[TI] overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onley

overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:18

Wie van jullie heeft de stap gedurfd en gezet om zijn warmbloed paard
te verkopen om vervolgens een tinker aan te schaffen.

ik zit er stug over te denken om het te doen en weet me eigenlijk geen raad.
ik heb momenteel een kwpnér waar de klik onder het zadel er niet meer is.
ik heb het gevoel dat ik heb opgegeven en verloren heb...

ik heb hem gekocht als 2 jarige en hem beleerd met begleiding, uiteraard
met ups en downs maar ik krijg steeds meer het gevoel dat hij niet voor mij wil werken
wat mij enorm dwars zit.
Nu was ik op MP aan het neuzen en stuite op een schitterende tinker merrie waar ik naar ga kijken.

Wie van jullie nog meer heeft deze stap gezet om zijn warmbloedje in te ruilen voor een tinker.
ik ben trouwens helemaal weg van bonte paarden, dus dat even ter zijde het is dus geen opwelling of iets dergelijks
op het moment hoe ik het geld bijmekaard had om een paard te kopen heb ik altijd gezegd het moet een bonte merrie worden.
Maar heb toch een schimmel op stal en ook nog een ruin.

Ik vind het toch wel erg moeilijk aangezien ik hem al 6 jaar heb.. wat natuurlijk niet niks is.
ik weet niet of het hier goed staat maar ik het zit me best dwars en moest even me ei kwijt.
Dus kom maar op met je ervaringen. :Y)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:24

Ik was ook naar een tinker wezen kijken maar mij werd gezegt, (ik ben van metzelf wat onzeker en bang georden door gebeurtenissen) dat het misschien niet zo geschikt voor zou zijn.
Omdat ze zo lomp kunnen doen.
Maar eerlijk is eerlijk ik heb er een heel groot zwak voor, vind ze prachtig.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:25

Ik heb mijn springpaard verkocht mede omdat er onder het zadel geen klik was en ze me te zenuwachtig was. En ik heb toen een tinker gekocht, heb er nog geen moment spijt van gehad. Het zijn zulke fijne dieren om mee te werken.

groetjes

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:26

Mmmhz, ik heb het eerlijk gezegd een beetje andersom gedaan := Ik heb wel 2 tinkers in bezit hoor, de ene is pas een twenter, de ander is volwassen, maar rijd ik zelf zelden. Hij wordt gereden door Ilona (POLLO hier op bokt) en ik rijd dus weer haar KWPN ruin :+
Eigenlijk is dat zo gegroeid in de loop van de tijd.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:27

nou ja ik heb ooit eens op de manege gereden waar ik reed 2 tinkers reedd 1 volle tinker
en 1 kruising en daar had k wel een hechte band mee
vooral die kruising :o die liet niet iedereen toe op zijn rug

en met fjorden heb ik ook ervaring dus die lompheid komt denk ik ook wel per tinker en niet voor alle

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:31

Ik zal mijn ervaring hier neer zetten en dan mag je zelf je conclusie trekken.
Ik heb mijn kwpner al 11 jaar. Ik had dezelfde problemen als jij hier beschrijft heb er lang mee lopen stoeien tot ik een ander paard kreeg te rijden een tinkerhengst werd mij aangeboden om te trainen en uit te brengen in de sport.(dressuur).
Ik rij mijn kwpner nu niet ,meer zelf maar iemand anders doet dat voor mij. En ik rij nu al 5 jaar met veel plezier de tinker hengst Baggio.
En heb nu zelf 2 tinkers in bezit. Voor mij dus een goede beslissing geweest.

Mopske08

Re: overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:32

ik ben van volbloed arabier over gestapt op tinker ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:36

ja ik vind het zelf erg moeilijk
ik merk iedere x dat ik aarzelend opstap en hem steeds minder vertrouw en ik het steeds minder leuk vind met hem.

er zijn ook veel dingen gebeurd door de jaren heen en we hebben natuurlijk een heel verleden.
ik heb een fijn correct paard wat erg fijn en licht in de hand is,
maar van mij niks accepteert onder het zadel.
Hij werkt wel voor me, maar net niet overtuigend genoeg, ik weet niet hoe ik het moet beschrijven.

Ik had de ambitie om met hem te starten maar ik ervaar zelf met 3 kinderen en een man die ploegen draait is het toch wel erg moeilijk om wekelijks te kunnen wedstrijd rijden

daarbij wil ik ook in het naajaar na buiten kunnen gaan zonder dat ik ergens in een berm beland omdat meneer het op de sokken heeft en graag naar huis wilt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:08

ik denk dat de meeste tinker-eigenaren voorheen op een ander ras (wrs. voornamelijk warmbloed) reed. ik raad het je aan in ieder geval! ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:15

heb verschillende paarden gereden en eigenlijk geen voorkeur voor tinkers qua rijden

maar meer door hun uiterlijk hardheid en karakter

ik hoop met sil wat leuks te kunnen neer zetten
maar als ik naar sport mogelijkheden kijk was mijn bonte co veel geschikter en ook eigenlijk net zo eerlijk

mijn tip staar je niet dood op een ras maar doe dat maar op een paard waar jij je klik mee krijgt ;)
ook tussen de tinkers zitten wel pittige dieren

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:43

ik zal me er zeker niet op dood staren en ga toch eerst kijken wat me gevoel me zegt..
ik ga nu niet klakeloos mijn paard inruilen omdat ze zo geweldig mooi is ;)

daarbij heb ik die van mij ook al 6 jaar wat toch wel erg lang is...
ik wil daarbij niet intensief de sport in en die witte van ij is wel degelijk ervoor geschikt ook het hogere werk.. en vind het zonde dat die staat te niksen en ik niet ermee weg kom.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:51

Ik heb mijn arabier al 25 jaar... hij is inmiddels 27 jaar... 2,5 jaar geleden heb ik een tinkermerrie gekocht... gewoon omdat ik geen gestres meer wilde met een nieuw paard. Inmiddels heb ik ook nog een mooi tinkermerrie veulen gefokt. Dus ja... ook ik ben over op de tinkers maar mijn arabieren-maatje heb ik ook nog altijd! Kan met hem lezen en schrijven maar zal nooit meer opnieuw beginnen met een arabier.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:56

Ik heb een tijdje op de manege gereden, daarna een tinker verzorgd en daarna een NRPSer, nu verzorg ik weer een tinker (:
Heerlijke beesten die tinkers, je kunt er eigenlijk bijna alles mee tot een bepaald niveau.
De verzorging daarintegen is dan wel weer iets meer als je de sokken en manen mooi wil laten groeien.
Welke merrie had je gezien op mp? Ben niet nieuwsgierig :P

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 01:09

deze ben ik voor gevallen

Afbeelding

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:20

leuk paardje

ook ik ben van eer warmbloed (draver) over gestapt naar een tinker
en heb er geen dag spijt van gehad
je moet je wel bedenken wat je wil met de tinker
ze blinken meestal niet echt uit in de wedstrijden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 09:08

wat ik ermee wil
vooral veel uitrijden wanneer ik dat wil zonder dat ik er rekening mee hoef te houden of het buiten fris is of niet.

ik wil plezier ermee hebben af en toe een dressuurproefje rijden soms wat springen (crossen)

en iets waar mijn dochter later ook eens op durft te gaan zitten
wat ze nu niet durft op die van mij omdat die zo groot is en een x is aangedraaft toen ze erop zat ;(

en een veulen fokken om ook te ervaren hoe dat is

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:16

Bij hun kun je wel makkelijk onderhandelen over de prijs en iets inruilen en als er iets is wordt het goed opgelost

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 09:31

SandravdB schreef:
Bij hun kun je wel makkelijk onderhandelen over de prijs en iets inruilen en als er iets is wordt het goed opgelost

ja dat had ik aan de telefoon ook al gemerkt dat ze vrij nuchter en makkelijk waren
maar ik vind de gedachte toch wel vreemd om daar mijn huidige paard achter te laten voor een
ander, ;(
mocht het klikken en dergelijke.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:33

mijn mening is dat je niet elke tinker over 1 kam kan scheren.
de ene tinker is meer warbloedpaard en de ander is weer meer koudbloedpaard.
Op de foto te zien is die waar je voor gevallen bent een beetje meer warmbloedje.
Ik denk dat je gewoon moet zien of er een klik is. Ik vind tinkers geweldig, maar vind warmbloeds net zo geweldig. Ik heb allebei (kwpn-er en twee tinkers) de types al jaren. houd heel erg van het relaxte en zelfverzekerde wat een tinker heeft en merk nu ook nog maals dat ik eigenlijk ook heel erg houd van de makkelijke manier van onderhoud van een tinker. Dit is toch in mijn geval net een tikje relaxter dan een warmbloed.
Je hebt genoeg ervaring met een een warmbloed en kan je alleen zeggen dat je dus niet zo moet kijken van overstap-op tinker. Maar meer moet kijken of je er aan toe bent om over te stappen op een ander paard. Dat het een tinker zou zijn is een bijkomstigheid.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:34

Barmat hier op bokt is ook overgestapt op een Tinker, geloof dat het haar prima bevalt.

Ik had een Tinker, maar ben overgestapt op een Fries. Niet omdat ik de Tinker niet leuk vond, maar omdat het tussen mij en mijn Friesje gewoon super klikt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:37

heidi1973 schreef:
leuk paardje

je moet je wel bedenken wat je wil met de tinker
ze blinken meestal niet echt uit in de wedstrijden

Dat is stereotyperen. Als je dus meer een warmbloed type pakt dan kan je net zo goed mee als met welk ander paard dan ook.
Maar er is zeker ook ruimte voor de Cob types in de wedstrijdsport en als je even een kleine zoektocht hier op bokt doet dan kan je dus al meeeeeer dan genoeg bewijzen vinden dat zelfs de Cob types het nog erg goed doen in de dressuursport.
De iets meer warmbloedtypjes doen het ook goed in de springsport en weer kan ik mijn mening ondersteunen doormiddel van bewijzen hier op bokt.
Een tinker is een redelijk allround paard, je kan er elke richting mee op, wil je specifiek 1 kant op dan moet je ook een beetje doelbewust gaan zoeken naar het type tinker dat bij jou doel past. Maar je hebt er in overvloed.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 09:44

dat klopt ik ga ook zeer zeker eerst kijken
om te zien wat ik er voor een gevoel bij heb.

echt intensief wedstrijd rijden dat zit er voor mij niet in,
een leuke onderlinge proef neezetten zou ik uiteraard wel leuk vinden.

maar voornamelijk lekker buiten kachelen en lange ritten maken.
toch 1 x in de week les (om het fijn rijden te kunnen onderhouden) en soms een prongetje.

der lopen toch wel meedere tinkers in de sport, die ik hier toch al zo heb voorbij zien komen, maar dat is niet mijn doel.
Ik wil gewoon plezier ervan hebben, wat ik nu niet heb..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 09:46

ik heb helaas de plek niet, en het geld nu niet om er een 2de bij te kopen anders had ik dat wel gedaan..
en mijn ruin te lease aangeboden.
Maar dat zit er niet in..

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:50

ik ben ook altijd bont lievhebber geweest
maar mijn eerste paard was een kruising tuiger een bruine
was 15 jaar en paard was te mans voor me was echt een mannepaard.
heb hem toen verkocht en ben thuis gekomen later met een veulen van 5 maand een kruising fries/warmbloed
en heb ik 7 jaar gehad maar helaas wegens hernia van me zelf en moht 1 jaar niet rijden en dan was de vraag nog of ik nog mocht rijden heb ik voor haar een goed plekje gezocht.

toen heb ik dus 1 jaar niks gehad en toch begon het te kriebelen
en ben gevlallen op een mooie luxe haflinger Asterix maar de klik was er niet hij erg snel angstig en werkte bij mij op de senuwen en heb heb verkocht was hadden steeds meningsverschillen en vondt ik niet terecht tegen over hem.

toen heb ik puur een advertentie gezet van pony gezocht
puur op karakter en was ik wilde met het paard en daar rolde een tinker uit
ben wezen kijken en was gelijk verliefd

heb haar dik 2 jaar gehad en in het 2 de jaar veulen mee gefokt
maar helaas kon ik niet 2 houden en heb gekozen voor het veulen die bruin is zie profiel :D

dus uiteindelijk weer geen bont maar heb wel eindelijk mijn liefde gevonden
ze is nu 1.7 jaar oud en ben helemaal gek met haar

trouwens mooie tinker hoor is wel mijn type ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:01

ja het moet ook echt klikken hoor
dus ik probeer dit weekend nog te gaan kijken
maar ze hebben veel sneeuwval gemeld en ik moet toch wel een uur rijden als het niet langer is.
om even te gaan kijken dus ik moet even kijken of we dit redden ook vanwege het weer.

heb geen zin dat er straks iets gebeurt onderweg of dat we in zo een sneeuwbui terrecht komen.