Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Rivaldo schreef:Door een vosbonte.
) 
pearlie schreef:Rivaldo schreef:Door een vosbonte.
Eh ja dat klinkt best logisch..![]()
Ik snap dat het ook afhangt van de genencombinaties enzo (of hoe je dat ook noemt) en wat ze wel en niet doorgeven. En vos en vos snap ik ook dat ik dan zeker een vosje krijg.
Maar ik dacht misschien zwartbont dat die het bonte doorgeeft en dan de moeder als vos de voskleur??
(waarschijnlijk is die redenatie ontzettend onnozel...)

Mooie Jip en Janneke uitleg hè. Anne_GTI schreef:Het is best makkelijk hoor: Je pony is vos. Vos is het minst "sterke" gen en moet altijd van twee kanten komen.
Een hengst kan wel een andere kleur hebben dan vos maar ook van een van beide ouders het vosgen "verborgen" hebben meegekregen. Omdat het gen van de andere kleur (zwart of bruin) sterker is zie je geen vos. Het vosgen zit dus "verstopt"
Bont is dan weer een ander verhaal; een hengst kan 2x het gen voor bont hebben gekregen van zijn ouders of maar 1x. Als hij het 2x (van beide kanten dus) heeft gekregen vererft hij dus altijd bont. Heeft hij het echter maar van 1 kant dan kan ook het effen gen "winnen" en heb je geen bonte maar een egale kleur.Mooie Jip en Janneke uitleg hè.

Cassidy schreef:Je krijgt gegarandeerd een vosbonte als je laat dekken door een homozygoot tobiano vosbonte hengst.

Ja. marrianne schreef:hmm lastig
wij hebben een vosbonte merrie, die is van een zwarte moeder en een vosbonte papa,
ik ben nog op zoek naar een grote vosbonte hengst, kan iemand mij nog wat aanraden?