Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

marcha1987 schreef:En dat naar huis hda ik gedacht als het beestje een jaar of 2 zou zijn om wat bij te leren en dan weer het land op.
Maar indd, dat is niet echt bevorderlijk voor de rust en rangorde.
marcha1987 schreef:En dat naar huis hda ik gedacht als het beestje een jaar of 2 zou zijn om wat bij te leren en dan weer het land op.
Maar indd, dat is niet echt bevorderlijk voor de rust en rangorde.
ikdoemaarwat schreef:meeste opfoks mag je niet weghalen tussendoor, eenmaal weg = weg
vaak zit je in de zomer van 60-90 euro en winter van 125-160 euro
hoefsmid en enting komen er dan vaak nog bij
1 tip die ik je geef
ga in de winter kijken, vraag of je alle jaargangen mag zien en kijk goed naar hun conditie
ik heb ook in de opfok gestaan maar heb hem uit de hel weggetrokken
tevens heb ik kennissen die hn paard meer dood als levend hebben terug gekregen
ik ben dus geen voorstander meer van opfok
Pletje123 schreef:Wij hebben onze twenter bij de Gouden Hoep in Blija (Frl) staan en dat bevalt heel goed![]()
Je kunt daar een jong paard voor de zomer brengen en dan aan het einde weer ophalen en het volgende jaar weer brengen voor een zomerseizoen. Echter, voor je paard is het beter om hem/haar gewoon 3 jaar in een groep te houden. De groep voedt elkaar op en bij de Gouden Hoep staat er ook nog een ouder paard tussen, die wordt ook wel de opvoeder genoemd. Wij zijn zeer tevreden!
Henkjan schreef:Tja... er zijn enkele bedrijven die het niet netjes doen, maar er zijn ook zat bedrijven waar de paarden er altijd erg netjes bijstaan!
Kom eens een keer onverwachts kijken is mijn tip, of bel een kwartiertje van tevoren dat je in de buurt bent, en of je dan toch even langs mag komen oid.
Zo krijg je het beste een inzicht van bepaalde bedrijven denk ik.
mijn kerel staat prima zoals ie staat
ikdoemaarwat schreef:Pletje123 schreef:Wij hebben onze twenter bij de Gouden Hoep in Blija (Frl) staan en dat bevalt heel goed![]()
Je kunt daar een jong paard voor de zomer brengen en dan aan het einde weer ophalen en het volgende jaar weer brengen voor een zomerseizoen. Echter, voor je paard is het beter om hem/haar gewoon 3 jaar in een groep te houden. De groep voedt elkaar op en bij de Gouden Hoep staat er ook nog een ouder paard tussen, die wordt ook wel de opvoeder genoemd. Wij zijn zeer tevreden!
daar staat het veulen van mijn vriendin ook
1 van de weinige opfokbedrijven die ik wel ok vind
voor mij te ver weg,anders had ik het wel gedaan...
We gaan eens in de twee maanden kijken en hij, onze twenter, ziet er eigenlijk altijd goed uit. Er staan ook jonge paarden van bekende namen en ik denk dat dat ook wat zegt.Pletje123 schreef:Voor ons is het slecht 10 minuten autorijdenWe gaan eens in de twee maanden kijken en hij, onze twenter, ziet er eigenlijk altijd goed uit. Er staan ook jonge paarden van bekende namen en ik denk dat dat ook wat zegt.
Mijns inziens moet je niet willen bezuinigen op de opfok van je toekomstige (sport)paard.
ceasario schreef:De start van de opfok op een opfokbedrijf is het belangrijkste.
Je dient een veulen daar heen te brengen in optimale conditie, dus ruim afgespeend en kan brok opnemen en goed ontwikkeld.
Ik zie vaak beestjes binnenkomen op bedrijven van wat moet je ermee.
Te klein, niet goed ontwikkeld, mager, duf, slecht in de haren,etc. en dan kan je niet verwachten dat je na 3 jaar er een 'topper' weg haalt.
ikdoemaarwat schreef:ik had ook niet bezuinigd met de opfok van mijn hengstje.....betaalde zelfs nog meer dan bij de gouden hoep
maar ik wou geen 4 uur reizen om een kwartier bij hem te kunnen zijn omdat ik hem minimaal 1 x per maand wou zien en liefst nog vaker
dus koos voor een stal dichterbij (alsnog 2 uur reizen) maar tjee, wat ben ik blij dat ik weg ben daar want hij zag er echt niet uit nadat ik even een periode eventjes wat langer niet kon opzoeken