Laten dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 13:31

Aangezien het rijden en zelfs het grondwerk verdomd moeilijk gaan,
denk ik eraan Kira te laten dekken..
Denk dat ze bij vele mensen al lang biefstuk was geweest.
Vorige 2 weken ging het super, en gisteren ging het echt rotslecht.
ze heeft zelfs uit het niets 2x gesteigerd..
Zelfs mijn lesgeefster vroeg of het niet beter was haar gewoon op de weide te zetten.
Of haar te verkopen, maar dat krijg ik niet over mijn hart.
Wie weet waar komt ze dan terecht, en waarschijnlijk ligt ze dan na een dikke week in de winkel als biefstuk...
Dus denk ik eraan haar te laten dekken en haar veulen bij te houden en later als rijpaard te gebruiken..
Maar dan is mijn vraag, door wat voor hengst zou ik haar laten dekken?
Ze staat zelf redelijk hoog in het bloed en mijn voorkeur gaat uit naar een iets groter paard dan haarzelf(1.57)
Ik ben ook meer van het springen dan van de dressuur.
Voor mij is het rijden niet het belangrijkste(heb nu ook weer 3 weken niet gereden uit schrik de grondwerklessen te verpesten, maar
daar was het rijden zelfs niet voor nodig)
Maar ik heb haar ook niet gekocht om zomaar te hebben en op de weide te zetten.
Even ter info : Shakira heeft geen papieren en is een Volbloed x Draver

Afbeelding

heb momenteel niet echt een betere foto.

Nienkie

Re: Laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:43

Maar heeft je paardje een slecht karakter of is er iets gebeurd (in het verleden) waardoor het rijden/grondwerken niet wil?
Als je paardje echt geen leuk karakter heeft zou ik een hengst zoeken die wel een goed karakter heeft....

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 13:53

niet dat ze een slecht karakter heeft, maar ze is echt enorm koppig. Ik schrok er zelf eigenlijk wel van toen ze ging steigeren, heeft ze anders nog nooit gedaan..
Er is in het verleden niets gebeurd dat ik weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:10

Waarom zou je fokken met een te klein paard zonder papier dat volgens jou ergens anders allang biefstuk was geweest? Dan fok je toch weer zo'n paard, daar zit niemand op te wachten.
Het geld dat je kwijt bent aan dekken en het opfokken van een veulen kan je misschien beter gebruiken om deze merrie te laten corrigeren en doorrijden, of om een braver rijpaard te kopen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:13

[***] schreef:
Waarom zou je fokken met een te klein paard zonder papier dat volgens jou ergens anders allang biefstuk was geweest? Dan fok je toch weer zo'n paard, daar zit niemand op te wachten.

Heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen. Daarnaast kost een veulen ook veel geld, moet je 3 jaar wachten en hopen dat alles goed gaat. Daar kun je een leuk ander paardje voor kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:18

nou ik zeg doen als jij dat wil en heel veel mensen hebben wel; veel belang bij zo'n type paard. die zijn niet zo duur in aanschag etc. Maar sommige zijn verwend en vinden dit te min, zou er gewoon een leuke hengst op zetten. Als je weer een topic plaats zou ik de reden er niet bij zetten hiet op bokt, want je kan verwachten dat je nooi een fatsoenlijk volwassen antwoord krijgt.

onnTopic. Daar vroeg je tenslotte ook om.
Ik zou voor een hengst gaan die rond de 1.62 meter is met een cool karakter die hij ook vererft, ik zou echter wel een volbloed erop doen.Zodat je het ras nog iets in stand. Maargoed wil jij er een ander erop moet je dat gewoon doen als je het financieel kan.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:45

Barvrouwke schreef:
[***] schreef:

Heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen. Daarnaast kost een veulen ook veel geld, moet je 3 jaar wachten en hopen dat alles goed gaat. Daar kun je een leuk ander paardje voor kopen.

Omdat ik haar vorige veulen ook heb gekend.
Vanaf dat hij geboren was en ik kan je zeggen, het karakter had hij van zijn vader en het soms koppige van zijn moeder.
Maar in omgang was hij helemaal anders.
Om te wachten zit ik echt niets mee in.
dan had ik ze al lang verkocht en een spring of dressuurpaard gekocht.
ook al kan ik 3 jaar niet rijden, er zijn andere dingen genoeg die je kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:14

volbloedfan schreef:
nou ik zeg doen als jij dat wil en heel veel mensen hebben wel; veel belang bij zo'n type paard. die zijn niet zo duur in aanschag etc. Maar sommige zijn verwend en vinden dit te min, zou er gewoon een leuke hengst op zetten. Als je weer een topic plaats zou ik de reden er niet bij zetten hiet op bokt, want je kan verwachten dat je nooi een fatsoenlijk volwassen antwoord krijgt.

Ik zou voor een hengst gaan die rond de 1.62 meter is met een cool karakter die hij ook vererft, ik zou echter wel een volbloed erop doen.Zodat je het ras nog iets in stand. Maargoed wil jij er een ander erop moet je dat gewoon doen als je het financieel kan.

Wat een kul antwoord. Een volbloed op een volbloed x draver om het ras in stand te houden? :(:)

Of een paard nou goedkoop is of duur dat maakt niet uit, ze moeten altijd een goed karakter hebben en dat heeft deze merrie niet, dus dat is in mijn ogen geen fokmateriaal.

Een merrie is een fokmerrie als ze genetisch interessant is, gezond en braaf is, bovengemiddelde kwaliteiten en liefst ook prestaties heeft laten zien t.o.v. de rest van de paardenstapel.
Een merrie is geen fokmerrie als ze voor niks anders deugt en dus maar een veulen moet krijgen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:31

Ik denk dat je realistisch moet zijn. Je hebt nooit zekerheid van een goed karakter, ook al is de vader het liefste paard van de wereld. Die zekerheid wordt nog meer verkleind door het karakter van de moeder. Die heeft ook een groot aandeel in de aard van het veulen, waarschijnlijk nog wel meer dan de hengst.

Wat wil je nog die 3 jaar doen met je veulen? Natuurlijk kun je het poetsen en ermee wandelen, maar de eerste 2 jaar is het voor een veulen toch het leukst om in een kudde of de opfok lekker te niksen en te leren van andere paarden. Met je merrie kun je nu en straks dus ook niet alles en dan is er niet veel te doen... Natuurlijk is je paard voor jou het liefste paard van de wereld maar geloof me, als je een jong paard koopt of een veulen dan heb je daar net zo'n band mee als met het veulen van je paard. Mocht je het ooit moeten verkopen is dat ook lastiger als er geen papier bijzit. Plus als het dan ook nog het karakter van de moeder heeft, is er vaak maar één plaats waar hij terecht kan.

Het is een groot risico om een paard groot te brengen. Er kan van alles gebeuren met het veulen, maar ook met je merrie. Sommige merries zijn nu eenmaal niet zo geschikt om zich voort te planten. Zo'n paard is een risico, misschien wel gevaarlijk en dat kan zijn veulen ook worden, dat zou toch zonde zijn?
Je moet het zelf weten, maar het genoemde alternatief biedt natuurlijk wel veel voordelen. Dan weet je voor een veel groter deel wat je hebt, en kun je iig bij een jong paard meteen aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:33

volbloedfan schreef:

Nee hoor, de TS vraagt heel duidelijk: Laten dekken of niet?
En dat is precies waar ze van iedereen antwoord op krijgt.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:12

[***] schreef:
Een merrie is een fokmerrie als ze genetisch interessant is, gezond en braaf is, bovengemiddelde kwaliteiten en liefst ook prestaties heeft laten zien t.o.v. de rest van de paardenstapel.
Een merrie is geen fokmerrie als ze voor niks anders deugt en dus maar een veulen moet krijgen.

Helemaal mee eens. TS; jouw merrie is geen fokmerrie. Je geeft aan dat je het niet erg vind om 3 jaar te wachten. Beste oplossing is dan een veulentje te kopen. Kun je zelf selecteren op karakter en andere eigenschappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:12

het hoeft ook geen fokmerrie te zijn . ze wil gewoon een veulen, kijk anders ff op wiki wat een fikmerrie inhoud, dat is geen merrie die 1 veulen krijgt en het is ook geen merrie zonder papier. Dat vind ik een kul antwoord!@

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:17

Ik zou ook 2x nadenken voordat ik deze merrie zou laten dekken. Daar ga ik helemaal met Janne mee
Wel kan ik me voorstellen dat je om emotionele redenen graag een veulen van je merrie zou willen.

IK zou je de raad willen geven om a.s. voorjaar eens bij fokkers te gaan kijken en een leuk veulen te kopen. Want hoe leuk fokken ook is (spreek uit ervaring), als je een veulen koopt kun je uitkiezen wat je wilt hebben en kieskeurig zijn. En het is gewoon veel goedkoper..
@ volbloedfan; denk om je hart en adem in en uit!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:24

Meisje meisje...geen enkel paard is van nature gemeen of zal even steigeren om de baas te pesten!
Ik raad je aan om een goede instructeur/trice te zoeken die zich kan inleven in een paard. Bij die van jou zijn waarschijnlijk al heel veel dingen goed fout gegaan! Begin niet aan een veulen als deze al niet te hanteren is, dan heb je er zodirekt 2 n.l!
Op de foto ziet het paardje er erg schraal uit, weet niet van wanneer deze foto is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:30

PS...Net even in je profiel gespiekt, maar draver maal ( neem aan engels) volboed is geen makkelijk paard om "even" te rijden!
Moeilijke kruizing, die dus een ervaren lesgever nodig heeft!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:10

aerdenhout1 schreef:
Meisje meisje...geen enkel paard is van nature gemeen of zal even steigeren om de baas te pesten!
Ik raad je aan om een goede instructeur/trice te zoeken die zich kan inleven in een paard. Bij die van jou zijn waarschijnlijk al heel veel dingen goed fout gegaan! Begin niet aan een veulen als deze al niet te hanteren is, dan heb je er zodirekt 2 n.l!
Op de foto ziet het paardje er erg schraal uit, weet niet van wanneer deze foto is?

Ik heb een ervaren lesgeefster hoor. http://www.liesbethmilan.be/
En we zijn nog niet onder het zadel bezig, we zijn nu vooral bezig met haar te rechtrichten.
Omdat ik ook niet weet hoe ze is ingereden, maar ik weet wel dat ze nogal problemen had met haar balans te vinden in een piste.
deze foto is nu wel al een tijdje geleden.
Zal eens kijken of ik een recentere foto heb..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:16

Waardoor steek je alle dekkosten en veulenkosten niet in een proffesioneel iemand die je paard kan corrigeren en goed doorrijden?
Heb jij jaren lang nog plezier van en je paard ook in plaats dienen als 'eenmalige fokmerrie' en 'grasmaaier' :) .
Geen enkel paard is verpest of niet te rijden . :)

Ik zou niet dekken, en het geld beter gebruiken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:49

Dit paard is juist in hele nette conditie, ik zie een alles behalve schraal paard.
Voor de rest sluit ik mij bij Janne aan en wil je nog meegeven dat de door ons gefokte veulens altijd merendeel van het karakter van moeders meekregen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:53

Niet laten dekken, óf een leuk veulen/3 jarige kopen of die merrie professioneel laten corrigeren. Ik zou hier ook geen veulen uit ''fokken'' om de zelfde redenen als janne.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:08

volbloedfan schreef:

Er zijn genoeg meer bruikbare paarden die heel goedkoop zijn. Echt geen argument om nog een slecht paard erbij te fokken.

Je zegt eigenlijk: Ze heeft een moeilijk karakter. Ook dit is erfelijk kan ik je zeggen.

Ik zeg..zeer beslit NIET mee fokken

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:53

sorry maar ook ik zeg, niet mee fokken! ze heeft geen papier, stokmaat van maar 1.57 en ze is rijp voor de biefstuk zeg je zelf...
ALLES is erfelijk! en dan nog, het kost veel geld als je het veulen wilt houden, mocht je hem willen verkopen raak je hem aan de straatstenen niet kwijt.. dat is al moeilijk bij goed gefokte goed bewegende veulens, laat staan bij zo een! sorry bedoel het niet rot hoor maar je moet er echt beter over na denken.. karakter is nl een zeer belangrijk punt en zoals ik al zei, alles is erferlijk!
gewoon verkopen en een heel leuk nieuw paard voor kopen! tuurlijk dat is even zwaar, maar daarna heb je tenminste weer plezier met je paard, je hebt er helemaal niks aan zo, het enige wat je kan doen is ernaast staan en als je erop zit stijgert ze.. lijkt me nou niet erg plezierig..

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:07

Vanuit een andere kant bekeken. Je zegt dat je nu 3 weken niet gereden hebt. Hoe ziet het rijschema er een beetje uit? Als je een paar keer achter elkaar rijdt en je paard dan 3 weken niet berijdt is het voor een paard niet te begrijpen. Los van alles wat je doet met je paard als je niet rijdt, longeren enz.

Ik zou zeker niet gaan fokken met dit paard. Het geeft teveel risico wbt karakter etc.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:14

volbloedfan schreef:
het hoeft ook geen fokmerrie te zijn . ze wil gewoon een veulen, kijk anders ff op wiki wat een fikmerrie inhoud, dat is geen merrie die 1 veulen krijgt en het is ook geen merrie zonder papier. Dat vind ik een kul antwoord!@

Dat kul antwoord wordt dan wel door iedereen hier bevestigd.
De TS vraagt iets, daar krijgt ze antwoord op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:47

"Ze wil gewoon een veulen .... "

Koop er dan een zou ik zeggen, fokken met deze merrie is vermeerderen, natuurlijk zijn er zat mensen die een papierloos veulen willen, omdat deze veulens goedkoop zijn.
Dekgeld, dierenarts etc krijg je niet terug voor een dergelijk veulen.
Zelfs goede fokkers die met merries fokken die minimaal 3 keer keur zijn (moeder en grootmoeder ook) hebben zelfs moeite om winst te draaien.
Laat staan met een kruising draver merrie.

De markten staan al overvol met dergelijke kruisingen.

Plus het karakter van de merrie...

En dan nog een goede hengst erop zetten is ook geen garantie voor een goed veulen, het blijft altijd 50% ma en 50 % pa.

Al zou je er totilas op zetten, dan kan er nog een veulen uitkomen dat niet goed kan bewegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:53

CM_ schreef:
"Ze wil gewoon een veulen .... "

Dat zegt de TS niet, dat maakt iemand anders ervan.

Maar goed, ze vroeg meningen, die heeft ze wel gekregen geloof ik :Y)