is dit normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:27

hallo bokkers!

Ik wil jullie graag iets vertellen/vragen.
ik heb een beetje een ui de kluiten gewassen shetlander van april 2008 zoals in zijn paspoort staat???
heb mijn bedenkingen er over.
Maar goed hij moet dus in april volgend jaar 2 worden. Nou komt het. Hij loopt altijd los. hij kan zijn stal in overdag hij kan naar de wei hij kan in de modder hij kan in de paddock en hij kan op het harde, dus een soort van hit actiev.

Super sociaal en lief is hij en er zitten ook echt wel shetlander streken in hoor.
Maar nu gister was min neefje van 2 bij mij van kilootje of 10 en die zat op mijn shetlander 1 minuutje ofzo en hij deed niks hij vond het helemaal geweldi mijn neefje liep zo met hem weg aan de hand etc, helemaal super.
En gister avnond zaten de kinderen op de slee en had ik hem er voor gezet. Hij weet wel wat een tuig in houdt dat heeft hij vaker omgehad. nou mochten alle drie kinderen van een jaaar of 5a6 1 klein rondje doen omdat hij nogal jong is wil ik niet dat zee dit te lang doen of uberhoupt doen. maar goed de pony vond het helemaal geweldig.. nou vraag ik m ij af hoe komt het dat hij zo enorm mak lief en rustig is??
Ik plaats wel even een foto er bij maar dat is een modelfoto omdat ik op deze pc geen andere heb, zo heb je een beetje een idee van zijn bouw. Hier was hij net een jaar .. het is echt een tank hoor. Als ik vd week de kans krijg om foto's te maken doe ik het ff.

Afbeelding
Afbeelding

Owja wij werken anders niet met hem vanwege zijn leeftijd.
En hij is nu al 1.01 cm hooog.
Bedankt voor het lezen.

kazan

Re: is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:30

ik vind hem wel heel jong stralen.
Ik denk toch dat hij 2word hoor en als je eraan twijfelt bel dan een paardentandarts of als je het zelf kunt dan kun je het aan de tanden zien.

maar een leuke schet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:33

dank je hij is ook erg leuk qua uitkijk is die jong maar qua bouw??
Alsjeblieft zeg haha maar het iss wel grappig ik mischien is het dan geen volle shet omdat ie zo breed en hoog is?
ik kan het natuurrlijk ook verkeerd hebben..

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:35

Wij hebben hier twee shetlanders staan. Een veulen van nog geen jaar, heel lief, kan gek doen, maar aan de hand is hij echt super braaf.En we hebben hier ene hengstje van twee staan, echt een draak, kan je (nog) niks mee beginnen. Denk dat het een stuk karakter is. Wel zie je bij de bouw heel veel verschilllen. Kan het op de foto's niet goed zien, maar als je het niet vertrouwd kan je ook een tandarts een keer laten schatten.

Wel een ontzettend leuk beestje! En dat van die slee gaan we hier ook over een paar jaar maar een keer proberen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:38

Nou zo breed vind ik hem niet.
Ik vind hem zelfs heel jong en mini lijken.
Heb je zelf al eens naar zijn tanden gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:40

dank je. jij in de toekomst ook super veel plezier met je shetties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:41

deze fotos zijn ook van vorig jaar hoor. maar goed bedankt voor je reactie.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:42

Hij hebben ook twee shettjes in de kudde, eentje is nu 3 maar de shetten zijn echt sociaal, die van drie vind idd ook alles leuk om te doen. Ik neem hem vaak mee (aan een touwtje) met rijden. Touwtje tussen haakjes omdat hij ook los meekon, alleen lukt dat nu niet meer omdat hij onder weg ergens stopt om te gaan eten en dan niet meer mee wil. Dat is jammer nu kan hij alleen nog aan een touwtje mee. Maar in het begin kon je dus alles met hem doen alle aandacht vond hij te gek. Nu haalt hij steets vaker eens even iets uit, ik vind dat wel lachen, maar met kleine kinder is dat waarschijnelijk minder leuk, dus pas wel op als hij niet over een tijdje gaat bedenken dat hij het misschien nog wel iets leuker kan maken als het al is!
Maar leuke beesten zijn het idd!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:46

Vraagje.. Als je paardje nu nog maar 1 jaar oud is..
Waarom laat je hem dan al voor de slee lopen met meerdere kinderen erachter, en hoe komt het dat hij al aan het tuig gewend is ? Is dat niet ontzettend vroeg voor als hij echt pas 1 jaar oud is ? Ik zou het even laten checken door een tandarts.
En als hij echt pas 1 jaar oud is .. Zou ik hem niet meer dat soort dingen laten doen ..

Over dat mak en lief zijn .. Misschien gewoon zijn karakter? Niet alle shet jaarlingen zijn wilde mustangs hoor := .

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:49

Sabinee__ schreef:
Waarom laat je hem dan al voor de slee lopen met meerdere kinderen erachter, en hoe komt het dat hij al aan het tuig gewend is ? Is dat niet ontzettend vroeg voor als hij echt pas 1 jaar oud is ? Ik zou het even laten checken door een tandarts.
En als hij echt pas 1 jaar oud is .. Zou ik hem niet meer dat soort dingen laten doen ..

Over dat mak en lief zijn .. Misschien gewoon zijn karakter? Niet alle shet jaarlingen zijn wilde mustangs hoor := .

Shetten zijn niet zo snel onder de indruk, zadeltje en tuig kun je er vaak gewoon op doen zonder dat ze er raar van staan te kijken

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:53

Ik zou echt even de DA vragen zijn leeftijd te bepalen voor je verder gaat.
Je riskeert niet alleen lichamelijke problemen als hij te jong is.Het kan ook zijn dat op een dag hij het niet meer leuk vindt omdat het te zwaar is,en een paard(zeker een shet!)die eenmaal besloten heeft dat hij het niet leuk vind,kan heel vervelend worden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:58

Rangeela schreef:
Sabinee__ schreef:

Shetten zijn niet zo snel onder de indruk, zadeltje en tuig kun je er vaak gewoon op doen zonder dat ze er raar van staan te kijken

Ja.. So? Paardje heeft nog steeds een lichaam dat nog niet volgroeit is etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:07

hij is bijna 2 die fotos zijn van toen die 1 jaar werd, dus dan zie je het denk ik wel, ik do ook niet veel met hem alleen gister ff voor de slee, nou het tuig doe ik wel eens om en dan loop ik met langs de bossen en een stukje over de weg, hij heeft er enorm plezier in en hij hoeft ook geen zwaar werk te doen. dat wil ik niet. dus vandaar. bedankt voor de reacties.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:43

bijna 2 is geen 3, hoeveel zo'n kind ook weegt. Gewoon niet.
als ze 2,5 zijn ga ik ze eens rustig aan een tuigje wennen, tot die tijd lopen ze in t land en komen ze er af en toe uit voor een borstel

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:03

Ik zou ook nog even wachten tot je met hem aan het werk gaat.
Als je twijfelt over zijn leeftijd dan kun je ook kijken of zijn chipnummer overeenkomt met zijn paspoort. Dit kan de dierenarts voor je doen.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:22

Wij fokken met shetlanders, al jarenlang en hebben ook dekhengsten, jou shet lijkt echt wel op een bijna 2 jarige, hij oogt absoluut niet ouder, kwa bouw vooral.
Dus ik zou nog maar even een jaartje wachten, want hij kan nog genoeg uitdijen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:40

sorry maar een jaarlinger zet je gewoon niet voor de slee1 dat is not done :n geen excuus mogelijk :(

sommigen ogen gewoon snel volwassen, maar dat hoef niks te zeggen. zie Mylo in mijn profiel. op de foto is hij ook maar net 1 jaar.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:58

Mijn kleine appaloosa is ook superbraaf hij is dan wel vijf, maar vaak zijn ze gewoon heel lief of absoluut niet. Leuk paardje is het!!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:05

Leuke shet zeg, als je twijfelt over de leeftijd kun je altijd even de da bellen, hij lijkt me overigs toch wel erg jong hoor, ik denk dat het paspoort wel aardig klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:00

oke dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb er niks aan als het geen opbouwend kritiek is.

Maar goed we hebben het een keer gedaan en hij vonndd het super.

Ik heb ff gebelt naar de chipper van ons. en heeft vandaag dus gescand, En hij is van 10 mei 2007. en in zijn paspoort staat 24 april 2008.
??????????

Nouja pony plezier daar gaat het mij om!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:46

De foto is gewoon een typische jaarling. Op de shetlandkeuring lopen er genoeg rond die precies eender zijn qua ontwikkeling.

De ene jaarling/twenter is de andere niet. De een toont veel meer volwassen terwijl een ander veel jeugdiger aan kan doen.

Shetlanders zit nou eenmaal een wereld van verschil in. Geldt overigens voor ieder ras.
Dit wordt gewoon een stevig gebouwde grotemaats shet.

En zo braaf en sociaal. In karakter zit evenaans nou eenmaal ook wereld van verschil. Niet alle shets zijn draken zoals je vaak hoort. Je hebt er ook hele brave tussen.

Dus ja, jou shet is gewoon helemaal normaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:08

Hoe kom je daar bij dan? Een chipper kan toch alleen het chipnummer lezen en zien of dat correspondeert met het nummer in het paspoort?

Soms moet je je pony beschermen tegen plezier. Mijn shet is ook dol op gras, maar teveel gras daar wordt ze hoefbevangen door. Dus moet ik soms beslissen om haar tegen haar zin van het gras te halen :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:20

Ik vind dat je hem veel te vroeg aan het werk zet. Hij wordt in april pas 2 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:58

beetje idioot om een nog geen 2 jarige al te laten werken, kort of niet..zelfs als je al twijfeld of de leeftijd klopt zit de kans er dik in dat de pony veel te jong is.

en bovendien zie ik op de foto's gewoon een eenjarige volle shetlander staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:27

nouja goed aan de foto zie je dat ie een prima leventje heeft en niks te kort komt, en daar kan je ook wel zien dat hij nooit werkt. een klein rondeje door de sneeuw is ook geen werken of training, dit is typisch bokt!
Bah

Bedankt voor de gene die wel normaal en leuk reageren!