wie rijd hier bitloos met zijn/haar fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

wie rijd hier bitloos met zijn/haar fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 12:29

Ik wil waarschijnlijk overstappen naar bitloos. Ik heb sinds een paar maanden geoefend met hoofdstel+ bit in doen met mijn bijna 3jarige fjord, maar ze vind het echt totaal niet leuk en wil daarom overstappen naar bitloos. Wil haar niet langer lastig vallen met een bit, heb het beste voor met haar :)
Wat zijn je ervaringen daarmee?

Anoniem

Re: wie rijd hier bitloos met zijn/haar fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:31

Ik rij beide fjorden zonder problemen met of zonder bit.
Ik vind het accepteren van een bit en bit in laten doen echter wel een wezenlijk onderdeel van de opvoeding van een paard. Ik zou daar nog even over nadenken als ik jou was.
Heeft het dier niet gewoon last van z'n gebit oid?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:32

Ook ik ga in de zomer overstappen op bitloos, rij haar dan vaak met gewoon halster en zonder zadel dit gaat super.
Ik ga kijken voor de Sidepull.
Maar kan mijn merrie ook goed met bit rijden, ga wel met sonja erin mee eerst even goed het gebit nakijken

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 12:56

ik heb ook een boomloze zadel voor haar en ik wil lekker recreatief rijden met haar, dus wil ook wel helemaal boom en bitloos rijden.
De paardentandarts was vorig jaar nog langs geweest en wolfstanden eruit gehaald. Hij komt dit jaar nog voordat ik haar wil inrijden.
Ik wil gewoon ervaringen weten over bitloos rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:12

Ik heb er op een goede dag gewoon een bitloos hoofdstel omheen gehangen en ben er mee weggereden. Geen centje pijn.
Overigens rij ik ook altijd zonder bit aan en stap ik later pas over op bitgebruik ivm wedstrijden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:48

oke, ik vertrouw mijn merrie ook wel bitloos maar nu is ze momenteel een bommetje en om dan zonder bit gelijk buiten zie ik niet zitten, in de zomer stap ik wel gelijk op voor een bitloze buitenrit met haar

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:50

Ik kan beide doen met mijn fjord en bitloos houdt bij mij in een halster met 2 halstertouwen.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:54

oke zo dat is makkelijk. Heb je dit altijd al gekunt?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:59

sweetwendy schreef:
oke zo dat is makkelijk. Heb je dit altijd al gekunt?

Ja, dat ging eigenlijk gelijk wel goed. Ik ben een keer met uitstappen over de weg er gewoon op gaan zitten dus ook zonder zadel.
Nu doe ik aan beide kanten een kort halstertouw en daar gaan we.
Zelfs het terugnemen gaat prima.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 15:18

goed zeg!! Dat is wel een droom voor mij. Ik hoop dat ik dat ook ooit kan doen met me eigen fjordje. :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:05

Tuurlijk wel Wendy waarom zou je het niet kunnen doen?
als je beide op elkaar vertrouwd

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:11

Ik doe zulke dingen ook met een houding naar Lidar toe alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Als ik ontspannen ben is hij dat ook. Hij heeft dan gelijk zoiets van: O, dan zal het wel goed wezen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:17

het gaat er natuurlijk wel om op wat voor manier je een bit inbrengt, aangezien je paard het niet leuk vindt (hoewel ik me dit nog voor kan stellen bij een 3 jarige).
Voor jou is het voor zover ik het begrijp helemaal nieuw, dus denk ik dat je in het begin nog niet bitloos buiten rijden, en je fjord (neem ik aan) nog maar net ingereden is of nog helemaal niet en fjorden over het algemeen (zeker in het begin) redelijk eigenwijs zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:11

Fenna, met alle respect, maar ik vind het onzin wat je nu zegt. Een fjord is niet eigenwijzer met inrijden dan welk ander paard ook (kwestie van goed voorbereiden op de grond), en voor een pas of zelfs nog NIET ingereden paard is een bitloze optoming met GOEDE ZIJWAARTSE teugelvoering véél logischer dan een bit in de mond.
Door voorbereidend werk is elk paard al gewend z'n neus te moeten volgen, en wat doet een goede zijwaartse teugelvoering bij bitloos? Yep... de neus vragen, en dan door aansluiting met buitenteugel laten volgen. Zelfde principe als met bit, maar nu duidelijker omdat er geen verwarring is over dat ding in de mond en wat je daar nu mee moet.
Zelfde als met remmen; door het meenemen aan het halster ed weten ze al dat druk op de neus HO betekent.

Geen beren op je pad zien mensen, lekker doen, is hartstikke leuk!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:54

Sonja, ik weet wat het is hoor. ;)
ik bedoel dat een fjord, goh hoe zeg je dat toch, vaak een dominanter (is ook niet het goede woord, maarja.) karakter heeft dan een wat fijner gebouwd paard.
Ik raad het je ook absoluut niet af, sterker nog je moet het zeker doen! maar aangezien je er geen ervaring (ik neem aan dat je niet eerder bitloos gereden hebt) mee hebt en het nog een jong paard is moet je wel weten dat het heel anders (vind ik tenminste) rijdt dan met een gewoon hoofdstel met bit. en dat je misschien iemand met ervaring er bij moet halen, als je dat niet al doet.

Linda_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:03

Ik heb een paar jaar een fjord bijgereden en we zijn van de een op de andere dag overgestapt op bitloos (later ook boomloos) rijden. Wat een verschil, veel meer ontspanning! Voor de wedstrijdjes hadden we wel het bit weer in, maar we merkten toch dat dit wel wat weerstand bracht bij haar. Ik zeg lekker doen, het heeft ons alleen maar goed gedaan!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 20:44

klopt ik heb er ook nog nooit meegereden.
Daarom wil ik dan ook hulp bij het inrijden van iemand die weet hoe je bitloos moet rijden.
Het wordt dus voor me fjordje en voor mij een nieuwe ervaring waarin we beide van kunne leren :)

Ik verwacht verder niet zulke grote problemen, ik heb haar al sinds ze 4maand oud is dus ik weet wat voor karakter ze heeft en ze weet hoe ik ben :).

snoesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:15

Ik rijd ook al een tijdje bitloos met mijn fjordje, gaat super! Wat mij betreft gaat er geen bit meer in. Het rijdt voor ons beide heel relaxed. Toen ik m'n paardje kreeg reed ik nog wel met bit. Ik heb veel grondwerk met haar gedaan en ben zonder problemen overgestapt op bitloos.
Als je een goede vertrouwensband hebt met je paard, kan ik het zeker aanraden! Succes en veel plezier vooral! :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:34

Ik heb mijn bijna 5 jarige fjord afgelopen zomer ingereden zonder bit en dit ging prima..ook buiten in het bos. We hadden al wel veel grondwerk gedaan. Nu rijden we met bit omdat ik hem zo veelzijdig mogelijk wil opleiden. Ik reed met een sidepull zonder release-systeem en voor lekkere bosritten ging het prima maar op een gegeven moment ging ik iets meer vragen in de bak en ging het hoofdstel schuiven. Het kwam richting oog en ik kon op die manier niet goed communiceren met mijn paard. Mijn volgende bitloze hoofdstel mag wel iets meer druk/release systeem hebben omdat mijn fjord nu iets verder in zijn opleiding is.. Ik ben me aan het orienteren op de hoofdstellen die meerder optomingen in een zijn.. Of iets met een bloem..
Heel veel plezier met je paardje en goed onthouden dat welke optoming je ook kiest, het zo scherp inwerkt als de hand van de ruiter.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:39

Mijn fjord is ook boomloos, maar bitloos gaat nog niet zo goed, stap draf geen probleem maar die galop is toch nog moeilijk. Maar zeker doen, het is een goede manier en zoals jezelf zegt vind jouw fjord het bit maar niets dus misschien is bitloos ideaal. Rubberen bitjes of met smaakje kunnen ook helpen, moest bitloos toch niets worden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:30

en voor degene die bitloos rijden waar rijden jullie mee?
ik dacht om te beginnen met een sidepull?

maar heb geen idee wat het beste is

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:52

Ik rij met van alles en nog wat..
S&T, ringen trensje, bitloos (en dan ook weer van alles bitloos,
waarbij ik de helft weer verworpen heb, want dat vond ik te trage systemen.
Maar ieder zijn ding, wat bij de een past hoeft niet bij de ander te passen.)
Als mijn neus er naar staat hangt er wat anders in.

Ben ooit bitloos begonnen zoals de meesten... Halster met touwtje links en touwtje rechts...

Ik lees dat je zowiezo nog nooit een paard hebt ingereden?
Zorg dan dat je goede ervaren hulp erbij hebt, inrijden kun je maar 1 x doen.

Wat betreft boomloos, is wel leuk, maar niet altijd even handig.
Ben je zwaarder dan 80 kilo of in die richting moet je even heel goed opletten of boomloos en wat voor boomloos.
Ben je een veder gewichtje dan is boomloos niet zo'n probleem.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:14

mijn merrie wordt volgend jaar 19, ik rij eigenlijk alleen recreatief met haar.. dacht zelf aan een sidepull die geeft toch wel redelijk duidelijke hulpen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:23

SecretLIN schreef:
mijn merrie wordt volgend jaar 19, ik rij eigenlijk alleen recreatief met haar.. dacht zelf aan een sidepull die geeft toch wel redelijk duidelijke hulpen?

Ligt eraan, als jij recreatief rijdt denk ik geen probleem.
Ik liep tegen het probleem aan dat ik er natuurlijk gewoon een Z proef met bitloos mee wou kunnen rijden.
En dan zijn sommige systemen gewoon net ietsje te traag.
(of blijven beetje hangen, of gaan schuiven etc. )
Is dus gewoon even zoeken naar wat je zelf lekker vind.

Wil ik dressuur rijden, zal ik een andere bitloze optoming kiezen dan dat ik door het bos rijdt.
(in het bos vind ik halster hoofdstel met teugels aan halster al best.
Remmen en sturen doet die van mij dan toch nog prima en daar gaat het dan om.)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 09:20

nee ik ben niet zwaarder dan 80 kilo :D

Zoals ik al eerder zei, ik heb zowiezo hulp bij het inrijden, je doet het inderdaad ook maar 1 keer en wil het niet verpesten! Ik heb het beste voor met me paardje :)

En wat secretlin ook al zei, waarmee rijden jullie?