Keuringklaar maken van een haflinger dame van 2,9 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Keuringklaar maken van een haflinger dame van 2,9 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:33

Hallo bokkers,

Wie kan mij tips geven over het klaarmaken van een, nu 2 jaar en 9 maanden oude haflinger merrie voor de keuring?
Waar moet ik op letten? Wat te oefenen? Wie heeft hier ervaring mee?
Momenteel is het nogal een pittige merrie.

Ik wil naar een keuring om te kijken of ze mag opgenomen worden in het stamboek als ze straks 3 is (april is ze 3jaar)

Avast bedankt!

Anoniem

Re: Keuringklaar maken van een haflinger dame van 2,9 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:40

Stilstaan, 4-kant, dus het is makkelijk als ie een pasje voor en achterwaarts kan. Stappen en draven aan een touw. Trainen dmv veel stappen om spieren te kweken, en longeren met bijzet.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:56

Mijn pony is nu leren wat longeren uberhout inhoud, en dit op een zeer rustige korte manier. Bijzetten zal dus niet gebeuren aangezien ik dit niet fijn vind voor een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:06

Ik heb er dit jaar ook een voor de keuring. Doe heb ik bewust vorig jaar 1keer in de week zo'n 7weken achter elkaar aan de longe/ohz gehad, zodat ik het nu alleen maar op hoef te pakken. Scheelt erg veel in training. Maar dat is niet ieder zn manier van trainen.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 01:51

Mijn merrie heeft nogal wat problemen gegeven aan de longe, en nu met het vriesweer ligt de training stil ivm met een gestoorde haflinger die door een longeer circel heen speurt alles rustig aan. Vind het welzijn belangrijker

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:16

Veel in handen nemen.

Je paard moet netjes stilstaan voor de jury, geduldig (erg lastig). Daarna aan de hand recht wegstappen van de jury en terug. En daarna een rondje draven. Dat zijn allemaal dingen die goed te trainen zijn. Ook het opdrijven door de hulp moet je goed aanleren: met een rammeldoosje/zweep: kijken wat voor jouw paard goed werkt.

Verder wordt je paard gemeten voor aanvang van de keuring, dus het aanleren van stilstaan en dan met een stok naast het voorbeen meten, kan je haar ook al aanleren.

Veel succes op de keuring in de zomer

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:03

Ze moet niet vierkant staan maar met haar buitenste benen aan de binnenkant staan net als mijn merrie hierzo:
Afbeelding

Inderdaad netjes stilstaan maar hoe braaf ze thuis ook kunnen zijn, op de keuring is dat altijd anders door alle indrukken..
Zeker bij Zuid-Holland is dat een vrij drukke keuring en zien ze zoveel dat stilstaan moeilijk genoeg is
Verder veel longeren, persoonlijk zou ik het wel aan de bijzet doen als je paard het toelaat..
Het is even een training maar de opname heb je maar 1 keer en die is heel belangrijk dus ik zet ze altijd best wel flink in training maar de winter erna krijgen ze rust van mij..

Ik heb dr dit jaar ook eentje die 3 wordt en in Zuid Holland naar de keuring moet maar ik laat haar keuringsklaar maken ipv dat ik het zelf ga doen

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 13:31

Ik zou mijn haf ook graag keuring klaar laten maken maar zou niet weten door wei :D wanneer kan ik me opgeven voor die keuring en is er al dattum bekent? ik laat me deze maand lid worden van het kvth

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:47

In het boek van kvth staat de agenda van de keuringen en waar je je op kan geven.

Zelf klaarmaken kan makkelijk stelt niet veel voor vind ik.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:15

de datum van Z-H is 31 juli uit m'n hoofd
Ik laat dr keuringsklaar maken door Hans van den Berg uit Arcen maar ja dat is natuurlijk niet gratis

@ Janneke.. Ligt eraan met wat voor doel je naar de keuring gaat, Normaal maak ik ze ook zelf klaar tenzij ik dr zodanig in geloof dat er wel is meer uit zou kunnen komen dan dat ik zelf kan..

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:29

Het is voor mij echt van belang dat ze mag opgenomen worden in stamboek ze staat nu natuurlijk nog als veulen register

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:37

Heb je een foto van je merrie?
Opnemen is natuurlijk zowiezo belangrijk maar wij laten haar klaarmaken door iemand anders omdat we hopen dat ze goed genoeg is voor de Elitekeuring en dan moet ze bij de stamboekopname 78 punten of hoger halen en dan mag ze daarheen

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:44

Hier de foto's, let wel de manen voorpluk en voornamelijk staart moeten gewassen worden die zijn niet schoon :D paard is 4maanden uit de opfok en loopt ook nu overdags op de wei. Als het warme weer en de mooie dagen weer komen begin ik met wassen.
Merrie heeft manen aan 1 kant

dit is de meest recente foto
Afbeelding

deze 2 foto's zijn van ong 2 maanden terug
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LMU3QMGU.jpg

Op de laatste foto is de stand van haar achterbenen met toeval..

Dit is de eerste keer dat ik me verdiep in keuringen heb er niet echt verstand van namelijk.

Dus weet al helemaal niet hoe het werkt en ook niet qua punten etc.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:57

Hoi Kanjer!
Ik zou ruim van te voren baard, sokken en oren scheren.
Zo een 6 weken van te voren. De dag zelf alles even strak erbij zetten, kroonrand scheren, snorharen etc.
Natuurlijk de manen, staart en voorpluk spierwit wassen, uren poetsen :P.

De hoefsmid laten komen, dit doe ik 2 weken van te voren. Een goed glimmertje op de hoeven smeren.

Oefenen met een bit en hoofdstel.
Je hebt een voorbrenghoofdstel nodig (kan ook een hoofdstel met de neusriem eruit) en een mooi leren voorbrenglijn (hengstenketting).

En wat hierboven al is gezegd ;)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:00

Dus haar kleine sokjes moeten er helemaal af?

Mijn merrie is wel een iets donder typje. Niet dus zo super lichte haflinger dat bijna wit oogt.

Is dat in mijn nadeel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:02

Ja sokjes eraf is het mooiste, en géén hengsten ketting, als je daarmee een ruk geeft lopen ze vaak toch wat voorzichtiger en laten ze zich niet goed zien.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:04

gewoon een normale leren voorbrenglijn?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:09

Ja ;(
Je kan het ook een keer proberen om te oefenen en te kijken hoe snel alles terug groeit bij haar.
Het is dus de bedoeling dat de sokken eraf zijn.
De benen mogen er niet pas geschoren uitzien dus vandaar dat je die ongeveer zo een 6 weken van te voren doet.
Zijn de sokken wat terug gegroeit knip je die van te voren bij en scheer je de kroonrand nog strak.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:11

Ik heb een hengst en ga naar de hengstenkeuring.
Heb zelf de tip gekregen om een mooie leren hengstenketting te gebruiken, het kan dat dit bij de merries anders is.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:13

Okee hahaha die melody zonder sokjes en oorharen.

Maar is haar iets donkere klein in mijn nadeel? of wordt dit niet meegerekend?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:14

Ik zou het toch echt niet eraf scheren....
Dan zie je de onder vacht en ja ook als je het een paar weken van te voren doet

Ik zou de gewoon netjes knippen maar dan wel alleen als je er verstand van hebt of laat het iemand anders doen

Kroonrondjes ook niet scheren tenzij ze daar hele lange lelijke haren heeft maar volgends mij valt dat wel mee bij jou haf

Enja over het donkere type dat zou in je nadeel kunnen werken maar als het allemaal eerlijk gebuert dan valt dat wel mee
Ze moet wel echt witte manen en staart hebben en niet ''roodachtig'' ertussen daar kan hoeft niet perdefenitie de jury wat puntjes laten liggen volgends mij maar dat weet ik niet zeker

Oren niet scheren maar ''dubbelvouwen'' en de uitstekende haren netjes afknippen
Baart als het echt erg is dan kun je er wat aan ''knutselen'' maar Denk niet dat dat nodig is bij jou merrie hoor!

Ik zag vorig jaar op de hengstenkeuring een hengst lopen weet niet welke sorry...
maar die was helemaal geschoren vind het persoonlijk echt niet mooi op een keuring maar dat kan aan mij liggen hoor ;)
niet bij een haflinger althands
Snorharen gewoon laten zitten tenzij ze mega lang zijn maar dat kan ik op de foto niet beoordelen
ik zo ze persoonlijk gewoon laten zitten hoor!

En 2 weken ongeveer de smid laten komen eventueel alleen voor op ijzers En vooral geen Zwarte hoefvet gebruiken gewoon neutraal

En natuurlijk de puntjes op de I
witte manen en staart alles goed schrobben er mag geen vuiltje meer op zitten om het zo maar tezeggen

Vantevoren goed oefenen met op stand zetten dus hoe Pauk Haar haflinger heeft staan
En oefenen met stappen en draven
mooi ruim en recht zo recht mogenlijk

Een hoofdstel met bit zonder neusriem of een voorbreng hoofdstel hengstenketting kun je gewoon gebruiken vooral bij jonge paarden is dit echt fijn

Maarja als je er een flinke ruk aan geeft kan het indd zo zijn dat ze zich niet goed genoeg laat zien maar als ze zich gedraagd krijgt ze er ook geen ruk aan dit moet je vantevoren gewoon super goed oefenen!

Suc6
En tot bij de opname dan hè ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:14

wat bedoel je?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:15

Heb je het tegen mij?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:19

Prissey schreef:
Okee hahaha die melody zonder sokjes en oorharen.

Maar is haar iets donkere klein in mijn nadeel? of wordt dit niet meegerekend?

Nee, ik bedoel met het oog op dit ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:20

Owzo haha

Nou ik denk dat ze bedoelt omdat ze donker is dan de gemiddelde haflinger