 februari 2010 in De Paardenkrant

wat vinden jullie ervan ?

zelf was ik bvb twee weken terug ook naar een wedstrijd voor 4 jarige ( en ook 5-6 jarigen )springpaarden
maar als ik dan een hele tijd op het inrijveld sta ..en dan zie hoe beroerd sommige paarden gereden worden dan kan ik niets anders dan Swaab gelijk geven ..het zijn maar 4 jarigen en van van mijn part zijn ze groen ( in parcours ) maar je gaat imo toch nog niet op concours met een paard waar rem en gas nog niet werken en die nog links en rechts niet geleerd hebben ..bovendien rukken en plukken die ruiters naar de sprong toe en moet het paard zijn ogen eruit kijken om de balken niet tegen zijn tanden te krijgen ..dan denk ik dikwijls "arme beesten " maar zou evengoed die "zichzelf ruiter noemende" eraf willen sleuren

Elisa2

Re: "De rijkunst achter op de fokkerij ?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:31

Ik heb dit stuk niet gelezen en ik ga ook nooit naar springwedstrijden.Ik wil alleen even zeggen dat niet iedereen rijd en springt ter eer en glorie van het nederlandse paard en de fokkerij.Het is een mooi streven van hem en ik pleit ook voor goede instructie in alle diciplines zodat jonge paarden goed en netjes opgeleid worden.Maar volgens mij is het in de praktijk niet haalbaar,er zijn er nog genoeg die gewoon voor de "LOL" springen en echt niet nadenken over de opleiding van hun paard.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:40

Misschien zouden de fokkers zich wat meer op huis tuin en keuken ruiters. Er worden veel mooi en goede paarden gefokt maar veel zijn er niet te rijden voor een gewone ruiter.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:51

het opiniestuk is natuurlijk waar, langs de andere kant zie je ook veel jonge paarden die te "geschoold" zijn voor hun leeftijd. Deze week nog op een wedstrijd jonge paarden geweest (springen) en ik had de indruk dat er weinig "gewoon" gereden paarden waren. Ofwel een vierjarige die liep als een zevenjarige ofwel een vierjarige die nog niks kent. Maar een paard dat fijn op eigen benen loopt en zonder druk, zonder gepluk fijn rond loopt, dat zag ik er weinig tussen. En volgens mij is dat net wat ze moeten kunnen op vierjarige leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:32

Ik kan me redelijk vinden in het stuk.
Er lopen echt in het KWPN heel goede paarden rond, paarden die absoluut potentie hebben om heel wat verder dan de Z te komen....
Helaas hebben veel van de ruiters die potentie (of ambitie, of beide) niet, en komen niet verder dan ruk- en plukwerk. Waardoor goede paarden verpest worden, of op z'n minst niet uit de verf komen, en dat is erg jammer. Zag het een tijdje terug nog: een paard dat altijd op de kop gereden werd, werd eens gereden door een ruiter met iets meer gevoel, je kende het paard niet terug, zelfs zijn lichaamsvormen leken anders.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:34

Elisa2 schreef:
Ik heb dit stuk niet gelezen en ik ga ook nooit naar springwedstrijden.Ik wil alleen even zeggen dat niet iedereen rijd en springt ter eer en glorie van het nederlandse paard en de fokkerij.Het is een mooi streven van hem en ik pleit ook voor goede instructie in alle diciplines zodat jonge paarden goed en netjes opgeleid worden.Maar volgens mij is het in de praktijk niet haalbaar,er zijn er nog genoeg die gewoon voor de "LOL" springen en echt niet nadenken over de opleiding van hun paard.

Dat denk ik ook, maar misschien moeten zij dan ook een wat 'simpeler' paard kopen?

Al die rijtechnische problemen komen volgens mij ook van mensen die een paard kopen dat een maatje te groot voor ze is, volgens mij.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:43

Ik vind het mooi hoe hij suggereert dat de fokkerij niets toevoegt aan de sport, als er op deze manier om wordt gegaan met talentvolle paarden. Hier kan ik mij helemaal in vinden. Een ruiter hoort net als zijn paard een topatleet te zijn als zij op het hoogste niveau de sport willen bedrijven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:47

Schimmelig schreef:
Ik vind het mooi hoe hij suggereert 'dat de fokkerij niets toevoegt aan de sport', als er op deze manier om wordt gegaan met talentvolle paarden. Hier kan ik mij helemaal in vinden. Een ruiter hoort net als zijn paard een topatleet te zijn als zij op het hoogste niveau de sport willen bedrijven :j

Ben het eens met dat een ruiter een topatleet hoort te zijn :j

Maar waar zou die laksheid onder de ruiters vandaan komen, en waarom dan tóch een paard kopen wat heel talentvol is? Schermen met de afstamming, zoiets?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:53

Pikkenshow inderdaad :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:59

Veel mensen kopen een heel goed paard omdat ze denken dat ze heel goed rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:19

Ah, gebrek aan zelfkritiek en zelfoverschatting.

Da's een bekend probleem in de paardenwereld.

Paarden worden gefokt op het juiste karakter voor de sport en het juiste lijf, het lijf wat die belasting goed aankan, en lenig is en soepel. Dat mag met ruiters niet :+

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:32

Yamcha schreef:
Paarden worden gefokt op het juiste karakter voor de sport en het juiste lijf, het lijf wat die belasting goed aankan, en lenig is en soepel. Dat mag met ruiters niet :+

Huh, ruiters fokken? Een Anky x een Edward :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:39

:')

Weet niet of ze dat willen, lijkt me wel boeiend :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:23

Haha moet je net geluk hebben dat het talent vererft word..nee betere instructie en meer kennis over het goed opleiden van een paard,ik denk dat daar wel een punt zit.Tuurlijk moeten die ruiters eigenlijk een simpeler paard kopen,maar wie doet dat nou? dan moet je eerst naar jezelf goed durven kijken en toegeven waar je zit qua niveau.En soms is de ambitie er dus wel en het talent maar zijn de omgevingsfactoren beperkend.Het is best een lastig stuk.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:39

John Swaab heeft groot gelijk . En wat hij zegt geldt voor dressuur- en springruiters.Wanneer je als ruiter de ambitie hebt om wedstrijden te rijden, dan moet je dat ook zo goed mogelijk willen doen, nietwaar? Dus moet je kritisch naar je eigen prestaties kunnen kijken. Ook als B ruiter moet je je paard kunnen controleren en zelf in balans kunnen zitten. Door een goede basis komen de resultaten ook wel. Het paard houdt er plezier in. Dan blijft wedstrijden rijden ook leuk voor paard en ruiter.
Als je die basis niet hebt, ga dan (nog) niet naar een wedstrijd!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:35

Yamcha schreef:
Elisa2 schreef:

Dat denk ik ook, maar misschien moeten zij dan ook een wat 'simpeler' paard kopen?

Al die rijtechnische problemen komen volgens mij ook van mensen die een paard kopen dat een maatje te groot voor ze is, volgens mij.

kohtje schreef:
Misschien zouden de fokkers zich wat meer op huis tuin en keuken ruiters. Er worden veel mooi en goede paarden gefokt maar veel zijn er niet te rijden voor een gewone ruiter.

Vraag me inderdaad af of die paarden nog zo makkelijk te vinden zijn. Mijn pony is ook een toevalstreffer, maar ik zie meer voor recreatie/basis all-round ponyrassen import/fok dan paarden. Twijfel er niet aan dat ze bestaan, maar hoeveel daarvan zijn via het gewone circuit (manege/handel/ruitervereniging) waar deze mensen vaak zoeken te vinden? Komt nog groepsdruk bij, papierloos is waardeloos (geen status) en je hebt een hoop ellende.
En als je het lef hebt om buiten je ras te kijken als je je merrie wil dekken iedereen ook over je heen valt (naar wat ik hier zie vaak kwpn fokkers voorop).

Als ik zou zoeken naar een fokker die deze richting op gaat:
Een gezonde basispony/paard dat :
L/M proefje kan lopen,
simpel parcoursje kan springen,
lichte oefencross veilig doorkomt,
alleen door het dorp heen kan en het bos in
aangespannen met familie mee kan gaan picknikken op zondag
weekje trektocht met plezier uitloopt
veilig is met kinderen
sociaal naar andere paarden
niet zo snel in de stress schiet
makkelijk voorwaarts en makkelijk stopt.
fouten vergeeft

Hoeveel wordt er gericht op zo'n wensenlijstje gefokt? Denk vrijwel 0, plus dat ook een groot deel hiervan een goede opleiding is en die kost flink wat tijd. Toch is dit wel het type paard waar een groot deel van de ruiters het meeste plezier van zou hebben en flink wat van zou kunnen leren. Grootste probleem zover ik lees is dat daar niet genoeg geld in zit om het rendabel te maken. Er wordt gefokt voor de top 10, maar met de afvallers kunnen de ruiters die het grootste deel van de markt vormen weinig. (inclusief de politie)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:29

interessant dit topic.. kan me hele vinden in John Swaab zijn stuk
op 1 van de KWPN vergaderingen hebben wij het er ook over gehad.. het probleem is gewoon dat er nu wel genoeg goeie paarden zijn alleen nu is het gebrek aan genoeg goeie ruiters/amazones

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:38

Interessante column!

Ik was vorige week op wedstrijd en zelfs in het M komen nog tenenkrommende combi's voorbij ;(

Ik vind een goede ruiter persoonlijk geen ruiter welke netjes het B-parcours doorkomt. Als het goed is, komen de rukkende en plukkende ruiters nooit de B uit. Ik ken genoeg jury-leden welke zo'n combi dusdanige stijlpunten geeft dat de WP's niet worden toegekend. Hetzelfde gelds voor de SGW in de B. Alleen maar positief, die stijljurys. In sommige uitslagen hebben maar weinig een 6 of hoger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:07

besita schreef:
Als je als hengstenhouder met veel zorg en kennis de juiste merries voor je hengst hebben geselecteerd om de kans te vergroten dat de nakomelingen presteren in de sport, als de fokkers die de passende hengst voor hun merries hebben uitgezocht het geluk hebben dat er een gezond mooi veulen wordt geboren, als alles meezit en na drie jaar oppassen heb je een goed bewegend mooi paard, dan moet je er toch niet aan denken dat al het werk in een klap wordt verprutst door een onprofessionele africhter of ruiter

Je kan er als fokker best voor zorgen of in ieder geval proberen te zorgen dat een kwaliteitsvol paard goed terecht komt. Als je ze als veulen verkoopt is het een kwestie van geluk hebben. Maar je kan ze ook langer houden en aanrijden en dan niet aan de eerste de [naam] B ruiter met een dikke portemonnee verkopen, als fokker van een goed paard mag je best een beetje kritisch zijn naar een potientele koper. Maar dan moet je wel een verkoopbaar paard hebben en geen ruimte- of geldgebrek :Y)

De constatering van Swaab kan dan wel de juiste zijn, maar je kan het ook omdraaien. Waarom zoveel toppaarden fokken als er niet genoeg topruiters zijn om ze te rijden?
Ik zie nog niet in hoe je 123 de rijkunsten van de amateurs naar een hoger plan tilt. Met betere jury's alleen kom je er niet, want ze sprokkelen hun punten wel bij elkaar bij mindere jury's. Instructie zou misschien beter kunnen, en het besef: bewust onbekwaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:52

Elisa2 schreef:
Haha moet je net geluk hebben dat het talent vererft word..nee betere instructie en meer kennis over het goed opleiden van een paard,ik denk dat daar wel een punt zit.Tuurlijk moeten die ruiters eigenlijk een simpeler paard kopen,maar wie doet dat nou? dan moet je eerst naar jezelf goed durven kijken en toegeven waar je zit qua niveau.En soms is de ambitie er dus wel en het talent maar zijn de omgevingsfactoren beperkend.Het is best een lastig stuk.

Is ook zo.

Punt is gewoon dat de de kwaliteit (en niet alleen technisch, maar ook de wil om te leren en jezelf te verbeteren) van de gemiddelde ruiter bedroevend slecht is, ze hebben het niet voor niets over de L van levenslang, dat terwijl de gemiddelde KWPN-er de Z-oefeningen met de juiste opleiding zo uit zijn mouw schudt..... daar loop je tegen een verschil in kwaliteit aan.
kohtje schreef:

Was eigenlijk niet zo mijn punt, ik vind dat de sportfokkers (en die fokken veelal voor het KWPN-stamboek) hun uiterste best moeten blijven doen om een goed sportpaard te fokken, er loopt heel veel moois rond in KWPN-land, zonde om die kwaliteit omlaag te halen. Maar moet je als L-ruiter die een keer een sprongetje wil maken, maar vooral een paard heeft voor de lol, en het Z niet ambiëert, laat staan hoger, dan wel een KWPN-er kopen?
Misschien is een Groninger wel een betere keus, misschien een luxe Haflinger....... alternatieven zat te bedenken, maar nee, die ruiter wil wél een zoon van Gribaldi, of een Krack C, of een Ravel, of een Jazz...... maar wat móet je met zo'n sensibel paard als je het gevoel niet hebt, of minimaal?
Wat wil je in vredesnaam met een Jazz als je niet weet hoe je je sporen hoort te gebruiken, en je handen niet stil kunt houden? Kun je hier wel een topic op Bokt openen dat je paard steeds omhoogkomt en zo vervelend is met aansingelen, en zo racet, maar misschien was een minder sensibel dier, een wat simpeler paard gewoon een veel betere keus geweest......
KWPN moet wat mij betreft gewoon blijven doen wat ze al jaren goed doen. Ik zit soms te kwijlen als ik in profielen van de fokkers kijk, daar staat een hoop moois in. Denk alleen dat ruiters het beter zouden doen met goede instructeurs, die ze op een nette manier leren rijden (want al ben je geen topper van nature, met gevoel en een goede techniek kun je met een simpeler paard verder komen dan je denkt) en die wedstrijden zouden niet zo'n 'pikkenshow' moeten zijn...... wat je daaraan doet, weet ik ook niet trouwens, ego's kun je niet echt veranderen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:56

Yamcha, ik denk eigelijk niet alleen dat het een probleem van de KWPN is. Zullen de meeste holsteiners, SFs en BWPs ook niet het probleem hebben dat hun ruiter minder kundig is dan het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:03

Absoluut.

Daarom moet er imo ook veel meer gebeuren in het lesgeven en de opvoeding van de ruiters dan in de fokkerij. De fokkerij is prima, niks mis mee. Een goed paard is een goed paard, en een goed paard zal een eerlijke ruiter vergeven als die fouten maakt.
Probleem is dat de ruiters vaak niet eerlijk zijn in hun rijden en wat ze vragen van een paard. Het paard moet een atleet zijn, en de ruiter zit met een zak chips op de bank..... zo werkt dat niet.
Ik denk dat vooral het lesgeven heel erg aangepakt moet worden, maar aangezien de ruiterij het nut nog niet inziet van een goede didactiek, en denkt dat een instructeur die weliswaar nooit verder dan de L is gekomen, maar wel zegt op Z-niveau les te kunnen geven, ook goed is, moet er nog heel wat gebeuren. Imo moet je dat de fokkers niet verwijten, dat is laksheid van de ruiters zelf.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:09

Daar heb je zeker een punt. Maar hoe breng je dit naar een reeële situatie?
Hoeveel onkundige instructeurs lopen er wel niet rond, en dan heb je ook nog de ruiters die denken geen les nodig te hebben om wat voor reden dan ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:14

Denk dat de ORUN-eisen hoger moeten, en dat er een beoordeling moet komen voor het lesgeven zélf, want de laatste keer dat ik keek was het nog altijd zo dat je met een onvoldoende voor didactiek nog altijd wel les mocht geven. Dat is van de zotte, zonder een hoog cijfer voor didactiek zou je niet eens je diploma mogen krijgen. Lesgeven is je hoofdvak als instructeur, en het is een vak apart.
En je zou dan flinke boetes in moeten gaan voeren voor lesgeven zonder papieren. Dan kun je dat kanaliseren denk ik.

De ruiters die geen les denken nodig te hebben, verplicht een uur laten bokken per dag en wel op RT }>
Nah, denk dat je daar niet veel aan kunt doen, tenzij je invoert dat je een rijbrevet ofzo moet halen om te mogen rijden zonder les, dan ben je verplicht les te nemen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:28

[***] schreef:
besita schreef:
Als je als hengstenhouder met veel zorg en kennis de juiste merries voor je hengst hebben geselecteerd om de kans te vergroten dat de nakomelingen presteren in de sport, als de fokkers die de passende hengst voor hun merries hebben uitgezocht het geluk hebben dat er een gezond mooi veulen wordt geboren, als alles meezit en na drie jaar oppassen heb je een goed bewegend mooi paard, dan moet je er toch niet aan denken dat al het werk in een klap wordt verprutst door een onprofessionele africhter of ruiter

Je kan er als fokker best voor zorgen of in ieder geval proberen te zorgen dat een kwaliteitsvol paard goed terecht komt. Als je ze als veulen verkoopt is het een kwestie van geluk hebben. Maar je kan ze ook langer houden en aanrijden en dan niet aan de eerste de beste B ruiter met een dikke portemonnee verkopen, als fokker van een goed paard mag je best een beetje kritisch zijn naar een potientele koper. Maar dan moet je wel een verkoopbaar paard hebben en geen ruimte- of geldgebrek :Y)

De constatering van Swaab kan dan wel de juiste zijn, maar je kan het ook omdraaien. Waarom zoveel toppaarden fokken als er niet genoeg topruiters zijn om ze te rijden?
Ik zie nog niet in hoe je 123 de rijkunsten van de amateurs naar een hoger plan tilt. Met betere jury's alleen kom je er niet, want ze sprokkelen hun punten wel bij elkaar bij mindere jury's. Instructie zou misschien beter kunnen, en het besef: bewust onbekwaam

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik verkeer niet in de luxe positie om de veulens aan te houden tot hun 4e om ze vervolgens door een kundig ruiter voor veel geld "goed "parcoursklaar te laten maken om ze vervolgens voor een K*T prijs van de hand te moeten doen aan die ene professionele ruiter.
Waarvan je nog maar af moet wachten of ie m niet overvraagd en niet binnen een jaar de vernieling in rijdt.