Insemineren of natuurlijke dekking?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Insemineren of natuurlijke dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 12:10

Waar kiezen jullie voor? En waarom kies je juist daarvoor? Ik ben van plan om mijn merrie in 2011 te laten dekken en ben me al op van alles aan het orienteren. Dit is echt een vraag die door mijn hoofd blijft gaan, ben er zelf nog niet uit welke van de twee ik wil bij mijn merrie.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:49

Als je een kwpnner hebt en je wilt laten dekken door een goedgekeurde hengst dan zit er weinig anders op dan te insemineren. Ik heb mijn paard nu twee keer laten insemineren en ik vond het heel makkelijk. Je kan je paard gewoon thuis laten staan en verder weinig bijzonders. Met natuurlijk dekken heb ik geen ervaring dus daar kan ik weinig van zeggen maar volgens mij is dat wel een groter risico.
Laatst bijgewerkt door Beeker op 20-12-09 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

dots83

Re: Insemineren of natuurlijke dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:53

in 2011 pas? jij bent op tijd ;)
Maar natuurlijk dekken zitten mij persoonlijk te veel risico's aan met blessures en SEM ( Geslachtziekte, meen dat het SEM heet, correct me if I'm wrong)
Gekeurde hengsten dekken bijna niet natuurlijk idd....

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:18

Aan haar profiel te zien heeft ze een haflinger.

Ik heb zelf fjordenmerries en dek daar altijd natuurlijk mee. Dit komt ook omdat er slechts af en toe een hengst via KI aangeboden wordt. KI komt langzaam aan wel wat meer in opkomst. Persoonlijk kies ik voor een hengst die me aanspreekt en bij de merrie past. Of de merrie dan via KI of via de natuurlijke weg gedekt wordt maakt mij niet zoveel uit. In de fjorden wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen het aan de hand of in de kudde dekken. Dan kun je de merrie gewoon voor een bepaalde periode inscharen bij een hengst.

Blessures vallen met dekken ook wel mee. Merries worden vaak gekluisterd en als een hengst wat dekervaring opgedaan heeft is hij ook vaak voorzichtig. Meestal hebben ze het wel afgeleerd om er dan direct op te duiken en gaan ze eerst netjes kennis maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:22

Mijn voorkeur gaat uit naar insemineren. De warmbloedhengsten dekken vaak grote aantallen en op die manier voorkom je overdraagbare ziektes(CEM)

Ook als je kiest voor een populaire hengst heb je wat meer kans dat het lukt. Als zo'n populaire jongen 8 x op een dag een merrie zou moeten dekken dan hoop je niet dat je de laatste in de rij bent.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:25

Als ik zou mogen kiezen, zo kiezen voor een natuurlijke dekking.

Bij de friezen insemineren ze altijd maar heb altijd de gedachte dat het zaad wat er in het rietje zit wellicht van een andere hengst zou kunnen zijn waarvoor je eigenlijk kiest, dit risico lopen ze natuurlijk niet om dat te doen maar dan toch!!

BIj fjorden dekken ze natuurlijk, heb het verscheidene malen gezien en ik vind het wel wat hebben!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:38

KI, veel minder risico's voor hengst en merrie. Je kan elke hengst nemen die je wil, want (bijna) alle KWPN hengsten dekken uitsluitend via KI. Ik ken een hengstenhouder met KWPN hengsten die natuurlijk dekt, maar die gaat ook over op KI, of begint er mee.

Sperma omwisselen gebeurd echt niet hoor, daar zijn ze erg secuur mee hoor. Het hoeft maar 1 keer te gebeuren en de hele reputatie van de hengstenhouder is naar de *****

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 17:49

dots83 schreef:
in 2011 pas? jij bent op tijd ;)
Maar natuurlijk dekken zitten mij persoonlijk te veel risico's aan met blessures en SEM ( Geslachtziekte, meen dat het SEM heet, correct me if I'm wrong)
Gekeurde hengsten dekken bijna niet natuurlijk idd....

Ja dan pas jammer genoeg, betaal alles zelf samen met mijn zus dus we willen samen een flinke spaarpot gespaard hebben. Beter teveel op een spaarrekening ervoor staan dan te weinig.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 17:49

Iedereen bedankt voor de informatie.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:55

Het meest prettige vind ik KI, maar dan vers (dus merrie en hengst naar kliniek/dekstation, daar direct insemineren). Dat heeft (in ons geval) de beste resultaten behaald.

Natuurlijk dekken leek mij lange tijd het 'beste', maar de meeste hengsten doen dat niet of nooit, en als je ziet met wat voor kracht dat dan gaat, stel ik m'n merrie daar liever niet aan bloot :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:58

Ik ben ook voor KI met vers sperma. Daar heb ik de meeste positieve ervaringen mee. De laatste keer heeft de hengstenhouder 's ochtends sperma afgetapt en een paar uur later heeft hij mijn merrie geinsemineerd.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 19:00

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:36

Mijn voorkeur gaat ook uit naar KI met vers sperma, en dan sperma winnen en binnen een paar minuten insemineren. Dus geen verdunningsmiddelen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:40

Daar gaan toch de meeste vorokeuren naar uit ben ik nu achter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:10

IK ga ook voor insemineren. Veel rustiger voor hengst en merrie, en minder kans op blessures.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:20

ik ben in princiepe voor natuurlijke dekking... maar het ligt eraan welke hengst, als DE hengst nou alleen insemineert nja dan zij het zo..wel fijn dat mn paardje niet een week of weet ik hoelang van me weg moet.

als de hengst die ik uitzoek nou wel natuurlijk insemineert en voldoende ervaring heeft dan kies ik hiervoor

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:24

Ik selecteer in ieder geval niet of een hengst KI of natuurlijk dekt. Ik geef de voorkeur aan KI, maar als de hengst waar ik voor kies natuurlijk dekt gun ik de merrie en de hengst ook een lolletje.
Overigens heeft mijn eigen hengst alleen maar natuurlijk gedekt. Hengstenstation waar hij ter dekking staat doet alleen maar natuurlijk dekken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:26

Natuurlijke dekking! :j Ook al zitten er daar wat risico's aan verbonden, zoals eerder gezegd als een hengst ervaring heeft zal hij wat rustiger zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:15

Ik dek het liefst natuurlijk, bij ki moet ik altijd even extra nadenken, maar wie weet komend seizoen voor het eerst...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:28

Ik heb vorig jaar mijn merrie laten insemineren met gekoeld sperma. Hengst gesprongen, sperma gekoeld opgestuurd en zelfde dag nog geleverd, ook heb ik het een keer zelf opgehaald. Merrie is geinsemineerd en een kwartier daarna weer het land terug in gegaan. Vervolgens heeft mijn ruin haar gedekt, ehum mijn merrie heeft mijn ruin zowat opgedrongen haar te dekken. Dus voor haar is het een soort van natuurlijke dekking geweest, heel erg mooi en speciaal want na de eerste keer insemineren mocht de arts haar niet meer opvoelen, het was goed zo vond ze.
Haar prachtige hengstje dartelt nu aan haar zijde in de sneeuwwei!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:41

Volgens mij kun je bij geen enkele hengst kiezen voor ki of natuurlijk, ze dekken of natuurlijk of ki. En volgens mij mag het ook niet bijde. Dit omdat ze met ki moeten kunnen garanderen dat het sperma schoon is. Dit is wat ik begrepen heb, weet dus niet 100% zeker of het klopt. Ik zou gewoon kiezen voor een hengst die bij je merrie past. Mijn merrie is nu 2 keer natuurlijk gedenkt (aan de hand) en zonder problemen. Ze is ook wel een via ki gedekt, maar toen was ze nog niet van mij dus geen ervaring mee. Zelf zou ik als ik een hengst kiest di ki doet en het is mogelijk voor vers sperma gaan, wand volgens mij is de kans dat het lukt dan groter.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:57

mijn toen gekozen hengst doet zowel KI als natuurlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:51

Dat zou toch echt niet mogen, tenzij de hengst daarna natuurlijk is ingezet voor de rest van het seizoen.
Staat in de voorschriften van certificering voor bedrijven met KI, punt 5.2.1e:

Citaat:
in de laatste 30 dagen voor de eerste spermawinning en gedurende de
winningsperiode worden zij niet voor natuurlijke dekking gebruikt. [3.1] [2]

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:56

is dat regeltje van een bepaald stamboek?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:01

Nee, van het PVE, is voor de certificering voor bedrijven met KI. Is dus een wettelijke regeling, die getroffen is na de uitbraak van CEM in Nederland in 1987.