Als eerste: ik heb al even gezocht, maar weet niet zeker of het topic hier goed staat. Zo niet, zou iemand dan even willen temmen? Thanks!
Oké, hier komt mijn vraag: Ik heb een ruintje, Levi, van 2,5 jaar. Zijn moeder is een haflinger, zijn vader een arabische volbloed (Geysir, bruine hengst, onlangs overleden) Een haflo dus. Hij is bruin, met zwarte manen en staart die gedeeltelijk wit/ askleur/ lichtbruin zijn. Daarnaast heeft hij een soort aalstreep. Nu vroeg ik mij af wat voor kleur hij nu eigenlijk heeft.
zie alleen de foto van de vader... eeuh mis ik wat?
Cassidy
Geplaatst: 02-01-10 00:20
foto's doen het niet. Maar qua kleur denk ik aan hand van de omschrijving: zweetvos. Chocolate is een vorm van Palomino, en het creme gen komt bij zowel Arabieren als Haflingers niet voor.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-01-10 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Ineke2
Geplaatst: 02-01-10 00:21
Wat leuk mijn pony heet ook Levi
Ik zie ook alleen de link naar de foto van de vader dus ik kan je niet helpen helaas.
Foto's zie ik nu wel: het is een bay, de aalstreep is countershading.
Elvuuwiej
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-10 00:27
Fijn dat de foto's het nu alsnog doen
bay = dat niet gewoon bruin dan? (of ben ik nu heel blond?)
en zweetvos is denk ik als hij geen bruine beentjes had gehad? of denk ik dan fout?
Thanks in ieder geval!!
Cassidy
Geplaatst: 02-01-10 00:33
Zweetvos is als zijn manen licht waren geweest en hij geen bruine benen had gehad. Zijn moeder is zweetvos.
Bay is idd de benaming voor roodbruin. Brown voor donkerbruin.
Elvuuwiej
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-10 00:35
@ Ineke2: wat leuk zeg, nog een Levi! Ik heb even snel in je profiel gespiekt; wat een leuk beessie zeg!
Elvuuwiej
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-10 00:35
Maar bay kan dus ook als hij witte staart / manen heeft? mm, da's nieuw voor mij..
Ondertussen heb ik even verder lopen googlen, en vond ik een foto waar bij stond: silver bay Paardje leek heel erg op mijn ruintje. Of heeft dat ook weer te maken met het gen net zoals bij chocolate, waardoor dat dus niet kan?
Laatst bijgewerkt door Elvuuwiej op 02-01-10 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Anomien
Geplaatst: 02-01-10 00:37
wat een schoonheid..drop die deze week maar even bij mij in de wei!!!
denk ook bay.. maar wel mooi hoor met die manen!
Cassidy
Geplaatst: 02-01-10 00:38
Bay/Bruin: zwarte onderbenen, zwarte manen, zwarte staart. Er zou iets van Rabicano in kunnen zitten, komt bij Arabieren voor, maar dan zou je ook witte stekelharen bij de flanken moeten zien. Rabicano is onderdeel van het Overo vachtpatroon.
Ineke2
Geplaatst: 02-01-10 00:47
Elvuuwiej schreef:
@ Ineke2: wat leuk zeg, nog een Levi! Ik heb even snel in je profiel gespiekt; wat een leuk beessie zeg!
Bedankt
Jouw paard mag er ook wezen... een beauty, maar geen zweetvos inderdaad. Daarvoor hadden in elk geval zijn manen en staart lichter moeten zijn. Mooi ik vind hem wel een bijzonder mooi kleurtje hebben!
Elvuuwiej
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-10 00:49
@ Cassidy: Niet Silver Bay dus? (leuk trouwens dat je er zoveel vanaf weet!)
@ Knert: Haha, jammer, maar ik hou hem lekker zelf, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook errug trots mag voelen om zijn eigenaar te mogen zijn!
maar ben geen kleurenkenner, zou wel graag willen weten waarom dit geen zilverappel bruin is
Lyonesse
Geplaatst: 02-01-10 00:51
Haflingers hebben zeker geen zilvergen, arabieren volgens mij ook niet @ Cassidy: volgens mij zou het paard best eens ligt stekelharig kunnen zijn bij de flanken.
Elvuuwiej
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-10 10:52
Ik heb nog wat gevonden:
Gulastra Plume: A gulastra plume, named thus by Arabian breeders, is an interesting manifestation of sabino that creates a light colored tail on an otherwise solid-colored horse. It is not to be confused with rabicano.
in elk geval vind ik het een geweldig mooi kleurtje hoe het ook moge heten. veel plezier met je paardje.
Dees
Geplaatst: 02-01-10 11:06
Wat doen jullie er toch moeilijk over
Dit is gewoon een typisch vuilnisbakkenraskleurtje bruin. Ik zie niet waarom daar een deftigere naam aan gegeven dient te worden - op marktplaats zou zoiets ook alleen maar verwarrend werken.
Elvuuwiej
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-10 11:12
Ik snap je opmerking Dees.. Als ik mezelf zo nalees lijkt het inderdaad net alsof ik een dure naam ervoor wil hebben..
Het maakt ook inderdaad niet uit, ik vind hem geweldig, en op marktplaats zetten ga ik toch niet doen, hij blijft altijd bij me!
Maar ik vind het alsnog wel leuk om te weten, ik vind het namelijk ook wel interessant hoe dat nou zit met die kleurverervingen, wat nu wel kan en wat niet.. Voor hetzelfde had ik het gevraagd omdat een paard van stal er zo had uitgezien, gewoon uit nieuwsgierigheid..
Gulastra Plume is wel iets typisch voor arabieren, maar volgens mij zijn dan de manen gewoon zwart, en bij paardje van de TS zijn de manen ook licht van kleur.