Merrie als tweejarige laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carrembally

Merrie als tweejarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 16:06

Titel lijkt me duidelijk.

We hebben nu een bijna 2 jarige ( april 2008) Vaillant x Kroongraaf x Abgar xx. We twijfelen of we hem dit jaar dekken of wachten tot volgend jaar. Merrie meet nu 1,61M. We willen hem uiteindelijk nog wel voor de keuring doen om het sterpredikaat proberen te halen. :P

Wat is jullie advies?
:o

Cassidy

Re: Merrie als tweejarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:08

Nog een jaartje wachten, het liefst twee.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:10

ik denk dat als je nog op je paardje wilt rijden
je haar beter nog een jaartje kan laten staan, inrijden
zodat zij ook meer conditie heeft voor de bavalling en dan laten dekken.
weet je al welke hengst het beste bij haar past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:11

Als je naar de keuring wilt dan zou ik als 3 jarige gewoon naar de keuring gaan en niet laten dekken. Bij een merrie van 1.61 zie ik het voordeel van als 2 jarige dekken ook niet.
Erg grootramige 2 jarigen die als 3 jarigen toch nog niet klaar zijn voor de keuring kunnen baat hebben bij een iets stabielere groei door ze te laten dekken, dan gaat het wat gelijkmatiger. Maar dat zijn dan 2 jarigen van richting de 1.70

En bovendien, als je als 3 jarige naar de keuring gaat dan heb je ook een beter idee van de min- en pluspunten van de merrie en wat voor hengst er bij zou passen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:11

Ik denk dat de zoekfunctie ook aardig wat nvragen beantwoord :)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:12

Het lijkt mij verstandiger om inderdaad 1 à 2 jaar te wachten tot de merrie wat meer volgroeid is en het lichaam ook een drachtigheid kan verwerken.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:28

wachten tot ze is uitgegroeid!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:56

Er zijn bij ons in de buurt best veel fokkers die het doen. Let alleen wel op dat je vaak tijdens de dracht de groei stil legd. Wij hebben om de groei van mijn eigen merrie stil te zetten,ook als 2 jarige gedekt.Ging super.
Met een merrie die maar 1.61m meet zou ik het persoonlijk niet doen.
Ow en in de natuur gebeurd het ook gewoon ;)

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:59

'Hem' laten dekken heeft sowieso niet zoveel zin denk ik.

Zoals de andere al zeggen, Nog lekker even wachten

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:59

Ik zou nog even 1 of 2 jaartjes wachten..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:02

zeer zeker nog een jaartje mee wachten! mijn merrie is met 2 gedekt en nu weer ( nee niet door mij heb haar drachtig gekocht ) maar zou het nooit of te nimmer zelf doen!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:04

Bij ons is er een paar jaar geleden een merrie bevallen, die toen bijna 3 was.
Merrie en veulen waren toen bijna dood, veulen had niet genoeg plaats en draaide op het allerlaatste moment.
Het veulen strekte 1 been en doorboorde de baarmoeder waardoor de merrie volledig open scheurde.. Ipv 2 aparte gaten had ze nog 1 opening.
Nu is die merrie 3 keer geopereerd, maar telkens scheurde het terug open. Nu wouden ze haar nog 1 kans geven. Want elke keer na de operatie vermagerde ze verschikkelijk, omdat ze geen vast voedsel mocht krijgen.
Nu is er dus voor de 4de keer geopereerd, maar ze hebben enkel de helft toe genaaid, en laten haar nu terug bekomen op de weide. Binnekort wordt ze volledig dichtgenaaid. En hopelijk zal het genezen, want anders zal deze merrie worden laten ingeslapen.
Veulen is ok :)
Dus zeker genoeg info vragen en laten chekken door dierenarts!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:28

[***] schreef:
En bovendien, als je als 3 jarige naar de keuring gaat dan heb je ook een beter idee van de min- en pluspunten van de merrie en wat voor hengst er bij zou passen.

Wat voor hengst erbij past weet je na 2 veulens..i.p.v. een meetlat waar geen genen in zitten. :D

natascha77 schreef:
wachten tot ze is uitgegroeid!

Dat is 6-8 jaar

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:37

Bij sommige stamboeken worden de veulens van 3 jarige moeders niet opgenomen in het hoofdstamboek ... om even een idee te geven wat de meeste Stamboeken ervan vinden om een veulen van 2 jaar te laten dekken!!! :(

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:18

volgens mij wordt bij het KWPN sinds enkele jaren geen driejarige opgenomen met een veulen aan de voet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:37

Ik denk dat je het van paard tot paard moet zien. Heb je een 2-jarige die vroeg in het jaar geboren is en dus tegen de tijd dat ze gedekt wordt zowat 2,5 jaar oud is kan je het overwegen. Ik heb het gedaan met de oudste merrie hier thuis omdat wij zeker wilden zijn dat ze drachtig zou worden. Die merrie is begin februari geboren en was op 2-jarige leeftijd behoorlijk volgroeid. Haar groei is trouwens niet gestopt tijdens de dracht. Als de merrie voldoende voer en genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt zal de groei niet stoppen. Maar zoals gezegd moet je dit van paard tot paard bekijken.

Moet er wel bij vermelden dat ze daarna pas weer gedekt werd op 4 jarige leeftijd.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:06

mijn merrie is op 3 jaar gedekt. dat was een noodzaak. Dekgeld was betaald en het was voor mijn 14 jarig merrie bedoeld maar ze raakt niet zwanger na 6 pogingen. en dus andere merrie zoeken en heb ik die 3 jarige genomen omdat die nog een jaartje op wei moet. alles was goed gegaan. ook de bevalling. alleen nadeel is dat ze van zwangerschap (heel groot veulen!) wel haar rug wat ingezakt is.

carrembally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 13:43

Allen,

bedankt voor de reacties. We hebben besloten haar nog een jaar de wei in te sturen en pas als 3 jarige te laten dekken.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:43

carrembally schreef:
Allen,

bedankt voor de reacties. We hebben besloten haar nog een jaar de wei in te sturen en pas als 3 jarige te laten dekken.

denk dat het het juiste besluit is!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:02

Ik zou haar zo wie zo niet laten dekken op 2 jarige leeftijd. Ik vind 3 jaar zelfs een twijfel geval en per paard verschillend.

Indien je met haar naar de keuring wil gaan zou ik haar eventueel in het keuringsjaar laten dekken.

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:25

Lijkt mij een mooi besluit.
Lekker nog even laten groeien en spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:28

Heel verstandig... Goed besluit om er nog even mee te wachten :)

Een merrie van 2 is nog maar 'n kind.
Je laat een mensenkind van 12 ook nog geen kleinkinderen produceren. Beetje 't zelfde verhaal.

Met wat gezond verstand is het logisch te beredeneren dat je pas aan nakomeling moet gaan denken als het paard volwassen en uitgegroeid is. Tenminste, dat is het beste voor 't beestje, en dan issie geestelijk ook beter toe aan nageslacht.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:51

Mijn paard is als 2 jarige per ongeluk gedekt. Verder wel alles goed gegaan enzo. Paard was een fantastische moeder. Dus het kán wel, maar lijkt me wel zo verstandig om op zijn minst nog 1 jaar te wachten.

jarver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:49

We dekken onze merrie's altijd op 2 jarige leefijd en zijn allemaal groot genoeg geworden ect en doen het gewoon goed in de sport
En mijn merrie is afgelopen jaar gewoon ster geworden met haar veulen aan de voet op 3 jarige leeftijd en gewoon geslaagd voor haar ibop

Riandalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:00

ik zou ook nog een jaar wachten ! ;)