Een hengst voor mijn mooie Haflingermerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Een hengst voor mijn mooie Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:01

We zitten er over na te denken om Sanne te laten dekken. Maar ik vind het zelf erg lastig om een mooie/leuke hengst te vinden, vooral omdat ik er weinig tot geen verstand van heb.
Voor Sanne zal het haar eerste veulentje worden, even wat gegevens op een rijtje;
*Sanne
*Vader; Nimrod
*1.52 m
*9 jaartjes jong
*Stap&draf erg goed, galop heeft nog wat te wensen over
*Een aardig 'normale' kleur onder de Hafjes, maar ik vind een donkere kleur wel erg mooi.
*Het liefst een goedgekeurde hengst.
Foto's;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Het enige wat ik hier heb, wat een beetje op een standfoto lijkt. Als je hem kan draaien, is het beter te zien denk ik :)

Ik hoop dat er iemand goede ideeën heeft.
En nog een ander vraagje,
Ik hoor van verschillende mensen dat ook het Haflingerstamboek werkt met beginletters per jaar, zeg maar.
Andere mensen zeggen dat dit helemaal niet zo is, iemand die dit weet?

:wave: !

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:25

Ik weet niet welke hengst je het beste kan gebruiken, maar de veulens (hengst) beginnen toch met de beginletter van vader?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:26

Walsertje schreef:
Ik weet niet welke hengst je het beste kan gebruiken, maar de veulens (hengst) beginnen toch met de beginletter van vader?

Dus voor merrie's zou het niet uitmaken?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:28

Marloes schreef:
Walsertje schreef:

Dus voor merrie's zou het niet uitmaken?

Nee merries niet volgens mij, tenminste, niet bij mij _O- Mijn hafje heet namelijk Mette en haar vader Nobleman.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:30

Hengstveulens moeten een naam krijgen die begint met de naam van de vader, bij merrieveulens is de keuze voor de naam vrij.
Wat voor soort hengst zoek je? Het ouderwetse type, het "nieuwe" (sport-)type of iets een beetje er tussenin? Wat is naast de vader de afstamming van je merrie? Vader van de moeder?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:31

Oke, dan weet ik dat alvast! :)
Thanks!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:32

Ik vind persoonlijk Almnebel Imladris echt gaaaaaf :D
Meerdere ken ik er eigenlijk niet :x Wairan is de vader van mijn Haflinger (Shilas) :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:32

YSR1971 schreef:
Hengstveulens moeten een naam krijgen die begint met de naam van de vader, bij merrieveulens is de keuze voor de naam vrij.
Wat voor soort hengst zoek je? Het ouderwetse type, het "nieuwe" (sport-)type of iets een beetje er tussenin? Wat is naast de vader de afstamming van je merrie? Vader van de moeder?

Sanne zit een beetje tussen het oude en nieuwe type in, lijkt mij wel leuk om het ook daar te houden. De vader van de merrie zou ik eens op moeten zoeken in haar paspoort, die heb ik hier niet liggen. Ik zal morgen even kijken :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:32

Grappig dat jouw hafje ook Sanne heet....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:34

Wat wil je verbeteren in de merrie?

Heeft je merrie papier?
Als ik de eigenaar zou van van jou merrie zou ik de rug beter willen hebben, Ik zou een wat minder stijle schouder willen hebben en een wat langer en ruimer voorbeen. Ik zo ook een wat ontwikkeldere achterhand willen en een wat compacter hoofd.

Ik weet niet hoe je daar zelf over denkt?

Trouwens, als het veulen een hengst is moet het met de letter van de vader beginnen om bloedlijn te bepalen. Dus als je bijv. de hengst Nimmerdor gebruikt moet het veulen ook met een N beginnen.

Snappie?

Bij merrieveulens is het traditie om de zelfde beginletter te gebruiken als de moeder. Dus jou merrie heeft offifieel Evelien (bijv.) dan begind de maan van een merrieveulen met een E ;)

Marloes

Re: Een hengst voor mijn mooie Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 23:23

Peelie, haar achterhand, voorheen en schouder ben ik helemaal met je eens :j
Haar hoofd lijkt misschien wat groot op de laatste foto, maar dat ligt denk ik aan de foto.
Wat bedoel je met een stijle schouder? Dat hij als htet ware iets meer naar voren zou mogen komen?
Verder zijn haar hoeven niet heel sterk, brokkelen snel af enz. Dat heeft ze van haar moeders kant ;)
Verder is haar achterbeen wel goed, zou beter kunnen maar ik ben er niet ontevreden over.

Als ik naar hengsten kijk, zie ik wel wat deze voor plus en minpunten hebben, maar ik heb er echt te weinig verstand van of dit ook doorgegeven wordt of juist niet.

In ieder geval heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:34

Als jij kijkt zie je dat het achterbeen wat lang is in vergelijking met het voorbeen.

Met sst lijle schouder bedoel ikd at hij heel schuin staat. Hij zou wat 'lager' mogen als het waren. Ik kan het niet beter uitleggen :+

Brokkelhoeven zit hem in de voeding daar kan je zelf dus wat aan doen :)

Ik zou je trouwens niet blindstaren op de hengst uit nederland. Kijk ook eens naar die van belgie duitsland, oosterijk.. enz enz :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 23:54

Nou je het zegt, van het achter en voorbeen, was me eigenlijk nog niet eens opgevallen, lijkt me wel een goede om daarop te letten :j
Is er toevallig iets van een website ofzo waar je verschillende hengsten kan zien?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:59

als je je merrie laat dekken moet je overdenken wat je aan je merrie wil verbeteren.
Dit kan je zoeken in de kwaliteiten van een hengt, wil je een modern type of liever een ouderwetse?
donker of lichte kleur?
karakter en voor welk gebruik? springen, dressuur of je wil je ermee naar keuringen?

Zelf vind ik Allacher en Nordsee mooie hengsten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:21

In het haflingerstamboek is het belangrijk goed te kijken naar de bloedlijnen om inteelt te voorkomen.

Op 2 februari 2010 is in Den Bosch de hengstenkeuring en daar komen veel haflingerhengsten zich laten zien. Dan kan je meteen eens kijken welke hengsten je aanspreken en welke niet.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 10:33

Janouk, dat is wel een goede om te gaan kijken :j
Eridinges, vele dingen zijn al eerder genoemd, maar voor gebruik; Sanne is aardig veelzijdig, maar kan niks echt goed zeg maar :P Dat is vaak zo met Haflingers. Dressuurmatig lijkt me handig om nog wat meer te verbeteren, ze heeft, zoals eerder genoemd, langere voorbenen dan achterbenen. Dus dat lijkt me wel iets om op te letten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:37

Ik heb zelf een haflinger merrie van Anton oet de Broekstreek en ook een haflinger hengst gehad uit dezelfde vader.

Beide van moeders kant uit de Abel stam.

Voor foto's kan je in mijn profiel kijken.

Vind dat beide paarden erg verschillend zijn. Mijn merrie is vrij ouderwets en de hengst was juist wat moderner.

De tip van Janouk is erg veel waard. Daarnaast zou je eens een bericht kunnen posten op het haflinger forum. Daar zitten erg veel kenners.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 12:38

Peelie, wat zou je aan de rug willen verbeteren?
Miepie1980, ik heb naar die hengst gekeken, die is wel supergaaf! Ik moet even kijken wat de vader van de moeder is, want dat is natuurlijk ook wel belangrijk om naar te kijken.
Heb jij de link van het haflingerforum?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:41

De rug is wat lang en wat overbouwd. Een haflinger hoord een compact paard te zijn. In alle opzichten. En natuurlijk horden en goede lange benen onder te zitten die voldoende ruimte tonen bij de gaen. Maar over het algemaan horen rug en hoofd compact te zijn. ;)

Ik zal even opzoek naar ee linkje van oosterijkse hengsten. Dan kan je ook even kijken :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 12:44

Sanne is inderdaad niet zo compact :P Dan zou een 'korte' hengst die 'hoog op z'n benen' staat een goede optie zijn?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:48

http://www.haflinger-tirol.com/de/verband/zuchterfolge/
Hier staan een heleboel hengsten uit Oosterijk. Er staan ook zeker een paar mooie hengsten voor jou merrie tussen ;)

Marloes, dat klopt. Een hengst die compact is in de rug. Die een lange hals heeft. Want jou haf heeft wat dat betreft best een mooie hals er op zitten. en die wat langer in de benen is waardoor het paard 'vierkant' is als je er naar kijkt ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 12:55

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:00

Dat is vierkant ja ;) Zijn rug is net zo lang als zijn benen waardoor hij vierkant is ;)

Hij heeft een mooi geformd frond maar best een korte hals wat ik zo van de foto zie.
Dat is iets om over na te denken. Want jou merrie heeft van zichzelf al best een kort nekkie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:02

Hier heb je een lijst van goedgekeurde nederlandse hengsten:
http://www.kvth.nl/HK08HF.html

Meer info kan je natuurlijk vinden via google, de naam van de hengst en de fokker heb je met de bovenstaande lijst.
Ik zou je adviseren echt goed naar de verbeterpunten te kijken en ook eerst de hengst te bezichtigen voor je laat dekken.

De link naar het haflingerformum is: http://www.hethaflingerforum.nl

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:08

Nadeel van de Nederlandse hengsten is dat ze eigenlijk allenmaal dezelfde ouders hebben.

Ik ben van mening (maar dat is MIJN mening) dat je beter kan zoeken naar een buitenlandse hengst die al wat ouder is en zich al 'bewezen' heeft. Dat ze weten hoe de nakomenlinge er uit zien.

Dus wat Miepie zecht is leuk, maar dan krijg je een 'standaard' veulen wat iedereen in een 'hokje' kan plaatsen. Zo van, ow dat is er zó een...

T is maar wat je wil :)