Bevalling.. help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Westernpro

Bevalling.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 21:49

Hallo Bokkers,

Wij hebben een merrie die drachtig is.
Ze was uitgerekend 11 februari en dus nu dus al 8 dagen over tijd.
Nu gaat de stalhouder bij ons op stal een midweek op vakantie, maar wat als het veulentje dan komt?
Ik weet niet wat ik moet doen, als het komt..
Dus aan jullie de vraag, wat kan er precies verkeerd gaan met het veulen of de moeder?
En wat moet je doen..?
Of is het verstandigste gewoon maar de vee arts bellen??

Groetjes

Mariposa11

Re: Bevalling.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:53

er kan heel veel mis gaan, sorry wil je niet ongerust maken ;) staat er iemand op stal die het vaker mee gemaakt heeft die je kan bellen? en bij twijfel idd de veearts bellen, al is het maar voor je eigen gevoel een telefonisch contact..

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 21:55

Nja.. er loopt een stagiere rond. Maar daat heb ik zelf niet zo heel veel vertrouwen in..
Zelf heb ik wel eens een bevalling mee gemaakt. Van ons vorige veulen, maar dat is ook maar 1x geweest. En dat ging erg goed, dusja..

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:58

ik zou gewoon een birth-alarm huren en dan zelf naar stal gaan en DA inlichten dat je er alleen voor staat en dat hij dus een telefoontje kan verwachten ;)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:59

Als je zelf niet bij de bevalling bent, kan het bv als het geboren is in het vlies stikken. Dat hoeft niet altijd! Als het verkeerd licht is er kans dat de merrie het er niet alleen uit krijgt met alle gevolgen van dien. En zo kan je nog wel even door gaan. Is het niet mogelijk om zelf op stal te overnachten bv in een caravan etc....???

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 22:00

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 22:02

Jawel, ik kan eventueel zelf wel overnachten daar, er worden bij ons op stal ook appartementen verhuurd. Er hangt een webcam bij de stal dus we kunnen haar bekijken. De dierenarts is ong 15min rijden, 20min max dusja.. ben alleen zo bang dat er wat fout gaat..
Het zou nogal een klap zijn als er iets dramatisch zou gebeuren..

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:02

een birth alarm is een singel die je omdoet bij je paard een soort longeersingel.
en die kan afgaan op je telefoon zodra je paard plat gaat liggen. dat word dus op stal slapen ;)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:04

sorry, is dit niet iets om te bedenken voor je je merrie laat dekken???

als je zelf geen ervaring hebt, zou ik zorgen dat er iemand komt die dat wel heeft, er hoeft niets mis te gaan maar er kan zoveel mis gaan.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 22:07

Dana01 schreef:
sorry, is dit niet iets om te bedenken voor je je merrie laat dekken???

als je zelf geen ervaring hebt, zou ik zorgen dat er iemand komt die dat wel heeft, er hoeft niets mis te gaan maar er kan zoveel mis gaan.

Onze paarden staan voltijd op pension. Stalhouder is uiteraard (altijd) thuis, normaal gesproken alleen nu gaat ze op vakantie. Dat is zeg maar het probleem. Voor mij is het de 2e x dat ik een bevalling van een paard mee zou maken in het echt.
Zou zij nu gewoon thuis zijn, dan zou er niks aan de hand zijn.
En ik neem ook aan, dat het geen vereiste moet zijn, om je paard te laten dekken, om alles af te weten van een bevalling en hoe te handelen..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:21

Ik verplaats dit topic van MD naar KS.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:25

ik ben van mening (mijn mening dus voor de duidelijkheid)
dat je nooit volledig op een ander kunt vertrouwen, dat blijkt in jouw geval wel, vandaar dat ik vind dat je zelf over voldoende kennis dient te beschikken voor je uberhaupt fokt :o

en als je die kennis niet hebt, moet je gewoon zorgen dat het paard ergens staat waar die kennis wel is.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:27

Het gaat vaker goed dan fout denk ik dan maar.Laat je voorlichten door een dierenarts wat je als kraampakket moet hebben en probeer nog zoveel mogelijk aan de weet te komen zodat je niet helemaal onvoorbereid bent als het zover is en bij de minste twijfel je dierenarts bellen!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:48

Mijn merrie is vorig jaar helemaal alleen bevallen (was een paar minuutjes te laat) en het vlies is toen vanzelf gescheurd. Ook was het veulen er in 10 minuten.
In de meeste gevallen gaat het goed, maar het kan ook wel eens fout lopen.
Ik denk dat je jezelf best al eens informeerd over alles wat kan fout lopen, en wat je kan doen om het veulen en de merrie te helpen in de tijd dat je op je veearts wacht.
Stel dat je hier niets vanaf weet en er loopt iets mis kan je merrie en veulen verliezen.
Succes alleszins.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 22:50

Al doende leert men natuurlijk.. Het is voor de merrie ook de eerste keer, vandaar dat ik ook wat angstiger bent. Natuurlijk kan er ook bij een paard wat al vaker een veulen heeft gehad wat fout gaan, maar dan toch.
Natuurlijk kan je nooit volledig op een ander vertrouwen. De kennis is er bij ons op stal wel, maar alleen tijdelijk even weg :P(de stalhouder dus). Daarbij fokken wij samen met de stalhouder. Zij heeft de kennis, stallen e.d. wij de interesse en het kapitaal.
Ik denk dat ik me dan ook maar laat voorlichten door de dieren arts en hem meld dat hij een oproep van ons kan krijgen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:51

Is er wel toezicht 24 uur per dag? Anders zou ik haar naar een andere stal brengen.
Ik zou nooit mijn merrie alleen laten bevallen. 99 keer gaat het goed, maar gaat het die 1 keer fout dan gaat het ook echt fout.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:51

alles kan fout gaan..

vaak kiest een merrie toch ervoor om 's nachts te bevallen en het liefst waar niemand bij staat

(heb er ervaring mee, van de 24 merrie's dit jaar hebben we er maar 3 zien bevallen) de rest stond overdag..)

enkele zwaar beladen merries werder apart gezet als ze melk gingen druppelen. (in een grote ren)
ook de zwakkere.

leiders van de kudde bleven daar.. elk paard weet z'n plek..
er is hier in de 2 jaar dat ik daar kom nog niets fout gegaan..

maargoed.. wie weet wanneer dat wel gebeurd..

maar ik zou iig wel zorgen dat er iemand aanwezig is..

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 22:56

Er is inderdaad 24uur per dag toezicht. Overdag en savonds lopen er mensen rond. (die voor de paarden zorgen terwijl de staleigenaar weg is). snachts hangt er een webcam op. met monitor in de slaapkamer. De bevalling van onze vorige merrie is ook goed gegaan (was voor haar ook de eerste keer).

Ik denk dat ik mij dan maar goed laat informeren bij de dierenarts. Blijf sowieso slapen op stal en laat hem weten dat hij een telefoontje kan verwachten.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:02

Als er toezicht is dan zou ik het wel aandurven. Lees zoveel mogelijk, kijk video's van goede geboorte en ik zou ook een birthalarm omdoen. Overleg met de da wat je moet doen als het fout gaat en dan bedoel ik niet alleen bellen.
Denk aan de 10 minutenregel. Iedere 10 minuten moet de bevalling een stukje verder zijn. Als je het niet vertrouwt dan direct de d.a. bellen. Ookal bel je voor niets, dat geeft niks.
Heb je nog iemand in je naaste omgeving die je kan bellen. Telfonisch coaching kan je altijd helpen.
Mijn zus en ik fokken allebei. We bellen elkaar altijd als de merries beginnen en overleggen over de voortgang.
Als ik in 2009 niet bij de bevalling was geweest van mijn merrie Zolisa, dan was ze nu dood geweest. Zij heeft een dood veulen gekregen en had dat nooit alleen gered. Ze is kantje boord geweest, maar omdat ik direct de da belde toen ik het niet vertrouwde hebben we haar leven kunnen redden.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:03

Ik heb zelf veel gehad aan het boek van veulen tot volwassen paard staat veel info in misschien dat jij er ook wat aan hebt!(en kan je morgen nog kopen of in ieder geval inkijken of je er wat aan hebt)

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 23:10

Ik denk dat ik het wel weet. Morgen even naar een kennis kijken of zij misschien het boek heeft waar zigranta het over heeft. Verder ga ik gewoon op stal slapen, en de da om advies vragen, filmpjes kijken e.d. Aangezien het Rhino virus bij ons in de buurt heerst (stal 6km verderop) is de da wel allert, dus hij staat paraat. Des al niet te min ga ik hem dan ook nog maar voor de zekerheid melden dat ik hem eventueel op kan bellen bij de bevalling.

Iedereen bedankt voor de reacties. Leef er nu met een meer gerust hart naar toe.
Wat mij betreft, een slotje. :evaw:

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:12

Nee joh geen slotje!Ben benieuwd hoe het verder loopt!

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 23:14

Geen slotje dan maar!
Goed idee van zigranta, ik zal jullie in de loop van de week op de hoogt houden over de gebeurtenissen en eventuele veranderingen. Als het veulentje er is, zal ik foto's posten. (alleen nog even uitzoeken hoe..:P)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:19

Leuk!Ben benieuwd hoe het gaat.Maar....volgens mij hoort het dan thuis bij kraamstal itp maar dan word het denk ik alsnog verplaatst.Succes verder.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:19

eens is de eerste keer als je je merrie laat dekken, logisch als je dan niet alles weet.. en geloof mij dat weet niemand.. onze staleigenaar fokt al ik weet niet hoe lang maar ook bij ons komt de dierenarts als hij het niet helemaal vertrouwd ;)
ben ook heel benieuwd hoe het gaat!! ook als het allemaal goed gaat dan wel in de gaten houden dat het nageboorte er goed en heel afkomt, als de merrie helemaal niet meer perst en het nageboorte blijft zitten dan ook de dierenarts bellen.. ik weet niet precies binnen hoeveel tijd het eraf moet zijn hoor..