grootte twee en half jarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda2B

grootte twee en half jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:45

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit Topic hier goed staat en of er misschien al topics over zijn, maar toch wilde ik het even proberen.
Op onze stal hebben we een merrie staan van mei 2007, nu bijna 3 jaar dus. Vader is Corland, moeder was een stermerrie van Quickstar die internationaal gesprongen heeft.
Op dit moment is de merrie ca. 1.55 m en de eigenaar is nu bang dat ze te klein zal blijven en wil haar aanrijden en direct doorverkopen, terwijl het eigenlijk de bedoeling was dat hij haar als veelbelovend paardje zou aanhouden, mogelijk ook als fokmerrie.
Ze is als tweejarige behoorlijk vol geweest, maar staat momenteel weer vrij hoog op de benen en is achter overbouwd.
Ik vraag me echter af hoe groot die kans is dat ze echt te klein is... hebben jullie ervaringen met merries die langer zijn doorgegroeid?
Ik weet dat mijn eigen ruin 1.56m was toen ik hem als driejarige kocht, en hij is uiteindelijk nog 1.63 m geworden. Enig idee hoe het zit met merries? Heb zelf altijd gehoord dat merries minder lang doorgroeien, maar hoe zit het in de realiteit?

ChefsSpecial

Re: grootte twee en half jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:49

Even een stipje, ben wel benieuwd. Heb zelf een merrie van 2.5 waarvan ik stiekem hoop dat ze nog flink door groeit.... ;) Hoewel ze nu niet te klein voor me is....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:02

1.55 is niet groot voor een paard wat nu 3 word... zal wel wat groeien maar over het algemeen zal het absoluut geen paard van 1.65 worden, wat dan een mooi maatje zou zijn..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:05

Dat kan ontzettend wisselen. Er ken meerdere paarden die met 3 jaar nog geen 1,60 m. waren maar later helemaal uitgegroeid op 1,67 m. uitkwamen.

Mijn merrie is nu ook 1,55 m. maar haar moeder is ook nog heel lang doorgroeid. Die was op 3 jarige leeftijd ook nog geen 1,60 m. en ze was pas met 7 jaar helemaal uitgegroeid en nu 1,68 m.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:09

Tis idd moeilijk te zeggen..Overgewicht heeft een nadelige inlvoed op de groei. Zo was mijn merrie op 2/3 jarige leeftijd ontzettend dik en ze is zelf helaas niet groter geworden dan 1.58m
Ze fokt wel enorm grote veulens, allemaal 1.65 en groter, dus wss had ze zelf ook groter moeten worden.

Ik zou het aankijken de komende tijd, ze groeien iig tot een jaar of 6 door in de hoogte. Dat ze overbouwd s nu, wil iig zeggen dat ze nog aan het groeien is. Zorg iig dat ze niet weer te dik wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:13

Enige wat je kan doen is afwachten. Het is niet groot maar de mogelijkheid is er zeker dat ze dik boven de 1.60 wordt. Maar een merrie met heel veel maat zal het waarschijnlijk niet worden. Ik zou de merrie tot haar 4e de kans geven.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 14:37

Bedankt voor de reacties, vooral de reactie van Suzanne, daar stond ik van te kijken!
Ik voer de paarden in de opfok bij ons op stal niet zelf... maar ze is nu in elk geval niet meer te vet.
Helpt het om haar te dekken (wat wel eens wordt gezegd) of haar nog een jaar te laten staan, of kunnen we in het voorjaar de training rustig gaan oppakken?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:17

Als je haar gaat dekken zou je juist eerder de groei remmen. Soms doen ze dat wel eens bij hele grote merries.
Aan de andere kant is zo'n jong lichaam er nog helemaal niet klaar voor om een veulen op de wereld te zetten en je ziet dus ook vaker dan normaal complicaties bij hele jonge paarden.

Je moet het echt per paard bekijken. Als die van jou nog erg overbouwd is op 3 jarige leeftijd, zou ik dr nog laten staan of alleen licht werk doen, zoals 2x per week een beetje longeren.
Is ze al helemaal 'af' en in verhouding kun je rustig aan wat meer gaan oppakken.
Kijk gewoon naar je paard, en pas je aan op wat zij aangeeft.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:18

ff offtopic, 3 jaar en dan dit jaar dekken is toch niet zo heel vroeg :S gebeurd heel erg vaak hoor!

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:28

Ff voor de duidelijkheid, het paard is niet van mijzelf, dus de uiteindelijke keuze maak ik niet, wel rijd ik de paarden voor de eigenaar, dus heb er wel invloed op, vandaar dat ik jullie meningen vraag.
Ik vraag niet om tips over het hoe en wat van zadelmak maken en trainen van paarden, het gaat me puur om wat je wel eens hoort zeggen m.b.t. het uitgroeien van paarden! ;-)
Eén van de verhalen die ik gehoord heb, is een driejarige merrie dekken om haar groter te laten worden, en dan pas met vier inrijden..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:38

Je vraagt zelf of je haar moet laten staan of oppakken. Er is ook een middenweg die je kunt bewandelen.
Groei en (de hoeveelheid) training gaan hand in hand, vandaar mijn antwoord..
De goede keus kun je alleen maken door naar het paard te kijken.

Dekken met 3 jaar kan wel, vind het nog jong, maar het is onzin dat je paard daar van zou groeien. (ja in de breedte door het veulen! :D )
Logisch ook, want alle energie die normaal in het groeien gaat, gaat dan juist naar de groei van het veulen.
Bij erg grote merries dekken ze al met 2 jaar, maar daar zie je dus ook complicaties ontstaan omdat ze eigenlijk nog niet klaar zijn om een veulen te dragen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:32

Toen wij onze merrie kochten was ze 2,5 jaar en mat 154,5m. Ze is nu 7,5 en is helaas blijven steken in de E-pony maat ,nl 156,9m. Voor een E-tje een mooie maat maar voor paard net te klein. Maar het is natuurlijk niet gezegt dat dat ook geld voor een ander paard.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:51

hmm moeilijk hoor
1.55 met drie is gewoon klein ..merries groeien vaak nog heel lang door ..maar dan nog denk ik niet dat ze boven de 1.61./1.62 zal uitkomen ....Met Quickstar zat dat risico er natuurlijk in ..en dat zijn dan ook nog eens geen laatbloeiers en Corland durft ook nog eens makkelijk te verkleinen ..ik heb dit haar een Corland merrieveulen uit een grote moeder van 1.72 en het is helaas ook het kleinste veulen van de bende
probleem met dekken van een jonge merrie is dat de groei dan even stagneert om pas na het veulen weer door te gaan
mijn 18 maander uit een merrie van 1.62 is verleden week gemeten op 1.60 , de 2 driejarigen zaten op 1.66 en 1.67

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:56

Ik heb er ene van 20 maanden die al 1.65m is. Die mag van mij best wat stoppen met groeien want als dit zo door gaat heb ik straks een merrie van 1.75m en dat is nou ook niet de bedoeling.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:01

Ik heb een 2,5 jarige gehad die 1.53 was toen ik em verkocht.
Nu is het dier inmiddels 1.62. Paardje is nu 4,5..
Er is dus nog 10 cm bij gekomen.

Overigens erg kort door de bocht om als fokker te zeggen dat ze verkocht wordt als ze te klein blijft.
Ik snap wel dat ze voor zijn maatstaven te klein is, maar wat als het een crack blijkt te zijn??
Gezien het bloed wat ze voert, zou het toch een heel leuk sportpaard kunnen worden..
En als ze goed presteerd zal ze ook dr predicaten halen.. en wie weet is ze over een paar jaar alsnog flink gegroeid...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:17

femmefatale1 schreef:
Overigens erg kort door de bocht om als fokker te zeggen dat ze verkocht wordt als ze te klein blijft.
Ik snap wel dat ze voor zijn maatstaven te klein is, maar wat als het een crack blijkt te zijn??
Gezien het bloed wat ze voert, zou het toch een heel leuk sportpaard kunnen worden..
En als ze goed presteerd zal ze ook dr predicaten halen.. en wie weet is ze over een paar jaar alsnog flink gegroeid...

Dat is helemaal niet kort door de bocht maar eigen keuze. De ene wil een zwarte en de andere een grote.

Trouwens blijkt te zijn, zou het kunnen worden, als en wie weet, klinkt allemaal erg onzeker en misschien wil die eigenaar meer zekerheid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:23

sarabande schreef:
femmefatale1 schreef:

Dat is helemaal niet kort door de bocht maar eigen keuze. De ene wil een zwarte en de andere een grote.

Trouwens blijkt te zijn, zou het kunnen worden, als en wie weet, klinkt allemaal erg onzeker en misschien wil die eigenaar meer zekerheid.

Maar het fokken met paarden geeft nooit zekerheid.. als je zekerheid wilt moet je niet fokken, maar een paard kopen wat aan de eisen voldoet..
Ik ben van mening dat je een paard zeker de kans moet geven tot hij 4 jaar is, dan pas krijgt een paard een beetje model en kan je zien wat voor capaciteiten hij heeft..

Maar dat is mijn mening :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:26

sarabande schreef:

Ja precies, ik zie het zelf ook niet zitten om met een E-pony te gaan rijden.
Nou heb ik bij deze nog wel hoop op een goede 1,60 m. maar goed...

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:27

Ik ben het helemaal Besita eens. Quick star zijn idd. vaak kleintjes. Corland volgens mij niet... Hoe groot is de moeder? Ik denk dat in de regel het een klein paardje zal blijven. Als je geluk hebt zal ze een uitzondering zijn en boven de +/- 1.62 uitkomen. Dat ze nog overbouwt is is een goed teken. Meestal groeien ze dan nog een stukje door.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:34

femmefatale1 schreef:
Maar het fokken met paarden geeft nooit zekerheid.. als je zekerheid wilt moet je niet fokken, maar een paard kopen wat aan de eisen voldoet..
Ik ben van mening dat je een paard zeker de kans moet geven tot hij 4 jaar is, dan pas krijgt een paard een beetje model en kan je zien wat voor capaciteiten hij heeft..

Maar dat is mijn mening :+

Daarom laat de fokker ze uitgroeien tot het 3e jaar en dan neem je de beslissing die voor ieder anders is, maar bij jou past. Wachten tot 4 jaar en daarna weer tot 5 jaar tot het wat wordt doen de meeste fokkers niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:19

Klopt maar toch kunnen ze je nog verbazen door na het 4de/5de jaar nog door te groeien. Maar ik begrijp dat niet iedereen daarop wil wachten, heel begrijpelijk.
Degene die de gok neemt heeft mazzel als ze zo laat nog ineens gaan groeien.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:28

het probleem is met "te klein " is dat ze veel kwaliteit moet hebben want commercieel zijn ze niet als ze met 3-4 jaar onder de 1.60 blijven ..je zit gelijk beperkt in de afzetmarkt
met voldoende kwaliteit kan je zo'n paard laten " rijpen " ..en op 7-8 jarige leeftijd vind zo'n paard ( met kwaliteit !!) dan altijd zijn weg bij een goede ruiter ..daar zijn zat voorbeelden van in de springsport !!

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 13:30

De fokker neemt inderdaad een afweging, hij gaat dit jaar een aantal merries ruimen, en degenen waar hij in zijn ogen het meest mee kan, mogen blijven...
De moeder was trouwens rond de 1.65m maar haar eerdere veulens waren allemaal normaal van grootte volgens mij. Dit was de eerste keer dat er gefokt is met Corland met haar en ook de eerste keer dat ze een merrie gaf...

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:36

Mijn merrie die heb ik met 2,5 gekocht en die was toen 1.57 en die zag er nog echt veulenig uit.
tot haar 7 jaar heeft ze gegroeid en was toen 1,67 en ook een echt paard geworden een echte laat bloeier dus.
mijn ruin was 1,64 en die is dus nooit groeter geworden!!
Zal per paard verschillen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:42

Linda2B schreef:
De fokker neemt inderdaad een afweging, hij gaat dit jaar een aantal merries ruimen, en degenen waar hij in zijn ogen het meest mee kan, mogen blijven...
De moeder was trouwens rond de 1.65m maar haar eerdere veulens waren allemaal normaal van grootte volgens mij. Dit was de eerste keer dat er gefokt is met Corland met haar en ook de eerste keer dat ze een merrie gaf...

dat is inderdaad alleen een beslissing die hij kan nemen en overwegen :j Ik zou bvb ook heel erg twijfelen ..aan de andere kant kent hij de moeder goed en de andere producten en kan dat ook meespelen in de beslissing ..