KWPN Hengst keuringsklaar maken of eerst de sport in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

KWPN Hengst keuringsklaar maken of eerst de sport in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:53

Hooi,

Ik zit beetje met een dilemma, wat is verstandiger?
Het gaat om een hengst die niet direct voor de fokkerij aangeboden gaat worden, ik wil er eerst mee de sport in! ;)

Echter heb ik een beetje zitten inlezen over de hengstenkeuring, lang niet alles en mis nog veel informatie (als iemand meer informatie heeft (links/boeken/naslagwerk etc.) hoor ik dat graag!) Maar nu wil ik misschien de betreffende hengst met de keuring van 2010/2011 mee laten lopen. Dan is hij 2,5 ;)

Óf ik ga met hem eerst de sport in en als ik daarin eenmaal m'n doel heb behaald, hem aanbieden voor de fokkerij. Maar is het dan nog mogelijk voor een keuring o.i.d.??

Zoals te zien, best onervaren. Het keuringsklaarmaken wil ik niet zelf doen, maar door een proff maar vind het intressant om hier zo veel mogelijk over te weten :)
Hopelijk dat hier goede onderbouwende adviezen kunnen worden gegeven over wat te doen..

Alvast bedankt

Lilliputter

Re: KWPN Hengst keuringsklaar maken, nu of later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:55

Heb je toevallig een foto van hem?

Door het trainen richting de hk zie je snel genoeg of hij er genoeg kwaliteiten voor heeft. Als deze niet voldoende aanwezig zijn voor de hk, heeft eerst de sport geen zin :) Dan zou ik direct kiezen voor de sport en geen fokkerij.

BellyBel

Re: KWPN Hengst keuringsklaar maken of eerst de sport in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:06

Ik heb je een PB gestuurd ;)

Ik vind het alleen zonde om hem op een stal te zetten waar je een smakgeld voor betaalt als je halverwege zegt, ik laat hem niet keuren want hij heeft er geen kwaliteiten voor. Dat vind ik ook zonde, en zou dit graag van te voren al een beetje uitgezocht hebben.

Echter als je hem eerst de sport in doet, kun je altijd toch beslissen om hem niet meer te laten keuren? Of doelde je meer op het; laten castreren en gewoon de sport in? Mocht hij er geen kwaliteiten voor hebben, en niet intressant zijn voor het stamboek/fokkerij..

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:40

Ga lekker met hem de sport in. De kans dat je een goedgekeurde hengst gaat krijgen is maar zoooo klein.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:39

Een hengst eerst de sport en daarna aanbieden voor het KWPN houdt dus in dat hij Grand Prix moet lopen met aardige percentages....

Gewoon hakkie takkie doen en that's it. Kan ie lekker paard wezen. 600-700 hengsten worden er jaarlijks aangeboden. 15 worden goedgekeurd. Die overigen zijn aardig wat centjes kwijt aan het hele traject en dan pás kan/moet een hengst het terug gaan verdienen.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:44

Ik heb stalling waar die ook als hengst lekker paard kan wezen :)
Zoals jullie het zeggen ga ik inderdaad lekker de sport in, heb best wel verwachtingen van hem dus wat dat betreft wie weet waar het ons brengt ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:46

volgens mij is het wel zo dat als ze een hengst aanwijzen na goed scores op de pavo bv, hij wel voorgebracht moet worden zijn geweest als 3 jarige.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:56

Om een hengst via de sport goedgekeurd te krijgen moet hij ver boven zijn leeftijds genoten scoren. Dat betekend over het algemeen inderdaad dat hij moet opvallen in de PAVOcup, VSN trofee(of hoe dat ook heet voor de springpaarden)landelijke concoursen of op latere leeftijd inderdaad Grand Prix.

Bovendien moet hij genetisch interessant zijn en uit een goed nestje komen. (moeder en grootmoeder ster en liever nog veel meer)
Hebben we het nog niet over de gezondheidseissen gehad.

Ik weet niet wat voor een paard je op stal hebt...maar mijn eerste ingeving is..castreren en voor de sport gaan.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:00

Als je er echt zo zeker van bent, kun je de bijvoorbeeld de hengstehouder van de vader er naar laten kijken, eens horen wat hij zegt. Maar je verdient meer aan een goed sportpeerd dan aan een goedgekeurde hengst! Je wil niet weten wat het kost om een hengst te exploiteren....

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:58

het verstandigste is met twee voetjes op de aarde terug keren, voordat je droom in een nachtmerrie verandert

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:09

Hebben jullie allemaal het paard van de TS gezien?

Ik zie nergens een foto of een afstamming staan. Mijn vraag: hoe kan je zo snel oordelen dat het toch niets wordt? Waarom zou de TS het geen kans moeten geven? Niet geschoten is altijd mis toch? En vaak doe je weer een leerzame ervaring op.

@TS: wat voor merrie's zitten er in de moederlijn? Is het een bewezen stam?

Je kunt ook een hengstenhouder bellen om te vragen of dat hij naar je paard wil komen kijken om het te laten beoordelen. Vaak moet je dan eerst wat foto's versturen zodat de hengstenhouder een beetje een beeld heeft. Ze komen natuurlijk niet zomaar bij je langs :)

Een kennis van me heeft dit ook zo gedaan.

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:09

ik ben van mening dat alleen een jong paard hoge ogen kan scoren op een keuring.
als je met een ouder paard aan komt heb je minder kans.
en als hij eventueel goedgekeurd zou worden kun je toch evengoed eerst je hengst laten presteren in de sport.
en idd eerst iemand met veel verstand laten kijken voor je al je geld weggooid
succes ermee!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 10:34

Z'n vader is Vivaldi, z'n moeder is elite en z'n oma (via z'n moeder) is pref keur..

Dus als ik hem op latere leeftijd evt. voor de sport wil aanbieden moet ie uitblinken op de pavo cup, landelijke concoursen etc. Maar als hij dus niet gezien is op z'n 2,5 dan heeft dit ook weinig nut?? Wil hij na z'n sport cariere evt. als ggk hengst door het leven zou hij eiglk al op z'n 2,5 hebben moeten opvallen? Anders kom je er nog nooit door??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:40

als je het via de pavo ed wil, moet hij wel naar de 1e bez zijn geweest.
als je het via de GP wil, hoeft dat volgens mij niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:56

Een hengst moet een goed model, uitstraling, correcte beenstand hebben, extra kunnen bewegen (dus bovengemiddeld, zonder roze bril v/d eigenaar) en uit een bewezen (predicaatrijke) moederlijn komen.

Na zijn sportcarriere kan, maar dan moet hij wel op (int.) GP niveau lopen anders is het niet interresant voor het KWPN.
Lingh en Painted Black bv. zijn beide als 2,5 jarige ook tijdens de eerste bezichtiging op het straatje eruit gebonjourd ;-)
Later wel int.GP...... en dan mogen ze de verkorte dagentest, hier wordt dan het karakter beoordeeld.

HK gaat het ook flink wat kosten wil je het professioneel aanpakken, onderschat dat aspect niet!

De Hengstenkeuring (globaal kostenplaatje)

Het begint al bij het rontgenen met 19 maanden ( € 600,-) ze moeten 100% schoon en gezond zijn op de foto.
Is dit niet het geval, dan hoef je niet te gaan.

Daarna haal je ze als 2 jarige in april/mei binnen en ga je ze op een goed voerschema zetten + supplementen (musclebuilders, zoals bv equitop myoplast iod à € 70,- per pot p/m gedurende tot en met de 1e bezichtiging).

Voor je hem wegbrengt rondom op ijzers zetten à € 85,- per 6/8 weken.

In juli/augustus breng je je hengst als 2-jarige weg en laat je de hengst professioneel klaarmaken tot december. de kosten hiervoor is komen op ong. € 600 per maand, zij brengen hem ook voor op de keuring. (à ongeveer 5 maanden tot aan de 1e bezichtiging)

Vervolgens de kosten voor deelname aan de hengstenkeuring:

Lidmaatschap en op naam zetten € 90,-

Inschrijfkosten 1e bezichtiging € 250,-

Tot dusver heeft het al een heleboel geld gekost......vervolgens als hij door mag naar de 2e bezichtiging dan kost het je nogmaals € 150,- aan inschrijving en van december tot februari klaarmaken à 600 per maand + de bijbehorende supplementen (2 maanden).

Mocht hij door gaan naar de 3e en eventueel aangewezen worden dan gaat het pas echt veel kosten.....zo'n 70 dagen test kost gemiddeld € 10.000 tot € 12.000,- (ook al wordt hij eerder naar huis gestuurd!)
Exclusief dat ze voor de test in Utrecht compleet hergekeurd moeten worden en testen afnemen (zaad, cornage) etc. (dit komt ook neer op zo'n € 1500,-

Wordt de hengst goedgekeurd: inschrijving KWPN € 1000,- + elke jaar lidmaatschap à € 1000,- om je GGK hengst te handhaven.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:00

Het begint al bij het rontgenen met 19 maanden ( € 600,-) ze moeten 100% schoon en gezond zijn op de foto.

Uhm, waar laat jij ze keuren????? Ik betaal ong 300 bij een PROK erkend station....
Enne, die Corland van vorig jaar had ook OCD als ik me niet vergis....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:03

dots83 schreef:

Uhm, waar laat jij ze keuren????? Ik betaal ong 300 bij een PROK erkend station....
Enne, die Corland van vorig jaar had ook OCD als ik me niet vergis....

Ik heb een gemiddelde prijs genomen (landelijk), zelf weet ik een adresje voor € 250,- maar ik ken er ook van € 800,- ;-)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:09

aha ok, laatste keer moesten we 225 betalen aan huis, maar hadden we er 10 ofzo :D
Het is idd een erg dure zaak om een hengst voor de keuring te doen....

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:25

Dus als ik hem via de sport (GP met leuke percentage's wil doen) hoeft hij niet naar de eerste bezichtiging??? In alle andere gevallen wel... Anders kan ik hem net zo goed zelf gaan trainen, en naar de eerste bezichtiging sturen puur voor dat ie daar is geweest, zonder van een prof hulp te vragen, dure bijzondere voeding etc.

Meoten ze voor een eerste bezichtiging dus rontgen goed gekeurd zijn?? Of sowieso een keuring hebben gehad??

Ik wil hem niet direct voor het fokken, eigenlijk is die daar ook niet direct op aangekocht. Hij is bedoeld voor de sport, en zou graag zo ver mogelijk met hem komen. En als ik kijk naar wat voor paardje het is, heeft het zeker wel de ambitie om op dat niveau te presteren. Het is iets wat in me hoofd kwam spoken.. ;)

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:38

Heb je hem al laten keuren?
Ik zou daar mee beginnen en mocht ie dan echt helemaal goed zijn , dan zou ik eens verder denken. En ik zou joop van uytert bellen om te komen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:45

Als je hem voor de sport hebt aangekocht is het absoluut oninteressant om hem hengst te houden. Vivaldi heeft veel gedekt, dus het is geen one of a kind.
Zelf aanbieden op de keuring kan je beter laten, zonde van de moeite en keuringsklaar maken + keuringen kosten veel geld, duizenden euro's, je geeft aan dat er niet aan uit te willen geven, dus dan is castreren de meest logische stap.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:54

Bedankt! :)
Voorlopig blijft hij iig wel nog hengst,, ;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:03

BellyBel schreef:
Bedankt! :)
Voorlopig blijft hij iig wel nog hengst,, ;)

je kan hem gewoon houden als sporthengst? castreren is enkel nodig als hij lastig is of zo. er zijn veel hengsten die eerst in sport gaan en pas later naar keurig gaan. kijk maar naar moorland totilas! nog nooit gekeurd en enkel sport en dan opeens veel vraag naar.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:05

[/quote]
je kan hem gewoon houden als sporthengst? castreren is enkel nodig als hij lastig is of zo. er zijn veel hengsten die eerst in sport gaan en pas later naar keurig gaan. kijk maar naar moorland totilas! nog nooit gekeurd en enkel sport en dan opeens veel vraag naar.[/quote]

Denk dat totilas wel een klasse en een verhaal apart is!! en ik denk niet dat je moet hopen dat je een tweede totilas hebt .Volgens mij zijn die heeeeeeeel zeldzaam!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:07

Dakario schreef:
je kan hem gewoon houden als sporthengst? castreren is enkel nodig als hij lastig is of zo. er zijn veel hengsten die eerst in sport gaan en pas later naar keurig gaan. kijk maar naar moorland totilas! nog nooit gekeurd en enkel sport en dan opeens veel vraag naar.

Dat zijn alleen de hengsten die succesvol internationaal GP lopen ;-)

Ik weet dromen zijn mooi :z maar wil je bovenstaande bereiken, daar komt toch heel wat meer bij kijken als een talentvol paard op jonge leeftijd.