welke maat op haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

welke maat op haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:10

Ik heb een 2 jarige haflinger nu en wil langzaam aan spulletjes gaan kopen voor haar, zoals hoofdstel dekje peesjes ect. hiervoor heb ik een belg gehad en was de maat nogal makkelijk, zo groot als kon haha maar welke maat hebben jullie op je hafje, pony cob of full?

Madeliefjes

Re: welke maat op haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:11

Het ligt helemaal aan wat voor type haflinger het is. De mijne heeft alles cob (luxe type schofthoogte ongeveer 1,48m) maar ik ken er zat die full hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:12

full is eigenlijk wat aan de lange kant, maar bij cob is de beschermer rondom te klein geloof ik :P Ze heeft nogal dikke pootjes hihi Tis ook wel een echte ouderwetse haf, heel anders dan de luxere types
Beetje moeilijk te zeggen op afstand natuurlijk

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:13

Hoi,

het verschild wel per haf,
mijn verzorg haf past een cob maar een full zit hem net zo goed,
denk dat je gewoon even moet kijken wat het beste bij hem zit,

maar over het algemeen moet een cob wel passen bij een haf

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:17

De mijne heeft van HH Cob of Pony en van BR Pony. Full is zowel qua lengte als omvang veel te groot :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:20

Full is bij de mijne qua lengte ook te groot. Maar met omvang wel passend.
Cob is vaak de lengte goed, maar de omvang te klein.
Ik heb er nu van HH en die passen net in maat cob.

Verder heb ik dingen voor het hoofd (halster, hoofdstel) in cob. Dekjes weer in full. Maar dat hangt af van de lengte van je paard zijn rug en het zadel.
Dekens is ook afhankelijk van stokmaat en bouw. De mijne is 1.47 en heeft dus volgens de maattabel 175 nodig. Maar daar past hij echt niet in, dus ik heb altijd 185.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:30

Halsters past Goldy in maat Pony en Cob, Wolder in maat Cob. Peesjes passen ze beide in maat Pony en Cob. Dekens hebben ze allebei in maat 175. En de boommaat van de zadels is volgens mij in beide zadels een smalle boom, of in 1 een med. , maar smal zit bij mijne het fijnste daarin, alleen dat verschilt ook weer per Haflinger. (Beide zijn het moderne type en ze zijn 1.46 en 1.48)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 14:04

heb een luxe haflinger die uitgroeit rond de 1,50 haar halster heb ik cob en hangt qua gaatjes ongeveer op de middelste

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:07

heel moeilijk :D halsters heb ik full maar hoofdstel maat kop anders is het bit veeel telang!
bescherming full is te lang en belemmerd in de beweging maar cob is kwa omvang weer niet je van het!
dekjes wel full! deken maat 185 maar somige dekens zijn bij de hals dan weer te smal en deken maat groter is echt een jurk!

mijn haf is 1,50 ongeveer en wat luxer ( en drachtig )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:07

full peesjes cob hoofdstel (wel gaatje erbij moeten prikken) full halster en dekens maat 175. Foto's van sjors in mijn profiel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:12

Lastige vraag.

Mijn merrie van 1.40 heeft het halster mt cob. Past prima.
Hoofstel maat cob, alles op het strakste gat aan de zijkant qua bakstukken. Neusriem op het grootst. Sperriempje zelfs gaatjes bij moeten prikken en de frontriem heb ik moeten vervangen voor een full!

Dus niets van te zeggen. Echt kopen en passen als je zover bent ander kan je over een tijdje niet meer ruilen en dat is zonde van je geld.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:00

Ik heb full qua de 4 hoofdstellen ook de bitloze (ook een luxe madeliefje!) cob past hem wel maar neusriem is net te strak op 1ste gaatje vind ik.
Ik moet bij de full hoofdstellen wel altijd gaatje(s) bijprikken.

Halsters zijn cob, peesjes/strijkjes ook cob.
Dressuur dekjes full, ligt net iets netter en komt iets onder het zweetblad uit.
Veelzijdige/spring dekjes zijn wel cob.

Van Norton altijd maat pony qua de peesjes/strijkjes want zij hebben geen cob

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:54

Het is al gezegd: de maat verschilt erg per Haflinger. De kans dat Cob of Full passen is even groot denk ik. Ik zou zeggen zorg ervoor dat je de spullen die je koopt even kan passen en breng ze terug wanneer het niet past :P Behalve dat iedere Haf anders is, vallen bij verschillende merken de maten ook groter of kleiner en je Haf is nu twee en zal waarschijnlijk nog wel wat groeien.

Mijn luxe type Haf van 1,49 heeft een halster cob dat past, en een hoofdstel cob dat in de frontriem wat krap zat, de keelriem gaat op het laatste gaatje en aan de neus- en sperriem weer aan de wijde kant was.. Ze heeft een raar hoofd denk ik :D . Haar dekens zijn maat 185. Peesbeschermers heb ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:57

kogelbeschermers cob van HH de rest full.
dekjes full.
hoofdestellen en halsters full, cob pas ook maar staat net iets minder mooi. :)

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:09

Eigenlijk alles cob, alleen voortuig maat pony en dekjes maat Full. Dekens meestal 175.
Ook full peesjes zijn bij Bel te lang, dus deze heb ik in laten korten omdat ze verder wel mooi zaten.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:12

Die van mij heeft van hoofd full maar de peesjes weer cob.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:14

Halsters full. Hoofdstel is full, maar wel extra gaatjes bij de sperriem en de neusriem (cob zou dus passen, maar dan kan de keelriem denk niet meer dicht). Dekens zijn 175 net te krap, dus 185 cm (en dan zijn ze heel ruim).

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:02

Ik heb alles in full.. maar het ligt er net aan wat voor bouw je haf heeft..
die van mij is behoorlijk aan de grote kant en heeft een groot hoofd dus als hoofdstel moet hij full hebben..
maar dekjes kunnen allebei, ligt er net aan hoe je het wil hebben..
je zou ook van iemand anders even kunnen passen.. dan weet je zeker dat je iets goeds koopt ;)

Nelleke1 schreef:
Ik heb een 2 jarige haflinger nu en wil langzaam aan spulletjes gaan kopen voor haar, zoals hoofdstel dekje peesjes ect. hiervoor heb ik een belg gehad en was de maat nogal makkelijk, zo groot als kon haha maar welke maat hebben jullie op je hafje, pony cob of full?

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:03

bij mij ook alles full alleen dekjes kunnen eventueel ook cob maar dan past t precies..
en dekens heb ik 195.. anders past zn grote kont er niet in ;)

Ilsje_007 schreef:
Halsters full. Hoofdstel is full, maar wel extra gaatjes bij de sperriem en de neusriem (cob zou dus passen, maar dan kan de keelriem denk niet meer dicht). Dekens zijn 175 net te krap, dus 185 cm (en dan zijn ze heel ruim).

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:06

Als ik zo beetje lees zijn die voorhoofden echt het lastigst met de hoofdstellen! hihi..
die van mij had ook al zo'n grote frontriem nodig!! (al is zn hele hoofd niet bepaald klein ;))

Miepie1980 schreef:
Lastige vraag.

Mijn merrie van 1.40 heeft het halster mt cob. Past prima.
Hoofstel maat cob, alles op het strakste gat aan de zijkant qua bakstukken. Neusriem op het grootst. Sperriempje zelfs gaatjes bij moeten prikken en de frontriem heb ik moeten vervangen voor een full!

Dus niets van te zeggen. Echt kopen en passen als je zover bent ander kan je over een tijdje niet meer ruilen en dat is zonde van je geld.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:37

Soms denk ik wel eens: had ik maar een normaal paard gekocht! :o Al dat gehannes met die maten (dekens zijn het allerergste, niks zit goed). Gelukkig is mijn paardje zo leuk :D , dat ik hem niet wil ruilen met een chique kwpner.
Dekjes heb ik inderdaad gewoon full en ik verwacht bij peesjes, transportbeschermers ed maat cob te moeten hebben.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:42

Ligt aan de grote en het type haflinger.

De haflingers die ik ken hebben alle full.

Met de hoodstellen moet je oppassen dat de neusriem past.

Peesbechermers niet te lang daarvoor zou ik sneller voor een cob gaan.

Dekens kopen met voldoende borstwijdte.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:20

de van mij heeft alles cob. Die van mij heeft geen last van de cob peesjes kwa omvang. Maarja mijn hafje is maar 1.40

verder kwa dekjes heb ik wel full

met dekens is die van een ramp hij heeft een regendeken met fleese 175 die zit echt super. En een winterdken van 175 en die pas net net. wahha

Joketjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:50

Mijn Haf heeft een Full van dekjes, hoofdstel, halster,...

Voor getten heeft hij wel een lastige maat... Harry's Horse (Full) zijn zowat de enige waar hij in past.. Een Full van Norton, Br,... is te groot en een pony is te klein.. en een cob bestaat daar blijkbaar niet in

Voor dekens past hij nipt in een 165 maar een 175 zit meestal beter

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:52

De haffies bij ons hebben peesjes pony! Dekje full.