NRPS versus KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_nathalia_

NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 22:00

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen NRPS en KWPN? Ik weet dat het beide stamboeken zijn maar wat maakt dat het paard in het ene stamboek terecht komt of het andere. Is het ene stamboek "beter" dan het andere en zoja waarom.
Wie kan daar iets over vertellen. Ik heb al een beetje rondgevraagd hier en daar maar het is me helaas nog niet duidelijk geworden :(:)

Silly1972

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:03

Goede vraag! ben ik ook wel nieuwsgierig naar

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:02

Een verschil is dat bij het NRPS er een percentage Arabisch bloed in moet zitten. Ik geloof 12,5 procent.

Ik heb het even opgezocht: "Het NRPS registreert alleen dieren die een scheut(je) Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voeren.
Registreert daarnaast elk dier dat niet aan de bloedvoering voldoet in het sportregister B.

Pony's (tot 1.57) voeren minimaal 12.5 % ox (=Arabisch bloed)
Rijpaarden (groter dan 1.57) voeren minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed (dit is de optelsom van het percentage Arabisch en het percentage Engels volbloed)
Anglo-Arabieren voeren uitsluitend Anglo-Arabisch bloed."

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:01

Maar wat wordt er dan bedoeld met paarden die niet aan het sportregister B behoren?

Ik ken namelijk een Gelderse tuiger die dus ook in het NRPS in geschreven staan en die voert geen druppel xx/ox

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:02

en de mijne staat ingeschreven in het EASP stamboek, dat is toch ook een vergaarbak voor paarden die iets van ox/xx bloed voeren?

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:24

de mijne staat bij het KWPN ingeschreven maar heeft toch een percentage van 53,91 XX/OX. Kan een paard ook bij meerdere stamboeken ingeschreven staan? En waarom kies je dan voor het ene stamboek of het andere?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:26

Melina schreef:
Een verschil is dat bij het NRPS er een percentage Arabisch bloed in moet zitten. Ik geloof 12,5 procent.

Ik heb het even opgezocht: "Het NRPS registreert alleen dieren die een scheut(je) Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voeren.
Registreert daarnaast elk dier dat niet aan de bloedvoering voldoet in het sportregister B.

Rijpaarden (groter dan 1.57) voeren minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed (dit is de optelsom van het percentage Arabisch en het percentage Engels volbloed)

dit is niet meer waar,
een NRPS was vroeger een pony met idd zoveel aantal % arabisch bloed.
Iedere pony mocht zich dan ook met dat precentage ingeschreven worden in het NRPS stamboek.
Maar omdat dat niet meer zo verliep mag tegenwoordig elke pony met maar een klein beetje arabisch tot misschien
wel geen zich aanmelden in dat stamboek. Dus eigenlijk is een NRPS een overig Nederlands pony stamboek

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:29

Voor mij is (en ik weet dat deze reactie niet erg gewaardeerd gaat worden) het NRPS een soort 'tweedehands' stamboek.
Stermerries bij het NRPS zouden bij het KWPN Stb 1e premie amper halen.
Er zitten zeker ontzettend leuke paarden (met name de hengsten) bij het NRPS, maar het doet voor mij persoonlijk onder voor het KWPN.

Dit is dus een mening, geen feit... :+

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:30

Silly1972 schreef:
Maar wat wordt er dan bedoeld met paarden die niet aan het sportregister B behoren?

Omdat het paard dus niet voldoet aan de eisen en bloedlijnen die vereist zijn voor het stamboek.

Het paard in het B register heeft dan niet het beste papier. En voegt niks aan bloedwaarde toe aan de fokkerij, qua uiterlijke kenmerken en beweging kan het paard wel in aanmerking komen maar heeft dan gewoon te weinig bloedvoering.

Wij hebben het ook al eens bij de hand gehad.
Mijn merrie en die van mijn schoonzus zijn beide voor de keuring geweest bij NRPS. Mijn merrie is al opgenomen als 3 jarige en heeft al 6 jarige een 1e premie gekregen en mocht voor ster gaan.

Het paard van mijn schoonzus heeft niet genoeg bloedvoering gehad, doordat de moeder onbekend was en de vader niet voldoende ox had.
Het is in het B register gekomen. Erg jammer, het paard voldoet aan de uiterlijke kenmerken maar heeft te weinig bloedvoering.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:34

_Bitje_ schreef:
Melina schreef:

dit is niet meer waar,
Iedere pony mocht zich dan ook met dat precentage ingeschreven worden in het NRPS stamboek.
Maar omdat dat niet meer zo verliep mag tegenwoordig elke pony met maar een klein beetje arabisch tot misschien
wel geen zich aanmelden in dat stamboek. Dus eigenlijk is een NRPS een overig Nederlands pony stamboek

Dan is hun site nog niet ge-update. Naar mijn weten, moeten de paarden/pony's die ingeschreven staan in het NRPS stamboek, wel over 12,5 procent Anglo en/of Arabisch bloed moeten beschikken en anders komen ze in het hulpstamboek.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:35

_Bitje_ schreef:
Melina schreef:

dit is niet meer waar,

Hier ben ik het niet mee eens.

Het regelement is aangescherpt. Wanneer jouw pony of paard niet voldoet aan de exterieur eisen en beweging komt hij niet in het A register ook al heeft het voldoende bloed. Wanneer jij een haf met een arab hengst kruist en het dier vertoont de uiterlijke kenmerken van de haf, dan komt hij alsnog in de B.
Het komt ook wel voor dat een paard-pony niet toegelaten wordt. Dus zelfs niet in het B register. Dat ieder zijn paard pony aan kan melden is dus onzin.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:36

ik weet het niet, ik weet wel dat ik mijn pony ook in het stamboek mocht plaatsen van het NRPS..
zij is een KWPN(geldersetype) x Welsh

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:37

Melina schreef:
Dan is hun site nog niet ge-update. Naar mijn weten, moeten de paarden/pony's die ingeschreven staan in het NRPS stamboek, wel over 12,5 procent Anglo en/of Arabisch bloed moeten beschikken en anders komen ze in het hulpstamboek.

Idd en als het paard niet voldoet aan de exterieur eisen, kan de mogelijkheid er zijn dat het paard helemaal niet opgenomen wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:37

_Bitje_ schreef:
ik weet het niet, ik weet wel dat ik mijn pony ook in het stamboek mocht plaatsen van het NRPS..

Als in ingeschreven met chip bedoel je zeker?
Dan zeker niet in het A-register :n

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:39

Janine1990 schreef:
_Bitje_ schreef:

Nee dat kan ik me ook niet voorstellen.

Het zou kunnen dat de welsh die er achter zit een percentage OX heeft gehad. En dat het dier wat dat betreft en het exterieur in aanmerking kwam voor het B register.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:39

Janine1990 schreef:
_Bitje_ schreef:

het heeft niks met een ship uit te staan, alleen ik kreeg van NRPS beschikkers enzo te horen dat ik,
een pony met Welsh en KWPN bloed zo mocht aanmelden bij dat stamboek :j
heb het nog nooit aangevraagd , maar nu begin ik ook te twijfelen van wat me is verteld

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:42

Ik kan een rijpaardmodel zonder stamboom etc. ook inschrijven bij het FPS hoor... ;) Op chip, volgens mij heb je ook nog een stamboek van de KNHS, maar daar ben ik niet helemaal zeker van...

Het zo hooguit iets met het xx/ox te maken kunnen hebben, maar daarvoor moeten ouders wel volledig bekend zijn (stamboom) op volgens mij 9 generaties...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:45

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:47

Aan een foto heb je vrij weinig hoor :+ Het gaat allemaal om het papiertje, dat als eerste, dan het paard zelf. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:48

Janine1990 schreef:
Aan een foto heb je vrij weinig hoor :+ Het gaat allemaal om het papiertje, dat als eerste, dan het paard zelf. :)

nee omdat jullie het over het exterieur hadden :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:50

Euh... Goed, die vat ik niet helemaal.
Om jouw pony in het A-register in te schrijven, zal er toch naar het papier moeten worden gekeken...
En mijn vraag aan jou was, is het volledige papier bekend? Of staat er onbekend????

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:50

bij de ouders staat onbekend :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:51

Nou, dan kan er dus niet worden opgenomen in het A-register. Dus inschrijving kan ter registratie van de chip als je het mij vraagt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:52

Janine1990 schreef:
Nou, dan kan er dus niet worden opgenomen in het A-register. Dus inschrijving kan ter registratie van de chip als je het mij vraagt.

oke, dan ben ik dus voor de gek gehouden haha, ik vond het al een beetje vaag

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:53

Het NRPS is begonnen als stamboek wat paarden en pony's registreerde waar een minimum precentage OX bloed in moest zitten.
Later is het inderdaad mogelijk geworden om paarden waarin geen OX in zit te registreren. Dat werd dan omschreven als XX/OX precentage ..,..% waarvan minder dan 5% arabisch bloed.

In de praktijk betekende dat ze hengsten als dekhengst opnamen die eerder bij het KWPN waren afgewezen als dekhengst. Dat heeft ze inderdaad de oneervolle titel "afval putje van het KWPN" opgelevert. Tegenwoordig keuren ze ook wel paarden goed die niet eerst bij het KWPN zijn aangeboden.

Maar het verschil was dus vroeger dat ze daar een flinke scheut arabisch bloed in het paard wilden zien.