[E][KWPN] Wat vinden jullie van deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

[E][KWPN] Wat vinden jullie van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:53

Het is niet de beste standfoto, maar ik wil heel graag de meningen van de kenners hier horen over de bouw van deze merrie:

Afbeelding

Het gaat om een 7jarige OOSeven x Doruto x Amor. Deze merrie heeft 3 jaar als fokmerrie gediend dus er ontbreekt behoorlijk wat bespiering, daar moet je even voorheen kijken ;)

Ik hoor graag jullie kijk op haar bouw.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:56

Ik vind der persoonlijk wel mooi gebouwd. het is echt mijn type paard.

volgens mij zit er nog behoorlijk wat beweging in dit beestje, als ik der zo zie.

ismy

Re: [E][KWPN] Wat vinden jullie van deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:59

Ik weet niet heb zo mijn twijvels, het lijkt wel of de voorhand korter is dan de achterhand ? Verder vind ik het een mooi beestje!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:00

@ LovesSkippy: Ze kan erg leuk lopen, maar momenteel heeft ze last van haar rug waardoor haar bewegingen beperkt worden. Dat is ook de reden dat ik haar overgenomen heb; de eigenaar kon de medische kosten helaas niet dragen.

Ik hou me normaal bezig met springbloed en merk dat mijn zicht op de bouw enigzins 'vertroebeld' door wat ik graag zie bij springers. Vandaar dat ik jullie mening graag hoor over dit dressuurbloed ;)

@ ismy: hoe bedoel je de voorhand korter dan de achterhand? Leg uit *D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:04

Ze zou wat mij betreft iets meer lengte in het voorbeen mogen hebben en het kruis is ook wat kort,zo te zien.
Verder wel een luxe uitstraling en goede kleur natuurlijk.
Met wat bespiering is de halsaanzet denk ik ook een stuk mooier.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:11

gaat haar rugprobleem geen problemen geven in de toelkomst? Op de foto ziet ze er niet zo vrolijk uit, erg hoge schoft en iel nekkie. Maar dat kan natuurlijk veranderen. Wat wil je met haar?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:13

vind haar voorhand iets minder ontwikkeld overkomen dan haar achterhand, waardoor haar rug weer een beetje lang lijkt. Ze heeft een smalle onderontwikkelde hals staat een beetje stijfjes op haar lijf. MAARRRR, ik denk dat dit allemaal ook een beetje een bedrog van de foto kan zijn.
De beste positie om een foto van een paard te maken is schuin van voren van lichtjes onderaf. Dit geeft je paard meer hoogte en massa mee waardoor ze er vaak beter uitzien dan wanneer je recht van de zijkant op paardhoogte een foto maakt.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:16

Zoals LecyTinker ook al een beetje zegt.
Ik weet niet hoe ik dit moet uit leggen,
maar het valt mij heel erg op.
Maar als je meer gaat trainen wordt het op de
voorhand denk ik ook wel beter :)
Kruis is idd kort.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 02:42

Daarom zeg ik ook dat jullie even door de bespiering heen moeten kijken ;) Dat 'iele' nekje e.d. komt omdat er geen bespiering ontwikkeld is, daar gaat ze vanaf nu gewoon lekker de tijd voor krijgen.

denice schreef:
gaat haar rugprobleem geen problemen geven in de toelkomst? Op de foto ziet ze er niet zo vrolijk uit, erg hoge schoft en iel nekkie. Maar dat kan natuurlijk veranderen. Wat wil je met haar?

Ze was op de foto iets gespannen omdat ze van haar vriendinnetje verwijderd was ;) Maar ik snap wat je bedoeld en nee, ik denk ook niet dat ze lekker in haar velletje zit. We hebben haar net een week, dus daar werken we nog aan.
De rugproblemen verwacht ik geen verdere problemen mee. Door simpele TTouch oefeningen is het nu al enorm snel beter aan het worden. Binnenkort komt er nog een osteopaat voor de zekerheid en daarna wil ik de spieren gaan versterken door o.a. pessoa training en balkjes lopen. Die hoge schoft is ontstaan door het wegvallen van de bespiering, dat zal in de toekomst langzaam weer minder opzichtig worden.

Wat willen we met haar.. In principe is ze bedoeld als vriendinnetje voor onze andere merrie, omdat het in eerste instantie erop leek dat ze alleen een gezeldschapspaard zou kunnen zijn. Maar nu haar problemen enigzins overschat blijken, willen we haar misschien verder laten rijden (ze is vorig jaar zadelmak gemaakt) en mogelijk volgend jaar een keer laten dekken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:05

persoonlijk denk ik dat het een heel erg leuke fokmerrie is. Er is genoeg aan te verbeteren, maar heeft wel in grote lijnen en erg leuk uiterlijk. Dat is was je van een fokmerrie wil. Dat ze in grote lijnen goed is, maar dat er nog steeds dingen aan te verbeteren zijn... Geen idee hoe ze onder het zadel gaat zijn, maar dat ontdek je vast en zeker vanzelf wel...
Heel erg veel succes en plezier ermee.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:50

wat voor veulens zijn er al bij gefokt en hoe zien die eruit en lopen ze wellicht al in de sport?
Merrielijn ziet er gedegen uit, heb je ook link naar paardenfokken?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:51

Ik ben dan wel erg benieuwd hoe ze er tegen augustus uit zal zien!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:58

pantarhei schreef:
wat voor veulens zijn er al bij gefokt en hoe zien die eruit en lopen ze wellicht al in de sport?

De oudste wordt dit jaar 3, die is van Kansas C. Dus ze lopen nog niet in de sport ;)
De tweede kwam het jaar erna (2008) van Samba Hit II. De derde is vorig jaar geboren, maar die is helaas niet toegevoegd aan Paardenfokken en verder geen informatie over bekend. Ik heb geen foto's o.i.d. gezien van de nakomelingen, ik durf ook niet te zeggen waar ze geboren zijn, maar misschien kan ik daar n og wel achterkomen.

pantarhei schreef:
Merrielijn ziet er gedegen uit, heb je ook link naar paardenfokken?

Klik hier *D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:00

LecyTinker schreef:
vind haar voorhand iets minder ontwikkeld overkomen dan haar achterhand, waardoor haar rug weer een beetje lang lijkt. Ze heeft een smalle onderontwikkelde hals staat een beetje stijfjes op haar lijf. MAARRRR, ik denk dat dit allemaal ook een beetje een bedrog van de foto kan zijn.
De beste positie om een foto van een paard te maken is schuin van voren van lichtjes onderaf. Dit geeft je paard meer hoogte en massa mee waardoor ze er vaak beter uitzien dan wanneer je recht van de zijkant op paardhoogte een foto maakt.

Dat zou een goed standpunt zijn voor een verkoopfoto.

Bij een exterieurbeoordeling is het de bedoeling een paard zo neer te zetten als het is en dan maak je dus een foto recht van opzij, met camera op schoft/borsthoogte. Belangrijk daarbij is dat het paard ontspannen is en iets 'open' staat op 4 benen en op een vlakke harde ondergrond.
Bij dat laatste is het hier wat mis gegaan aangezien ze op een zandbodem staat en niet ontspannen is.

Dat terzijde valt er toch wel een beoordeling te geven.
Ik vind de hals te arm bespierd, evenals de rug. Lendenen zijn lang en het kruis is erg kort en hellend.
Beenstand lijkt goed maar valt niet zoveel over te zeggen vanaf deze foto.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:02

Jose22 schreef:
Daarom zeg ik ook dat jullie even door de bespiering heen moeten kijken ;) Dat 'iele' nekje e.d. komt omdat er geen bespiering ontwikkeld is, daar gaat ze vanaf nu gewoon lekker de tijd voor krijgen.

Dat komt niet alleen door gebrek aan training maar ook door aanleg. Je kunt hier wel op gaan trainen maar een hengstennek zal ze nooit krijgen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 11:55

Tja, daar is ze dan ook een merrie voor he...

Daarnaast heb ik op de Hengstenkeuring van het KWPN én het NRPS heel veel hengsten gezien met m.i. een te iele hals. Dus schijnbaar wordt daar niet echt over gevallen.

Het grootste deel kan je echter wel verbeteren met juiste training (dus niet het gedwongen naar beneden trekken e.d.), dit heb ik bij onze andere merrie ook al gezien. De aanleg van de hals bij deze merrie ben ik absoluut niet ontevreden over. Met een beetje bespiering zal dat veel en veel beter worden. Maar het is en blijft een merrie, dus de opmerking 'hengstennek' is niet echt op z'n plaats.

Hetzelfde geld voor de bespiering in haar rug. Door de dracht en geen training is het logisch dat die bespiering weggezakt is. Dat is inmiddels gelukkig al een stuk beter. Deze merrie gaat er de tijd voor krijgen, wat een mooie bespiering tot resultaat zal hebben ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:41

Allereerst: veel verstand heb ik er niet van hoor maar dit is wat ik van haar vind op basis van (inderdaad een voor jouw vraag), slechte foto (misschien nieuwe foto's maken ook in beweging).

Mooie langgelijnde vrouwelijke merrie met een wat kort voorbeen. Lijkt op de foto onderstandig. Misschien iets week in de rug. Goed doorlopende broekspier. Ik vind haar hals wel meevallen, hoogstens iets kort. Zo'n ontwikkelde schoft zie ik overigens graag. Ze lijkt niet groot, wat is haar stokmaat? Lijnteelt op Doruto en Amor. Ze zeggen dat paarden in het eerste geval laatrijp zijn (de jouwe is ook al 7) en effectief maar niet spectaculair bewegen. Wat de lijnteelt op Amor mogelijk voor jouw merrie heeft gedaan weet ik niet. Wat ik in jouw geval zou doen is betere foto's maken en een topic openen op 'Fokt' (http://www.fokt.nl). Ik vind dat daar echte kenners zitten en als je je even voorstelt (ben ik vergeten maar is wel handig) + goede informatie verstrekt, dan heb je kans dat je een gedegen analyse krijgt. Succes met je mooie merrie! Haar tweede nakomeling is volgens de site van de fokker overigens verkocht naar Engeland.

Verder heb ik zelf een 3 jarige 00Seven x Ramiro x Doruto, ook lijnteelt op Doruto.

Aanvulling:
http://www.bokt.nl/wiki/Amor

en nog 1:
http://www.bokt.nl/wiki/Doruto
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 11-02-10 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:14

Heeel offtopic: wuswa: je kunt ook editten... ;-)

On topic:
Mooi paard, goede verhoudingen. Haar schouder/boeg vind ik persoonlijk juist vrij gespierd voor een paard wat niet getraind wordt. Bovenkant billen is inderdaad nog wat hoekig, maar dit zie ik liever dan een paard met bv een karperrug. Ook de hals vind ik heel erg meevallen, de kap zit er wel degelijk op. Volg de bovenlijn van oren naar schoft maar en je zult zien dat deze toch echt bol is, ondanks dat ze wat opgetrokken staat met haar hoofd. Dankzij deze houding echter zie je ook erg goed dat er aanzienlijk wat ruimte zit achter haar kaak, en ze zal vermoedelijk dan ook geen problemen hebben in de hals met de wat meer verzamelde houdingen. Als je bedenkt dat ze inmiddels drie drachten heeft gehad vind ik haar middenhand nog erg goed. Geen uitgezakte buikspieren, en haar rug is nog mooi gelijnd. Lange schenkel, ik zie graag iets meer hoek in het achterbeen, iets ingesnoerd onder de voorknie en hak. Droge, rechte benen met sterke koten. Bilspieren bij de zitbeenknobbels mooi rond. Staartinplant precies waar ik het mooi vind.

Al met al, wat ik uit deze foto haal: Goede keus geweest, dit paard. Ik zou haar ook best hebben durven kopen in deze conditie.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:19

Jose22 schreef:

denice schreef:

Ze was op de foto iets gespannen omdat ze van haar vriendinnetje verwijderd was ;) Maar ik snap wat je bedoeld en nee, ik denk ook niet dat ze lekker in haar velletje zit. We hebben haar net een week, dus daar werken we nog aan.
De rugproblemen verwacht ik geen verdere problemen mee. Door simpele TTouch oefeningen is het nu al enorm snel beter aan het worden. Binnenkort komt er nog een osteopaat voor de zekerheid en daarna wil ik de spieren gaan versterken door o.a. pessoa training en balkjes lopen. Die hoge schoft is ontstaan door het wegvallen van de bespiering, dat zal in de toekomst langzaam weer minder opzichtig worden.

Wat willen we met haar.. In principe is ze bedoeld als vriendinnetje voor onze andere merrie, omdat het in eerste instantie erop leek dat ze alleen een gezeldschapspaard zou kunnen zijn. Maar nu haar problemen enigzins overschat blijken, willen we haar misschien verder laten rijden (ze is vorig jaar zadelmak gemaakt) en mogelijk volgend jaar een keer laten dekken.

Ik weet niet precies wat ze heeft ofzo, maar ik had een dressuur pony die last had van haar rug. Ook met rijden kon ze niet halsstrekken. Wij zijn met haar naar een fysio therapuit (of hoe je het ook schrijft) geweest. Die heeft haar gemasseerd onder een solarium en heb ongeveer 4/5 maanden moeten werken om haar tijdens het rijden meer omlaag te krijgen. Het heeft heel goed gewerkt, het resultaat: Mijn pony stapte steeds ruimer en kon weer hals strekken. Als wij over haar rug heen voelde of borstelde kroop ze ook niet meer in elkaar. Ik vind het een leuke merrie.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:29

@ Wuswa & Anne Marie: dank jullie wel voor de interessante reacties! De standfoto had inderdaad beter gekunnen, maar mijn lens trok het niet helemaal bij het weer van vorig weekend. We gaan het dit weekend nog een keer proberen :j

Overigens is ze 1.55m, dus het klopt dat ze korte benen heeft. Ze is de helft van een tweeling (heb je misschien al gezien op paardenfokken) en haar moeder/ zus zijn overleden bij de bevalling. Ze is zelf groot gebracht met de fles en daardoor waarschijnlijk achter gebleven in groei. Haar volle zus (Uphill op paardenfokken) is 1.63m.
Wuswa, waar heb je trouwens de site van de fokker ontdekt?

Bij deze trouwens nog een foto in beweging:
Afbeelding
Hier vertrok ze in een relaxte draf. Ik denk dat er nog veel meer uit te halen is, maar momenteel lijkt haar rug dat te blokkeren.

@ BeautyEmily: dank je wel voor de tip! Ik heb helaas al veel te veel ervaring met rugproblemen door vorige paarden, dus ik heb voor deze merrie direct een chiropractor/ fysiotherapeute gebeld. We hebben afgesproken dat we het eerst met de TTouch oefeningen en pessoa e.d. wat gaan versterken zodat haar spieren zich (hopelijk) meer ontspannen, om daarna de wervels los te kunnen maken zonder dat er teveel spierpijn e.d. ontstaat.

Wat er exact aan de hand is, is helaas niet bekend. Ze is in mei 2009 zadelmak gemaakt, daarna heeft ze een paar weken stil gestaan waarna ze weer begonnen zijn. Toen ze begonnen, begon zij echter met haar hoofd te schudden. Dit doet ze alleen ohz, dus ze is weer stil gezet. En nu hebben wij d'r :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:33

Jose22 schreef:
Tja, daar is ze dan ook een merrie voor he...

Hetzelfde geld voor de bespiering in haar rug. Door de dracht en geen training is het logisch dat die bespiering weggezakt is. Dat is inmiddels gelukkig al een stuk beter. Deze merrie gaat er de tijd voor krijgen, wat een mooie bespiering tot resultaat zal hebben ;)

Je snapt vast wel dat ik het niet zo bedoelde.
Bespiering kan getraind worden maar zit ook in de aanleg, je hoeft dat niet goed te praten, het is gewoon een constatering van haar exterieur, dat is wat je wilde toch? Als alles met training op te lossen zou zijn maakt het ook niet uit watvoor hengst je erop zet ;)

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:38

Ik snap inderdaad wel wat je bedoeld, de opmerking is alleen niet helemaal op z'n plaats ;) Ik vind een echte hengstennek prachtig, maar ik heb niet de illusie dat mijn merrie zo'n hals zal krijgen. Wel ben ik van mening dat er gewoon erg weinig spier op zit en dat bespiering door goede training veel zal veranderen in haar geval :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:45

Misschien maar tegelijk is het zo dat er ook meer dan genoeg ongetrainde fokmerrie's zijn die wel een goed bespierde rug en hals hebben, ookal dienen ze uitsluitend als fokmerrie.
Dat is ook deels een kwestie van goede voeding en ik denk dat daar bij jou paard ook wat aan ontbreekt maar is ook echt iets wat aangeboren is.

En met een hengstennek bedoelde ik niet perse een hals die zo dik is als ie lang is, een paard met een nek als de jouwe zal nooit meer dan een 'gewone' nek krijgen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:54

Hmm.. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Stukje voeding wel, daar denk ik ook absoluut dat je gelijk in hebt, maar ik denk zeker dat deze merrie een hele mooie 'extra' hals kan ontwikkelen met de juiste training.

Overigens zie ik maar weinig fokmerries met een mooie hals en daarmee vergeleken, zoals al eerder gezegd, ben ik absoluut niet ontevreden over de hals op deze merrie ;)

@ Wuswa: ik heb de fokker van haar veulens gevonden! Ik heb ze nu een mailtje gestuurd in de hoop dat ze foto's van de nakomelingen hebben. Ik ben benieuwd.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 16:00

Ik heb een video van haar zoon gevonden (de Samba Hit II x OOSeven x Doruto) voor degene die geinteresseerd zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=pvZyKHNLcQQ

Hij staat bij Week Orchards in Engeland en staat momenteel te koop.