[TI] Dressuurtinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Taurus74

Dressuurtinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 12:04

Ik ben van plan om een tinker te gaan kopen. Nu vraag ik me af of ik hiermee ook makkelijk dressuur kan rijden? Ik zie wel dat er verschillende tinker goed scoren, maar hoe vergaat het jou in de sport? Kost het erg veel moeite om je tinker zo ver te krijgen? Zijn er nog punten waar ik op moet letten bij de aanschaf wat dit onderwerp betreft? Ben erg benieuwd naar jullie reactie.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:10

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

HummerTime

Re: Dressuurtinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:23

Afgelopen zondag tweede geworden met mijn tinker. Was de eerste keer op wedstrijd (onderling, dat wel, met officiele jury) De mijne is erg leergierig, 4 jaar en moet nog doorgereden worden. Heb hem ingereden en hij heeft net ruim een half jaar stil gestaan door omstandigheden. Ben nog erg voorzichtig omdat hij nog niet is uitgegroeid dus rijden we nog niet op volle kracht. Hij is nu 1.70m :D Galop is nog wel een probleem, (hoor je wel meer bij tinkers) hij kan het wel maar vindt het moeilijk, als je dat respecteerd en rustig aan werkt dan is dat ook geen probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:30

Als je echt een paard wil om hoog in de dressuur te komen dan zou ik een warmbloed zoeken, en geen tinker. Veel tinkers kunnen leuk dressuren, maar de meeste maak je niet blij met 6 dagen in de week rondjes lopen in de bak.

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:34

Tinkers kunnen prima in de dressuur, en de meeste paarden maak je niet blij met 6 dagen in de week rondjes in de bak te hobbelen. Zelf vindt ik het iig heel vet om met een tinker te dressuuren.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:34

Amen!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:38

Hallo, ik heb in het verleden 2 tinkermerries gehad.
1 was totaal niet geschikt voor de dressuur. Echt een lomperd en zo liep zij ook maar daar kon ik zo mee tussen bijv een tractoren 11stedentocht rijden. De ander was een heel ander verhaal. Dit was een paardje wat enorm lopen kon. Fijn en makkelijk te rijden. Ik denk als ik daar de dressuur mee in was gegaan dat ik dan een eind gekomen was. Let vooral op bouw en gangen. En als ik jou was had ik gewoon een aantal tinkers uitgeprobeerd ;)

Succes met je zoektocht!

Ffe offtopic: HummerTime ...wat grappig, ik heb mijn man uit Veendam gehaald ;)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:51

Hahaha........ ken ik hem???

Ontopic;
Afbeelding

Afbeelding

Taurus74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:10

Leuk jullie reacties te lezen. Ik rij momenteel een duits dressuurpaard maar er is geen klik, plus 7 dagen in de week bakrijden verveelt. Zoek dus nu een allround tinker waar ik dressuur mee kan rijden maar ook voor de kar kan lopen en naar buiten kan. Ik ga hem/haar zeker eerst uitproberen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:15

ik heb een tinker gereden van angeliekje hier op bokt. en dus een dressuur/spring tinker! je moet goed kijken naar wat voor'n tinker je wilt! Anouk van Angeliekje hier op bokt heeft een Gray type tinker, dat zijn slanke/luxe tinkers!
Hier 2 foto's met mij en haar op tinkerdag leusden..Anders kom je daar eens kijken daar komen wel 50 verschillende tinkers, die mee doen met Cross, Springen, dressuur, bosrit, etc etc..(tinkerdagleusden.nl)
Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik een tinkerhengst gereden van Lola hier opbokt!.

Hier 2 links

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2363384.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2363385.html

succes

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:36

ik denk dat het wel moeilijker is om met een tinker in de dressuur te rijden als met een warmbloed
(begrijp met niet verkeerd ik doe het zelf ook)
al was het alleen al vanwege de vooroordelen die somige juryleden hebben :P

Gillian is niet de gemakkelijkste om te rijden...
en hij is heel slim :P
ik oefen de proeven daarom ook nooit meer :P
hij kent ze al uit zijn hoofd :D
en sommige woorden(zoals galop) hoef je ook niet te zeggen tijden het sturen van de proef :D

moet wel zeggen dat hij alle oefening heel makkelijk op pakt
hoef ze maar een paar keer te oefenen en hij kent ze al wel :D

maar hij is wel stressgevoelig (al verschilt dat natuurlijk wel per tinker;))

Afbeelding

Afbeelding

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:18

De ene tinker is de andere natuurlijk niet. Zoals winia4ever al vermelde heb ik een grai merrie die ontzettend graag wil werken, en ook naar mijn idee wel aardig wat kan presteren in de dressuur. Ik ben zelf een recreatieve ruiter die haar niet uitbrengt op wedstrijden, dus ik zou niet weten tot welk niveau ze het zou kunnen halen. Met het Bestgaand Rijpaard van het stamboek heeft ze met winia4ever de derde plaats gehaald, en daar werd gekeken naar of het paard dressuurmatig geschikt zou zijn (maar ze was erg nerveus die dag waardoor ze zichzelf niet goed liet zien...).

Maar dressuur is wel een jurysport. Je moet maar net een jury hebben die het niet op tinkers hebben....

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:21

Ik denk dat het heel erg licht aan de combinatie. Je hebt natuurlijk veel verschillende type tinkers, een grai zal het meest rijtypische zijn. Een middendraf of bv scharen als de meeste warmbloeden dat kunnen zal je bij een tinker niet snel zien omdat ze daarvoor niet de schouders en borst hebben. Maar ik blijf geloven dat een goede combinatie Z moet kunnen halen :D .

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:38

Ik wil hier toch wel een verhaaltje van mij opzetten :o .

Ik ben een lekkere recreatieruiter die er lekker niks van bakt. Toen Loesje 4 jaar was en ik zelf pas net een jaar reed heb ik mee gedaan met een wedstrijdje op onze manege.

Ik heb mijn eerste dressuurwedstrijd gereden (B5) en die dag stormde het als een gek. Alle paarden stuiterden door de bak heen en mijn stoere Loesje hield haar hoofd wat opzij vanwege de wind en ondanks dat wij niet de juiste technieken beheersen liep ze haar proef heel braaf uit!!

Ik werd 3e 8-) dankzij mijn koelbloedige kanjer!!

sporten doen we verder niet, we klungelen lekker wat aan en houden van elkaar en genieten van elkaar maar we zijn toch lekker een keer 3e geworden met een winstpunt hihihihihi *\o/*

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:55

Brian vind dressuur ook erg leuk. Is erg leergierig.......

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:57

Als jij een tinker wil waarmee je ook een aardige dressuurproef kunt rijden. Dan moet je op zoek gaan naar een tinker die de goede eigenschappen daarvoor heeft. Klinkt flauw, maar zo is het. Wat al gezegd is, er zit zoveel verschil tussen tinkers en de een zal er meer aanleg voor hebben dan de ander. Kijken naar de bouw, het karakter, looplust, werkwilligheid.

Met elk paard kun je dressuur rijden, maar je moet gewoon eerlijk zijn wat er in het vermogen ligt van jullie samen. En in het geval van een nieuwe aankoop kun je rekening houden met je wensen.

En ga alsjeblieft niet beginnen over vooroordelen van een jury!! Dat is iets tussen je eigen oren. Je moet gewoon goed rijden, realistisch zijn en naar je eigen doelen toewerken.
Natuurlijk zijn er voorkeuren, maar dat heb je ook met warmbloedpaarden als je met een schimmel rijd, of een bonte of jouw paard is gewoon niet de mooiste enz. enz.
Als jij een goede proef rijd, dan krijg je daar punten voor. En dat een warmbloed paard bij een onderdeel een punt meer krijgt omdat die net wat meer kan laten zien, dan is dat logisch.
Edit; bovenstaande niet gericht aan TS, die is hier niet over begonnen, maar ik zag de opmerking bij twee posten voorbij komen.
Laatst bijgewerkt door Grit op 11-02-10 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:08

@Grid: _/-\o_

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:57

Tja vooroordelen van de jury hou je toch. Ik merk toch dat een jury bij een tinker makkelijker vanuit een 6 punt terwijl je met een dressuur gefokt paard toch vaak vanuit een 7 gepunt wordt. Maar als je gewoon goede proeven rijdt kunnen ze niet om je heen en komen er echt wel winstpunten.

Als je echt de wedstrijdsport in wil zou ik je geen tinker aanraden. Wil je leuk rijden en af en toe een wedstrijd meepakken en het langs je af kan laten glijden als er wel vooroordelen zijn, dan zou een tinker het ideale paard voor je kunnen zijn.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:00

.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:14

xXLianneXx schreef:
Marjolein schreef:
Tja vooroordelen van de jury hou je toch. Ik merk toch dat een jury bij een tinker makkelijker vanuit een 6 punt terwijl je met een dressuur gefokt paard toch vaak vanuit een 7 gepunt wordt. Maar als je gewoon goede proeven rijdt kunnen ze niet om je heen en komen er echt wel winstpunten.

Als je echt de wedstrijdsport in wil zou ik je geen tinker aanraden. Wil je leuk rijden en af en toe een wedstrijd meepakken en het langs je af kan laten glijden als er wel vooroordelen zijn, dan zou een tinker het ideale paard voor je kunnen zijn.

dat heeft niks met het feit te maken dat je een tinker tijd en dat een jury misschien iets heeft tegen tinkers.
maar gewoon omdat een dressuur gefokt paard er meer aanleg voor heeft en dus de proef makkelijk rijd.

Ik zeg nergens dat de jury iets tegen een tinker heeft. Maar het heeft er wel alles mee te maken dat je een tinker rijd.

Ik vraag me trouwens af of een dressuurgefokt paard meer talent heeft voor een B/L proef dan een tinker. Wat wordt er in die proeven überhaupt aan talent gevraagd?

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:33

Ik denk dat een tinker rijdende dressuur ruiter meer talent moet hebben :=

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:33

.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:22

nou die opmerking kwam onder meer van mij...
en ik weet ook dat dat niet bij elke jury zo is...
maar bij een aantal die ik ben tegen gekomen dan toevallig wel:?

want je kunt mij niet wijsmaken,
dat als een meisje met een pony...
waarvan de moeder voor dat het meisje de proef in gaat die pony nog ff aan ze kop naar benede trekt omdat die aan de teugel moet lopen.
waarbij de pony bij de eerst 3 stappen alweer zwaar tegen de hand wordt...
boven 2 tinkers komen te staan die wel netjes nageevelijk lopen.
(en dat was dus niet alleen die van mij)

maar goed ieder zijn mening.
ik denk er zo over omdat ik het vaak heb gezien en zelf ook heb meegemaakt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:28

Mijn tinker maak ik niet blij met de dressuursport, maar toch kan ze het wel.

Kijk eens naar Baggio, loopt Z1.
Dan heb je die van Sharianne, heeft er 2 in de Z2.
En zit nog een tinker in de Z2 paarden. (Carlos)

[TI] Tinkers in de sport: verslagen en uitslagen

Afbeelding
Maar die van mij is meer het springtype.

Kom anders eens kijken in Leusden in Mei.
www.tinkerdagleusden.nl :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:30

Grit schreef:
Als jij een tinker wil waarmee je ook een aardige dressuurproef kunt rijden. Dan moet je op zoek gaan naar een tinker die de goede eigenschappen daarvoor heeft. Klinkt flauw, maar zo is het. Wat al gezegd is, er zit zoveel verschil tussen tinkers en de een zal er meer aanleg voor hebben dan de ander. Kijken naar de bouw, het karakter, looplust, werkwilligheid.

Met elk paard kun je dressuur rijden, maar je moet gewoon eerlijk zijn wat er in het vermogen ligt van jullie samen. En in het geval van een nieuwe aankoop kun je rekening houden met je wensen.

En ga alsjeblieft niet beginnen over vooroordelen van een jury!! Dat is iets tussen je eigen oren. Je moet gewoon goed rijden, realistisch zijn en naar je eigen doelen toewerken.
Natuurlijk zijn er voorkeuren, maar dat heb je ook met warmbloedpaarden als je met een schimmel rijd, of een bonte of jouw paard is gewoon niet de mooiste enz. enz.
Als jij een goede proef rijd, dan krijg je daar punten voor. En dat een warmbloed paard bij een onderdeel een punt meer krijgt omdat die net wat meer kan laten zien, dan is dat logisch.
Edit; bovenstaande niet gericht aan TS, die is hier niet over begonnen, maar ik zag de opmerking bij twee posten voorbij komen.

_/-\o_