[TI] kruisingen met Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juliekeuh

kruisingen met Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 12:59

Hoi,
Ikzelf heb 2 tinkers (moeder Koby en dochter Sissy) en een BWP Uranie
Mijn BWP is al 12jaar maar door haar kramperigheid vermoed ik dat ze geen 15 jaar meer tegoed bereden kan worden.
De tinkermama is nogal breed gebouwd en nogal soft qua karakter (ik heb liever meer pit in een paard, nu ze kanzich meer aanpassen aan mijn niveau en ietsje pittiger worden) haar dochter zit meer pit in en we komen erg goed overeen met elkaar (gaan wandelen alsof ze een hond is, ze loopt vrij los enk omt als ik haar roep) ze word in maart 3jaar maar is helemaalnog niet zo breed gebouwd als haar mama (een halfzus die 4jaar is is ook niet zo breed gebouwd als de mama maar heeft een andere papa dan mijn veulen)
Ik had graag binnen enkele jaren een opvolger voor Uranie gehad, daar ik zo'n goede band heb met Sissy mijn veulen had ik graag van nieke een veulen gehad maar dat is volgens mijn DA geen goed idee ivm die kramperigheid.
Nu als later nieuwe paardje zou ik graag iets met meer bloed hebben als een doorsnee tinker, ik dacht dus aan terug een warmbloed (bwp ofzo)
maar nu begon ik te denken ... zou ik ev mijn tinker veulen Sissy kunnenlaten dekken door een hengst van een ander ras met meer bloed (een warmbloed zoals bwp, kwpn, ... een Arabische volbloed, of iets meer westernpaard om vlekjes te blijven behouden zoals paint ofzo...?)
ik weet niet of dit veel word gedaan? zo een tinker kruisen met een iets fijner (in breedte gezien dan :p )ras?
Ik weet eigenlijk ook niet of dat mooi gaat zijn? (kruising van 2koudbloeden zoals tinker en haf vind ik wel mooi passen maar zo'n kruising wil ik niet)
Er zullen hier waarschijnlijk ook wel een boel mensen tegen een kruising zijn omdat dat niet puur tinker meer is en snap die denkwijze volledig! Dus hier liever geen commentaar op :)

Mariska_28

Re: kruisingen met Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:05

Ik heb een kruising Tinker x Fjord. Ik denk dat een kruising tussen een Tinker en een warmbloed een grote kans geeft op een "lelijk" paard. Dus bijv. zwaar lijf, lange ranke benen, groot hoofd op een edele hals etc etc.

Ik zou als ik jou was dat toch in de Tinkers blijven, en haar bijv. dekken door een wat luxere Tinker. Bij het NTS staan die geregistreerd als grai:
http://www.tinkerstamboek.nl/page7/page12/page12.html

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:07

Als je een wat bredere tinker op hoge benen wil fokken dan zou ik eens kijken voor een fries bijvoorbeeld. Kruising warmbloed met tinker vind ik bijna nooit mooi, meestal krijg je dan van die bonte warmbloedjes met een klein sokje aan de benen en een dikke buik. Het mooie aan een tinker vind ik de dikke kont, de sterke hals en het vele behang, dus moet je een paard zoeken met die zelfde bouw, maar dan bijvoorbeeld hoger op de benen, of wat smaller gebouwd, maar wel met die mooie hals en kont en manen :D

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:13

Ik had een kruising tinker x nrps (kijk maar in mijn profiel), niks mis mee hoor een kruising :n

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:19

Mariska_28 schreef:
Ik denk dat een kruising tussen een Tinker en een warmbloed een grote kans geeft op een "lelijk" paard. Dus bijv. zwaar lijf, lange ranke benen, groot hoofd op een edele hals etc etc.

Ik zou als ik jou was dat toch in de Tinkers blijven, en haar bijv. dekken door een wat luxere Tinker. Bij het NTS staan die geregistreerd als grai:
http://www.tinkerstamboek.nl/page7/page12/page12.html

uhu was ik ook over aan het denken dat ze er niet mooi zouden uitzien...
goede tip, zal eens gaan kijken bij het NTS, die van mij zijn ingeschreven bij het ICS... zitten er daar toevallig pittige hengsten bij die lekker voorwaarts zijn en die iets of wat kunnen presteren? (mijn veulentje loopt best wel mooi, ze kan soms zo mooi strekken in draf dat ik begin te denken dat er misschien wel wat dressuurpotentieel inzit wat ik zeker niet erg zou vinden :P )

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:20

Ook een kruising tinker x tinker kan een lelijk paard opleveren hoor, fokken blijkft gokken ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:25

Maar de kans is dan wel een stuk groter dat je een paard krijgt met veel sok en een mooie bouw :)

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:31

HummerTime schreef:
Ook een kruising tinker x tinker kan een lelijk paard opleveren hoor, fokken blijkft gokken ;)

daar heb je wel gelijk in maar jeprobeert normaalaltijd een paardje te zoeken diehet beste past bij je merrie natuurlijk...
Had al wat zitten rondzien, denk dat ik eens ga vergelijken of er warmbloedrassen zijn die enkele gemeenschappelijke uiterlijke kenmerken hebben (mbt lengte hals, rug, ...) :P

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:38

HummerTime schreef:
Ik had een kruising tinker x nrps (kijk maar in mijn profiel), niks mis mee hoor een kruising :n

en dit kan ik beamen. Was echt een super kruising en een super paardje!!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:58

Heb er ook een die erg goed gelukt is!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:07

Een tinker groeit rustig door tot 7 jaar, ik denk dan ook niet dat je nu al van je nog geen 3jarige merrie kunt zeggen dat ze niet breed wordt...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:12

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:13

Tamadine schreef:
HummerTime schreef:

en dit kan ik beamen. Was echt een super kruising en een super paardje!!

:D Thanks, je was er echt weg van hè... Had haar je graag gegund :(:) Maar nu doet ze het ook super en loopt zelfs mee met de ponykampen :j

Weer ontopic;
Wat de één een lelijk paard vindt, vindt de ander geweldig! Dus een "lelijk" paard bestaat niet :+ Slim bedacht of niet??

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:15

Ja ik was zeker helenaal weg van Flash, maar goed...

En ik ben het wel met je eens: een lelijk paard bestaat niet!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:22

tja, tinker is zelf een kruising paard, dus het enigste wat je hebt als je kruist met een tinker is dat je geen idee welke genen je tinker doorgeven. Niet dat je dat wel weet mer een raszuiver paard, maar daar weet je door middel van de vorige generaties wel een beetje wat doorgegeven kan worden. Die luxe heb je niet met een tinker. Zelfs tinker op tinker kan nog verrassingen geven. Maar ik denk wel dat je de tinker bij uitstrek een geschrikt paard is om mee te kruisen omdat ze in het algemeen vrij rustige paarden zijn en je dus op die manier er nog een leuke draai aan kan geven en toch een tinker typje eruit kan krijgen met een beetje extra flair van een ander ras. Heb ontzettend veel leuke tinker kruisingen gezien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:26

Een lelijk paard noem ik een paard dat gewoon uit verhouding is. Bijvoorbeeld met een veel te lange rug tegenover de benen, of met een te smalle hals tegenover het hoofd, of een te smalle kont tegenover een brede schouder/voorhand.. Dat zijn dingen die je vaak tegenkomt bij een kruising, en dat maakt een paard er niet mooier op ;)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:33

Het voordeel van tinkers is dat ze er in alle soorten en maten zijn :) idd wat al gezegd wordt wil je meer bloed dan zou je kunnen kijken naar een pittigere tinker, meestal de zogenaamde Grai's.
Bij ICS zijn er idd ook hengsten met meer potentie wat er zo in me opkomt is bv Maestro, Collin en Djenges ?? Maar de meesten worden dus alleen recreatief gereden dus wellicht moeilijker te beoordelen hoe ze het dressuurmatig zouden doen want alhoewel ze kwa bouw/ gangenwerk potentie hebben moeten ze het dan natuurlijk ook nog wel leuk vinden :)

Persoonlijk ben ik trouwens ondertussen redelijk fan van Benson 8-) Hij is Op en Top tinker waar je ook een lekker stukkie dressuur mee kunt laten zien, zie topic *D [EJL-ITP] Tinker ITS Benson, van niks naar L2!

Je geeft al aan dat Sissy vlotter is dan moeders en in combi met een sjieke/ vlotte tink kun je denk een hele leuke opvolger fokken :j

Heb geen problemen met kruisingen en ook al erg leuke gezien :)) maar het moet idd denk ik niet té ver uitelkaar lopen...
Heb combi's haflinger x warmbloed gezien met idd lelijk groot hoofd, bol lijf en dan spillebeentjes eronder :\ dus dan zou ik toch kiezen voor wat stevigere paarden. Combi's tinker x haflinger zien er bv vaker mooi uit ;) denk omdat de verhouderingen wat meer hetzelfde zijn ?
Een Fries zou wellicht ook een optie kunnen zijn, al hou ik persoonlijk niet zo van hun draf :o en omdat friezen ook regelmatig problemen hebben met galop is dat misschien ook nog een nadeel ?!

Succes met je zoektocht naar geschikte kandidaat!
Laatst bijgewerkt door grid op 05-01-10 14:45, in het totaal 3 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:37

MysticTinker schreef:
Een lelijk paard noem ik een paard dat gewoon uit verhouding is. Bijvoorbeeld met een veel te lange rug tegenover de benen, of met een te smalle hals tegenover het hoofd, of een te smalle kont tegenover een brede schouder/voorhand.. Dat zijn dingen die je vaak tegenkomt bij een kruising, en dat maakt een paard er niet mooier op ;)

Die heb je er ook verschrikkelijk veel tussenlopen bij de tinkers ( wat dus logisch is omdat het een kruising is ).
Ik ben het eens dat je veel uit proportie paarden bij kruisingen hebt, maar denk dat je dat ook erg veel ziet bij paarden met papieren waarvan er niet over de ouders is nagedacht. Fokken is altijd een deel kennis en een deel geluk. Als je goed kijkt naar de negative punten van je paard die verbeterd moeten worden en je zorgd dat die dus goed vertegenwoordigd worden in je hengst dan zou het niet uit moeten maken welk ras je op welk ras zet. Het heeft er puur mee te maken dat je weet wat je wil fokken en hoe je het gaat doen. De reden waarom je het bij kruisingen vaker ziet is omdat vaak kruisingen van mensen komen die niet over het echte fok aspect hebben nagedacht, maar de eerste de beste hengst erop hebben gezet en dus niet voor een ideale combinatie hebben gezocht, maar de makkelijkste combinatie.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:37

MysticTinker schreef:

Precies, jij.... maar wat jij niet lust vreet een ander zich misschien dood in ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:42

wat zou je precies willen?
Een grof paard met pit? Wat wil je qua beweging?
Geef eens een goede omschrijving van wat je graag zou willen hebben?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:42

Je hoeft inderdaad niet persé met een 'bloed'paard te kruisen, als voorbeeld (hij is niet meer van mij) maar Tommie O'Donnell geeft grote langbenige veulens , Tom is heel braaf van karakter maar bezit behoorlijk wat pit.
Qua gangen zou ie zo in de hogere dressuur kunnen scoren, mijn zus (die al jaren in de KWPN sportpaarden zit) roemt telkens zijn galop en changementen.
Tommie is een ICS goedgekeurde hengst en staat tegenwoordig in Diemen.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:02

KootMiraDrum schreef:
Een tinker groeit rustig door tot 7 jaar, ik denk dan ook niet dat je nu al van je nog geen 3jarige merrie kunt zeggen dat ze niet breed wordt...

Ik heb dan ook niet gezegt dat ze niet breder zal worden :)
Nu ze is al breed wat haar buik betreft :P ofnee dat noemt men dik ;D
maar de rest is nogniet zo uitgezet als bij haar mama vind ik.
Haar mama had ik toen ze 5j was geloof ik (toen was Sissy 2 maand) en was toen al helemaal uitgezet. Haar andere veulen is nu 4j en nog steeds vrij 'iel' voor een tinker.
Oja Sissy haar papa is Melvin Des Boisets

Citaat:
wat zou je precies willen?
Een grof paard met pit? Wat wil je qua beweging?
Geef eens een goede omschrijving van wat je graag zou willen hebben?

Het liefst van al hadk een veulen van mijn BWP gehad maar dat gaat niet.
Aangezien ik met Sissy een speciale band heb en ze toch wat meer pit bezit dan haar mama dacht ik ev met haar binnen enkele jaren eens te fokken. Zelf heb ik het meer op warmbloeden dan op koudbloeden dus dacht Sissy x warmbloed ofzo
Wat ik wil is een paardje (tussen 1.53 - 1.65m ong) dat vrij veelzijdig is (kan n sprongetje nemen, hoeft geen 1m zijn), zou wat potentie voor dressuur moeten hebben en genoeg uithoudingsvermogen voor een endurance wedstrijd
Uiteraard werk je zelf aan dat uithoudingsvermogen, de meeste paarden kunnen de dressuurbasis leren (ziet er daarom niet altijd mooi uit) en de meeste kunnen een klein sprongetje nemen (zelfde comment als bij dressuur)
Sissy kan mooi lopen en denk dat ze ook wel een redelijke springtechniek heeft (als 2maand oud veulen sprong ze over dat stuk waarmee je de trailer vastmaakt aan de auto, was niet de bedoeling was vrij onverwachts dat ze dit uit zichzelf deed maar zag er mooi uit)
Ik ben geen beginnende ruiter meer dus een toekomstig paardje mag gerust genog pit hebben, liefst niet te grof gebouwd (vind tinkers mooi, appart, iets hebben, .. maar een warmbloed is nja eleganter)
Moet dus goed kunnen bewegen - oja wat ik leuk vind aan de doorsnee tinker is dat ze zitten als een zetel - mooie ruime gangen hebben ...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:07

KootMiraDrum schreef:

Hahahaha........ ja, da's ook zo leuk... Ik heb een 4-jarige O'Malley zoon en die is de 1.70 al voorbij en nog steeds overbouwd!!! Ga binnenkort touwladder bestellen.... :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:30

je zou een (arabisch)volbloed op je tinker kunnen zetten. Dan krijg je een gray idee. Dat is dus wat in veel tinkers toch al zit, dus op die manier blijf je dicht bij wat er toch al in je tinker zit (waarschijnlijk). Maar er zijn ook aardig wat tinkers die hoger in het bloed zitten en die geven ook een fijner en pittiger type tinker af. Maar het is moeilijk te zeggen op afstand, als je echt zeker wil zijn dan zou je zeer kritisch moeten kijken naar je merrie en haar "fouten" moeten opzoeken en dus naar een ras zou moeten kijken die die "fouten" verbeterd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:36

HummerTime schreef:
MysticTinker schreef:

Precies, jij.... maar wat jij niet lust vreet een ander zich misschien dood in ;)

Je kan me toch niet wijs maken dat jij een paard wat hartstikke uit verhouding is, mooier vind dan een correct gebouw paard, of wel?
En een slechte bouw is ook nog eens vaak slecht voor de gewrichten van een paard.