Hoe zijn arabieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Hoe zijn arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 20:57

Halo bokkers :)
Zijn ze heet of zijn ze koel ,,
Kunnen ze makkelijk met kinderen rijden (Ik bn zelf 12 januari 13 :D )
Kunnen ze dresuur en/of springen ?
Allemaal vraagjes :D

Hebben jullie mischien meer informatie voor mij ?

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:59

Ieder paard kan alles :D Ze zijn wat vuriger maar dit hangt totaal van het paard af. Ik ben 13 en verzorg renarabieren. Sommigen zijn heel temperamentvol en de ander is weer hartstikke braaf, lief en knuffelig. Als je er eentje neemt kan ik je zeker aanraden om een ruin te nemen. Hengsten zijn niet de braafste en merrie's kunnen ook heel gemeen zijn, met echte merriestreken en vooral als ze hengstig zijn. Ze zijn behoorlijk dol op aandacht, dus je moet er wel tijd voor nemen maar dat moet je zowiezo met paarden :o

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:00

Ik rij er 1 voor de 1e keer sinds maand terug ongeveer.
Ze is in omgang best rustig maar als ik ga wandelen met dr op straat is ze wat schrikachtig. (staart volop omhoog)
Ik ben dr nu dressuurmatig aan het rijden (de basis er goed instoppen) gaat tot nu erg goed!
Springen heb ik nog niet met dr gedaan, ga dr eerst is vrij laten springen een keer.
Of er makkelijk kinderen op rijden weet ik niet zo goed, ze zijn tuurlijk altijd wat meer schrikachtig dan een gewoon paard..

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:03

Ohh, ja ze kunnen machtig springen! Dat was ik even vergeten te zeggen :P Je moet wel goed kijken naar de bouw. Wil je een paardje voor lange afstandritten? Kijk dan of het een brede, diepe borstkas heeft (voor grote longinhoud). Wil je een paard voor springen, eventing of crossen, kijk dan of het een sterke achterhand heeft. Sommigen mensen zien dat als dik maar er is een groot verschil tussen dik en sterk.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:52

Arabieren zijn heel veelzijdig, maar ze moeten echt qua karakter bij je passen. Over het algemeen heb ik gemerkt dat arabieren genieten van veel aandacht en zich ook op 'hun' mens gaan richten. Sommige mensen kunnen om met een aanhankelijk paard, andere mensen niet.

Verder vind ik het moeilijk om algemene dingen te vertellen over arabieren, want elk paard is natuurlijk individueel verschillend.

De mijn is bvb een sloompie in de piste en op buitenrit soms wel wat schrikachtig (maar dit is voor een deel ook te wijten aan een gebrek aan ervaring). Op de grond kan je alles van hem vragen, maar dan heeft hij steun aan mij als baas. Qua werk zijn wij nu westernmatig aan de gang, werken we aan de longe, lange lijnen, doen we grondwerk en werken we met allerlei schriktraingsmateriaal en de clicker halen we ook wel eens boven. Dus ja, veelzijdig zijn ze alleszins.
Ik heb met de mijne wel gemerkt dat je hem voor je moet winnen. Als het vertrouwen er niet is, dan is niet alles even makkelijk (moest er een jaar geleden een uur achter zitten op de weide om hem te vangen), maar eens je in hun hart zit, doen ze alles voor je (nu komt hij gewoon afgelopen in de weide en zou ik er met een gerust hart een kind mee aan de slag laten). De mijne heeft trouwens voor twee meisjes van 9 en 10 gediend als leerpaard om te leren longeren en dat ging echt super!
En met hele kleine kindjes die hem willen aaien, is hij supervoorzichtig (dan gaat zijn neusje tot bij het handje van het kindje en blijft hij superstil staan :D )

Kortom, ik zou hem niet meer willen missen...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:07

Arabieren zijn denk ik de meest veelzijdige sportpaarden die er zijn; race, endurance, springsport, dressuur, eventing, western, aangespannen, je kunt het zo gek niet bedenken! :D Het is een zeer op mensen ingesteld dier, meer dan andere paarden. Ook zijn ze, in vergelijking met andere paarden, zeer intelligent en zeer gevoelig. Om die reden vind ik arabieren niet geschikt als kinderpaard. Let wel; mijn kinderen van 3 en 5 jaar oud borstelen, rijden, leiden mijn arabier, maar alles wel onder toezicht van 8-) . Kinderen missen vaak nog het geduld en de subtiliteit om adequaat met een arab om te gaan. Natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel (kijk maar naar t topic Rookie of the Year, 8-jarige Cyann), maar over het algemeen vind ik een arabier geen geschikt kinderpaard.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:12

Ik heb ook een arabje. De dochter van mijn man is nu acht jaar maar toen ze nog wat jonger was haalde ze haar uit het land. Berwick liep dan met haar hooft echt op de dochter haar hoogte en was heel braaf. Ook als ze er opzit is ze super braaf. Dus echt wel een kinderpony die van mij.

Ok met rijden kan ze van alles uitproberen maar zodra ze doorheeft dat ik toch doorga met vragen geeft ze snel op en doet ze alles braaf. En ze is zeker geen heethoofd. Als mensen haar zien hebben ze echt zo van zo die is rustig. :D

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:11

Mijn 2 Arabs zijn hele geschikte kinderpaardjes. Mijn dochter van 12 rijd al vanaf haar 7de op mijn oudste Arab, in de omgang kan ik mij geen betrouwbaarder paard voorstellen. :D

beesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:42

Arabieren zijn de meest veelzijdige en betrouwbare pony's die ik ken.
Ik ben zelf in bezit van een 9 jarige hengst, welke echt super braaf is.
Natuurlijk ga ik je niet adviseren een hengst te nemen, maar een arabieren ruin of merrie is een prima keus.
Veel mensen hebben nog er veel last van de vooroordelen over de arabier, ze zijn onhandelbaar druk schrikken overal van en zijn eenkennig.
Dit is het geval geweest in de tijd dat arabieren alleen nog maar gefokt werden voor het vermeerderen en dan voornamelijk door handelaren en andere geldbeluste lui.
tegenwoordig wordt erveel bewuster gefokt en zijn er ook fokkers die zic richten op het fokken van goede gebruikspaarden waar dus ook zeker naar het karakter wordt gekeken.

De ervaring die ikzelf heb met arabieren en kinderen zijn eigenlijk altijd goed.
Ik ging op mijn vorige stal regelmatig met een jonge jongen 6 jaar op mijn bier aan de hand buiten fietsen.super braaf en hij zal echt geen stap verkeerd doen.
En als ik op vakantie ging deed deze meneer lekker mee in de pony lessen, en geloof me hij was favoriet.
Vooral omdat hij nooit ergens van schrok en goed luisterd. En op de dagen dat er geen les was reed een meidje van 12 hem. En ik weet nog goed wat zij naar de eerste keer rijden aan mij vertelde. Het was zo zielig hij werd steeds ingehaald in galop omdat hij zo langzaam galopeerd ( lees verzameld). Sinds dien heeft zij hem altijd gereden tot ik ging verhuizen.

Op de stal waar ik nu sta hebben we ook 2 jonge kinderen 10 en 12 (van de manege)die zamen zorgen voor een arabieren merrie. En deze dame (4 jaar) gedraagt zich voorbeeldig. De meisjes rijden er regelmatg mee buiten en ook in de omgang zal ze geen stap verkeerd doen.

Een arabier is dus prima geschikt voor een jonge ruiter, het is alleen wel zaak dat je een arabier koopt van een gerenomeerd fokker of echte arabieren liefhebber zij staan er namelijk voor hun dieren en zullen jou alleen een paardje verkopen als zij er zeker van zijn dat het dier bij jou past en jullie zamen het juiste combi vormen.

Een heel verhaal en ik hoop dat je hier wat aan hebt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:26

beesies schreef:
Een arabier is dus prima geschikt voor een jonge ruiter, het is alleen wel zaak dat je een arabier koopt van een gerenomeerd fokker of echte arabieren liefhebber zij staan er namelijk voor hun dieren en zullen jou alleen een paardje verkopen als zij er zeker van zijn dat het dier bij jou past en jullie zamen het juiste combi vormen.

Ik sluit me hier bij aan!

Hier brengt ook regelmatig een 6-jarige onervaren meiske de paardjes naar buiten, niet allemaal, sommigen zelfstandig en sommigen (zoals de hengsten) met iemand die naast haar loopt en het touw ook vasthoudt. Ze zijn heel voorzichtig met klein spul, lopen braaf met hoofd op schouderhoogte enz. We hebben er wat te koop, zoals een hele brave merrie, zeker geschikt voor jonge ruiters, maar geen haar op mijn hoofd die er maar aan denkt om haar te verkopen aan een jonge ruiter zonder correcte begeleiding en toezicht, want in de omgang is ze een echte merrie met een blijf-van-mijn-buik en niet-zo-strak-aansingelen mutserigheid. Verder heel braaf, je kan er een klein kind mee wegsturen ;) Ook de veulens die te koop zijn, de 1 durf ik gerust mee te geven aan een onervaren ruiter, dat is er 1 die geen stap verkeerd zet, daar kun je zo op gaan zitten als ze er aan toe is. De ander geef ik niet mee aan minder dan een zéér ervaren persoon mét ervaring met bazige flessehengsten óf de capaciteiten om hier consequent mee om te gaan, die is nu heel lief en braaf, maar we weten hoe hij kán zijn wanneer hij zijn zin niet krijgt en boos wordt. Je weet als fokker met welke karakters je te maken hebt en deze karakters vereisen een bepaald karakter van de personen die er goed mee overweg kunnen, dus een goede fokker verkoopt alleen wanneer deze karakters machten.

AmberHeijman

Re: Hoe zijn arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:39

Mijn Arabiertje is een geweldig beestje. :) Heel vriendelijk, maar ontzettend merrie. Ze is ook heel eenkennig: Alleen ik, mijn vader, mijn opa en een vriendin van mij kunnen met haar omgaan. Verder is ze super trouw en heel erg dapper. Ze is er nog geen 1x vandoor gegaan en ze is heel erg braaf. Natuurlijk kijkt ze wel wat om zich heen, maar ze is 4 jaar, daar ligt het ook aan. Ze is ook super ongeduldig, ligt ook aan de leeftijd. Ze kan niet zo goed met andere paardjes omgaan. Er was één paardje, dat was haar alles, maar die is pas geleden overleden. Er staan nog twee andere paarden op stal waar ze wel eens steun aan zoekt, maar verder niet hoor. :)

Kortom: Ze is een superpaardje die SUPER luistert naar mijn hulpen en heel, heel, heel erg intelligent is. Toch is Marene geen kinderpaardje. Maar over het algmeen kun je zeggen dat AV's erg braaf en betrouwbaar zijn, maar je met hun karakter om moet kunnen gaan. En dat kunnen veel kinderen niet!

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:21

Wij hebben een 5 jarige arabier in april geruint
Onze dochter van 10 kan er zonder problemen op rijden poetsen etc, maar mag er niet op zonder dat ik in de buurt ben.

Het hangt er natuurlijk ook helemaal vanaf welke papa en mama je arabier heeft
Ik heb een sulletje maar je hebt er ook heethoofden bij waar ik mijn kind voor geen goud op zou zetten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:28

Ik heb op dit moment mijn tweede paardje (eerste paardje is jaren geleden) en beide zijn ook paarden met Arabisch bloed. Geen volbloeden, maar de invloed is erg groot. Ze zijn pittig, maar ontzettend eerlijk.
Wat mijn ervaring ermee is, is het dat het werkelijk geweldige paarden zijn. Terughoudend als ze je niet kennen, maar als er een band is ontstaan, dan is die ook echt voor het leven.
Heel veelzijdig en verschrikkelijk nieuwsgierig. Overal bij willen zijn, alles moeten bekijken enz.
Mijn huidige paardje is in de bak redelijk te rijden, hij ziet daar graag spoken.
Maar neem hem mee naar het bos en meneer is in zijn element.
Ook voor een sprongetje, grondwerk, endurance, spelletjes enz, draait ie z´n hoef :P niet om.
Hij vind het allemaal leuk om te doen. Als ik hem die veelzijdigheid bied, dan merk je gewoon dat ie het leuk vind.
Hij is nieuwsgierig naar wat we dit keer weer gaan doen.
Wie weet wat wij in 2010 nog gaan ontdekken, waarin we ons ook helemaal kunnen vinden.
Ik weet in ieder geval wel..... eens Arabisch bloed, Altijd Arabisch bloed.

Edit: Wat mijn trouwens ook echt opvalt bij mijn paardje.
Hij kan zo ontzettend pittig zijn bij mij. Niet gemeen, maar hij laat zijn temperament graag zien.
Zet er een klein kind op en hij is zo ontzettend voorzichtig.
Ook kan ik met poetsen gerust verrast worden met ineens een neus tegen mij aan, zo van, hé wat doe je?
Maar als een kindje hem poetst, draait hij heel voorzichtig die kant op en raakt heel zachtjes het kindje aan.
Die kun je erop zetten zonder zadel, gymoefeningen laten doen en hij is mega voorzichtig.
Vind ik ook een hele mooie eigenschap van hem.

Carismaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:13

De arabier van me moeder is soms knetter gek en soms kan ik er heel rustig mee rijden. Zij kan alles wel zo'n beetje, dressuur, springen, endurance & cross!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:16

Ik merk bij mij ook dat ze heel ongeduldig is hahaha, dan bijvoorbeeld na het rijden staat ze onder het solarium of de poetsplaats en zodra ik weg loop om me spullen op te ruimen gaat ze de héle tijd met dr been staan schrapen en hinniken :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:22

Ik heb een anglo-arabier, en herken veel dingen hierboven bij mijn merrie.
Zoals ongeduldig op een poetsplaats, temeprament vol met baas maar bij kleine kinderen aardig rustig.
Ik kan mijn broertje van 12 - met geen rij ervaring, zo op haar zetten en hij rijd met haar weg.
Mijn merrie is echt heel aanhankelijk, en kan ook niet door meerdere mensen bereden worden. Ze is ook een grote kroelerd.

Onder het zadel doet ze echt d'r best voor me, maar wel als ze het leuk vind om te doen. En als ze het moeilijk vind zie je dat ook gelijk.
Met het omslaan van het weer merk je dat bij mijn merrie ook best wel erg. Dan is ze gelijk een stuk frisser! :P

Maar goed, elk paardje is natuurlijk anders :)

LoveTsarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:29

de arabieren die ik ken zijn voorwaarts :D

ik heb zelf een arabier x welsch, deze is echt heel betrouwbaar.
braaf, en alles.
maar zo af en toe wel goed voorwaarts :d

we hebben ook nog 2 pensionpaarden, ook twee volle arabieren,
een merrie en een hengst, en allebei goed te been :P

Lot4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:09

Mijn pony is een nederlandse pony met arabisch bloed(erg veel). Ze is niet voor beginners, en is erg goed in springen & dressuur.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:25

aladdin de arabier die ik rijd is heel temprament vol.
kan erg heet zijn.
het is een paardje dat heel lief is maar ook heel eerlijk en rechtvaardig.
beledig hem en je kan er niets meer mee

MadameFanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:11

Ik vind dat iedere arabier uniek is. Mijn arabier kan bv. absoluut niet springen omdat hij gewoon niet voor de springsport gebouwd is en hij heeft er ook een hekel aan, maar er zijn tal van arabieren in de springsport die het juist ook geweldig vinden om over een hindernis te nemen en daar ook ontzettend goed in zijn. Mijn arabier is ontzettend lief tegenover mensen, maar is erg asociaal tov andere paarden. Hij is best druk op de baan, maar al bij al valt het mee in vergelijking met anderen. Ik heb mijn arabier inmiddels 7 jaar en heb hem gekregen toen ik jouw leeftijd was. Het is een paard waar je echt een band mee kunt bouwen als je ermee kan omgaan, het is ook een slim ras die snel iets opneemt dat je hem aanleert. (althans dat is bij de mijne het geval)

TruusantJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:13

Arabieren zijn odd tempramentvol haha

nicolrocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:30

Heaay

ik ben zelf 13 jaar en heb een arabiertje van ong. 1.43
ze is heel vaak gewoon rustig net als andere paarden.
maar er zijn van die momenten dan denk je owja t is een arabier :o
ze kunnen inderdaad vreselijk druk en opgewonden doen.
maar als je zelf rustig bent met paarden
kan je op je 12e/13e echt wel een arabier berijden
't ligt natuurlijk aan het paard niet elke arabier is druk/rustig

xxx :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:42

Ieder paard is uniek, en ik vind dat het gedrag van een arabier heel erg afhangt van het gedrag van de persoon die ermee omgaat. Ik heb het idee dat arabieren meer spiegelen dan welk ras dan ook en wat minder snel 'vergeven'- en wat Silence zegt, vaak terughoudend als ze je niet kennen, minder open, maar als je eenmaal een band hebt is die ook echt sterk en ik denk dat veel mensen dan niet anders meer willen dan een Arabier :D

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:25

ik heb zelf ook een arabiertje
een vreselijk lekker ding, hij knuffelt maar al te graag.
hij kan af en toe een beetje druk zijn maar over het algemeen is hij rustig tijdens het rijden.