Welk soort paard zou het beste bij me passen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iiloonaa

Welk soort paard zou het beste bij me passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:16

Beste lezer,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Ik wil binnenkort een paard gaan kopen. Ik wil niks overhaast doen en wil me eerst goed gaan oriënteren van wat ik wil en welk soort paard het beste bij mij zou passen. Ik hoopte dat jullie misschien konden helpen bedenken voor welk rassen/welke rassen ik zou moeten gaan kijken.

Mijn wenslijstje voor een eigen paad:
    Betrouwbaar
    Goed leerpaard
    Zowel dressuur als springen als buitenritten etc, dus gewoon veelzijdig
    Niet te klein
    En verder gewoon een heerlijk dier!!

Kan zijn dat ik een aantal dingen vergeten ben op te noemen..

Natuurlijk weet ik dat er ook in de verschillende paardenrassen verschil zit in ieder paard, omdat ze ieder hun eigen karakter enzo hebben, net als wij mensen. Daar hou ik ook echt wel rekening mee voor ik een paard aanschaf.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes!

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:19

Als ik het zo lees zou ik voor een wat oudere (lees; in ieder geval geen 3 of 4-jarige), ervaren, nuchtere kwpn-er gaan.
Er zijn echter vast ook andere rassen die zouden kunnen, maar deze komt gewoon het meeste voor en is veelzijdig.

iiloonaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:25

Ja, ik had mijn zoektocht ook al een beetje gericht op een wat oudere kwpn-er. Een jaartje of 9, of is dat nog te jong? Ik neem aan dat ze dan al aardig ingereden zijn enzo.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:25

Haflinger, fjord, tinker?

iiloonaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:30

Ik heb een tijdje een fjord als leasepaard gehad. Een hartstikke lief en leuk dier, maar niet helemaal wat ik zoek denk ik. Een tinker vind ik ook leuk, maar mijn voorkeur gaat toch eerder uit naar een kwpn-er of iets in die richting. Als ik tijdens mijn zoektocht een leuke fjord of tinker ofzo tegenkom, zal ik er zeker wel naar kijken, je weet maar nooit of het toevallig je droompaardje is!

Anoniem

Re: Welk soort paard zou het beste bij me passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:33

Leuke kwpn, die een M proef kan lopen tussen de 7 en 10 jaar!
Denk dat dat het beste voor je is.

Groetjes.

iiloonaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:37

Dankjewel voor jullie reacties tot nu toe. Denk dat ik eens op internet ga kijken of er iets tussen zit. Vanavond of morgen even op de manege vragen of ze me kunnen helpen met het aanschaffen van een paard. Waar ik op moet letten enzo en waar ik het beste kan zoeken.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:45

iiloonaa schreef:
Ik heb een tijdje een fjord als leasepaard gehad. Een hartstikke lief en leuk dier, maar niet helemaal wat ik zoek denk ik. Een tinker vind ik ook leuk, maar mijn voorkeur gaat toch eerder uit naar een kwpn-er of iets in die richting. Als ik tijdens mijn zoektocht een leuke fjord of tinker ofzo tegenkom, zal ik er zeker wel naar kijken, je weet maar nooit of het toevallig je droompaardje is!

En de haf dan? ;)

Het is natuurlijk ook heel erg verschillend, misschien zie je wel een hele leuke fjord en denk je, die neem ik mee. En zie je een kwpn-er en denk je, wat ik nu toch onder m'n kont heb dat weet ik niet maar dat is niks.
Gewoon verschillende rassen proberen zou ik zeggen als je er nog niet uit bent! :)

iiloonaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:50

Ja, dat is zeker waar! Heb je helemaal gelijk in! Denk dat ik mijn zoektocht niet moet richten op het "soort" paard, maar op het paard zelf! Als ik dat zo ff goed verwoord heb, haha.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:53

Je komt ook nooit met het paard thuis dat je op voorhand in gedachten had... En toch is het dan je droompaard :). Ik heb 2 beestjes staan die niet mijn eerste gedacht waren, maar wat hou ik toch van hen :+:

iiloonaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:55

Wat dat betreft zijn het dan net mannen! Whahahaha. Oke flauw grapje.;)

Maar het is denk ik wel waar wat je zegt ja. Moet gewoon OVERAL gaan kijken denk ik, hihi.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:00

Zie gewoon dat de basis klopt: niet veel te klein, niet te jong, beetje dressuurmatig gereden en kan een sprongetje maken en verkeersmak. Als een paard aan die criteria voldoet mag het ras geen probleem zijn. Het uiterlijk komt na hetgene dat erin zit ;)

Flower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:00

een gelders paard??

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:01

Een ouder paard, ras maakt niet zoveel uit.
Een betrouwbaar leerpaard zal nooit een 5 jarige zijn, eerder een 15 jarige.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:01

Een fries? :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:03

Ik ging kijken voor een ouder springpaard, ben uiteindelijk thuisgekomen met een E-pony van 14jaar die Z dressuur en L springen gelopen had. Je moet gewoon net die ene klik vinden.
Ik zweer bij een ouder dier dat alles al gezien heeft, dit is de 2de keer dat ik een ouder dier heb. En merk aan alles dat die ervaring etc echt heel fijn is. Zeker als je nog een hoop moet leren :)

iiloonaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:06

Nee, ik wil zeker niet een te jong paard kopen. Zeker niet omdat het mijn eerste eigen paard gaat worden.

En ik ben het ook helemaal eens met Ine23, het innerlijk gaat zéker weten voor het uiterlijk!

Ik zal gewoon is rondvragen en rondkijken, kijken wat er op mijn pad komt, en mijn droompaard zal er vast zeker tussen zitten!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:55

Zou inderdaad lekker internet afstruinen, is nog leuk om te doen ook hihi. Ik had zelf tot 2x aan toe dat ik bij het zien van de foto's al half wist dat t m zou worden, evengoed ook veel andere paardjes bekeken hoor :)

iiloonaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:10

Haha, dat is zeker leuk ja, het internet afstruinen. Heb al een beetje rondgekeken enzo, hihi!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:09

Hoi,
ik zou voor een fjord of haflinger gaan!
Gr: Femke

Silence_0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:18

Ik denk aan een lieve fjord die ongeveer iets van 10 jaar is dat klinkt ideaal.
Fjorden zijn rustige paarden die het heerlijk vinden om buiten te rijden of lekker een keer te springen en te dresuren.

iiloonaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:22

Ja, een fjord is zeker een optie. :D
Heb er een tijdje eentje geleased! Die was gered van de slacht, maar bleek echt een super leuk en vooral lief dier te zijn. Ook maak ik vaak een buitenrit op een fjord.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:39

Tsja qua ras is t maar net wat je zelf leuk vindt :) Ik heb bijv helemaal niks met Fjorden/Haflingers ed... Ben helemaal gek van Arabiertjes.. T is maar net wat je ligt denk ik :)

Overigens zijn dat óók superpaardjes hoor.. Je moet er net wat mee hebben, maar dan zijn t hele fijne paarden om te rijden én in de omgang.. Helemaal niet zo heet als ze vaak worden afgeschilderd.. In mijn ervaring ontzettend betrouwbaar :)

Maar, nogmaals, t is net wat jou ligt :D Iig een leuk klusje inderdaad hihi

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:43

Ooh dat is zo'n beetje het allerleukste wat er bestaat.. een paard uitzoeken :D . Bekijk op internet wat voor karakter erbij staat, meestal schrijven mensen dat er wel bij (anders even naar vragen natuurlijk) en als de rest je ook aanspreekt zou ik gewoon lekker eens gaan kijken en rijden. Zo kan je misschien wat meerdere paarden proberen en daaruit je favoriet kiezen.
Veel succes!

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:54

Fries
Tinker
Fjord
Haflinger
Merens
welshcob

er zijn dr genoeg, maar ik zou idd niet voor een jong paard kiezen.

met een draver kan je ook veel kanten op!;)