Hoe fok ik vosbont?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Hoe fok ik vosbont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:51

Ik heb een minishet van 1,5 jaar. Over 2 of 3 jaar wil ik miscshien met haar gaan fokken.
Nou zou ik graag een vosbonte shet hebben, door welke kleur hengst moet ik haar laten dekken?
Ze is vos. De moeder was ook vos, de vader was zwart.

JoyCiej007

Re: Hoe fok ik vosbont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:57

Is dat niet handiger om later eens over na te denken? Ik bedoel, waarom zou je nu al hengsten gaan zoeken, die straks misschien niet eens meer ter dekking staan?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:00

Ik zoek nu niet een specifieke hengst, het is meer een algemene vraag. Vind het gewoon leuk om wat over te weten te komen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:01

bokker xElienx weet veel over kleurmutaties en kleurvererving, je zou haar eens kunnen vragen?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:01

Door een vosbonte. ;)

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:02

Als je een vosbonte veulen wil hebben, moet je volgens mij in ieder geval een vosbonte hengst gebruiken, maar dan is het nog niet 100% zeker dat het veulen vosbont wordt.
Ik weet het niet zeker, maar zoiets heb ik ooit eens van iemand gehoord. Het zou dus ook allemaal onzin kunnen wezen! :P :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:03

Met een vosbonte hengst die alleen bont vererft. Vos x vos geeft altijd vos, als de hengst altijd bont doorgeeft krijg je dus vosbont. Met een zwartbonte heb je ook nog wel een kans op een vosbonte maar die is een stuk kleiner.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:05

Rivaldo schreef:
Door een vosbonte. ;)

Eh ja dat klinkt best logisch.. :+

Ik snap dat het ook afhangt van de genencombinaties enzo (of hoe je dat ook noemt) en wat ze wel en niet doorgeven. En vos en vos snap ik ook dat ik dan zeker een vosje krijg.

Maar ik dacht misschien zwartbont dat die het bonte doorgeeft en dan de moeder als vos de voskleur??

(waarschijnlijk is die redenatie ontzettend onnozel... :o )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:07

De zwartbonte hengst moet dan wel ook vosgen hebben anders krijg je daar nooit een vosbonte uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:07

hoe groot word je pony? nicolas van de vaarhorst is een leuk vos bont hengstje en deze is homozygoot bont.
aangezien vos recessief is krijg je dan sowieso een vos bont veulen

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:10

pearlie schreef:
Rivaldo schreef:
Door een vosbonte. ;)

Eh ja dat klinkt best logisch.. :+

Ik snap dat het ook afhangt van de genencombinaties enzo (of hoe je dat ook noemt) en wat ze wel en niet doorgeven. En vos en vos snap ik ook dat ik dan zeker een vosje krijg.

Maar ik dacht misschien zwartbont dat die het bonte doorgeeft en dan de moeder als vos de voskleur??

(waarschijnlijk is die redenatie ontzettend onnozel... :o )

Ik vind jou redenatie nog wel logisch klinken hoor :D

En ja zoals al gezegd werd een zwartbonte moet wel het vosbonte gen hebben, voor zover ik weet;)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:11

Elinaa schreef:
hoe groot word je pony? nicolas van de vaarhorst is een leuk vos bont hengstje en deze is homozygoot bont.
aangezien vos recessief is krijg je dan sowieso een vos bont veulen

Ze is nu 78 cm en 1,5 jaar oud, dus ik denk rond de 80 cm.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:14

Je krijgt gegarandeerd een vosbonte als je laat dekken door een homozygoot tobiano vosbonte hengst.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:16

Het is best makkelijk hoor: Je pony is vos. Vos is het minst "sterke" gen en moet altijd van twee kanten komen.
Een hengst kan wel een andere kleur hebben dan vos maar ook van een van beide ouders het vosgen "verborgen" hebben meegekregen. Omdat het gen van de andere kleur (zwart of bruin) sterker is zie je geen vos. Het vosgen zit dus "verstopt"

Bont is dan weer een ander verhaal; een hengst kan 2x het gen voor bont hebben gekregen van zijn ouders of maar 1x. Als hij het 2x (van beide kanten dus) heeft gekregen vererft hij dus altijd bont. Heeft hij het echter maar van 1 kant dan kan ook het effen gen "winnen" en heb je geen bonte maar een egale kleur.

:D Mooie Jip en Janneke uitleg hè.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:17

Anne_GTI schreef:
Het is best makkelijk hoor: Je pony is vos. Vos is het minst "sterke" gen en moet altijd van twee kanten komen.
Een hengst kan wel een andere kleur hebben dan vos maar ook van een van beide ouders het vosgen "verborgen" hebben meegekregen. Omdat het gen van de andere kleur (zwart of bruin) sterker is zie je geen vos. Het vosgen zit dus "verstopt"

Bont is dan weer een ander verhaal; een hengst kan 2x het gen voor bont hebben gekregen van zijn ouders of maar 1x. Als hij het 2x (van beide kanten dus) heeft gekregen vererft hij dus altijd bont. Heeft hij het echter maar van 1 kant dan kan ook het effen gen "winnen" en heb je geen bonte maar een egale kleur.

:D Mooie Jip en Janneke uitleg hè.

Ja, dankjewel :D

Cassidy schreef:
Je krijgt gegarandeerd een vosbonte als je laat dekken door een homozygoot tobiano vosbonte hengst.

Eh dat betekent waarschijnlijk hetzelfde... ?! :o :+

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:36

:D Ja.

homozygoot is dus 2x bontgen. Hetrozygoot is 1x bontgen en 1x gen voor een een egale kleur.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:12

Homozygoot/heterozygoot snap ik (heb ooit examen gedaan in biologie..) en zo ook het effect van dominante en recessieve genen (ooit fantastisch uitgelegd door mijn biologieleraar aan de hand van fruitvliegjes), maar wat betekent dan het woord tobiano?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:17

Tobiano is de Amerikaanse term voor platenbont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:35

ja maar volgens mij zijn (iig stamboek) shetlanders sowieso tobiano

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:09

mijn vosbonte merrie komt uit een vos moeder en een zwartbonte vader.

Zij zelf heeft uit een zwarte hengst een zwartbont veulen gegeven.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 11:42

qt_shetties schreef:
mijn vosbonte merrie komt uit een vos moeder en een zwartbonte vader.

Zij zelf heeft uit een zwarte hengst een zwartbont veulen gegeven.

Ah, beetje mijn redenering dus :)
Maar ik begrijp dat die kans wel kleiner is dan bij een (even goed nadenken) homozygote tobiano vosbonte hengst.. :+

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:52

Ik heb een vosbont veulen,haar moeder was zwart bont,en de vader vosbont.
Heb geen idee,hoe het zit met kleurtjes,,,maar dit kwam eruit,in elk geval ;)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:05

hmm lastig
wij hebben een vosbonte merrie, die is van een zwarte moeder en een vosbonte papa,
ik ben nog op zoek naar een grote vosbonte hengst, kan iemand mij nog wat aanraden?

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:08

We hebben alleen een vosbonte minihengst, Rocker v. stal Uit Woest

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:51

marrianne schreef:
hmm lastig
wij hebben een vosbonte merrie, die is van een zwarte moeder en een vosbonte papa,
ik ben nog op zoek naar een grote vosbonte hengst, kan iemand mij nog wat aanraden?

In Delft staat een goedgekeurde grotemaats vosbonte, Timo v.d. Wetering. Niet echt goede hengst maar staat wel dichtbij.
Overigens ook de enigste goedgekeurde vosbonte hengst in de grotemaat.

Anders krijg je een middenmaats vosbontje, daar is meer keus. Staan allemaal ook verder weg maar ook wel beter kwaliteit.