Wie kan daar iets over vertellen. Ik heb al een beetje rondgevraagd hier en daar maar het is me helaas nog niet duidelijk geworden
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Melina schreef:Een verschil is dat bij het NRPS er een percentage Arabisch bloed in moet zitten. Ik geloof 12,5 procent.
Ik heb het even opgezocht: "Het NRPS registreert alleen dieren die een scheut(je) Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voeren.
Registreert daarnaast elk dier dat niet aan de bloedvoering voldoet in het sportregister B.
Pony's (tot 1.57) voeren minimaal 12.5 % ox (=Arabisch bloed)
Rijpaarden (groter dan 1.57) voeren minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed (dit is de optelsom van het percentage Arabisch en het percentage Engels volbloed)
Anglo-Arabieren voeren uitsluitend Anglo-Arabisch bloed."

Silly1972 schreef:Maar wat wordt er dan bedoeld met paarden die niet aan het sportregister B behoren?
_Bitje_ schreef:Melina schreef:Een verschil is dat bij het NRPS er een percentage Arabisch bloed in moet zitten. Ik geloof 12,5 procent.
Ik heb het even opgezocht: "Het NRPS registreert alleen dieren die een scheut(je) Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voeren.
Registreert daarnaast elk dier dat niet aan de bloedvoering voldoet in het sportregister B.
Rijpaarden (groter dan 1.57) voeren minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed (dit is de optelsom van het percentage Arabisch en het percentage Engels volbloed)
dit is niet meer waar,
een NRPS was vroeger een pony met idd zoveel aantal % arabisch bloed.
Iedere pony mocht zich dan ook met dat precentage ingeschreven worden in het NRPS stamboek.
Maar omdat dat niet meer zo verliep mag tegenwoordig elke pony met maar een klein beetje arabisch tot misschien
wel geen zich aanmelden in dat stamboek. Dus eigenlijk is een NRPS een overig Nederlands pony stamboek

_Bitje_ schreef:Melina schreef:Een verschil is dat bij het NRPS er een percentage Arabisch bloed in moet zitten. Ik geloof 12,5 procent.
dit is niet meer waar,
een NRPS was vroeger een pony met idd zoveel aantal % arabisch bloed.
Iedere pony mocht zich dan ook met dat precentage ingeschreven worden in het NRPS stamboek.
Maar omdat dat niet meer zo verliep mag tegenwoordig elke pony met maar een klein beetje arabisch tot misschien
wel geen zich aanmelden in dat stamboek. Dus eigenlijk is een NRPS een overig Nederlands pony stamboek

Melina schreef:Dan is hun site nog niet ge-update. Naar mijn weten, moeten de paarden/pony's die ingeschreven staan in het NRPS stamboek, wel over 12,5 procent Anglo en/of Arabisch bloed moeten beschikken en anders komen ze in het hulpstamboek.

Janine1990 schreef:_Bitje_ schreef:ik weet het niet, ik weet wel dat ik mijn pony ook in het stamboek mocht plaatsen van het NRPS..
zij is een KWPN(geldersetype) x Welsh
Als in ingeschreven met chip bedoel je zeker?
Dan zeker niet in het A-register
Janine1990 schreef:_Bitje_ schreef:ik weet het niet, ik weet wel dat ik mijn pony ook in het stamboek mocht plaatsen van het NRPS..
zij is een KWPN(geldersetype) x Welsh
Als in ingeschreven met chip bedoel je zeker?
Dan zeker niet in het A-register

Op chip, volgens mij heb je ook nog een stamboek van de KNHS, maar daar ben ik niet helemaal zeker van...
Het gaat allemaal om het papiertje, dat als eerste, dan het paard zelf.